Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på søndag 19. februar 2023, klokken 09:53
De som ikke stemmer ved et valg har i hvert ikke noe de skal ha sagt.

Jeg tror du mener at de som ikke stemmer påvirker ikke hvem som skal representere dem. Altså en helt enkel logisk slutning.

Selv om du ikke stemmer så mister du ikke all påvirkningskraft i samfunnet. Barn har ikke stemmerett, men de høres jo i ulike saker.
Alle med meninger kan ytre seg i Norge selv om de ikke har stemt, eller har stemmerett - heldigvis vil jeg nå si.

Mange vil kanskje foretrekke å være sofa velger ved neste kommunevalg. Det kan f.eks være slik at de ikke liker dagens regjering, men at de ikke har så store innvendinger mot hva partiene står for lokalt. På den måten kan noen muligens vise sin misnøye ved å la være å stemme. Om det så skjer et skifte av ordfører i denne kommunen, så kan likefullt disse sofavelgerene påvirke lokalt via f.eks lokalpressen osv. Alt håp er ikke ute selv om man ikke stemmer.

Det som kan være et demokratisk problem i Norge er jo hvordan informasjon siles frem til beslutningstagere.
Det er gjerne de med egne interesser som dytter frem sakene og legger frem sin versjon - og da kan det ende med at demokratiet taper fordi det som bæres frem av saker ikke nødvendigvis representerer flertallet eller "folkemeningen" om du vil.

I denne strømprisdebatten så er det jo slik at hva beslutningstagere og offentligheten ble fremlagt i konsekvensutredninger mhp de siste utenlandskabler må sies å ha vært mangelfullt. Vi fikk aldri en debatt der alle mulige konsekvenser at saken ble diskutert. Noen få evnet å se lenger, men ble ikke hørt. I dag så er det vel heller tvilsomt at man ville fått flertall på Stortinget for bygging av disse 2 siste kablene.  Hvorvidt man har stemmerett eller ei i en slik debatt betyr ingenting. Det samme med klimadebatten.

Dagens demokrati går mye lenger enn stemmeretten...

DagfinnN

Sitat fra: Counterpointer på søndag 19. februar 2023, klokken 10:06
Sitat fra: DagfinnN på søndag 19. februar 2023, klokken 09:53
De som ikke stemmer ved et valg har i hvert ikke noe de skal ha sagt.
Det er ytringsfrihet i Norge, så de kan si akkurat hva de vil. Men hvis en ikke stemmer  er det dumt å klage på resultatet. Det var kanskje det du mente?
:+1:
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Electric cars in Norway

På nrk tv dagsrevyen innslag om at folket ikke forstår sine egne strømavtaler, SIFO rapport om dette. Jeg så ikke den komme..... trodde alle klarte å forstå sin egen strømavtale. Men men...

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

#6214
Sitat fra: arthur på mandag 20. februar 2023, klokken 08:50
Strømmarkedet: Hva skjer hvis vi kobler Nord- og Sør-Norge?

https://www.tu.no/artikler/strommarkedet-hva-skjer-hvis-vi-kobler-nord-og-sor-norge/526366?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2023-02-20

Fra artikkelen :

"Kabler kompenserer til en viss grad ved at overproduksjon kan selges andre steder. Uten kabler er ikke dette mulig. "

Det er vås - istedenfor kabler kan man etablere pumpekraftverk, eller batteriparker - det er løsninger man har god erfaring med flere steder.

Så istedenfor å eksportere eller flytte kraften mellom områder - så kan man alltids bygge ut ulike pumpekraftverk eller batteriparker som et alternativ.  Vi har jo mye fjell i Nord som mange vindparker allerede er etablert i tiliknytning til - og her kan man jo sikkert enkelt lage nye pumpekraftverk i tilknytning til disse. Da får man ennå et naturinngrep, men dette må jo også sees opp mot naturinngrepet man gjør med nye linjer. Videre kan en slik dekobling av nett kan sikre lave priser i et avgrenset geografisk område.  De som skal bygge vindparkene ønsker jo flere linjer da dette vil løfte verdien av deres investering, men om det er samfunnsøkonomi i dette kan en jo alltids fundere på.

Man har også snakket om at man kan generere hydrogen som så kan lagres og brennes for å produsere elektrisitet senere. I en slik løsning så taper man jo mye energi - men også dette må sees opp mot kostnadene det er å etablere flere forbindelser på kryss og tvers av Norge samt hvordan dette slår ut samfunnsøkonomisk.

EDIT : Å bygge flere linjer vil dytte kostnadene over på storsamfunnet ved høyere nettleie OG høyere kraftpris - å bygge pumpekraftverk vil ikke gi slike kostnader på storsamfunnet...

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. februar 2023, klokken 10:44
EDIT : Å bygge flere linjer vil dytte kostnadene over på storsamfunnet ved høyere nettleie OG høyere kraftpris - å bygge pumpekraftverk vil ikke gi slike kostnader på storsamfunnet...
Synes dette er en ting som er veldig underkommunisert av kraftbransjen og politikerne. Behovet for å bygge interconnects på kryss og tvers hvis vi skal basere oss på store vindparker.

Hadde man spredt SMR over hele landet hadde dette behovet vært mye mindre. Noe må man jo selvfølgelig ha, men på langt nær den mengden man trenger hvis man skal basere seg på vindkraft. Da kan jo hele landsdeler falle ut på en gang.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 20. februar 2023, klokken 11:11
Sitat fra: hELgenen på mandag 20. februar 2023, klokken 10:44
EDIT : Å bygge flere linjer vil dytte kostnadene over på storsamfunnet ved høyere nettleie OG høyere kraftpris - å bygge pumpekraftverk vil ikke gi slike kostnader på storsamfunnet...
Synes dette er en ting som er veldig underkommunisert av kraftbransjen og politikerne. Behovet for å bygge interconnects på kryss og tvers hvis vi skal basere oss på store vindparker.

Hadde man spredt SMR over hele landet hadde dette behovet vært mye mindre. Noe må man jo selvfølgelig ha, men på langt nær den mengden man trenger hvis man skal basere seg på vindkraft. Da kan jo hele landsdeler falle ut på en gang.

Regjeringen vil jo se bort fra alt som har med kjernkraft å gjøre - men de kan ikke lage et system som vil gjøre en hel landsdel avhengig av en linje. Slik drifter man ikke nettet i Norge heller.
En mer robust løsning vil jo være at man "konverterer" en del av energien i vindparken til lagret  lokalt energi som kan brukes senere for å opprettholde stabilitetet i nettet lokalt.  Såkalt isolert drift er helt normalt at man gjør i perioder i dag - og det må man også kunne klare i fremtiden.

Er det noe vi har lært av de nye kablene og dagens prissettingsmekanisme er jo at prissmitte skjer veldig fort.

Counterpointer

Det er god grunn til å tenke på at en skal ha redundans i elsystemet også sårbarheten har jo vist seg å være kjempestor andre steder i verden og vi er ikke unntatt fra eksterne trusler.

Dette bør vi tenke på FØR det blir et problem.

I tillegg burde vi legge deler av slike nye installasjoner inne i fjellet, som vi jo har en overflod av. Både av sikkerhetshensyn og fordi det da er ute av syne. Geotermisk passer bra til dette. SMR passer godt

Det er utrolig mange måter å lagre energi, pumpekraft, batteriløsninger av alt fra rust, flow, overskuddsbatterier, sand, stein, flytende metall, CO2, trykkluft, tyngdekraft, sentrifugalkraft, hydrogen. Rekken kan gjøres enda mye lengre.
Slike løsninger kunne spres utover landet for å skape et fordelt og motstandskraftig system og større anlegg kunne plasseres nær vindkraftanlegg og industri med stort strømbehov.

Electric cars in Norway

#6218
Siste oppdatering om «pris, kablene osv» fra regjeringen fra i går. De svarte på FB spm.

Veldig mange gode spm og dette er krevende....

https://e24.no/olje-og-energi/i/LlWvVP/stoere-og-aasland-svarte-om-stroem-vi-trenger-kraftkablene


Electric cars in Norway

SitatI tillegg burde vi legge deler av slike nye installasjoner inne i fjellet, som vi jo har en overflod av.

Counter  :+1: det samme tenker jeg også. Det eneste sikre er i fjell.

Electric cars in Norway

#6220
Hurra :+1: hurra .. på nrk radio nyhetene nå om at borettslag nå kan sette opp solcelleanlegg inntil en viss grense uten avgifter. NBBL foreningen repr Bård Folke...ble intervjuet og sa det var et skritt i riktig retning.

Bør lyttes på! Se bilde for klokkeslett og klikk på lenken.

Blant annet svarte han at det var sterke motkrefter.... Som hadde sørget for at dette hadde tatt tid å få på plass...sa ikke om det var politikere eller den olje smurte bransjen han tenkte på....  :D

https://radio.nrk.no/direkte/alltid_nyheter?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-ios&utm_content=live:alltid_nyheter

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 22. februar 2023, klokken 06:23
Siste oppdatering om «pris, kablene osv» fra regjeringen fra i går. De svarte på FB spm.

Veldig mange gode spm og dette er krevende....

https://e24.no/olje-og-energi/i/LlWvVP/stoere-og-aasland-svarte-om-stroem-vi-trenger-kraftkablene

Huff - når man tar på seg fordelingsbrillene og ser verden gjennom dem så klarer man å lire av seg følgende :

"Hvis vi skal sette en strømstøtteordning som sier en makspris på på 30-50 øre, så hadde det vært de som bruker mest og har mest hadde fått den største støtten fra fellesskapet"

Det er akkurat dette jeg har fryktet hele veien. Nå er vi der at alt som har med strøm å gjøre skal sees på som fordelingspolitikk/skattepolitikk.

Jeg venter i spenning til de begynner å foreslå at f.eks moms på varer skal inntektjusteres, at veiavgift,vann og kloakk osv. skal inntektjusteres osv..

Electric cars in Norway

#6222

Electric cars in Norway

#6223
Nå merker markedet det på lommeboka.....

Kopi:

Utfordrer gir seg: Elekt slutter å selge strøm

Strømsalgselskapet Elekt trekker seg fra markedet. De overlater kundene til Vibb.

21. februar 2023 12:14 OPPDATERT  21. februar 2023 13:14
Av Haakon Barstad og Ole Petter Pedersen


Det forteller Arnt Inge Sætern i en melding han har sendt til Europower tirsdag formiddag.

– Oppdraget til Elekt er å hjelpe kundene å mestre strøm. Vi har den siste tiden konkludert med at vi best leverer på dette oppdraget gjennom å ta en uavhengig rolle i markedet uten bindinger til strømsalg, skriver Sætern.


Billigselskapet Elekt tredobler prisen - hvis man vil ha tilgang til appen
Les mer
Selskapet har derfor bestemt seg for å slutte med salg av strøm.

– Den siste tiden har vi vært på leting etter en ny leverandør til våre strømkunder. Vibb pekte seg da ut som det beste alternativet. Våre kunder får i dag informasjon om at Vibb blir deres nye strømleverandør fra 1. april, skriver Sætern.

Hadde markedets billigste avtale
Elekt kom på markedet for to år siden. Da lanserte selskapet en ny måte å selge strøm på. I 2021 hadde selskapet bare en omsetning på knapt 4 millioner kroner. Medieselskapet Polaris Media kom inn på eiersiden i januar i fjor. Da var selskapet verdsatt til 150 millioner kroner.

Selskapet har markert seg ved svært lavt påslag (1 øre/kWh) og ingen faste avgifter. Det førte til at Elekt for et år siden havnet på toppen av Europowers oversikt over de beste varige strømavtalene.

https://www.europower.no/forbruker/utfordrer-gir-seg-elekt-slutter-a-selge-strom/2-1-1407410

Gnilre

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 22. februar 2023, klokken 07:08
Hurra :+1: hurra .. på nrk radio nyhetene nå om at borettslag nå kan sette opp solcelleanlegg inntil en viss grense uten avgifter. NBBL foreningen repr Bård Folke...ble intervjuet og sa det var et skritt i riktig retning.

Bør lyttes på! Se bilde for klokkeslett og klikk på lenken.

Blant annet svarte han at det var sterke motkrefter.... Som hadde sørget for at dette hadde tatt tid å få på plass...sa ikke om det var politikere eller den olje smurte bransjen han tenkte på....  :D
Ja dette blir bra for de som har økonomi til å investere i solcellepaneler. De som ikke investerer i solcellepaneler må betale nettinvesteringene i form av høyere nettleie.
Oljeindustrien gir blaffen i dette, men deler av kraftbransjen har vært skeptisk til at nettinvesteringer for solceller blir veltet over på nettariffen. Det er ingen andre kunder/kraftprodusenter som blir behandlet så gunstig som investeringer i små solcelleanlegg; mange slipper anleggsbidrag og får i tillegg redusert nettleie. Myndighetene, jeg antar både regjeringen og NVE, er rimelig desperate etter ny produksjon når de så til de grader kaster samfunnsøkonomiske prinsipper på båten.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA