Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

@hELgenen
Det er dystre fremtidsutsikter du skisserer. Dessverre er det en slags villet utvikling. Selv om ingen politiske partier har flagget dette tydelig. Lurer på hvordan dette vil slå ut i neste Stortingsvalg? Det er jo nå veldig forskjell på nord og sør Norge, og det er også stor forskjell på kommuner med og uten kraftproduksjon. Grunnlag for konflikter dette.

Jeg har aldri hatt noen stor sans for «preppere», men nå er tanken om selvforsyning steget veldig i verdi. Det er ikke så god utvikling synes jeg.

geear

Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. januar 2022, klokken 10:04

Når jeg la ut dette bildet av Fyresdal (Roskrepfjorden) i juli 2021 og påpekte at både er vannstanden lav og at en ikke vet hva tilsiget blir, ble jeg flommet over med argumenter om at alt var normalt. Fyllingsgrad var grei og det var ikke for mye tapping.

Nå som vi har fasit er ikke tilstanden god og det er jo temmelig åpenbart.

Uansett fyllingsgrad og tilsig vil vi aldri få noen leveringssikkerhet med de modellene for (manglende) styring som vi har i dag.
Forsåvidt helt uten betydning for argumentasjonen din, men du plasserer Rosskreppfjorden i feil dal. Den ligger i Sirdal og Valle, mellom Setesdal og Sirdal, ikke Fyresdal.  ;D

Var faktisk også der i juli 21, og satt og spiste sjokoladepudding og lekte med kidsa der det (i mine øyne) burde vært vann rett etter snøsmeltingen. Men var der også i juni 2018 og reagerte på at vannstanden var veldig lav, under hele kjørerampen/båtrampen ned på den sørvestre enden, altså ved demningen i den krappe svingen rett ved Suleskarvegen. Dette er ganske mange høydemeter. Da var nesten all snøen gått, og jeg tror faktisk at vannstanden var lavere da enn i juli 2021. Går sikkert an å finne data på det et sted. Allikevel var vel strømprisene ganske hyggelige i 2018 mener jeg?

Egil Fonn

Mye vind nå og vi får kraft inn fra samtlige sjøkabler. Alikevel er prisen høy (112 øre eks mva) i sør Norge. I sør Sverige er den kun 64 øre og i nord Norge 34 øre.

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#nordisk-kraftflyt
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Counterpointer

Sitat fra: geear på søndag 02. januar 2022, klokken 11:44
Forsåvidt helt uten betydning for argumentasjonen din, men du plasserer Rosskreppfjorden i feil dal. Den ligger i Sirdal og Valle, mellom Setesdal og Sirdal, ikke Fyresdal.  ;D

Her legger jeg skylden på Apple. Skrev faktisk Sirdal først, men sjekket geodata på bildet og da står det Fyresdal. Så trodde det var mer korrekt. Skal redigere igjen

Rosskreppfjorden var riktig da

Counterpointer

Sitat fra: arthur på søndag 02. januar 2022, klokken 11:08
Kan noen her med hånden på hjertet si at de vet både hvor mye nedbør som kommer, når den kommer og hvor den kommer i forhold til nedtapping og plassering av vannmagasinene?
NVE burde det!

arthur

Seriøst? Forventer du at NVE skal være Gud?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Dette begynner å bli komisk. Skal Norge plutselig ha de høyeste energiprisene hele tiden? Og folk skal bare akseptere dette? Antallet som innretter seg meningspleien synker stadig, og flere blir det når de får servert horrible strømregninger. Det nytter ikke å skru av alt mulig heller, og leve som før krigen.
Fra regjering hører vi bare om "pakker". Skal de basere energipolitikken på utdeling av penger til folk?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rævedilter

Hele tiden? Folk flest kan iallefall lese og ser at det ikkje stemmer.
Dette er krisemaksimering og syting (igjen).

Rævedilter

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. januar 2022, klokken 08:49
Vi har i år hatt det som kalles omtrent normalt tilsig til magasinene, men allikevel har vi nesten rekordlave reserver i magasinene. Hva skjer hvis vi får ett tørrår (som er beregnet å skje hvert tiende år) og europa samtidig har lite vind?
Så langt eg finn (tom. veke 50) er me 15% under snittet, dvs, 4% fra å være et tørrår. https://www.nve.no/media/13197/2021_50_kraftsituasjonen.pdf
Mulig du har andre data?

Counterpointer

Sitat fra: arthur på søndag 02. januar 2022, klokken 14:41
Forventer kun at de kan det de holder på med profesjonelt.

Det som er litt påtakelig er at magasinene alltid tappes for mye, kan ikke noengang huske at de er blitt tappet for lite. Som hELgenen har illustrert gjentatte ganger er vi havnet i en situasjon hvor maksimal inntjening er eneste ledestjerne. Det er faktisk sånn at det er et eget organ som passer på dette.

hELgenen

Sitat fra: Rævedilter på søndag 02. januar 2022, klokken 16:22
Hele tiden? Folk flest kan iallefall lese og ser at det ikkje stemmer.
Dette er krisemaksimering og syting (igjen).

Vi har ikke de høyeste prisene hele tiden - men dersom vi har 90% av maksprisene til Europa når prisen er som høyest og 50% høyere enn Europa når den er som lavest - så kan det fort ende med at volumvektet pris blir den høyeste i Europa. Mao. at vi betaler mest pr kwh hensyntatt NÅR vi bruker energi.  Dette er en lite kommunisert fakta i debatten - og vi med vårt klima vil jo ta ut mer energi om vinteren når energiprisene er høyest (høyest etterspørsel etter gass). Nedover Europa fyrer de jo med gass om vinteren og om sommeren tar de ut mer elektrisitet til kjøling - sånn sett er kan det fort ende med at vi betaler høyest pris i Europa for den kwh elektrisitet vi tar ut.

Det er så enkelt som å ta forbruket vi har time for time og multiplisere med prisen time for time - så dividerer du alt sammen på energiforbruket i perioden.  Ettersom både forbruk og pris er høyest på vinteren vil vi få en ganske høyt vektet pris - som altså forteller hva det koster oss her i Norge å fyre med strøm.  Vi forbruker kanskje så mye som 5000 kwh i Januar - mens en nederlender/tysker osv kanskje bruker 1000 kwh eller mindre i Januar. Så selv om vi kanskje slipper unna med 90% av prisen - så vil jo husholdningenes kostnad bli vesentlig høyere året sett under ett fordi vårt forbruk er konsentrert på den tiden av året med høyest pris. En nederlender eller tysker kanskje har sitt høyeste elektriske forbruk til kjøling om sommeren til en vesentlig lavere pris enn vinterprisen.
Sånn sett svir ikke elektrisitetsprisen like hardt på vinteren for tyskere/nederlendere (gassprisen er det viktige her), mens om sommeren betyr elektrisitetsprisen mer.....Noe den da ikke gjør her i Norge.

stefse

Spørsmålet er også hvor relevant er historikk fra før de siste kablene kom inn i bildet, og atomkraften forsvant? Det får vi svaret på om noen år. Innen den tid kan mye være forandret, og det er verken syting eller krisemaksimering å påpeke dagens realitet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. januar 2022, klokken 17:08
Sitat fra: arthur på søndag 02. januar 2022, klokken 14:41
Forventer kun at de kan det de holder på med profesjonelt.

Alle aktørene har langtidsmodeller med værscenarioer som så blir brukt som en av flere parametere til å definere verdien av vannet i magasinene. Disse scenarioene sammen med gass, CO2,prognoser på overføringskapasitet
mellom deleområder osv. går inn i modellene.

Formålet er at man skal disponere det vannet man har tilgjengelig og forventes å få på en mest mulig økonomisk måte til enhver tid. Ingen VET med 100% sikkerhet hvor og når vannet kommer , men man har både historiske tilsigsscenarioer og man kan f.eks lage syntetiske tilsigscenarioer ved å koble ulike historiske varianter mot hverandre for å få et så stort utfallsrom som mulig.

Man har både fysiske langtidsmodeller som går over flere år - og man har mellomlange modeller som går over en sesong og kortsiktige modeller som går helt ned på timenivå f.eks over 10-14 dager (innenfor horisonten av der værmeldingen er god)

Man har både deterministiske modeller og stokastiske modeller.....

Men det man ikke har er gode modeller/beskrivelser når systemene blir presset  - f.eks ved stor overføringskapasitet i perioder med stor etterspørsel og tilsvarende - stor overføringskapasitet med lite etterspørsel og mye tvangsproduksjon fra f.eks vind. I disse ytterkantene fungerer ikke modellene godt. Dette er forsvåvidt velkjent i bransjen og kommer til uttrykk når vi ser f.eks prisene skifte fra den ene ekstreme kanten til den andre.....Noe vi har hatt mye av de siste 3-4 månedene......

turfsurf

Sitat fra: Rævedilter på søndag 02. januar 2022, klokken 16:53

Så langt eg finn (tom. veke 50) er me 15% under snittet, dvs, 4% fra å være et tørrår. https://www.nve.no/media/13197/2021_50_kraftsituasjonen.pdf
Mulig du har andre data?
Ut i fra dokumentet der er årets tilsig 115 TWh.  Mener jeg leste 117TWh. Det er vel mere enn 4% over ett tørrår på 105TWh?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. januar 2022, klokken 17:59
Sitat fra: Rævedilter på søndag 02. januar 2022, klokken 16:53

Mulig du har andre data?
Ut i fra dokumentet der er årets tilsig 115 TWh.  Mener jeg leste 117TWh. Det er vel mere enn 4% over ett tørrår på 105TWh?

Var inne og kikket på en av linkene tidligere i denne tråden, og der så jeg at Norges netto eksport av strøm fra juli frem til desember en gang var 16% av produksjonen. Så hvis det ikke hadde vært eksport ville nok prisene og magasinene vært annerledes nå.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA