Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Vaduz

Hedget energiprisene med equinor og Otovo aksjer i høst, går foreløpig i pluss:)

Counterpointer

Interessant artikkel som støtter synspunkter i denne tråden og avviser en del åpenbare feilslutninger også fremført her i tråden.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/faktisk-no-og-nrk-banaliserer-om-stromprisen/o/5-95-366001?s=04&fbclid=IwAR1yZuL6o130RgtgFDg3CRcmzzUxCUh0HRerbBV_JI-cDT0u93JyJtMk69Q

Sitater;

Strømprisene i Norge setter stadig nye historiske rekorder etter åpningen av de to nye kraftkablene til Tyskland og Storbritannia, hver på 1400 MW.

Gamle og nye kabler sauses sammen uten videre presisering. Logikken er tydeligvis «siden vi har hatt en vellykket utveksling med Sverige siden 60-tallet, er det like vellykket å koble oss til Tyskland og Storbritannia, uten å tenke over at mens det med Sverige foregår en utveksling, dreier forbindelsen med Tyskland og Storbritannia seg om eksport og tømming av norske kraftmagasiner.

Tyskland og Storbritannia har også til felles at de har avviklet store deler av sin stabile basiskraft.

Tyskland og Storbritannia har brakt seg selv inn i en tilstand der de behøver kunstig åndedrett. Norge driver altså med bistand til Europas to største økonomier, der regningen sendes til norske husholdninger og bedrifter.

Påstand: Det er ACER som har skylden for den høye strømprisen.

Dette benekter Faktisk.no, selv om ACER (EUs energibyrå) har som oppgave å sørge for at europeiske land overholder reglene for kraftutveksling i Europa. Et regelverk som ble innlemmet i norsk lov gjennom et stortingsflertall i 2018 bestående av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og MDG.

arthur

Da foreslår jeg at du også leser denne!

Nå er det ikke min jobb å forsvare Faktisk.no eller avisene som publiserte artikkelen. Det får de gjøre selv - hvis de gidder.

For med en slik språkbruk og et sånt premiss, er det fristende å bare riste på hodet og gå videre.

Jeg velger likevel å skrive dette tilsvaret. Det gjør jeg fordi jeg mener at dette med utenlandskabler er et veldig viktig tema som mange bør kunne mer om, og fordi jeg er alvorlig bekymret for hva som kan skje hvis det ikke tas på alvor.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/folkeopplysning-om-utenlandskablene/o/5-95-366989

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Keiseren har fått nok varianter av usynlige klesplagg på seg nå.
Vannkraften skal spares til vinteren, slik at det alltid blir nok. Bygger vi ut vindkraft, kan vi spare enda mer av den, slik at det blir nok i fremtiden også.  Nå får det være nok tøvsnakk om at vi må ha kabler for egen forsyningssikkerhet, etter å ha dumpet vekk vannet om sommeren pga. grådig spekulasjon, eller kall det gjerne innenriks suboptimalisering.

Dersom man ønsker å være solidarisk med EU, Tyskland, klimaet, markedet, eller hva man velger å kalle det, kan vi invitere selskapene deres til å bygge ut fabrikker som benytter Norsk kraft på stedet der den er produsert. I dette fantastiske markedet er det faktisk også fritt frem og flytte arbeidskraften der det lønner seg å ha den. Å velge å flytte strømmen er å kaste vekk 5-10 % av produksjonen som kunne vært gjort lokalt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: arthur på lørdag 01. januar 2022, klokken 12:14
Hvorfor det? Er jo ekstremt klar over at det er sterke interesser som ikke tåler noen spørsmål ved en energipolitikk som overhodet ikke henger sammen.

Har aldri forstått din motivasjon heller. Du er mest opptatt av å si at alle burde gjøre som deg og at det ikke er noen problemer, det er temmelig kontrafaktisk eller selvforherligende.

Jeg skal lese linken senere, men det høres veldig ut som det er noe fra «establishment».

arthur

Sitat fra: stefse på lørdag 01. januar 2022, klokken 16:43
Nå får det være nok tøvsnakk om at vi må ha kabler for egen forsyningssikkerhet, etter å ha dumpet vekk vannet om sommeren pga. grådig spekulasjon, eller kall det gjerne innenriks suboptimalisering.

Så det er helt feil at vi i perioder, også på sommeren, har billig strøm i Norge siden Tyskland har kraftoverskudd (det blåser), og vi derfor får denne gratis? 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 01. januar 2022, klokken 16:46
Hvorfor det?

Fordi de fleste saker har to sider, minst, og det kan være greit å høre hva (også) andre mener i en sak, ikke minst når disse har kvalifiserte synspunkt dekket opp av fakta?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på lørdag 01. januar 2022, klokken 16:53
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 01. januar 2022, klokken 16:46
Hvorfor det?

Fordi de fleste saker har to sider, minst, og det kan være greit å høre hva (også) andre mener i en sak, ikke minst når disse har kvalifiserte synspunkt dekket opp av fakta?
Selvfølgelig vet jeg at saker har to sider. Det er jo mitt utgangspunkt.

Nå viser det seg at i tillegg til å forsvare seg selv og at han faktisk er feiltolket, har han enda mer argumenter i samme retning.

Han sier jo rett ut om eksportkablene.
«De kan ikke ta hensyn til om magasinene går tomme for vann om vinteren, og NVE kan heller ikke gripe inn før det eventuelt blir kraftkrise.»

Dette er jo blitt kjent her i tråden og er jo et kjempeproblem.

Jeg synes han har et poeng når han foreslår konkret endring. Dette er jo kraftig på tvers av det du sier som høres ut som alt er bra som det er!

Han sier følgende:

«For dette har jeg brukt en del tid på, og jeg har blant annet intervjuet den pensjonerte krafttoppen Einar Westre om hva som faktisk kan og bør gjøres med det.

I motsetning til andre som bare klager over at det er slik, forklarer han hvordan Norge kan gå til EU for å få til nødvendige endringer på regelverket for utenlandskablene. Westre mener at det ikke er noen vits å gå til ACER, men at vi bør gå rett EU-kommisjonen, og at de har gode grunner til å høre på Norges argumenter.»

Westre har et forslag jeg har sansen for, så det var jo fint at kom frem. Tviler imidlertid at energiministeren kommer til å henvende seg til EU.

stefse

Sitat fra: arthur på lørdag 01. januar 2022, klokken 16:51
Sitat fra: stefse på lørdag 01. januar 2022, klokken 16:43
Nå får det være nok tøvsnakk om at vi må ha kabler for egen forsyningssikkerhet, etter å ha dumpet vekk vannet om sommeren pga. grådig spekulasjon, eller kall det gjerne innenriks suboptimalisering.

Så det er helt feil at vi i perioder, også på sommeren, har billig strøm i Norge siden Tyskland har kraftoverskudd (det blåser), og vi derfor får denne gratis?
Ja det er riktig, den strømmen bør brukes lokalt i Tyskland. Og det vil de etterhvert finne måter å gjøre på også, så den fordelen vil uansett forsvinne.
Kraft er lite egnet for utveksling i stor skala over lange avstander.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 01. januar 2022, klokken 17:20
«For dette har jeg brukt en del tid på, og jeg har blant annet intervjuet den pensjonerte krafttoppen Einar Westre om hva som faktisk kan og bør gjøres med det.
Det er faktisk en ganske interessant artikkel linket til der, for de som mener at Norges hender er bundet:

https://www.europower-energi.no/nett/ber-oed-reforhandle-utenlandskablene-med-eu/2-1-1129432

Og så kan man jo ta inn over seg at det finnes ingen mekanismer for å begrense eksport og annen strømbruk enn pris. Dvs at produsentene kan kjøre magasinene så tomme som de bare vil så lenge noen er villig til å betale.

https://www.europower-energi.no/produksjon/nve-kan-ikke-gripe-inn-for-det-blir-kraftrasjonering/2-1-1095840

Vi har i år hatt det som kalles omtrent normalt tilsig til magasinene, men allikevel har vi nesten rekordlave reserver i magasinene. Hva skjer hvis vi får ett tørrår (som er beregnet å skje hvert tiende år) og europa samtidig har lite vind?

I tillegg viser det seg at statnett tjener store penger på å ikke forbedre stamnettet mellom prisområdene i Norge. Altså å jobbe mot sitt eget oppdrag. Og hvorfor skal Norge som eneste land i Europa ha mange prisområder (Sverige har og noen få, der blir energimyndighetene nå saksøkt).   

Desto mere jeg leser om det som er gjort på kraftmarkedet i Europa og i Norge, jo mere sjokkert blir jeg. Det er ikke bare prisene, men og mangel på forsyningssikkerhet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Når jeg la ut dette bildet av Roskrepfjorden i juli 2021 og påpekte at både er vannstanden lav og at en ikke vet hva tilsiget blir, ble jeg flommet over med argumenter om at alt var normalt. Fyllingsgrad var grei og det var ikke for mye tapping.

Nå som vi har fasit er ikke tilstanden god og det er jo temmelig åpenbart.

Uansett fyllingsgrad og tilsig vil vi aldri få noen leveringssikkerhet med de modellene for (manglende) styring som vi har i dag.

turfsurf

Sitat fra: arthur på søndag 02. januar 2022, klokken 09:11
Vi må imidlertid helt tilbake til 2010 for å finne et år med mindre tilsig.

https://www.europower-energi.no/produksjon/sa-mye-varierer-tilsiget-til-vannmagasinene/2-1-1063639
Denne artikkelen er fra september. Enden på visa i år ble at tilsiget er noen få TWh under normalen. Langt fra det som er ett tørrår (105TWh tilsig). Men grunnet høy netto eksport har altså fyllingsgraden gått fra fulle magasiner til nær historisk lavmål på ett år.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Kan noen her med hånden på hjertet si at de vet både hvor mye nedbør som kommer, når den kommer og hvor den kommer i forhold til nedtapping og plassering av vannmagasinene?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. januar 2022, klokken 10:04

Uansett fyllingsgrad og tilsig vil vi aldri få noen leveringssikkerhet med de modellene for (manglende) styring som vi har i dag.

Utfordringen er at man i modellene bransjen bruker ser på kabelforbindelsene som en kilde for import av kraft.
Mao. man kan gå lenger ned i magasinene i perioder dersom man i modellene tror at man kan få import av (billigere) kraft over disse forbindelsene senere. Og det er jo korrekt gitt at det ikke dukker opp noen feil på kablene. MEN - all historikk tilsier at dersom det skjer en feil på slike kabler - så blir de langvarige. Og historikken viser også at slike kabler vil oppleve feil fra tid til annen. Men dette ser ikke modellene - mao. vil modellene gi signal om å være mer risikovillig fordi kablene kan sikre oss dersom vi kommer for lavt i magasinene til å være selvforsynt.  Så flere utenlandsforbindelser øker forsyningssikkerheten - men de gir også signaler i modellene til å utnytte dette og således ta større risiko enn tidligere.

Det blir litt som alt annet av varer og tjenester vi kan importere - satser vi på at den muligheten alltid vil være der - så trenger vi ikke 100% selvforsyning. Men pandemien har vel vist at verden er ustabil - og med slike sjøkabler så kan feil skje..Og skulle man miste mulighet for import av kraft som følge av feil (som vil skje fra tid til annen) - så kan det ende med rasjonering.

Og kunnskapen om dette og frykten for at man skal komme for langt ned i magasinene gjør at prisene i Sør Norge holder seg høye også når de er svært lave på kontinentet - man vil gjerne benytte litt lavere priser på kontinentet til å spare på eget vann og importere fra kontinentet. Således vil vi kanskje ikke like hyppig se de laveste prisene her i Sør Norge som på kontinentet heller. Og det kan gi snitt priser som kanskje ligger OVER prisene i Europa sett over en lengre tidshorisont. Og er vi uheldig så kan prisene i Sør Norge ligge på 95-100% av de høyeste prisene i Europa når vi trenger den mest - altså når det er kaldest - men aldri gå lenger ned enn f.eks 50% av de laveste prisene på kontinentet. Således kan vektet snitt pris (volum x pris time for time/ sum volum) ligge over hva man over tid får på kontinentet. Og skulle det bli fasiten - vel så blir det jo svært ufordelaktig å bo her i Nord

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA