Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: turfsurf på tir 14. feb 2023, kl. 07:42
Sitat fra: Electric cars in Norway på man 13. feb 2023, kl. 23:32
Langs E18 nedover Sørlandet. 6000 vindturbiner på lysmaster .... Men er det nok? Nok til 7000 boliger men like mye kraft kunn vært lager av 6 til 7 vindmøller.. men jeg vil bare H vindmøller til havs... ikke på land.... Da får det heller bli disse vindturbinene langs E18.

Så i praksis ca en vindmølle pr hus. Men ja, jeg er mye mere for vindmøller i denne skalaen enn svære anlegg som gjør store inngrep i naturen. Det gjør og at produksjonen blir mere distribuert, så man slipper så mye høyspent og inngrep i naturen.

Men jeg skulle ønske de løftet blikket litt og kikket på alternativer til turbiner:

https://vortexbladeless.com

Edit: Kunne gjerne hatt ett par slike stående på utsida her jeg, selv om den ligner på måneraketten til Bezos som ligner på noe annet igjen...

Målt opp mot hele arealet av Norge, trenger man én tusendel av arealet for å produsere 10 TWh vindkraft.

https://www.europower.no/vindkraft/vindkraft-pa-land-1-promille-av-landarealet-vil-gi-10-twh/2-1-1403302?utm_source=email_campaign&utm_medium=email&utm_campaign=2023-02-14&utm_term=europower&utm_content=daily

THE

Sitat fra: hELgenen på tir 14. feb 2023, kl. 07:33
Sitat fra: Electric cars in Norway på man 13. feb 2023, kl. 23:32
Langs E18 nedover Sørlandet. 6000 vindturbiner på lysmaster .... Men er det nok? Nok til 7000 boliger men like mye kraft kunn vært lager av 6 til 7 vindmøller.. men jeg vil bare H vindmøller til havs... ikke på land.... Da får det heller bli disse vindturbinene langs E18.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/terje-aasland-vil-tapetsere-e18-med-vindturbinar-1.16287263

Venter bare på regnestykket som forteller hvor mye dette vil koste pr kwh generert.
Enhver som legger frem nye planer burde jo også fortelle hvor mye det koster...alle kan jo komme med fantasifulle løsninger
Det er jo bare å overlate utregningen til Vedum (og kalkulatoren hans), så får vi bevis for at dette er nesten gratis og utrolig lønnsomt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tir 14. feb 2023, kl. 07:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 13. feb 2023, kl. 23:14
Nettselskapet har slått seg sammen med et annet nettselskap, så fakturaen fra dem til strømselskapet er forsinket. Vil tro at 99% av alle andre strømselskaper da ville fakturert uten strømstøtte/nettfaktura, men ikke Dalane Energi. De bare venter med å fakturere til de har fått inn nettleie-fakturaen, slik at de fakturerer samlet, så kunden slipper å legge ut.  :+1: :+1: :+1: :+1:
Sånn gjør andre selskaper som har gjennomfakturering det og. GE som vi hadde både på hytta og hjemme en periode ventet pent til grunnlaget fra nettselskapet var klart (som det er stor forskjell på).

Vil tro det er mye større utgift å håndtere en ekstra faktura.

Ikke alle nettselskap tilbyr gjennomfakturering - vårt lokale nettselskap gjør det ikke.
Strømleverandøren reklamerer voldsomt at de har avtaler med de fleste for nettopp dette - men de dekker ikke alle nettselskaper.

Nå er vårt nettselskape trolig norges dyrereste og ønsker vel ikke ta flere kostnader...
Men at regjeringen ikke kan pålegge dette er underlig. For desember la jeg ut over 10.000 NOK og det gikk 3 uker før jeg fikk strømstøtten inn på konto.  Det er ekstrem forskjellsbehandling i landet mhp dette - noen må legge ut på forskudd - andre slipper.

arthur

Manger strømselskaper aksepterer utsatt betaling hvis man sender de en mail og forklarer saken.

hELgenen

Sitat fra: arthur på tir 14. feb 2023, kl. 08:27
Manger strømselskaper aksepterer utsatt betaling hvis man sender de en mail og forklarer saken.

Det kan nok være - men man må selv aktivt gjøre noe - og ikke nok med det, når man først har gjort
det en gang - så må man ofte gjøre det hver bidige påfølgende måned også...
De har jo ofte ikke noe system for å håndtere dette fast. Det hadde vært mye enklere om man med loven i hånd
kunne kreve gjennomfakturering..

Videre savner jeg spesifisering av alt. Selv når man går inn på "min side" - så står ikke alt spesifisert.
Selvfølgelig burde man kunne laste ned hele underlaget - time for time - og der se hvordan hver bidige time
fremkommer. Jeg måtte gjøre denne jobben selv - oppdaget feil hos dem - sendte inn underlaget og måtte vente på en avklaring. Så etter ca 14 dager kom en skriftlig beklagelse på at feil hadde skjedd. Slik kan man ikke holde på. Dette er totalt useriøst - og regjeringen famler i blinde og vil ikke pålegge nettselskapene gjennomfakturering eller dokumentasjon på hele regningen. Det er for svakt! Nå må hver enkelt selv bruke mye energi på å kontrollere at alt går rett for seg. De færreste gjør jo det. Jeg fikk f.eks bare en beklagelse for min egen regning - men jeg vet jo at den feilen jeg fant berørte ALLE kundene i hele nettområdet. Så ALLE kundene burde få korrigert regningen sin. Og informerte nettselskapet alle kundene? Nei - ingenting! De lar det bare skli under radaren.
Det er ikke store beløp, men rett skal være rett - og når det ikke er rett så må de jo selvfølgelig informere alle kundene sine og så rette feilen. Men neida. Her lever de i sin egen lille verden.

arthur

Sitat fra: hELgenen på tir 14. feb 2023, kl. 08:50

Det kan nok være - men man må selv aktivt gjøre noe -

Joda, men jeg forventer faktisk at folk flest er såpass oppegående at når, eller hvis, en vanskelig situasjon oppstår så gjør de noen enkle undersøkelser mht hva som kan gjøres. Tilgang til informasjon er i disse tider nærmest å anse som ubegrenset, og det finnes f.eks en rekke FB-sider som spesialiserer seg på strøm, hjelp til strøm, strømstøtte osv osv

THE

Sitat fra: arthur på tir 14. feb 2023, kl. 09:02

Joda, men jeg forventer faktisk at folk flest er såpass oppegående at når, eller hvis, en vanskelig situasjon oppstår så gjør de noen enkle undersøkelser mht hva som kan gjøres. Tilgang til informasjon er i disse tider nærmest å anse som ubegrenset, og det finnes f.eks en rekke FB-sider som spesialiserer seg på strøm, hjelp til strøm, strømstøtte osv osv
FB er et onde som jeg dessverre må forholde meg til da noen idi...r har bestemt at alt av fritidsaktiviteter, foreldreinformasjon i skolen osv. skal bruke FB som informasjonskanal. Kommer til å slette kontoen min så snart jeg ikke trenger det mtp. barna, men nok om det. Min gamle mor, som er bare litt over 70, men totalt uinteressert i data, internett og som har mobiltelefon for å snakke i finner ikke all denne informasjonen, og hun er langt fra alene. Hele samfunnet legges opp etter at ALLE har smarttelefon (med apper for hver minste ting), internettilgang  og ikke minst evne til å bruke nettet), nettbank, bankID, digital postkasse m.m. Realiteten er at det er mange som står utenfor det digitale samfunnet, og for dem har det blitt verre siden fysiske kontorer legges ned, og hjelp via telefonsupport blir redusert på bekostning av chat og andre digitale plattformer.

Flere  bedrifter har jo ikke engang et telefonnummer de kan kontaktes på, du må legge inn en henvendelse digitalt, og så tar de kontakt med deg. Så, ja folk flest er oppegående, men hva med de siste ?% av befolkningen? Skal vi bare glemme dem?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: arthur på tir 14. feb 2023, kl. 09:02

FB - hva er det?

Er det facebook du mener? Jeg har aldri vært på facebook - facebook leverer ut informasjon til betalende kunder for å dunke reklame på deg når du surfer. En kan ikke forvente at folk skal kunne gi fra seg personopplysninger til uavhengig 3 part for å kunne håndtere sin egen strømregning?

arthur

Nei, vi skal hjelpe dem, og kanskje mange av disse eldre har familie, barn for eksempel, som kan hjelpe dem? Synes heller ikke vi skal ""sykeliggjøre" alle som har rundet f.eks 70 år, og har selv gleden av å omgås folk godt opp i åttiårene, og disse er ganske så oppegående og håndterer digitale hjelpemidler uten de største problemer. Ønsker man f.eks å få tilsendt en faktura, ikke benytte nettbaserte løsninger, så går det helt fint, men vil ofte ha en kostnad. Og telefonen håndterer de vel fortsatt nokså greit?

ps
Overtok alt dette for min mor på hennes eldre dager, nå er det svigermors tur til å få denne hjelpen, og ser ingen grunn til at "samfunnet" skal ordne opp i alt for alle og til enhver tid!

Til hElgenen - FB er facebook.

hELgenen

Sitat fra: arthur på tir 14. feb 2023, kl. 09:29
Nei, vi skal hjelpe dem, og kanskje mange av disse eldre har familie, barn for eksempel, som kan hjelpe dem? Synes heller ikke vi skal ""sykeliggjøre" alle som har rundet f.eks 70 år, og har selv gleden av å omgås folk godt opp i åttiårene, og disse er ganske så oppegående og håndterer digitale hjelpemidler uten de største problemer. Ønsker man f.eks å få tilsendt en faktura, ikke benytte nettbaserte løsninger, så går det helt fint, men vil ofte ha en kostnad. Og telefonen håndterer de vel fortsatt nokså greit?

ps
Overtok alt dette for min mor på hennes eldre dager, nå er det svigermors tur til å få denne hjelpen, og ser ingen grunn til at "samfunnet" skal ordne opp i alt for alle og til enhver tid!

Til hElgenen - FB er facebook.

Ikke alle eldre har noen som kan ordne opp for dem dessverre.

Men en trenger ikke være så gammel for å falle utenfor dette digitale samfunnet.
Jeg har barn på barneskole og noe informasjon går på FB - jeg er ikke der.
Jeg er medlem av en velforening og der blir alle dugnader lagt inn på FB - jeg får ikke med meg dette.
På jobben har vi en workplace konto - som eies av FB - jeg forsøker ikke å bruke denne aktivt - vil ikke ha noe med FB å gjøre.
Vi har også det slik på jobben at mye kurs og slikt går via linked-in. Jeg har ingen linked-in konto - jeg ønsker ikke dele noe der heller, men kan bruke en nedstrippet konto som visstnok ikke skal vises offentlig.
Og slik kan jeg fortsette. Poenget er at det offentlige og andre ikke kan forutsette at alle ønsker å legge ut opplysninger om seg selv på ulike sosiale kanaler i bytte mot informasjon - jeg gjør det ikke og det er jo en del andre som heller ikke ønsker det.

Om jeg ber om å få hele underlaget på nettleien og strømregningen - så burde jeg kunne få det.
I dag så må jeg selv samle informasjon fra ulike kilder og selv sette opp en kontroll for avregning.
Det er svært uheldig - spesielt dersom det skjer feil. Da undergraver man på sikt folks tiltro til løsningene.

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på tir 14. feb 2023, kl. 09:24
Er det facebook du mener? Jeg har aldri vært på facebook - facebook leverer ut informasjon til betalende kunder for å dunke reklame på deg når du surfer. En kan ikke forvente at folk skal kunne gi fra seg personopplysninger til uavhengig 3 part for å kunne håndtere sin egen strømregning?
Du uttaler deg til stadighet om ting som du ikke har førstehånds kjennskap til. Et bilmerke f.eks. og nå facebook.
På fb kan du logge deg på med et fiktivt navn og ikke legge ut noe som helst personlig info.
Reklamemotoren tar google seg mye av uansett.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på tir 14. feb 2023, kl. 10:23
Sitat fra: hELgenen på tir 14. feb 2023, kl. 09:24
Du uttaler deg til stadighet om ting som du ikke har førstehånds kjennskap til. Et bilmerke f.eks. og nå facebook.
På fb kan du logge deg på med et fiktivt navn og ikke legge ut noe som helst personlig info.
Reklamemotoren tar google seg mye av uansett.

Ja - det høres jo veldig fornuftig ut. Så for å følge med barn på skolen mhp FB er det bare å registrere en "J.ulenissen" og opplyse det til klassekontakter osv som min FB profil?

Noen er kanskje mer opptatt å være etterrettelig enn andre i samfunnet. Selvfølgelig kan man jukse til seg facebook konto og late som om man er noen andre - eller kjøre med overlast på en TMY bare fordi man selv mener det er helt ok - men for en del andre så handler det også om å gjøre ting på rette måte også.
Det du sier er vel at samfunnet rundt oppfordrer oss til å bryte de normene som er der bare det passer seg slik....

arthur

Man kan vel lage en FB-side som er lukket for de som ikke er medlemmer eller benytte en WHatsapp-gruppe som vi gjøre i familien. Litt sent å gå tilbake tilbrevduer?

hELgenen

Sitat fra: arthur på tir 14. feb 2023, kl. 11:30
Man kan vel lage en FB-side som er lukket for de som ikke er medlemmer eller benytte en WHatsapp-gruppe som vi gjøre i familien. Litt sent å gå tilbake tilbrevduer?

Høres jo spennende ut - skal dette hjelpe de som lurer på noe mhp strømregningen?
F.eks de som vil ha alle underlag for å kontrollere at regningen blir korrekt?

Det burde ikke være så vanskelig for et nettselskap å dunke ut alt underlag for strømregningen direkte fra nettsiden for de som måtte ønske så. Og alt dette burde være helt greit å gjøre uten at man involverer sosial medier på noen som helst måte.

Jeg føler kanskje at folk flest mister totalt oversikten og bare stoler på at det man får servert av regninger er korrekt. Og jo mer kronglete og vanskelig man gjør seg - jo større er jo sansynligheten for at noen vil utnytte dette. Noen av strømselskapene er jo også blitt omtalt som rotter fordi de har laget infløkte avtaler hvis eneste formål er å lure til seg så mye penger som mulig. Og dersom også nettselskapene skal tåkelegge underlaget for regningen til folk flest - vel går det definitivt feil vei i mine øyne.

Sosiale medier hører hjemme for de som ønsker å drive med slikt - å tvinge folk til å forholde seg til disse gjennom KUN å tilby tjenester til de som er med på dette - er også å undergrave demokratiet. Og dersom man har den holdningen at dette er smart - så kan man jo like gjerne bare gi bort f.eks Ukraina til Russland og håpe på at ting roer seg......for alle vil jo ha fred på jorden......ikke sant?

arthur

Sitat fra: hELgenen på tir 14. feb 2023, kl. 11:48
Sitat fra: arthur på tir 14. feb 2023, kl. 11:30
Høres jo spennende ut - skal dette hjelpe de som lurer på noe mhp strømregningen?
F.eks de som vil ha alle underlag for å kontrollere at regningen blir korrekt?

Noe forteller meg at du nok skjlønte at det var et velment forslag til løsning på et av dine private problemer som du nå på formiddagen delte med oss. :+1:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA