Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

"På inntektssiden var mange av den oppfatning av at vi hadde tilgang til markedet i EU, men spørs hvor trygg den er nå."

Norge har selv VALGT å stå utenfor tollunionen og må da også rimeligvis akseptere de uheldige konsekvenser det vil kunne ha. Tilgangen er uendret!

Noen synes å tro, eller mene, at dette er noe har gjort for å ensidig straffe Norge, men til det er å si at; Nei, det gjelder ALLE land utenfor EU, IKKE bare Norge. Hva EU gjør er akkurat det samme som Norge gjør når det har tollbelagt produkter produsert i EU og til resultat at vi har vanvittig høye priser på en rekke jordbruksprodukter som igjen gavner Sverige og grensehandelen, fornuftig?

Dersom Europakommisjonens forslag får flertall, vil 75 prosent av dagens norske eksport av jernlegeringer være tollfri.

Men det vil bli lagt på toll på de siste 25 prosentene. Hvis prisen på jernlegering er lavere enn prisgulvet EU har fastsatt, må differansen betales som toll.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tir 18. nov 2025, kl. 10:57"På inntektssiden var mange av den oppfatning av at vi hadde tilgang til markedet i EU, men spørs hvor trygg den er nå."

Norge har selv VALGT å stå utenfor tollunionen og må da også rimeligvis akseptere de uheldige konsekvenser det vil kunne ha. Tilgangen er uendret!

Noen synes å tro, eller mene, at dette er noe har gjort for å ensidig straffe Norge, men til det er å si at; Nei, det gjelder ALLE land utenfor EU, IKKE bare Norge. Hva EU gjør er akkurat det samme som Norge gjør når det har tollbelagt produkter produsert i EU og til resultat at vi har vanvittig høye priser på en rekke jordbruksprodukter som igjen gavner Sverige og grensehandelen, fornuftig?

Dersom Europakommisjonens forslag får flertall, vil 75 prosent av dagens norske eksport av jernlegeringer være tollfri.

Men det vil bli lagt på toll på de siste 25 prosentene. Hvis prisen på jernlegering er lavere enn prisgulvet EU har fastsatt, må differansen betales som toll.

Det er nok mer det at Norge har sagt: "fucck yu" til EU om fjerde energimarkedspakke og det samme til Danmark om å forlenge eksportkabler til Danmark, så da føler nok EU at Norge lager ferolegeringer på andre vilkår enn resten av EU's bedrifter, ettersom en trenger mye strøm for å lage ferolegeringer.

EU er nok lei av at Norge ikke følger traktatene. EØS-avtalene gir egentlig ikke rom for å velge å vrake, selv om også Tyskland gjør det samme på f.eks. strømområder.

La oss i hvert fall håpe at Norge ikke blir like øde og forlatt som Sverige har blitt i små bygder, pga forferdelig dårlige vilkår for bøndene. Er heller ikke bra med tanke på matvaresikkerhet.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

"Det er nok mer det at Norge har sagt: "fucck yu" til EU om fjerde energimarkedspakke og det samme til Danmark om å forlenge eksportkabler til Danmark, så da føler nok EU at Norge lager ferolegeringer på andre vilkår enn resten av EU's bedrifter, ettersom en trenger mye strøm for å lage ferolegeringer."

Nei, det er ikke EU, organisasjonen, men medlemsland som sloss for seg, sine bedrifter og sin befolkning.

Den franske Europa-ministeren Jean-Noël Barrot skriver på X at beslutningen sikrer den «industrielle suvereniteten i EU», og at den vil beskytte 900 jobber og 6 fabrikker i Frankrike.

17 nasjoner stemte for vedtaket. De utgjør 74,44 prosent av EUs befolkning.
Kun seks nasjoner stemte for at Norge skulle være innenfor tollmuren. De utgjør 23,83 prosent av befolkningen i EU.Fire land avsto fra å stemme.

Underlig at ikke folk helt synes å skjønne at de enkelte land i EU har en egen stemme som seg hør og bør i et demokrati!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tir 18. nov 2025, kl. 17:35"Det er nok mer det at Norge har sagt: "fucck yu" til EU om fjerde energimarkedspakke og det samme til Danmark om å forlenge eksportkabler til Danmark, så da føler nok EU at Norge lager ferolegeringer på andre vilkår enn resten av EU's bedrifter, ettersom en trenger mye strøm for å lage ferolegeringer."

Nei, det er ikke EU, organisasjonen, men medlemsland som sloss for seg, sine bedrifter og sin befolkning.

Den franske Europa-ministeren Jean-Noël Barrot skriver på X at beslutningen sikrer den «industrielle suvereniteten i EU», og at den vil beskytte 900 jobber og 6 fabrikker i Frankrike.

Kun seks nasjoner stemte for at Norge skulle være innenfor tollmuren. De utgjør 23,83 prosent av befolkningen i EU.Fire land avsto fra å stemme.

Underlig at ikke folk helt synes å skjønne at de enkelte land i EU har en egen stemme som seg hør og bør i et demokrati!

Storbritania er ganske uenig med deg. De føler at de fikk mindre og mindre stemme. De er over 69 millioner.

Denne saken var jo et godt eksempel - her ble de nordiske landene overstyrt av de store.

Landene måtte ha gode argumenter for å holde Norge utenfor det "frie indre markedet". Det fikk de da Norge ikke ville vedta den fjerde energipakken og ikke vil fornye eksportkabelen til Danmark.

Regjeringen har skrevet litt om "like vilkår" på nettsiden sin, som du sikkert vil finne interessant:
EØS-avtalen gjør Norge, Island og Liechtenstein til en del av EUs indre marked og sikrer fri flyt av varer, personer, tjenester og kapital ("De fire friheter") mellom de 30 EØS-statene. Videre sikrer avtalen like konkurransevilkår og lik adgang til det indre markedet i hele EØS. Det betyr at norske borgere og bedrifter skal behandles likt med EU-borgere og bedrifter i EU og omvendt. Avtalen tilrettelegger også for samarbeid på områder som forskning og innovasjon, utdanning, sosialpolitikk, miljø, forbrukervern, turisme og kultur.

PS:_ Det finnes en "sitat"-knapp du kan trykke på når du vil vise hva andre har skrevet. Blir litt ryddigere om du bruker den, slik at andre lett kan se hva du skriver, og hva andre har skrevet.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 19. nov 2025, kl. 12:18
Sitat fra: arthur på tir 18. nov 2025, kl. 17:35"Det er nok mer det at Norge har sagt: "fucck yu" til EU om fjerde energimarkedspakke og det samme til Danmark om å forlenge eksportkabler til Danmark, så da føler nok EU at Norge lager ferolegeringer på andre vilkår enn resten av EU's bedrifter, ettersom en trenger mye strøm for å lage ferolegeringer."

Storbritania er ganske uenig med deg. De føler at de fikk mindre og mindre stemme. De er over 69 millioner.

Et klart flertall i Storbritannia angrer i dag på sin utmeldelse, ikke uten grunn kanskje. Har du lagt merke til hvordan f.eks Orban i Ungarn klarer å blokkere EUs støtte til f.eks Ukraina siden det må være full enighet?

Norge har selv VALGT å stå utenfor tollunionen, ønsket ikke å være medlem og i så måte kan jeg bare vise til TV idag hvor en av de sentrale personene som forhandlet vår EØS avtale fortalte om dette!

Nei, Norge blir IKKE ilagt en toll, kan selge 75% av sitt tidligere volum uten konsekvenser, men får en minimumspris på de resterende 25% hvilket skyldes at land som f.eks Slovakia og Frankrike ønsker å beskytte sin egen industri fra billig import!

Ingen nevnt, ingen glemt, men nesten litt skremmende å se all den desinformasjon og direkte løgner som fremsettes av også sentrale politikere som vet, eller burde vite, bedre!

ToWalkOrDrive

Apropos desinformasjon.
Ser at tidligere seriøse Stavanger Aftenblad lager en "click bait" overskrift, som når du leser artikkelen lenger nede skjønner er totalt misvisende. I overskriften kan en få inntrykk av at Stavanger-beboere med Norgespris har gått bananas og skrudd på varmekablene i oppkjørselen, men så viser det seg at forbruksøkningen bare er på 2,5%, og man ikke har trukket fra for de 11.000 nye elbileierne i fylket. Fy skam.
Media får ta litt av skylden for at kun 59% av husholdningene i NO2 har kjøpt Norgespris.

Og akkurat når vi får vite at vi skal slutte å bli kvelt av strømprisen så vedtas det en 7% prisøkning på nettleie i Rogaland, sånn at de kan legge til rette for datasenter med mer.

hemi

facepalm å si man bruker mer strøm, fler folk, fler hus, fler biler etc.
temp ute osv.. mye faktorer. strøm er så dyrt nå, med eller uten norgespris, at ingen bruker mer strøm.

Om folk gidder bry seg med å ikke lage middag og lade kl 17? det er noe annet

Ingeniøren

Et tanke kors for meg med solceller på taket om dagen og Norgespris (ja det ble det en uke ut i oktober til tross for at jeg ikke er tilhenger av dette når jeg så hvor det bar med prisen...)

Nå som prisen er 1-2 kr kWh på det jeg kunne levert, så forsyner jeg meg selv med strøm og bruker opp brorparten og får levert lite ut tross fint solvær. Denne strømmen kunne jeg solgt til en mye høyere pris enn det jeg kjøper inn med Norgespris....men leverer altså til meg selv med overpris... Trøsten er at denne ikke har nettleie, eller faktisk litt positiv, så det er ikke så galt som det kan virke...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

arthur

Med Norespris og en strømavtale med negativt påslag pluss nettleie så betaler jeg 91 øre på dagtid og 81 øre på natt/helg og er det egentlig så dyrt, det være seg nominelt eller historisk sett?

Svein_H

Jeg hadde fastpris på drøyt 50 øre 09.21-09.24, og sparte totalt tusenvis av kroner i den perioden, selv om det var et par sommermåneder hvor jeg gikk kanskje en drøy hundrelapp i minus. Og nei, jeg sløste ikke med strømmen bare for å melke strømstøtten maksimalt, de folka som drev med det er i mine øyne noen skikkelig r***høl.

Uansett, etter at fastprisavtalen gikk ut har jeg valgt ulike spotavtaler med negativt påslag, null i fastbeløp og vilkårsgaranti uten bindingstid. Gikk for Norgespris da det blir tilnærmet lik den fastprisavtalen jeg hadde tidligere, og fikk refundert drøyt 270 kroner på nettleiefakturaen for oktober. For min del er det et naturlig og selvfølgelig valg, men folk må jo få ta sine egne vurderinger og avgjørelser.

Litt OT: Apropos refusjonen på 276,63 for oktober: Excel-arbeidsboka jeg har brukt i mange år beregner refusjonen til 270,71, altså et avvik på 5,92 for hele oktober, eller 0,19/dag. Har ikke klart å lokalisere hvor avviket kommer fra, så hvis det er noen tallknusere her inne som klør i fingrene er det bare å ta kontakt.  ;)
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arthur

Med fast pris på 49,9 øre i kombinasjon med Norgespris så tjener jeg penger for hver eneste kWt jeg bruker, men ser ingen grunn til å sløse av den grunn. I øyeblikket er min nettleie for november på MINUS 217 kroner og øker for hver time!

daktari

Media, nå ved Aftenposten, kjører på med angrep mot Norgespris, denne gangen virker det sponset av Solcellespesialisten.
https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/Rz3LwA/finn-noe-smartere-enn-norgespris
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ProsjektX

Hva tenker folket her egentlig om korrupsjonen som "norgespris" åpenbart er, og brudd på valgloven? Altså, en regjering bruker mange milliarder for å stenge hva som ville blitt en heftig debatt før valget, for å øke sannsynligheten for gjenvalg..? AP har jo i prinsippet kjøpt seg stemmer her. Og hadde man visst hva som ble diskutert bak lukkede dører om intensjoner og strategi... Rart ikke media har prøvd å grave litt mer i dette
2025 Tesla Model Y LR, 2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ProsjektX på tir 25. nov 2025, kl. 08:12Hva tenker folket her egentlig om korrupsjonen som "norgespris" åpenbart er, og brudd på valgloven? Altså, en regjering bruker mange milliarder for å stenge hva som ville blitt en heftig debatt før valget, for å øke sannsynligheten for gjenvalg..? AP har jo i prinsippet kjøpt seg stemmer her. Og hadde man visst hva som ble diskutert bak lukkede dører om intensjoner og strategi... Rart ikke media har prøvd å grave litt mer i dette

For å si det mildt, det du skriver er jeg veldig uenig i.
Norgespris er jo bare å slutte å rane nordmenn på høylys dag.
Det er som en mann som slutter å slå kona hver kveld
Det er som Putin som slutter å invadere Ukraina.
Det er som Israel som slutter å drepe barn på Gaza-stripen
....nei, ikke helt, men Staten har hatt superprofitt på strøm. De har hatt enorme ekstrainntekter gjennom mva, flaskehalsinntekter, avgifter, bortfall, hjemfall og uavgjort-inntekter meg her og der.

Så at de sluttet med det før valget da de så at dette førte til høy inflasjon og konkurser er bare rett og rimelig.

De burde heller blitt sparket for ikke å gjøre tiltak tidligere.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA