Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser i hvert fall at jeg har blitt flinkere til å spare strøm på hytta (oppussing har mye av forklaringen).
Nå gjelder det bare å fyre på maks ute i boden ved huset, med vinduene åpne, sånn at jeg får mye strømstøtte.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 14. september 2022, klokken 09:33
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 13. september 2022, klokken 23:09
«Regjeringen vil tilby fastpris på strøm i opptil syv år for husholdninger og næringsliv. Finansministeren mener det vil bidra til et mer stabilt kraftmarked.»

https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/l3ABAA/regjeringen-oensker-fastpris-paa-stroem-fra-nyttaar-forbrukerraadet-advarer-om-betydelig-risiko?utm_source=navigator-share&utm_campaign=topp&fbclid=IwAR2805iV_DRtL8qZ9aD9ycza-2uB5Wi3iiJw8J1L6Eq2oRsq9wvepQqcSAA

Tror det ikke før jeg kan bestille selv.

Artikkelen er bak mur. Hvis noen har tilgang på mer konkret info hadde det vært fint

De sier jo absolutt ingenting hvordan de i praksis skal løse eller støtte dette. De nevner noe med skatter, uten å si noe mer. Forbrukerrådet advarer mot denne løsningen, men vet ikke om de har mer info enn det som fremgår i media. De sier at dersom forbrukere inngår dyre 7-årsavtaler så har de et svært problem hvis de f.eks. må selge huset, og markedsprisen har gått ned. Da må de jo løse ut mellomlegget for mange år, som kan koste hundretusener. Men så lenge det ikke står noe om regjeringen skal diktere en kWh-pris, eller på noen som helst støtte dette, så gir nyheten ingen nyhetsverdi. Dersom strømselskapene kan gi "markedspris" for 7 år, så blir det vel bare sinnsykt høye strømpriser på den avtalen, slik som de var for de siste fastprisavtalene som ble tilbudt før alle sluttet med det.
Som sagt, vil se et konkret forslag som er både reelt og gunstig.

Hvis Agder energi kunne gi REC solar tilbud på fastpris til 60øre, så burde det være mulig til andre også. Selv om det er det seksdoblete av produksjonspris og dobbelt av snitt siste ti år, så er det bedre enn markedspris.

Binde seg til en dyr avtale for 7 år skjønner jeg at Forbrukerrådet er skeptisk til. Nå har det jo imidlertid vist seg at det er spotpris er det en burde vært skeptisk til i 2021.....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 14. september 2022, klokken 11:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 14. september 2022, klokken 09:33
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 13. september 2022, klokken 23:09
«Regjeringen vil tilby fastpris på strøm i opptil syv år for husholdninger og næringsliv. Finansministeren mener det vil bidra til et mer stabilt kraftmarked.»

https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/l3ABAA/regjeringen-oensker-fastpris-paa-stroem-fra-nyttaar-forbrukerraadet-advarer-om-betydelig-risiko?utm_source=navigator-share&utm_campaign=topp&fbclid=IwAR2805iV_DRtL8qZ9aD9ycza-2uB5Wi3iiJw8J1L6Eq2oRsq9wvepQqcSAA

Tror det ikke før jeg kan bestille selv.

Artikkelen er bak mur. Hvis noen har tilgang på mer konkret info hadde det vært fint

De sier jo absolutt ingenting hvordan de i praksis skal løse eller støtte dette. De nevner noe med skatter, uten å si noe mer. Forbrukerrådet advarer mot denne løsningen, men vet ikke om de har mer info enn det som fremgår i media. De sier at dersom forbrukere inngår dyre 7-årsavtaler så har de et svært problem hvis de f.eks. må selge huset, og markedsprisen har gått ned. Da må de jo løse ut mellomlegget for mange år, som kan koste hundretusener. Men så lenge det ikke står noe om regjeringen skal diktere en kWh-pris, eller på noen som helst støtte dette, så gir nyheten ingen nyhetsverdi. Dersom strømselskapene kan gi "markedspris" for 7 år, så blir det vel bare sinnsykt høye strømpriser på den avtalen, slik som de var for de siste fastprisavtalene som ble tilbudt før alle sluttet med det.
Som sagt, vil se et konkret forslag som er både reelt og gunstig.

Hvis Agder energi kunne gi REC solar tilbud på fastpris til 60øre, så burde det være mulig til andre også. Selv om det er det seksdoblete av produksjonspris og dobbelt av snitt siste ti år, så er det bedre enn markedspris.

Binde seg til en dyr avtale for 7 år skjønner jeg at Forbrukerrådet er skeptisk til. Nå har det jo imidlertid vist seg at det er spotpris er det en burde vært skeptisk til i 2021.....

Ja, hvis noen hadde tilbydd meg en fastpris på hytta under 90 øre i 7 år hadde jeg hoppet på så fort som mulig. Bare i løpet av 1,5 år nå ville en jo spart det inn, på en måte. 7 år med strøm (12000kWh i året) ville jo da kostet 75600,- mens det siste året har jeg betalt 41953,- for 15000kWh, som tilsvarer 33562 for 12 måneder. Men nå er jo strømprisen mye høyere enn for første halvår, og er vel ikke vanvittig forbedring i sikte.
Utkjøpspris av fastprisavtale ville jo og vært ganske begrenset om en hadde avtale på 90 øre.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Prisene vil trolig holde seg høye de neste 2-4 år. Så de som har hytte og ikke kan tåle disse strømprisene bør vurdere tiltak for å vinterstenge.

Tiltakene som regjeringen kommer med til bedrifter vil dessverre ikke treffe alle. Vi vil se flere bedrifter
som nå etter at tiltakspakken legges frem enten flytter ut av landet eller legger ned. Det vil smerte en god del små lokalsamfunn (der synes det best)  samt dytte arbeidsføre folk ut på NAV. Regjeringens støttepakker vil nå være avgjørende for om en bedrift overlever eller ei - det blir som om bedriftene går på arbeidsavklaringspenger - eller som noen vil hevde - at vi har fått en skjult kommunisme inn i landet.

Her er liten sak fra dagens vg :

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pQLo4X/erna-ber-jonas-om-stroem-forlik-og-penger

De kan rope på så mye penger de bare vil - men så lenge staten skal sitte der å sile ut hvem som er verdig eller ikke - tilby lånepakker osv - så vil noen få nok og kaste inn håndkledet.....


Egil S

#4219
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 11. september 2022, klokken 13:54
Sitat fra: Egil S på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:11
Jeg fikk noen priser i går.
Merk at jeg har en kompis som er installatør og vi har tenkt å gjøre installasjonen selv, jeg har derfor i hovedtrekk kun materiellkostnad.
Solcelle pall med 36 400w paneler (14.400w) svarte med hvite firkanter 108.000kr, helsvarte penere paneler kommer på ca 130.000kr, så en inverter til ca 20.000kr festemateriell, kabler o.l. har jeg ikke pris på ennå.
Da snakker vi nok opp mot 200.000kr før Enova støtte (ca 48.000kr) og rundt 140-160.000kr etter tipper jeg, det er ca halv pris i forhold til det jeg har sett hos pris kalkulatorene på nett.
14Kw tilsvarer 2/3 av mitt årlige forbruk.

Hadde vært kjekt å hatt et 100Kw batteri stående, men da snakker vi vel fort 200.000kr ekstra.
Om den nye elbilen jeg får om 2mnd kan oppgraderes med V2G/V2L i fremtiden, så kunne man jo bruk den som kraftkilde til å ta evt topper når solcellene ikke produserer.

Egil S  :+1: hvordan gikk det med installasjonen?

Jeg har nå endelig fått tilbud fra alle de store solcelleleverandørene i Norge og det er akkurat som du sier,  dobbel pris ift å kjøpe inn selv og montere det man selv kan gjøre.

Jeg vil derfor gå for "selvkost løsningen" :-) og gjøre det meste selv. Har en trikker kompis som tar det formelle...

.... men jeg tror jeg trenger et kurs også - for nå er jeg lei av å se på Youtube videos og andre filmer om dette....

Er det noen som vet om noen monterings kurs for amatører som skal legge solceller på eget tak her på østlandet?

Og hvor er det billigst å kjøpe inn paller med 400W? Tenker 34 paneler. 12 til dersom jeg legger på det ene garasjetaket også.
Ble jo tipset om solcellespesialisten av jkirkebo men du valgte noe annet enn solcellespesialisten eller Egil S?

https://solcellespesialisten.no/nettbutikk/solcellepanel/monokrystalinsk.html

Som de sier i Games of Thrones: the winter is coming  :-)  og det betyr det blir helt spinnville strømpriser her på østlandet...

Jeg kjøper inn nå asap og monterer til våren... det er hvertfall planen pr i dag.

Hei.

Har vært ute og reist og ikke hatt tilgang til forumet siden sist uke, holder på å lese meg opp.
Reisen har jo også medført at jeg ikke har kommet noe videre med "prosjektet".
Jeg vurderer fremdeles å gjøre investeringen, skal ha en ny prat med min elektriker å se hvor vi havner.
Jeg vurderer å begynne med et 6-8Kw anlegg på garasjetaket (50m2), da kan jeg nok være relativt selvforsynt sommerstid, godt overskudd om dagen og lite underskudd om natten, Jeg ser på statistikken min at jeg sjelden er over 3Kw/h på dagtid og 0,5-1,2Kw/h på natten.
Nå i sommer har jeg ligget på 25-32Kw/h i døgnet bortsett fra de dagene jeg lader bilen.
Det vil si at jeg vil bruke strøm fra nettet når jeg lader bilen og på "vinteren".
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. september 2022, klokken 08:13
Sitat fra: Jejl på tirsdag 13. september 2022, klokken 21:05
Ser også for meg at det snart blir vanlig at folk begynner å regne på hva de vil spare på å la være å koble seg på strømnettet når de bygger nytt, og heller kjøpe en Ford Lightning eller lignende bil for å forsyne hytta med strøm.

Tror dette også gjelder private boliger:

En kamerat kunne faktisk klart seg fint uten nettstrøm. Han har et 5 kW solkraftverk på taket av en moderne energieffektiv bolig og produserer 30 kWt strøm på en god dag. Med en Nissan Leaf i stallen kunne han lagret opp strømmen for bruk på natten og i mørketiden hentet strøm med Leafen fra en hurtigladestasjon. Totalt sett er jeg overbevist om at han hadde spart en del penger på en slik manøver.

Med det sagt har han allerede negative strømregninger, og kan kanskje tjene enda mer om han lagrer strømmen for salg når strømrisen er på det mest kostbare.
Glemt at det er vinter i dette landet? I vinterhalvåret, og spesielt desember, januar og februar, er solproduksjonen i praksis 0 (helt ubetydelige mengder). Iallfall med takmontert anlegg uten snø rundt. I januar produserer mitt anlegg tilsvarende alt fra en til 2,5 god dag i juni. Riktig nok har jeg lav vinkel på panelene, men det er uansett få soltimer.

ToWalkOrDrive

Det er svært overraskende å se på at SP lar bedriftene i stikken, og til og med bøndene / slakterne. Nå når Fatland har gått fra 3 til 100 mill i strømregning så må de flytte sier de, med mindre Stauren & co hoster opp en løsning snart.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

At folks forbruk av strøm er påvirket av prisene synes nokså åpenbart:

De månedlige tallene fra Elhub , som eies av Statnett, viser at husholdningenes strømforbruk er betydelig redusert i år. Det samlede forbruket i husholdningene så langt i 2022 ligger 15,3 prosent lavere enn i samme periode i 2021 og 8,3 prosent under nivået fra samme periode i 2020. Tallene er ikke temperaturkorrigert.

Et intervju med en jente på radioen i dag var nokså symptomatisk for folks holdninger; Hun har en leilighet hvor strøm er inkludert i leien så ingen endringer mens kjæresten betaler strømmen selv i sin leilighet så der holder de varmen ved å sitte tett sammen og ha på/over seg et teppe.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Sitat fra: arthur på torsdag 15. september 2022, klokken 07:40
At folks forbruk av strøm er påvirket av prisene synes nokså åpenbart:

De månedlige tallene fra Elhub , som eies av Statnett, viser at husholdningenes strømforbruk er betydelig redusert i år. Det samlede forbruket i husholdningene så langt i 2022 ligger 15,3 prosent lavere enn i samme periode i 2021 og 8,3 prosent under nivået fra samme periode i 2020. Tallene er ikke temperaturkorrigert.

Et intervju med en jente på radioen i dag var nokså symptomatisk for folks holdninger; Hun har en leilighet hvor strøm er inkludert i leien så ingen endringer mens kjæresten betaler strømmen selv i sin leilighet så der holder de varmen ved å sitte tett sammen og ha på/over seg et teppe.
Tall som ikke er temperaturkorrigert er vanskelig å tolke.
Uansett 8,3% under 2020 som hadde normal strømpris er jo bagatellmessig. At man er fornøyd med at folk sitter og fryser er jo snodig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Ja, vanskelig å sammenligne uten temperaturkorrigerte tall, men to år på rad og med økende reduksjon indikerer noe etter mitt syn. At noen er fornøyde med at folk fryser ville ha vært snodig, men ikke noe jeg har sett uttrykt noe sted.

Gjennomsnittlig forbruk på boliger i Norge er i følge SSB 16.000 kWh og med f.eks en netto pris til forbruker på to kroner så vil en reduksjon på 8% bety en reduksjon på rundt 2.500 kroner og 15% på rundt 4.500 kroner, en god del penger spart for mange, ikke minst for de som har lite fra før av.

Gruppen "de som har lite fra før av" har jo også fått, og vil trolig fortsatt få (?) betydelig støtte utover den støtteordningen som vi alle nyter godt, tross alt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Enig, hva klager alle fattige på? Har de ikke vett til å kjøpe en ny elbil med god kapasiet.

For - med oslo´s kommunes trege ladere og timespris straffes du får å ha en bil som må lades veldig ofte. Eller så får de kjøpe seg en enebolig i Oslo.

arthur

Per 1.1.2021 bestod nesten 71 prosent av boligene i Oslo av blokker. Men innslaget av småhusbebyggelse er også betydelig. Vel 24,0 prosent var småhusbebyggelse. De resterende 5,2 prosent var institusjoner, boliger i andre bygg eller ukjent boligtype.

https://www.oslo.kommune.no/statistikk/boliger-byggevirksomhet-arbeids-og-naringsliv/boligmengde/#gref

Og det er vel etter hvert blitt ganske mange som kan lade der de bor i Oslo selv om det ikke er en enebolig de eier?
Og bor man sentralt i Oslo og uten mulighet for lading ved/i egen bolig så er det etter hvert lagt godt til rette for sykling, elsykler og kanskje en elmoped, de siste får man jo også støtte til å kjøpe.

Hvis jeg hadde bodd i Oslo og vært helt avhengig av lading andre steder og vært avhengig av bil av forskjellige grunner så hadde jeg nok ikke vurdert kjøp av elbil per i dag.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Oslo kommune premierer de av oss som har en bra og dyr elbil (feks min tesla 3).

Koster bare 130,- å lade på en natt. Men de som må kjøpe en billigere og fornuftigere bil må kanskje lade hver dag og må betale 130 x 7 = 910,- pr uke. Sosialisme i praksis?

hemi

#4228
bytta stor elbil med liten effektiv (e-up)  for småkjøringa, porsche suv for alt annet, og bensinturbo for morrobiten. lader fullt på 4 timer på schuko om jeg vil :D

venter på at noen kan selge meg en fullverdig elsuv som klarer TR fjellet i kulde tenker 2024-2025. EQS skuffet stort "over 600kmp wltp" ble til ikke det... og den har hengervekt som en A?B? klasse evnt a3? ix50 er nærmeste hittil, men også den liten

Egil S

Sitat fra: hemi på torsdag 15. september 2022, klokken 10:53
bytta stor elbil med liten effektiv (e-up)  for småkjøringa, porsche suv for alt annet, og bensinturbo for morrobiten. lader fullt på 4 timer på schuko om jeg vil :D

venter på at noen kan selge meg en fullverdig elsuv som klarer TR fjellet i kulde tenker 2024-2025. EQS skuffet stort "over 600kmp wltp" ble til ikke det... og den har hengervekt som en A?B? klasse evnt a3? ix50 er nærmeste hittil, men også den liten

Jeg skal bytte ut en i3s (120ah) med Skoda Enyaq Coupè sånn at jeg har noe som dekker det meste av daglige behov, bedre rekkevidde og 1200kg på kroken, ikke perfekt, men et steg i riktig retning.
Kvittet meg med en en M5 moro bil i fjor høst og vurderer en AMG GTR som erstatning, har også en veteranbil med V12 til kosekjøring som ruller 100-150 mil i året og en Mc om jeg føler for et "kick".
Jeg så også på EQS, men den spiser for mye av GTR budsjettet, BMW iX er bare stygg, og det fra en som har sverget til BMW i 20 år, men de siste årene har de ikke klart å lage pene biler.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA