Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

stefse

Om all mat ble 2-300% dyrere, vil folk spise mindre da?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

gak

Polo 2.5

hELgenen

Sitat fra: gak på fredag 11. februar 2022, klokken 00:59
Sitat fra: stefse på torsdag 10. februar 2022, klokken 22:53
Om all mat ble 2-300% dyrere, vil folk spise mindre da?
Uten tvil!

De færreste gjør det faktisk

Se her :

https://www.europower-energi.no/forbruker/norge-har-veldig-lite-fleksibelt-stromforbruk/2-1-1120567

Legg også merke til hvor mye fleksibel forbruk en operer med i budkurven.

Tenk deg så at du flyttet forbrukskurven 2800 MW,altså at du fjernet 2800 MW etterspørsel som da utgjør installert effekt på de 2 nye utenlandsforbindelsene som ble åpnet i 2021.

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 10. februar 2022, klokken 22:44
Sitat fra: arthur på torsdag 10. februar 2022, klokken 18:56
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 10. februar 2022, klokken 14:36
Sitat fra: arthur på torsdag 10. februar 2022, klokken 12:14
Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. februar 2022, klokken 08:08
Nettselskaper har monopol - og derfor har man innført egne regler for dem

Ja, og heldigvis har de monopol for tør ikke tenke på hva prisen på nettleien ville ha blitt hvis man skulle hatt f.eks tre konkurrerende nettselskaper som hadde master og ledninger ved siden av hverandre landet rundt!

Mye jeg ikke skjønner, blant annet; Nå skal vi lage strøm fra vindkraft fra vindmøller plassert nærmere Holland enn Norge og denne strømmen skal vi sende kun tilbake til Norge. Så skal vi elektrifisere hele Nordsjøen slik at vi kan sende gassen som brukes i dag til kontinentet og bruke strøm produsert i fastlandsnorge ut i sjøen og så skal vi (synes mange) sende kraft produsert i Nordnorge til Sørnorge slik at kraften blir billigere i Sørnorge . Og så skal vi produsere strøm i fastlandsnorge og sende i kabler til kontinentet og UK. Og alle veier mister man visstnok 10% som blir borte "på veien", og i sum har jeg totalt mistet oversikten over geografien her i landet og landene omkring eller kanskje jeg ikke har det?

Synd at du er så forvirret. Men skjønner jo at du er det når du et sted påstår det ene og et annet sted det motsatte (sende alt til Norge og sende alt ut igjen. Hvorfor ikke sende alt til Norge og sende ut det vi har av overskudd, uten bevisst å tømme bassengene til eksport for å sikre ekstremt høye priser i Norge). Det hele er ikke så vanskelig å forstå om en har vilje til det!

Vanskelig å kommentere konkret da jeg ikke helt kjenner meg igjen på hva du synes å hevde at jeg har sagt, eller mener. Du fremsetter vel også noen påstander, eksempelvis "bevisst tømme bassengene for eksport....." så kunne være interessant å se hvor du har dekning for slike påstander?
Hva sendre strøm "frem og tilbake" så forstår jeg at statnett får en stor regning da de må dekke opp de ti prosent som går tapt i transporte av strøm til markedspris, men mulig jeg har misforstått der også og i såfall får jeg nok høre det vil jeg tro.
Eneste krav til fyllingsgrad for norske bassenger er i dag maks og min (ingen krav i forhold til årstid, temperaturforhold, leveransesikkerhet). Tanken er at vi trenger ingen reguleringer fordi det er et fritt marked slik at om vi betaler får vi alltid den strømmen vi behøver (akkurat nå til ekstreme priser).

Betyr ikke det at vi vil få politisk regulering av vannmagasinene, en regulering av folk (politikere) som ellers ikke akkurat omtales av mange eksperter her som hverken kompetente eller å ta hensyn til folk og kun er opptatt av seg og sitt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Bare en liten kommentar til regulering av vannmagasin.

Noen steder er det egne reguleringsgrenser som er avhengig av tid.
Mao. har man egne magasingrenser på vinter og sommer - dette er f.eks svært vanlig i Sverige.
Hvorvidt dette er en god ide for å bremse prisen - vel det er jeg faktisk svært usikker på.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 11. februar 2022, klokken 06:37
https://www.europower-energi.no/forbruker/norge-har-veldig-lite-fleksibelt-stromforbruk/2-1-1120567

Legg også merke til hvor mye fleksibel forbruk en operer med i budkurven.

Fra artikkelen:
Sitat
Løvås forteller at økt fleksibelt strømforbruk er noe Statnett har fokus på i tiden fremover, og at det er helt nødvendig for driften av strømnettet at det kommer inn mer fleksibilitet i tiden fremover.

– Vi rigger oss til for å jobbe mer med dette fremover. Vi er helt avhengig av å finne fleksibiliteten og ta grep hvis det ikke skjer av seg selv, sier Løvås.
Folk flest har vel ikke mulighet til så mye fleksibelt forbruk.

Det eneste som egentlig kan flyttes hos privatpersoner er varme, elbillading og varmtvann.

Det må da i så fall styres av kraftprodusentene, og vil da kreve investeringer hos forbruker i titusenkronersklassen.

Det værste er at det allerede ble gjennomført studier på dette, mener det var i 2012, hvor en del kunder fikk beskjed om kunstig høye strømpriser. De fant vel at priselastiten var på ca 1%. Dvs at man kunne flytte 1% av forbruket.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: turfsurf på fredag 11. februar 2022, klokken 08:42
Det eneste som egentlig kan flyttes hos privatpersoner er varme, elbillading og varmtvann.

Hvor mye kan man egentlig flytte oppvarmingen? Det er jo når vi er hjemme vi trenger å ha det varmt. Tenker du på flytting typ varme opp ekstra på natt/tidlig morgen og flyte på restvarmen mens man lager frokost og strømmen er dyr? Dette tror jeg få vil benytte seg av da det (i alle fall for meg) så langt framstår som usikkert, tungvindt og ukomfortabelt (ustabil temperatur).

Vann og lading av bil ser jeg som enkelt flyttbart. Høiax kommer med en VVB som kan styres med futurehome, men desverre har de ingen planer om å la den kontrolleres av noen andre smartsystemer (tipper de har et (eksklusivt?) samarbeid med futurehome), så den er uaktuell for meg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

Tenkte det passet bra å presentere deltagerne i energikommisjonen.

Rekk opp en hånd om noen av dem leser eller deltar i denne tråden.

Energikommisjonen:
Lars Sørgaard (leder), professor, Bergen
Hans Erik Ringkjøb, ordfører, Voss
Liv Monica Stubholt, partner, Oslo
Are Tomasgard, LO-sekretær, Lillestrøm
Anniken Haugli, visepresident, Oslo
Kjell Roland, samfunnsøkonom, Oslo
Berit Tennbakk, partner, Oslo
Bård Folke Fredriksen, administrerende direktør, Oslo
Silje Ask Lundberg, kampanjeleder, Trondheim
Øistein Andresen, konsernsjef, Hamar
Gyro Heia, ordfører, Birkenes
Helene Seim, administrerende direktør, Odda
Gudrun Rollefsen, administrerende direktør, Hammerfest
Sverre Gotaas, direktør, Porsgrunn
Arve Ulriksen, administrerende direktør, Utskarpen

hELgenen

SitatDette er mennesker med en bred kunnskap og erfaring, sier olje- og energiminister Marte Mjøs Persen (Ap) på pressekonferansen.

Vel - de mangler faktisk noen med kompetanse på kraftmarkedet - noen med solide fagkunnskaper og erfaring.
En direktør her og der har nok ikke fagkunnskapen - men kanskje han/henne kan få hjelp......

Får inderlig håpe de tar kontakt med bransjen og det første stedet
jeg ville begynt er å be Nordpool levere ut alle budkurvene for hvert prisområde , ikke aggregert, som her :

https://aggregated-market-data-latest.nordpoolgroup.com/AggregatedOrder_PriceCurves_NO.pdf

Så snakket med en ansatt i Nordpool som kunne forklare pris effekten på kurvene som de da sitter på gitt at f.eks X MW etterspørsel ble fjernet (F.eks 1400 - 2800 MW). Mao. flytte kurven litt og se på effekten av dette.

Og det er spesielt kurvene på NO1,NO2,NO5 jeg ville kikket nøye på for dager med høy pris.

Det tror jeg kunne blitt svært så opplysende for forståelsen av hvordan markedet faktisk fungerer.
Så kan man sikkert mene mye om nivået på prisene - men det viktige her er å se hvor mye eller lite som skal til for å flytte prisene mot normale eller unormale nivåer.   Min påstand er nemlig den at markedet fungerer bra så lenge man har god fleksibilitet - men ekstremt dårlig når man ikke har det.  Og i år har markedet i Sør Norge blitt for hardt presset av et for stort volum fra kontinentet i forhold til produksjons tilbudet i NO1,NO2 og NO5.
Akkurat som Iphone skapte et veiskille mhp mobiltelefon, Tesla for elbilen, så har Volumet som ble åpnet for eksport til kontinentet rett og slett vært overraskende stort gitt den situasjonen sør Norge er i mhp. produksjonskapasitet.

Prisnivået ble således dyttet rett opp til nivået man finner på kontinentet og vil nok forbli der i overraskende lang tid gitt at man ikke får økt produksjonskapasitet og/eller havner i perioder med mye vind, høye tilsig og ganske fulle magasiner.....Så kan man diskutere opp og ned i mente hvor fornuftig det er å ha kontinentale priser i Sør Norge.....

Statsministeren har jo lovet at vi i Norge skal ha lavere priser enn på kontinentet....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på fredag 11. februar 2022, klokken 14:00
Tenkte det passet bra å presentere deltagerne i energikommisjonen.

Rekk opp en hånd om noen av dem leser eller deltar i denne tråden.

Energikommisjonen:
Lars Sørgaard (leder), professor, Bergen
Hans Erik Ringkjøb, ordfører, Voss
Liv Monica Stubholt, partner, Oslo
Are Tomasgard, LO-sekretær, Lillestrøm
Anniken Haugli, visepresident, Oslo
Kjell Roland, samfunnsøkonom, Oslo
Berit Tennbakk, partner, Oslo
Bård Folke Fredriksen, administrerende direktør, Oslo
Silje Ask Lundberg, kampanjeleder, Trondheim
Øistein Andresen, konsernsjef, Hamar
Gyro Heia, ordfører, Birkenes
Helene Seim, administrerende direktør, Odda
Gudrun Rollefsen, administrerende direktør, Hammerfest
Sverre Gotaas, direktør, Porsgrunn
Arve Ulriksen, administrerende direktør, Utskarpen

I huleste.....først da jeg googlet energikommisjonen trodde jeg at jeg hadde havnet på feil år siden de ikke skulle gi fra seg rapporten før i desember....men det var riktig.

Det var en utrolig "bred" forsamling....var veldig få eksperter, men håper jo at de få ekspertene som var der henter hjelp fra sine vanlige kollegaer. Og så er det jo masse forskjellige folk med hver sin agenda....wow...blir interessant å se om de kan enes om en rapport....miljø mot industri osv...

En annen ting er...hva om en får 7 terrawattimer i året fra en vindmøllepark...hvor strømmen skal gå til fastlandet...er det noe som hindrer denne strømmen fra å gå videre ut gjennom utlandskablene, eventuelt at annen produsert strøm (vannkraft) i større grad blir sendt til utlandet? Har vi nådd maks eksport nå? Det er vel ingen som har tro på at Norges økning kan mette det europeiske markedet i en grad som påvirker prisene?
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på fredag 11. februar 2022, klokken 07:44

Betyr ikke det at vi vil få politisk regulering av vannmagasinene, en regulering av folk (politikere) som ellers ikke akkurat omtales av mange eksperter her som hverken kompetente eller å ta hensyn til folk og kun er opptatt av seg og sitt?

Har vel så mye tro på politikere som "eksperter" som ofte har en egen agenda. Politikere er ellers eksperter på å se på ting i en større sammenheng og god evne til å hente inn god informasjon fra disse "ekspertene" (og kritisk vurdere den informasjonen de får). Ikke det at politikere er ufeilbarlige, men også eksperter er ofte ute på viddene med sine vurderinger og har ofte et begrenset synsfelt.

Det at polikere skulle være mest opptatt av "seg og sitt" er kun din påstand og som jeg mener er svært dårlig fundert. Politikere på nasjonalt plan har vel vist tiår etter tiår at de er over snittet dyktigere enn i mange andre land og flere ganger dyktigere enn diverse synsere på kommentarfelter!

stefse

Av det som leses på SoMe så er det omtrent ingen troverdighet til at regjeringen/kraftbransjen skal lykkes med å få ned prisene med havvind.
Stor skepsis til hvilken kompetanse politikere har om emnet, og frasene de lirer av seg, blir latterliggjort. Dette ser ut som et grelt eksempel på svakhetene med representantskap i form av 169 personer. Disse evner ikke, eller har ikke mulighet til å sette seg grundig nok inn i ting, men tror fremdeles at de skal gjøre en jobb på å formidle et budskap på riktig måte, slik at de virker troverdige.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rollep

He he, når jeg var innom kjøpesentret i dag tenkte jeg å plugge inn som vanlig. Det ble det ikke noe av, de hadde fjernet både ladebokser og kabling fra alle 8 plassene. Det hadde sikkert ingenting med de vanvittige strømprisene å gjøre 😂

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 11. februar 2022, klokken 15:49
Sitat fra: arthur på fredag 11. februar 2022, klokken 07:44

Det at polikere skulle være mest opptatt av "seg og sitt" er kun din påstand og som jeg mener er svært dårlig fundert.

Det var en litt underlig kommentar da jeg vel nokså tydelig sier at dette er noe som til stadighet hevdes her (underforstått av andre), og mange andre steder, en påstand jeg nokså tydelig og på regelmessig vis har stilt spørsmål ved, ja sågar tatt avstand fra!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på fredag 11. februar 2022, klokken 14:38
SitatDette er mennesker med en bred kunnskap og erfaring, sier olje- og energiminister Marte Mjøs Persen (Ap) på pressekonferansen.

Vel - de mangler faktisk noen med kompetanse på kraftmarkedet - noen med solide fagkunnskaper og erfaring.
En direktør her og der har nok ikke fagkunnskapen - men kanskje han/henne kan få hjelp......

Får inderlig håpe de tar kontakt med bransjen .........
Det er jo litt betenkelig om det ikke er tilgjengelig høy kompetanse i den forsamlingen som er valgt. De kan selvfølgelig hente den inn, men å nå frem med argumenter i en så stor gruppe er ikke lett.

Lederen min satt i en kommisjon for psykisk helse og han jobbet utrolig mye innad i kommisjonen for å skape grunnlag for sitt syn. Det er et mye mindre definert og målbart fagområde, men viser hvor mye som skal til. Den kommisjonen var vel en del mindre enn energikommisjonen.

Er svakt pessimistisk til at det kommer noe tydelig ut fra denne kommisjonen, med så variert sammensetning.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA