Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 14. sep 2025, kl. 11:54Ja, er sikkert mange som er skoleleie etter videregående. Faren ved å jobbe et par år etter videregående er at en blir avhengig av lønnen, og ikke ønsker å ta 3-5 år med utdanning da. En vil jo helst ha en befolkning med kunnskap og utdanning.
Derfor burde det vært rigget litt annerledes, f.eks gi bedre støtteordninger for de som har jobbet noen år. Men kun en gang. Man vil ha folk med kunnskap og utdanning, men personlig ønsker jeg ikke ett samfunn der alle må være høyskoleutdannet. Det er alt for mange som ikke har nytte av det, og samfunnet har heller ikke nytte av det.

Jeg ønsker heller at det ble fokusert mere på grunnleggende ferdigheter innenfor realfag, f.eks en god grunnleggende forståelse av fysikk og økonomi er ting man trenger hele livet. Som å forstå forskjellen på fart og akselerasjon, temperatur og varme, prosent og prosentpoeng, effekt og energi osv.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 14. sep 2025, kl. 11:54Synes forøvrig øvrig studiestøtten skulle gjort det mulig å overleve på støtten, så de slipper å jobbe masse i tillegg, som går ut over skolen. I det minste burde studentene fått lov å låne mer. Så slipper folk å bruke 4 år på 3-års-studie, og bare ha lært halvparten av pensum.
Ja, det kunne man jo. Men jobber man før høyskoleutdanningen har man anledning til å spare opp litt til å spe på med under utdanningen. Og er man litt eldre så drikker man kanskje ikke opp alle pengene heller.

For å spore det litt inn på temaet, hadde de som bestemmer i dag hatt litt mindre statsviterteori og litt mere realfag så hadde kanskje ikke kraftmarkedet vært som det er i dag.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

"For å spore det litt inn på temaet, hadde de som bestemmer i dag hatt litt mindre statsviterteori og litt mere realfag så hadde kanskje ikke kraftmarkedet vært som det er i dag."

Fordi?

ToWalkOrDrive

Da kan en gå inn på elhub.no og sammenligne 2024 med og uten Norgespris, for å se om det hadde lønnet seg i 2024.
Kan virke som at strømprisene i 2025 har tatt seg litt opp igjen (særlig nå om sommeren), så en kan gjerne spare mer enn det som fremkommer på nettsiden.

I tillegg til disse kostnadene kommer jo påslag til strømleverandør, Forbruksavgift, Enovaavgift, Kapasitetstrinnavgift, variabel Dag-Energiledd-nettleieavgift og variabel Natt-Energiledd-nettleieavgift.

Tall fra en gammel dritthytte på sørvest-landet (NO2):
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 16. sep 2025, kl. 15:58Da kan en gå inn på elhub.no og sammenligne 2024 med og uten Norgespris, for å se om det hadde lønnet seg i 2024.
Kan virke som at strømprisene i 2025 har tatt seg litt opp igjen (særlig nå om sommeren), så en kan gjerne spare mer enn det som fremkommer på nettsiden.

I tillegg til disse kostnadene kommer jo påslag til strømleverandør, Forbruksavgift, Enovaavgift, Kapasitetstrinnavgift, variabel Dag-Energiledd-nettleieavgift og variabel Natt-Energiledd-nettleieavgift.

Har sjekket for egen del - ca 3200 kr spart - det er i alle fall noe

Svein_H

Sitat fra: hELgenen på tir 16. sep 2025, kl. 16:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 16. sep 2025, kl. 15:58Da kan en gå inn på elhub.no og sammenligne 2024 med og uten Norgespris, for å se om det hadde lønnet seg i 2024.

Har sjekket for egen del - ca 3200 kr spart - det er i alle fall noe

Drøyt 2000 spart her hjemme i NO1 for min del, det er jo penger det også. Det er typisk mai-oktober som Norgespris blir dyrere, men i den perioden bruker man jo gjerne også mindre strøm.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Enig i at prisene i 2025 har vært høyere enn i 2024, men for egen del virker besparelsen så liten, at jeg står over...

PS! Knøttliten 2-roms med varmtvann og fyring inkludert i husleia!

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Vet ikke om jeg sparer noe hjemme, siden prisene hovedsakelig har gått opp når solcellene eksporterer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sjelden man kan forsikre seg så billig mener nå jeg. Det snodige er at man sparer på forsikringen..normalt er det jo en kostnad forbundet med å binde seg..her er nedsiden liten..Eneste man må passe på er nettleien og tilpasse forbruket etter den.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tir 16. sep 2025, kl. 17:24Sjelden man kan forsikre seg så billig mener nå jeg. Det snodige er at man sparer på forsikringen..normalt er det jo en kostnad forbundet med å binde seg..her er nedsiden liten..Eneste man må passe på er nettleien og tilpasse forbruket etter den.
Solceller vil jo nå virkelig kunne demme opp for negative priser som koster ved Norgespris. De produserer jo når prisene er negative, og er strømprisen høy har en jo «forsikringen» i Norgespris.

Counterpointer

Når jeg ser bakover blir det 2000kr spart på huset og 800kr spart på hytta.
Når jeg ser inn i spåkulen fremover, så tror jeg det blir litt mer.

Er for øvrig veldig enig med hELgenen at det er billig forsikring òg turfsurf at det er fint å slippe å tenke på pris til enhver tid.

Øyvind.h

Bra tips med elhub. Var ikke klar over at de hadde laget samme analyse som jeg har i Tibber appen.
Da fikk jeg sjekket hytta også, som pt ikke har Tibber som leverandør.

Det er litt å spare både på hus og hytte, men jeg må forstå kombinasjonen fastpris og norgespris. For å gjøre det enkelt - har jeg fastpris på 50 øre og norgespris på 50 øre, så betaler jeg mellomlegget for spot fra 0-50 øre i tillegg (dvs 1kr per kWh) dersom spotpris er 0.
Deretter faller hva jeg faktisk betaler frem til spotpris når 50 øre, og om spotpris er høyere enn 50 øre så faller prisen jeg betaler for strøm? 

Ettersom det vel ikke er strømstøtte utenom norgespris på hytte så er det kanskje like greit å tegne norgespris, selv om det i teorien ved mye regn og nedbør kan gi høyere kostnad deler av høsten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tir 16. sep 2025, kl. 21:25Ettersom det ikke er strømstøtte utenom norgespris så er det kanskje like greit å tegne norgespris, 
Du kan beholde vanlig strømstøtte hvis du ikke tar Norgespris.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tir 16. sep 2025, kl. 19:55

Når jeg ser bakover blir det 2000kr spart på huset og 800kr spart på hytta.
Når jeg ser inn i spåkulen fremover, så tror jeg det blir litt mer.

Er for øvrig veldig enig med hELgenen at det er billig forsikring òg turfsurf at det er fint å slippe å tenke på pris til enhver tid.

Var litt mer å spare i NO2. Kan og være litt fordi vi har ligget på ca 37.000 km på elbiler i året.

Nesten 10.000 spart på hytte og hus.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Sitat fra: Counterpointer på tir 16. sep 2025, kl. 22:02
Sitat fra: Øyvind.h på tir 16. sep 2025, kl. 21:25Ettersom det ikke er strømstøtte utenom norgespris så er det kanskje like greit å tegne norgespris, 
Du kan beholde vanlig strømstøtte hvis du ikke tar Norgespris.
På hytte? Har justert litt på innlegget mitt, for jeg så at det ikke kom tydelig frem at det er hytta som har fastpris. Hjemme har jeg spot.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ingeniøren

Greit å sjekke og fant i alle fall ut at jeg skal snakke med min forrige strømleverandør hvorfor de har fakturert meg for høy pris i januar 2024...

Er dog ikke sikker på at de faktisk har regnet time for time, eller brukt dagssnitt på estimatet på hva man evnt sparer på Norgespris ?

Trist for folk som har brukt penger på smarte tiltak - penger i dass med Norgespris   :o 

At jeg f.eks har redusert årsforbruket mitt fra 15' til 10' kWh med solceller på tak drukner litt i debatten om Norgespris. Heller litt til at jeg dropper Norgespris kun på trass, ikke mye jeg sparer uansett. Har fått en funksjon i appn som sier meg hvordan ting utvikler seg så kan hoppe på på et senere tidspunkt. Man kan jo sjekke selv og, om man gidder hente ned time data og time priser.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA