Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Ingeniøren

Så på TV her om dagen en som hadde en solcellepanelparasoll....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

geear

Akkurat nå er det strålende sol her, men jeg har kun 1,5 % effekt på panelene. For de som er på østlandet har vel sola kommet en halvtime lenger, men uansett, forstår vel poenget. Kan nok hende det ligger et tynt lag med melisdryss over panelene nå, men selv peakeffekt på denne tiden av året er under 30 %. Helt sørvendt og med høy vinkel vil gi høyere effekt enn det jeg har.

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på fre 24. des 2021, kl. 11:00
Akkurat nå er det strålende sol her, men jeg har kun 1,5 % effekt på panelene. For de som er på østlandet har vel sola kommet en halvtime lenger, men uansett, forstår vel poenget. Kan nok hende det ligger et tynt lag med melisdryss over panelene nå, men selv peakeffekt på denne tiden av året er under 30 %. Helt sørvendt og med høy vinkel vil gi høyere effekt enn det jeg har.

geear nice move :+1:
Jeg derimot fik til og med et tulbud fra Otov... husker ikke resten av navnet men takket nei... angrer veldig på det nå da!  :-*

Ellers så lest ejeg et sted at mars git stort sett like mye effekt som månedene des til febr til sammen og det stemmer vel geear? Samme hos deg...?

Jeg skal hverfall legge solcelle panel når jeg snart skal bytte takstein... skal bruke neste år til å innhente priser og så skal jeg bygge om samtidig og det berører tak konstruksjonen... frem tilø det blir det å suge ut maks effekt av de to luft til luft varmepumpene jeg har...

God jul geear :+1:

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på fre 24. des 2021, kl. 02:54

Sorry, orker kun diskutere elbil fra nå av :)
Hvorfor slenger du ut så mye tull da! Helt unødvendig.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 24. des 2021, kl. 13:16

Jeg derimot fik til og med et tulbud fra Otov... husker ikke resten av navnet men takket nei... angrer veldig på det nå da!  :-*

Ellers så lest ejeg et sted at mars git stort sett like mye effekt som månedene des til febr til sammen og det stemmer vel geear? Samme hos deg...?

Jeg skal hverfall legge solcelle panel når jeg snart skal bytte takstein... skal bruke neste år til å innhente priser og så skal jeg bygge om samtidig og det berører tak konstruksjonen... frem tilø det blir det å suge ut maks effekt av de to luft til luft varmepumpene jeg har...

Levert i store mengder fra fabrikk i Kina koster et vanlig solcellepanel (ca 320 W) ca 1.700 kr per kW. Da vet en hva bunnen er og kan sammen med andre bestille en konteiner med paneler! Så kommer naturligvis frakt, moms og noe toll i tillegg!

For meg er økonomien ved solceller svært viktig slik at pris på gode paneler (og inverter) er i fokus. Jeg setter det gjerne opp det hele på mitt flate tak!

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på fre 24. des 2021, kl. 09:11
De er dessverre veldig dyre. Tror det er 350 k kr for en slik parasoll.

Det er andre muligheter for å få vanlige paneler til å ha motorisert tracking. Det øker produksjonen vesentlig, men vanligvis er det rimeligere og enklere å installere flere paneler.

Eksempler på tracking paneler

Her er den du nevner

Styringselektronikk til tracking fra E-bay til en hyggelig pris (må dog ha motorer, stativ og fundament i tillegg)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på fre 24. des 2021, kl. 13:41
Sitat fra: Ingeniøren på fre 24. des 2021, kl. 09:11
De er dessverre veldig dyre. Tror det er 350 k kr for en slik parasoll.

Det er andre muligheter for å få vanlige paneler til å ha motorisert tracking. Det øker produksjonen vesentlig, men vanligvis er det rimeligere og enklere å installere flere paneler.

Eksempler på tracking paneler

Her er den du nevner

Styringselektronikk til tracking fra E-bay til en hyggelig pris (må dog ha motorer, stativ og fundament i tillegg)

Counterpointer  :+1: jeg også så det det på TV. Det er fremtiden det og det kommer nok snart en leasingmodell på markedet. Det blir for dyrt i innkjøp for mange derfor vil leasing tvinge seg frem og med mulighet for å kjøpe den når leasingperioden går ur... akkurat som med et bil leasing case.

Electric cars in Norway

Leasing av fornybar begynner å bli mer og mer vanlig for å få ned oppstarts kostnadene...og Otovo driver med dette...

Men har ikke sett leasing muligheter på solcellepanelparasoller enda... men det kommer... da når dette begynner å veldig billig å enten lease eller kjøpe da skal jeg ha hagen full av solcellepanelparasoller, så mange at bikkja blir helt svimmel når han løper rundt i hagen  8)

https://www.otovo.no/a/solceller-storst-i-norge-og-med-prisgaranti?utm_source=google&utm_medium=ad&utm_campaign=search-generic&gclid=Cj0KCQiA_JWOBhDRARIsANymNOaGW-B7iVRKtaJiUKML_ZX-Z1ChQgH7QyYAOKVaXOm3SjvNTJIVwVAaAmoxEALw_wcB

Solcellekraft under og disse er også store:

https://www.solcellekraft.no/?gclid=Cj0KCQiA_JWOBhDRARIsANymNOYIVllmeydysX_atx9pjnlj8z7DmF9VJxChQbJNvqf0IV_TI4T-07AaAm5IEALw_wcB

Og les gjerne mer her:

https://xn--strm-ira.no/solceller-og-solenergi

Samt på Fortum:

https://blogg.fortum.no/forskjell-solceller-og-solfanger

Counterpointer

Lurt å nevne at leasing er dyrere og gir lengre nedbetalingstid.

geear

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 24. des 2021, kl. 13:16

Skal sies at jeg oppdaget etterpå at det ikke var snøfritt, så i dag var peak på ca. 12 % av maks, så omtrent halvparten av normalt uten snø på panelene. Kan legge på litt.

Angående produksjon i mars, så ja, skrev vel det over, at november-februar tilsvarer en god mars måned. Én knalldag i juni produserer like mye som desember eller januar. Men igjen, prosjekterer man for vinterproduksjon så kan man oppnå mer enn dette. Mitt er ikke optimalt pga. vinkel og himmelretning. Nå som sola står så lavt kommer også mønet til naboen i veien, selv om det er rimelig god avstand mellom husene.

God jul, ja!

KjellG

Legg merke til at flere netteiere nå bruker den riktigere benevningen kWh/h, f.eks Agder energi, Viveg AS, og delvis Tensio.
Dvs at en summerer energiuttaket per klokketime (kWh/h) ikke per sekund (kW). En ser det lettere om en regner i Joule: kJ/h vs kJ/s.

ToWalkOrDrive

Ser ut til at strømprisene kan bli rimelig høye i Nord-Norge og. Northvolt i Nord-Sverige har fått bestillinger på bilbatterier for 270 milliarder kroner. Går vel med en del strøm til å lage det...
https://electrek.co/2021/12/29/northvolt-start-battery-cell-production-gigafactory-sweden/
Tesla Model Y                         2021-

Burger

Lurer på om de kan 'game' strømprisene. Lade ferdigproduserte batteri nattestid for test og lade de ut på dagtid.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

olemars

Et slikt anlegg kjøper ikke strøm til spotpris

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA