Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Snublet over en påstand.

SitatEn løsning som er relativ rask å få til er å heve taket fra 10 twt til 50 twt i året hos alle våre vannkraft verk. Pr i dag så får de en beskatning som slår inn når de passerer 10 twt i produksjon. Pga av denne beskatningen vil dem ikke produsere mer strøm enn maks 9,9 twt i året.
Så å si alle våre vannkraftverk i Norge pr i dag har mulighet til å øke kraftproduksjonen opp til 30-40 twt i året. Og den kan de skru opp ganske raskt de aller fleste av dem.
Så om grensen økes til 50 så vil ikke dette bli noe forskjell for den norske stat annet enn at vi får mer strøm som burde gi lavere priser.
Disse avgiftene som staten og regjeringen hyler om at de da taper med å øke fra 10 til 50 twt i året får dem jo ikke uansett, for produksjonen holder seg under 10 okke som.

Stemmer dette? Og ikke minst, har det noe for seg?

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på fredag 11. februar 2022, klokken 19:16
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. februar 2022, klokken 15:49
Sitat fra: arthur på fredag 11. februar 2022, klokken 07:44

Betyr ikke det at vi vil få politisk regulering av vannmagasinene, en regulering av folk (politikere) som ellers ikke akkurat omtales av mange eksperter her som hverken kompetente eller å ta hensyn til folk og kun er opptatt av seg og sitt?
Det at polikere skulle være mest opptatt av "seg og sitt" er kun din påstand og som jeg mener er svært dårlig fundert.

Det var en litt underlig kommentar da jeg vel nokså tydelig sier at dette er noe som til stadighet hevdes her (underforstått av andre), og mange andre steder, en påstand jeg nokså tydelig og på regelmessig vis har stilt spørsmål ved, ja sågar tatt avstand fra!

Er veldig glad for at vi har samme syn på dette. Av forskjellige grunner sies det mye rart på sosiale media (mye frustrasjon som skal ut enten den er godt fundert eller ikke). Jeg leser tre aviser hver dag (Klassekampen, Aftenposten og Dagbladet) og ser og hører på nyhetene (NRK), og her er meste nyansert og fornuftig og formen er sivilisert. Ikke dermed sagt at jeg er enig med alle om det meste, men meninger må brytes for at en skal sitte igjen  med det beste.

Jeg vil mene at vi legger for stor vekt på det som kommer frem på sosiale media, at ting virker verre enn de er. På den annen side er det fint at alle kan la sin stemme bli hørt. La oss bare bruke denne muligheten til å vise oss fra vår beste side!

Caffe

Dette er i utgangspunktet feil, men det skyldes nok en misforståelse. Det er slik at kraftverk med generatorer som i inntektsåret har en samlet påstemplet merkeytelse under 10 000 kVA er unntatt fra grunnrentebeskatning.

Altså er målenheten her kilo Volt Amper som teknisk kan leses til MW. Dette medfører at mange kraftverk som ideelt skulle hatt en installert effekt på 10-20 MW ofte ender opp på 9,9 MW istedenfor.

I innlegget det henvises til skrives det om TWt altså energi og ikke effekt. Derfor blir det feil.

Å endre grensen for  grunnrenteskatt vil ikke ha noen effekt på kort sikt. Det vil kun ha betydning når det skal bygges nytt eller rehabiliteres. Slike prosjekter tar mange år, så vi vil måtte vente lenge for å få noen effekt av det.
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

Counterpointer

Sitat fra: Caffe på fredag 11. februar 2022, klokken 20:36
Dette er i utgangspunktet feil, men det skyldes nok en misforståelse. Det er slik at kraftverk med generatorer som i inntektsåret har en samlet påstemplet merkeytelse under 10 000 kVA er unntatt fra grunnrentebeskatning.

Altså er målenheten her kilo Volt Amper som teknisk kan leses til MW. Dette medfører at mange kraftverk som ideelt skulle hatt en installert effekt på 10-20 MW ofte ender opp på 9,9 MW istedenfor.

I innlegget det henvises til skrives det om TWt altså energi og ikke effekt. Derfor blir det feil.

Å endre grensen for  grunnrenteskatt vil ikke ha noen effekt på kort sikt. Det vil kun ha betydning når det skal bygges nytt eller rehabiliteres. Slike prosjekter tar mange år, så vi vil måtte vente lenge for å få noen effekt av det.
Takk. Det var godt forklart.

Høres ut som noe som må endres.

Litt det samme som skatten på oppgradering av eksisterende vannkraft.

Og kanskje også maksgrense for energiproduksjon med solceller. Hvis jeg husker riktig må Asko stoppe produksjonen på sitt store solcelleanlegg ved en grense på ett visst antall MwH.
Noe som er litt dumt siden vi trenger å øke kraftproduksjonen.

Skjønner at linjekvalitet, trafostørrelser og tidspunkt for produksjon kan spille inn. Men det gir ikke grunnlag for generelle grenser.

Mikro og mini vannkraft burde også utvikles, ikke ha restriksjoner og begrensninger .

RJK

Sitat fra: hELgenen på fredag 11. februar 2022, klokken 14:38
SitatDette er mennesker med en bred kunnskap og erfaring, sier olje- og energiminister Marte Mjøs Persen (Ap) på pressekonferansen.

Vel - de mangler faktisk noen med kompetanse på kraftmarkedet - noen med solide fagkunnskaper og erfaring.
En direktør her og der har nok ikke fagkunnskapen - men kanskje han/henne kan få hjelp......

Får inderlig håpe de tar kontakt med bransjen og det første stedet
jeg ville begynt er å be Nordpool levere ut alle budkurvene for hvert prisområde , ikke aggregert, som her :

https://aggregated-market-data-latest.nordpoolgroup.com/AggregatedOrder_PriceCurves_NO.pdf

Så snakket med en ansatt i Nordpool som kunne forklare pris effekten på kurvene som de da sitter på gitt at f.eks X MW etterspørsel ble fjernet (F.eks 1400 - 2800 MW). Mao. flytte kurven litt og se på effekten av dette.

Og det er spesielt kurvene på NO1,NO2,NO5 jeg ville kikket nøye på for dager med høy pris.

Det tror jeg kunne blitt svært så opplysende for forståelsen av hvordan markedet faktisk fungerer.
Så kan man sikkert mene mye om nivået på prisene - men det viktige her er å se hvor mye eller lite som skal til for å flytte prisene mot normale eller unormale nivåer.   Min påstand er nemlig den at markedet fungerer bra så lenge man har god fleksibilitet - men ekstremt dårlig når man ikke har det.  Og i år har markedet i Sør Norge blitt for hardt presset av et for stort volum fra kontinentet i forhold til produksjons tilbudet i NO1,NO2 og NO5.
Akkurat som Iphone skapte et veiskille mhp mobiltelefon, Tesla for elbilen, så har Volumet som ble åpnet for eksport til kontinentet rett og slett vært overraskende stort gitt den situasjonen sør Norge er i mhp. produksjonskapasitet.

Prisnivået ble således dyttet rett opp til nivået man finner på kontinentet og vil nok forbli der i overraskende lang tid gitt at man ikke får økt produksjonskapasitet og/eller havner i perioder med mye vind, høye tilsig og ganske fulle magasiner.....Så kan man diskutere opp og ned i mente hvor fornuftig det er å ha kontinentale priser i Sør Norge.....

Statsministeren har jo lovet at vi i Norge skal ha lavere priser enn på kontinentet....
Stemmer den påstanden der om manglende kompetanse? Virker som de har fått en virkelig insider med i komitéen.

Her er en kommentar fra TU/diskusjon.no:

SitatLiv Monica Stubholt, partner i advokatfirmaet Selmer, styreleder i Fortum Oslo Varme og tidligere statssekretær (Sp) i Olje- og energidepartementet

https://www.diskusjon.no/topic/1918925-disse-er-med-i-energikommisjonen/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

PF

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. februar 2022, klokken 20:30
Sitat fra: arthur på fredag 11. februar 2022, klokken 19:16
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. februar 2022, klokken 15:49
Sitat fra: arthur på fredag 11. februar 2022, klokken 07:44

Betyr ikke det at vi vil få politisk regulering av vannmagasinene, en regulering av folk (politikere) som ellers ikke akkurat omtales av mange eksperter her som hverken kompetente eller å ta hensyn til folk og kun er opptatt av seg og sitt?
Det at polikere skulle være mest opptatt av "seg og sitt" er kun din påstand og som jeg mener er svært dårlig fundert.

Det var en litt underlig kommentar da jeg vel nokså tydelig sier at dette er noe som til stadighet hevdes her (underforstått av andre), og mange andre steder, en påstand jeg nokså tydelig og på regelmessig vis har stilt spørsmål ved, ja sågar tatt avstand fra!

Er veldig glad for at vi har samme syn på dette. Av forskjellige grunner sies det mye rart på sosiale media (mye frustrasjon som skal ut enten den er godt fundert eller ikke). Jeg leser tre aviser hver dag (Klassekampen, Aftenposten og Dagbladet) og ser og hører på nyhetene (NRK), og her er meste nyansert og fornuftig og formen er sivilisert. Ikke dermed sagt at jeg er enig med alle om det meste, men meninger må brytes for at en skal sitte igjen  med det beste.

Jeg vil mene at vi legger for stor vekt på det som kommer frem på sosiale media, at ting virker verre enn de er. På den annen side er det fint at alle kan la sin stemme bli hørt. La oss bare bruke denne muligheten til å vise oss fra vår beste side!

Å stole på hva som står i sosiale medier er i beste fall dumskap for der kommer det veldig mye rart ut. Men de mediene du nevner her oppe har ofte en annen vinkling på saker en f.eks. Dagens næringsliv, finansavisen, nettavisen. Ser man klassekampen opp mot resett f.eks på samme samme sak endrer man opp med inntrykket at man har lest to forskjellige saker.

Så en god posjon tankevirksomhet og kritisk sans når man leser disse clickbait artiklene i vanlig media er også veldig lurt.

filtvet

Har du stolt på msm media siste 2 år kommer det nok som et sjokk at inflasjon i usa er på 7,5%. Ikke så mye for oss andre som bla hører på Peter Schiff podcast. Reell inflasjon er nok på nærmere 20% da feks husleie og boliger ikke er med.

Inflasjon er voldsom her også og kommer til å føre til at de rikeste blir rikere og de fattigere + lavere middelklasse fattigere.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 11. februar 2022, klokken 21:11
Sitat fra: Caffe på fredag 11. februar 2022, klokken 20:36

Høres ut som noe som må endres.

Litt det samme som skatten på oppgradering av eksisterende vannkraft.

Det er vel samme skatt du snakker om her. Mange kraftverk på rett under 10MW som ikke blir oppgradert for da slår grunnrenteskatten inn.

Hørte en podcast på TU hvor en forsker hevdet at effekten på norske vannkraftverk lett kunne oppgraderes med flere titalls prosent (effekt ikke årlig produksjon, selv om effektiviteten blir bedre og).

Dette vil jo gjøre vannkraften enda bedre egnet som regulerbar kraft, noe som er viktig etter hvert som variabel kraft (vind / sol) blir en vesentlig større del av miksen.

Samtidig må jo overføringskapasiteten i stamnettet oppgraderes kraftig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. februar 2022, klokken 09:22
...må jo overføringskapasiteten i stamnettet oppgraderes kraftig.
Det må den sikkert, selv om argumentasjonen til nettselskapene går i retning av at om en bare flytter forbruket så trenger vi ikke øke nettleien og bygge ut nettet.

Det slår meg, at de faktisk så at strømprisen kom til å bli jevnt høy hele tiden, og dermed er det ikke noe naturlig incentiv i å flytte forbruk. Derfor måtte de skynde seg å få inn en kraftig nok effektariff i nettleien som stimulerte dette!

Nå er jo dette satt på vent, og bør tas med i totalvurderingen til energikommisjonen.
Det trengs virkelig et overordnet syn på hele systemet.

Counterpointer

Sitat fra: RJK på lørdag 12. februar 2022, klokken 01:48
Stemmer den påstanden der om manglende kompetanse? Virker som de har fått en virkelig insider med i komitéen.
Kompetanse? Med en reinspikka lobbyist som er kraftig bundet til sine klienter?
Advokater er generelt veldig gode til å argumentere for sin klient.

Slik jeg forstår det er hun det henvises til her direkte knyttet til saken hvor fjernvarme er en tvunget løsning som i tillegg følger strømprisen. Det er et system som ikke ser ut til å fungere veldig bra.

Zett

Sitat fra: filtvet på lørdag 12. februar 2022, klokken 08:02
Har du stolt på msm media siste 2 år kommer det nok som et sjokk at inflasjon i usa er på 7,5%. Ikke så mye for oss andre som bla hører på Peter Schiff podcast. Reell inflasjon er nok på nærmere 20% da feks husleie og boliger ikke er med.

Inflasjon er voldsom her også og kommer til å føre til at de rikeste blir rikere og de fattigere + lavere middelklasse fattigere.

Tenker at dette igjen styrker min hypotese om at alle personer som bruker forkortelsen msm bare kommer med svada.

Jeg leser stort sett tradisjonelle medier, og holder meg langt unna podcaster og andre andre "nye media". Det er absolutt ingen overraskelse at det er høy inflasjon for tiden, og det har jo vært helt åpenbart lenge og beskrevet i de store økonomi-avisene lenge.

Inflasjon er dog ikke noe som gjør de rike rikere og de fattige fattigere. Faktisk så er det i perioder med høy inflasjon og høye skatter at store formuer reduseres og ulikhet minsker. Dette beskrives i Thomas Pikettys "Kapitalen i det 21. århundre". En veldig interessant bok, men litt slitsom å lese da den gjentar seg selv og er altfor lang.

arthur

Sitat fra: filtvet på lørdag 12. februar 2022, klokken 08:02
Reell inflasjon er nok på nærmere 20% da feks husleie og boliger ikke er med.

Vil tro at energi, mat, kær osv har utviklet seg nokså like uavhengig av hvor i landet (USA) man bor i motsetning til hus/husleie hvor det vel er enorme variasjoner og som kan gi et litt misvisende resultat?

Forøvrig viser:

Rent Inflation   4.36   4.13   Percent   Jan 2022

som inngår i grunnlaget, men dette er kanskje "rent" for noe annet?

https://tradingeconomics.com/united-states/inflation-cpi

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: PF på lørdag 12. februar 2022, klokken 07:07

Å stole på hva som står i sosiale medier er i beste fall dumskap for der kommer det veldig mye rart ut. Men de mediene du nevner her oppe har ofte en annen vinkling på saker en f.eks. Dagens næringsliv, finansavisen, nettavisen. Ser man klassekampen opp mot resett f.eks på samme samme sak endrer man opp med inntrykket at man har lest to forskjellige saker.

Så en god posjon tankevirksomhet og kritisk sans når man leser disse clickbait artiklene i vanlig media er også veldig lurt.

Dagens Næringsliv er nisjeavis rettet mot næringslivet og bekjenner seg til markedsfundamentalismen. Det samme gjør Finansavisen med det selerklærte orakel Trygve Hegnar. For de som heter på han så er han veldig forutsigbar i sine meninger og veldig ensidig og kjedelig for alle oss andre. Disse nisjeavisene er lite å bry seg om da de for det meste målfører et mindretalls snevre interesser.

Klassekampen er en avis slik avisfolk og journalister vi ha en avis, men som Dagbladet ikke har råd til. Aftenposten er både nyansert og mangfoldig og tar opp mange saker som ikke er opplagte.

Nettavisen er vel mest reaksjonær og livnærer seg på egendefinerte skandaler.

Resett er så sært at det aldri burde blitt omtalt i forhold til de andre media nevnt her!

Å stole på sosiale media er naturligvis den rene galskap. Min holdning er at vi skal bry oss mye mye mindre med det som står der enn vi gjør i dag. Vi kan ikke la gale folk få definere vår dagsorden! Ikke desto mindre er det mye fornuftig der, slik at vi bør bare se på det som er bra.

Counterpointer

«Økonomiprofessor Anders Skonhoft ved NTNU har studert Statnetts samfunnsøkonomiske analyser for kablene med hovedvekt på Englandskabelen. Hans gjennomgang konkluderer med at Statnetts analyser lider av mange faglige svakheter. Han viser til at Statnett sier at den samlede samfunnsøkonomiske nytten av kablene er betydelig. Men analysene deres skiller ikke mellom ekstraprofitten til produsentene og ekstrautgiftene for husholdninger og bedrifter. Professoren mener at disse to forholdene burde ha vært analysert hver for seg og viser til Finansdepartementets veileder for samfunnsøkonomiske analyser.»

https://www.dagsavisen.no/debatt/2022/02/11/energimyndighetene-ma-granskes/?fbclid=IwAR2VnJPS_tFXJDarvnBDVviOEiNxAADY-6fu1vDDThV5DIwHd-avUffENBc

Legg merke til at kilden var fra 2019

https://www.nettavisen.no/na24/professor-slakter-nye-kraftkabler-spar-milliardtap-og-dyrere-strom-for-kundene/s/12-95-3423595014

PF

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 12. februar 2022, klokken 15:03
Sitat fra: PF på lørdag 12. februar 2022, klokken 07:07

Dagens Næringsliv er nisjeavis rettet mot næringslivet og bekjenner seg til markedsfundamentalismen. Det samme gjør Finansavisen med det selerklærte orakel Trygve Hegnar. For de som heter på han så er han veldig forutsigbar i sine meninger og veldig ensidig og kjedelig for alle oss andre. Disse nisjeavisene er lite å bry seg om da de for det meste målfører et mindretalls snevre interesser.

Klassekampen er en avis slik avisfolk og journalister vi ha en avis, men som Dagbladet ikke har råd til. Aftenposten er både nyansert og mangfoldig og tar opp mange saker som ikke er opplagte.

Nettavisen er vel mest reaksjonær og livnærer seg på egendefinerte skandaler.

Resett er så sært at det aldri burde blitt omtalt i forhold til de andre media nevnt her!

Å stole på sosiale media er naturligvis den rene galskap. Min holdning er at vi skal bry oss mye mye mindre med det som står der enn vi gjør i dag. Vi kan ikke la gale folk få definere vår dagsorden! Ikke desto mindre er det mye fornuftig der, slik at vi bør bare se på det som er bra.

Ikke veldig uenig, men nå er det mye forskning som sier at journalister er veldig venstre vridde og undersøkelser i Norge understøtter jo det. Så kan det diskuteres om det er jevnt representert i forhold til de områdene de dekker. Men personlig kan jeg si at jeg ofte har er uenig i hva dagsavisen presenterer. Aftenposten oppleves som mer nøytral, selv om de i mine øyne har tapt seg en del de også. Resett er mest lest for underholdning, kommentarfeltet der er jo galskap, men dagsavisen sitt er ikke veldig mye bedre. Et sted i midten der er nok mest riktig, men dagens clickbait for å få penger gjør at det meste er alt for overflatisk. Når man en sjelden gang leder hva ekspertene/fagfolkene på området forklarer hvorfor det er sånn som det er så skjønner man at ting er veldig komplekst og enkle løsninger ikke finnes. Ref strømpriser, uansett hva vi gjør slår det ut i en eller annen retning som er positiv og negativ. Så gjelder å finne en gylden middelvei

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA