Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: filtvet på fredag 12. november 2021, klokken 12:36
Sitat fra: Rosstopher på fredag 12. november 2021, klokken 11:10
Sitat fra: filtvet på fredag 12. november 2021, klokken 09:21
Jeg fyller stort sett diesel for 15-16,- bla på selvbetjente stasjoner og torsdag kvelder.  Kan godt hende strømprisen bikker over 4,- inkl fastbeløp dessverre.

Klart jeg har lyst på nyere el-bil men om det er noen god investering er tvilsomt. Sist gang vi brukte 600 lapper fikk vi et hus. Det er en investering som har doblet seg i pris på 2 år.

Det høres egentlig ut som du ikke har lyst på ny elbil, siden du i regnestykket prøver å få elbil til å fremstå som dyrest mulig. Eller mener du virkelig at du har klart å skaffe deg en strømavtale hvor snittpris gjennom året er på 4 kr/kWt? Det er i så fall veldig godt gjort.

Egentlig ikke, men jeg er realist. Hvem trodde at strømprisen skulle bli 3,50 for 1 år siden? Og vinteren har ikke engang startet. Helst skulle jeg gjerne hatt 2 biler, men det blir dyrt med forsikring og veiavgift.

Du kan godt være realist om du trur at strømprisen kommer til å runde 4 kroner. Men du er nok ikke realist om du trur snittprisen gjennom året runder 4 kr i løpet av de neste 4 årene. Eller har du tenkt å kun lade elbilen på dagtid på vinteren, og la den stå hele sommeren?

Som sagt trur jeg ikke du har så lyst på elbil siden du har så pessimistisk regnestykke for strømprisen og samtidig antar at dieselprisen vil holde seg på 16 kr de neste 4 årene. Det kan jo være økonomisk smart å regne "worst case" når man skal gjøre et stort innkjøp, men det blir ikke nødvendigvis like smart om man samtidig regner "best case" for bilen man allerede har.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

02jan

Litt håpløst hvis vi har kommet der hvor strømnettet er så dårlig forfatning at vanlig hushold må forandra på spise og klesvask rutiner.
Dette med kostbare kw/t eller «nettleie»  deler av døgnet vil ramme de med svakest økonomi.
Det går selvfølgelig å si at dette bare er syting og vi tåler noen øre forhøyet regning, samt din egen feil at du enten bruker for mye strøm eller ikke har byttet til topp notch smart bolig.

Forsøkte å organisere klesvask kveldstid hjemme hos meg , med dertil krangel om redsel for å sove hvis det skulle begynne å brenne. Vi bor i gammelt hus med vask i kjeller og sover 2 etasjer over. Begynner det å brenne så vil jeg tro at da vil tørt treverk brenner godt, jeg våkner normalt ikke av litt piping fra alarm.

Mat organiseres normalt før skole/jobb og på etter jobb/skole, vi kan jo innføre sydeuuropeiske tradisjoner med siesta midt på dagen og middag 20-21 tiden, jeg regner med å bli skilt og miste farskapet med å forsøke dette.
Men tåler nok å betale noen 1000 lapper ekstra pr.mnd vinterstid, så beholder nok status inntil videre.

Men signalet som nå sendes ut, familier med svak økonomi, så blir dette veldig feil. Vokste selv opp med familie med begrenset økonom, vi måtte snu hver krone. Rommet mitt var nederste kjøkkenskuff, da jeg på barneskolen skulle på leirskole måtte velge at min lillebror heller skulle få dra da han sin klasse skulle dette samme tid , foreldrene mine (far var student og ung mor jobbet hardt slik at vi kunne drikke maks et glass melk pr dag).

De fleste her inne tåler nok at noen på en smart måte lager butikk/bussinesscase for å tjene noen ekstra slanter på det som er med på å gi trygget ( varme og beholde rutiner) i hjemmet og ikke evner å tenke på hvilke konsekvenser for de som virkelig kommer til å betale for dette til slutt.



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

minibiti

The extra cost (or not) will all depend on the new price model.
If they follow what is in this article (https://www.tu.no/artikler/slik-blir-den-nye-nettleia-pris-grenser-pa-5-og-10-kw/514897), and with my current consumption pattern (house, heat pump, electric car), a typical winter month with around 3000 kWh will see my "nettleie" part go to around 58 øre per kWh instead of currently 44 ø + 110,- fixed price.
If I use more if it gets colder (so the base load will get a bit higher but not the tops), it will cost me less per kWh.

So not the end of the world really... And that is with me ending up in the "10-15 kW max a month" bracket.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

flux

Sitat fra: Kristian O på torsdag 11. november 2021, klokken 16:40
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 11. november 2021, klokken 15:58
Det er jo helt høl i huet at det ikke virker som det er lagt opp til noen mekanisme som belønner folk for å legge forbrukstoppene sine til ukurante tider. Altså om man har maks effektuttak på 11 kW koster det like mye i kapasitetsleddet av nettleien om man legger disse 11 kW til kl 17 når "alle" andre bruker strøm eller om man er snill og smart og legger de til kl 04:00 når "ingen" andre bruker strøm.

Altså taperne er de som har vært så smarte at de har investert i kraftig kurs til lading hjemme så de får tatt all ladingen om natta når det er god kapasitet på nettet.
Jupp. Vi har hatt en slik modell en stund no, og det er totalt idiotisk. Å lade elbilen på høg effekt på natta er dårlig butikk. Har istadenfor satt den til å lade med maks 13A, og justere seg etter resten av huset.
Det betyr f.eks at den kan lade med ca 3 kW klokka 17.  :-1:

Den nye prismodellen for kapasitetsleddet er kanskje lovstridig i henhold til Acer?

Acer: "Our overall purpose is to achieve a transition of the European energy system in line with political objectives set, reaping benefits of increased energy market integration across Europe, and securing low-carbon supply at least possible cost for European businesses and citizens."

Slik prisingen av kapasitetsleddet er utformet hindrer den norske forbrukere å utnytte timer med stort overskudd av europeisk vind eller solenergi.

Kristian O

Sitat fra: flux på lørdag 13. november 2021, klokken 09:51
Sitat fra: Kristian O på torsdag 11. november 2021, klokken 16:40
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 11. november 2021, klokken 15:58
Det er jo helt høl i huet at det ikke virker som det er lagt opp til noen mekanisme som belønner folk for å legge forbrukstoppene sine til ukurante tider. Altså om man har maks effektuttak på 11 kW koster det like mye i kapasitetsleddet av nettleien om man legger disse 11 kW til kl 17 når "alle" andre bruker strøm eller om man er snill og smart og legger de til kl 04:00 når "ingen" andre bruker strøm.

Altså taperne er de som har vært så smarte at de har investert i kraftig kurs til lading hjemme så de får tatt all ladingen om natta når det er god kapasitet på nettet.
Jupp. Vi har hatt en slik modell en stund no, og det er totalt idiotisk. Å lade elbilen på høg effekt på natta er dårlig butikk. Har istadenfor satt den til å lade med maks 13A, og justere seg etter resten av huset.
Det betyr f.eks at den kan lade med ca 3 kW klokka 17.  :-1:

Den nye prismodellen for kapasitetsleddet er kanskje lovstridig i henhold til Acer?

Acer: "Our overall purpose is to achieve a transition of the European energy system in line with political objectives set, reaping benefits of increased energy market integration across Europe, and securing low-carbon supply at least possible cost for European businesses and citizens."

Slik prisingen av kapasitetsleddet er utformet hindrer den norske forbrukere å utnytte timer med stort overskudd av europeisk vind eller solenergi.
Enig! Vi sparer effekt, og sløser med kWt. For eksempel stopp i oppvarming av rom/hus som ikkje er i bruk, med påfølgende rask opp sting kort tid før de skal brukes, blir dårlig butikk. Bedre å la de stå med konstant varme 😕
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

eisa01

Lurer på om en god løsning kunne vært å ha "styrt" og "ikke-styrt" forbruk.

Styrt forbruk kan styres av netteier i området om det er overbelastning. Blir ikke tatt med i effektberegning
Ikke-styrt forbruk blir tatt med i effektberegning.

Elbillading og varmtvann kan enkelt være styrt, kanskje noe oppvarming og?

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: eisa01 på lørdag 13. november 2021, klokken 12:25
Lurer på om en god løsning kunne vært å ha "styrt" og "ikke-styrt" forbruk.

Styrt forbruk kan styres av netteier i området om det er overbelastning. Blir ikke tatt med i effektberegning
Ikke-styrt forbruk blir tatt med i effektberegning.

Elbillading og varmtvann kan enkelt være styrt, kanskje noe oppvarming og?
I Storbritannia får du tilskudd til elbilladeboks heime kun om den er styrbar frå sentralt hold.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Rævedilter

Sitat fra: 02jan på fredag 12. november 2021, klokken 16:36
Men tåler nok å betale noen 1000 lapper ekstra pr.mnd vinterstid, så beholder nok status inntil videre.
Akkurat dette er syting ja. Har vel ikkje sett et eksempel på at nokon får høgare nettleige, men nokon er det nok, men eg tipper maks nokre hundre pr. måned (1 effekttrinn opp). Eg kjem ut ca. likt, mulig eg kan spare ein tusenlapp i året på styre forbruket om sommaren, da kjem eg kanskje under 5 kW grensa.

Counterpointer

Problemet er å både forstå systemene og så å tilpasse seg dem på en fornuftig måte.

For å kunne gjøre dette er en avhengig av å kjenne alle forutsetninger godt, og i tillegg må en kunne ha både økonomi og fleksibilitet til å tilpasse seg.

Som mange har påpekt vil dette være vanskeligst for de med utfordringer.

Jeg kan jo tenke at det er kjipt å ikke kunne utnytte kapasiteten i to stk 11 kW ladebokser når prisen er lav (hvis den blir det fremover??), men det er bare å sette ned ladefarten. Det blir da et ilandsproblem at jeg har lagt ca 20 tusen i denne muligheten som ikke utnyttes.

Noen har i tråden lagt frem hybridinvertere med batteri og avansert styring som løsning, ukjent hva nedbetaling på noe sånt blir og fremstår ikke som bærekraftig for meg.

Andre mener at å binde strømprisen i fastkontrakt er løsningen. Dette har hvertfall to forbehold. Det første er at disse vil belaste nettet i høyeffektperioder og bidra til ugunstig strømbruk. Det andre er at det er kortvarig og neste avtale blir nødvendigvis tilpasset markedspris. Det er vanskelig å «game» markedet, markedet vil som regel vinne.

Andre igjen planlegger å vaske klær om natten mm. Dette er nå både forsikring og DSB ute å advarer mot av sikkerhetshensyn.

Jammen ikke lett å navigere i dette.

Rollep

#354
Sitat fra: arthur på fredag 12. november 2021, klokken 09:34
Igjen; Du kan kjøpe strøm for de neste fem årene til 66 øre per kWt pluss nettleie!
Jeg tror alle etter hvert har fått med seg at du har fastprisavtale i 5 år :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: minibiti på fredag 12. november 2021, klokken 16:56
The extra cost (or not) will all depend on the new price model.
If they follow what is in this article (https://www.tu.no/artikler/slik-blir-den-nye-nettleia-pris-grenser-pa-5-og-10-kw/514897), and with my current consumption pattern (house, heat pump, electric car), a typical winter month with around 3000 kWh will see my "nettleie" part go to around 58 øre per kWh instead of currently 44 ø + 110,- fixed price.
If I use more if it gets colder (so the base load will get a bit higher but not the tops), it will cost me less per kWh.

So not the end of the world really... And that is with me ending up in the "10-15 kW max a month" bracket.
Hvis det blir slik kommer jeg greit ut.

Mitt timesforbruk ligger godt under 5 kWt, men har uansett kjøpt Tibber Pulse for å ha bedre kontroll.

Min AMS måler har ikke HAN kontakt så nå venter jeg på at Lyse kommer og skifter ut den.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

olemars

For å kunne gjøre det NVE ønsker må alle "smarte" opp boligene sine for å kunne regulere effektforbruket, men en del av disse dingsene kan være ganske dyre både i innkjøp og i hvor lang tid det tar å tjene de inn igjen i spart strøm og nettleie. Jeg og sikkert mange tusen andre kan ikke installere Tibber Pulse og tilsvarende engang fordi mange blokker og terassehus har målerne i et felles teknisk rom i en annen del av bygget, en løsning som var populær frem til nylig mens det fremdeles var vanlig at borettslag hadde årlig strømavregning på en felles strømavtale.

hELgenen

Det er veldig dyrt å få satt opp et smarthus som skal ta styring på varmtvannsbereder,elbil,panelovner,varmepumpe,gulvvarme osv osv..

I mange tilfeller må man inn med elektriker - og da flyr tusenlappene fort. Dette kommer på toppen av det man må betale for selve utstyret. Sist jeg hadde elektriker inne endte det på 10.000 NOK for å gjøre en relativt enkel montasje av en tak-krone. Og før det hadde jeg noe arbeid utendørs som også kom på mangfoldige tusen kroner.
Nå bor jeg slik til at det blir noen kroner i reise, men uansett - det er sikkert mange andre som også er i en slik situasjon - og dyrt blir det.

Det forferdelige med dette er jo at vi har åpnet eksportkranen til utlandet i så stor grad at det begynner å merkes - og fordi vi har åpnet den såpass mye  - så må vi bygge ut mer nett. Og fordi vi skal hjelpe EU med ennå mer fornybart - så må vi trolig opp med ennå flere møller og flere forbindelser over tid  - og da må vi igjen ha mer nett. All utbygging av nett ender til slutt på nettleien. Så vi har trolig en spiral av økte utgifter i vente - både høyere nettleie, høyere effektariffer og høyere kraftpriser. Og dette igjen drar prisene opp på alt vi kjøper.

Og i sluttenden har vi rasert ennå mer norsk natur og alt er blir dyrere....



Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 14. november 2021, klokken 18:57
All utbygging av nett ender til slutt på nettleien.
Har fått respekt for innsikten din i dette med strømmarkedet.
Når du skriver ALL utbygging av nett, betyr det at den totale norske kostnaden av utenlandskablene finansieres av nettleie?

arthur

Utenlandskabelen eies og drives av Statnett, overskuddet går tilbake til "folk flest" som eier Statnett. Øvrig utbygging av nettet betales av brukerne gjennom nettleien, hvem ellers?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA