Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

elektrolux

Når trinnene er såpass grove som 5 kWt /t og 10 kWt /t og "straffen" kun er 200 kr spørs det om det ikke likevel er best å bare pøse på med strøm om natten for å få fordelene med lav strømpris. I alle fall i de månedene en må varme opp huset. Vil anta det sparer inn mye av "overforbrukboten"
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


flux

#377
Sitat fra: arthur på mandag 15. november 2021, klokken 09:49
En uheldig time kan gi deg en smell på over 200 kroner på en måned i følge oppslaget jeg linker til under. Gjør man dette f.eks fem ganger i løpet av et år så snakker vi om det enorme beløpet på tusen kroner.

https://www.tu.no/artikler/slik-blir-den-nye-nettleia/514897?p=578ae510

Til sammenligning er et niormalt matbudsjett for en familie på fire personer, to voksne og to barn, på 10.660 så den smellen utgjør hele to prosent av matbudsjettet. Tror det er mer å hente på matbudsjettet enn all verdens dyre dippedutter for strømøkonomisering? Eller rente på boliglånet? ELler bilutgiftene? Feriereiser?
Om en ønsker å utnytte kortvarige kraftoverskudd i timer med lav strømpris ved automatisert lading av elbiler og oppvarming av andre "lager" som kan akkumulere varme kan en få timesforbruk over 25 kw dvs 1.755 Kr pr mnd eller 21.060 kr pr år bare for kapasitetsleddet. Da vil gevinsten av en slik elastitet i forbruket reduseres og insentivet for at private forbrukere skal balansere forsvinner, stikk i strid med det som forfektes, også i strid med ACER sine retningslinjer.


Kristian O

Sitat fra: elektrolux på mandag 15. november 2021, klokken 17:25
Når trinnene er såpass grove som 5 kWt /t og 10 kWt /t og "straffen" kun er 200 kr spørs det om det ikke likevel er best å bare pøse på med strøm om natten for å få fordelene med lav strømpris. I alle fall i de månedene en må varme opp huset. Vil anta det sparer inn mye av "overforbrukboten"
Les avtalen nøye! Eg trudde vi hadde trinn på 5kWt og 10 kWt, men såg på regninga at det blir utregna til eksakt kWt/ klokketime. Altså det er rimeligere å ha brukt maks 6 kWt på en klokketime i løpet av en måned enn å ha bruk 9 kWt.
Forskjellen mellom under 5 kWt og under 10 kWt er satsen pr kWt.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Usikker

Som eksempel... hvis jeg skjønner tabellen på denne siden riktig
https://www.tu.no/artikler/slik-blir-den-nye-nettleia/514897?p=578ae510

så vil jeg med en 11kWh OBC dra på meg 425 kr. ekstra i det de kaller kapasitetsledd uansett når på døgnet jeg lader hvis jeg hadde vært tilkobla Lede sitt nett og spart ca. 5 kr. per. lading hvis jeg lader om natta, bruker å lade bilen 6 ganger i måneden så økninga blir på ca. 400kr. +/- litt
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Svein_H

Jeg tok et kjapt søkt i regnearket mitt som viser strømforbruk og priser time for time fra 20/2 da jeg startet registreringen (gikk over til timesvektet spotpris) til og med 13/11 som er de siste dataene jeg har importert. Det var litt interessant:

6408   Antall timer totalt
6195   Antall timer <5kW
213   Antall timer >=5kW
   
6,962   Største timeverdi
0,026   Minste timeverdi
1,165   Snittforbruk for timer <5
5,461   Snittforbruk for timer >=5
   
7216,966   Sum kW for timer <5
1163,100   Sum kW for timer >=5

Legger jeg en fargeskala på tabellen viser den tydelig at det største forbruket hovedsakelig er på natt vinterstid, når jeg lader elbilen på 16A og samtidig har 2 varmepumper + VVB og ingen smartstyring av disse. Jeg har i underkant av 7kWh/h som største verdi, og har dermed mye å gå på før jeg når neste effekttrinn på 10kWh/h. Samtidig har jeg også masse ledig kapasitet på de timene jeg bruker under 5kW, men dette er på dagtid når jeg som regel er borte fra hjemmet.

Nå byttet jeg fra spot til en gunstig fastpris i begynnelsen av september, og trenger i så måte ikke å bekymre meg for strømprisen de neste 3 årene, men jeg klarer ikke helt se hvordan den nye nettleien skal være et insentiv for at jeg skal endre på forbruksvanene mine.

Berederen er det lite jeg ønsker å gjøre noe med, selv om den er på en egen kurs og jeg har mulighet til å bruke tidsur (legionella er allerede nevnt tidligere). Varmepumpene kan programmeres til å varme ekstra om dagen, slik at varmen magasineres utover kvelden, men det funker dårlig i praksis, og nattsenking har jeg allerede, så hvilke andre alternativer har jeg? Det blir rett og slett for mye pes for å spare et par hundrelapper hver måned, det er det ikke verdt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Sitat fra: Kristian O på mandag 15. november 2021, klokken 18:34
Sitat fra: elektrolux på mandag 15. november 2021, klokken 17:25
Når trinnene er såpass grove som 5 kWt /t og 10 kWt /t og "straffen" kun er 200 kr spørs det om det ikke likevel er best å bare pøse på med strøm om natten for å få fordelene med lav strømpris. I alle fall i de månedene en må varme opp huset. Vil anta det sparer inn mye av "overforbrukboten"
Les avtalen nøye! Eg trudde vi hadde trinn på 5kWt og 10 kWt, men såg på regninga at det blir utregna til eksakt kWt/ klokketime. Altså det er rimeligere å ha brukt maks 6 kWt på en klokketime i løpet av en måned enn å ha bruk 9 kWt.
Forskjellen mellom under 5 kWt og under 10 kWt er satsen pr kWt.
Den der må du gjerne utdype litt mer.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Kristian O

Sitat fra: Svein_H på mandag 15. november 2021, klokken 19:02
Sitat fra: Kristian O på mandag 15. november 2021, klokken 18:34
Sitat fra: elektrolux på mandag 15. november 2021, klokken 17:25
Når trinnene er såpass grove som 5 kWt /t og 10 kWt /t og "straffen" kun er 200 kr spørs det om det ikke likevel er best å bare pøse på med strøm om natten for å få fordelene med lav strømpris. I alle fall i de månedene en må varme opp huset. Vil anta det sparer inn mye av "overforbrukboten"
Les avtalen nøye! Eg trudde vi hadde trinn på 5kWt og 10 kWt, men såg på regninga at det blir utregna til eksakt kWt/ klokketime. Altså det er rimeligere å ha brukt maks 6 kWt på en klokketime i løpet av en måned enn å ha bruk 9 kWt.
Forskjellen mellom under 5 kWt og under 10 kWt er satsen pr kWt.
Den der må du gjerne utdype litt mer.
Kan forsøke, men det er litt knotete  :o
Slik er effekt- delen av avtalen vår:
0-5 kW: 34 kr
5-10 kW: 44 kr
10-15 kW: 55 kr
>15 kW: 66 kr

Det er opplyst at dette er kr/kW/ mnd etter høgste målte klokketime pr mnd.
Dette er opplysninger fra netteiger. Synses det er svakt at dei klarer å blande sammen kW og kWt, men det dei egentlig meiner er at vi betaler etter høgste timeforbruk pr måned. Altså kilowattime / time pr måned  ;)

Så til regninga! Benevningene under er ikkje mine, dette er kopiert fra regninga fra Nordvestnett.
Slik såg effekt- delen av regninga vår ut i dag:
Effekt 0-5 kW   01.10.2021-01.11.2021         170,00
Effekt 5-10 kW   01.10.2021-01.11.2021         65,12
Effekt 10-15 kW   01.10.2021-01.11.2021         0,00
Effekt > 15 kW   01.10.2021-01.11.2021         0,00

0-5 «kW» 170 kroner er grei: 34 kr /kW * 5 kW = 170 kr.

Vi var uheldig og brukte 6,48 kWh mellom klokka 21 og 22 den 3.10. Det blir 1,48 kWt til 44 kr pr kWt: 1,48 * 44 = 65,12.
Hadde vi derimot brukt 9 kWt (4 kWt som er over 5 kWt) i samme tidsrom hadde det blitt 4 * 44 = 176 kr.

Altså er det ikkje slik at så lenge man er over 5 kWt pr time så kan man gi blaffen så lenge man holder seg under 10 kWt pr time! Prisen blir utregna for eksakt maksforbruk, men med ulik prising for maksforbruk mellom 0-5 kWt/time og 5-10 kWt/t. Slik er det ivertfall hos oss, men godt mulig andre leverandører koker sammen egne løsninger.

Håper dette var forståelig. Man må vite forskjellen mellom effekt og forbruk, og også skjønne «forbruk pr time» og «maksforbruk pr time pr måned»  som egentlig er litt merkelige uttrykk.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

filtvet

Tror mer vedfyring er svaret for oss.

De har tatt elementer fra psykologien, og innført det i virksomhet innenfor økonomien. Ting er med vilje komplisert slik at man blir forvirret.




  •     Du blir presentert med et alt for mange variaber (overchoice phenomena)
        Variablene er med vilje komplekse, og det er allerede komplekst
        Du begår et valg som var vanskelig, og har dermed en sannsynlighet for å måtte rettferdiggjøre det for deg selv, og sannsynligheten er mindre for at du angrer. Ofte så legger man ikke merke til at man taper mer penger


Slik får man folk til å bruke mer enn de egentlig behøver, og slik klarer man å unngå skyld. Om det er for mye å forholde seg til så mister man litt overblikk, og det er en flott ting å utnytte om de skal håve inn mer penger. Jeg håper virkelig slikt blir forbudt. Men jeg tviler. Tilsvarende har vært i bruk nokså lenge om mye annet. 

Svein_H

#384
OK, så dere betaler for laveste effekttrinn, men samtidig blir dere fakturert ekstra for overforbruk opp mot neste effekttrinn, men ikke i de trinnene som er angitt (0-5, 5-10 osv)? Det høres jo veldig merkelig ut og er overhodet ikke slik det har blitt forklart i media, har dere kontaktet netteier angående dette?

Forøvrig vil jeg si at dette er en mye bedre og mer korrekt måte å fakturere på, så kanskje dere bare burde holde kjeft..? ;-)

Edit: Skal moderator på banen nå igjen kanskje, eller er denne grei?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rævedilter

#385
Det er jo opptil einkvar netteigar å lage sitt eige system så lenge ein er innanfor reglene.
Det mest brukte vert jo trappetrinn på 5kW ser det ut til; Lede, Elvia, Lyse Elnett, BKK Nett og Glitre Energi Nett + fleire andre.

Kristian O

Sitat fra: Svein_H på mandag 15. november 2021, klokken 20:30
OK, så dere betaler for laveste effekttrinn, men samtidig blir dere fakturert ekstra for overforbruk opp mot neste effekttrinn, men ikke i de trinnene som er angitt (0-5, 5-10 osv)? Det høres jo veldig merkelig ut og er overhodet ikke slik det har blitt forklart i media, har dere kontaktet netteier angående dette?

Forøvrig vil jeg si at dette er en mye bedre og mer korrekt måte å fakturere på, så kanskje dere bare burde holde kjeft..? ;-)

Edit: Skal moderator på banen nå igjen kanskje, eller er denne grei?
Vi betaler for alle trinnene vi «er innom». Bruker vi 7 så betaler vi 5 * satsen 0-5, pluss 2 * satsen 5-10.
At dette blir lansert som en løsning for å utjevne forbruk er provoserende, siden eg tipper at under 20% av brukerne skjønner noe av det.

I tillegg hadde et variabelt påslag fungert mykje bedre; for eksempel 100% av en gitt sats fra 07.00- 18.00, 60% fra 18.00 - 0.00 og 0% fra 0.00- 07.00. Dette hadde folk forstått, det hadde hjulpet og flytte belastning til andre tider på døgnet og om du er uheldig tidlig i måneden så tjener du fortsatt på å prøve å flytte forbruk resten av måneden.
Men ja, vi burde virkelig holde kjeft  ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på mandag 15. november 2021, klokken 20:26
De har tatt elementer fra psykologien, og innført det i virksomhet innenfor økonomien. Ting er med vilje komplisert slik at man blir forvirret.




  •     Du blir presentert med et alt for mange variaber (overchoice phenomena)
        Variablene er med vilje komplekse, og det er allerede komplekst
        Du begår et valg som var vanskelig, og har dermed en sannsynlighet for å måtte rettferdiggjøre det for deg selv, og sannsynligheten er mindre for at du angrer. Ofte så legger man ikke merke til at man taper mer penger


Slik får man folk til å bruke mer enn de egentlig behøver, og slik klarer man å unngå skyld. Om det er for mye å forholde seg til så mister man litt overblikk, og det er en flott ting å utnytte om de skal håve inn mer penger. Jeg håper virkelig slikt blir forbudt. Men jeg tviler. Tilsvarende har vært i bruk nokså lenge om mye annet.
Fin måte å illustrere på. Viser hvorfor det gjøres så vanskelig.

Jeg ser frem til en analyse på hvordan disse typene kronglete og uoversiktlige prisstrukturer skal komme helt likt ut som gammel modell for nettleie.

Og ikke minst hvordan dette vil påvirke strømforbrukskurver og totalforbruk.

Jeg tror;

Noen få vil forsøke å endre adferd og gjøre tildels avanserte tiltak for å utgjevne.

Noen flere vil kun forsøke å bruke minst mulig strøm.

De fleste vil bite tennene sammen og bruke den strømmen de trenger og betale det det koster.

De rikeste som bruker mest strøm gir fullstendig blaffen fordi strømpris betyr ingenting for dem.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Kristian O på mandag 15. november 2021, klokken 22:59

Vi betaler for alle trinnene vi «er innom». Bruker vi 7 så betaler vi 5 * satsen 0-5, pluss 2 * satsen 5-10.
At dette blir lansert som en løsning for å utjevne forbruk er provoserende, siden eg tipper at under 20% av brukerne skjønner noe av det.

Nei! Vi betaler kapasitetsledd for det trappetrinnet vi er på. Har jeg 9 kWt/t som månedstopp er prisen 478,75kr.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#389
Ny nettleie skal gjøre det billigere å bruke strøm om natten (les dyrere om dagen), men det er også et mål om at nettleien bedre skal gjenspeile kostnadsbildet til netteier. Det betyr at faste kostnader skal opp, mens bruk skal ned. Dette er en pålagt endring til netteierne. Selv om vi får et dyrere fastledd (kapasitetsledd) enn tidligere, får vi billigere variabel nettleie, som enkelt sagt betyr billigere strøm.

Nedenfor har jeg foretatt en utregning av sluttsummen for nettleie, med utgangspunkt i LEDE sine eksisterende og nye nettleiemodell:

Har man et forbruk på 20.000kW i løpet av et år, vil billigere variabel nettleie veie opp opp for mye.
Vi kan tenke oss at 2/3 av forbruket foregår på dagtid, og 1/3 av forbruket foregår på natt og at 2/3 av det årlige strømforbruket foregår i vinterperioden.

Hos Lede koster variabel nettleie i vintermåneden nå (2021) 41,74 øre/kWt og 38,56 øre/kWt om sommeren. Vi kan tenke oss at forbrukstoppen hver måned ligger rundt 4-8 kWt/t.

Fra 1.1.2022 blir prisen variabel nettleie 16 øre/kWt vinter og 13,5 øre/kWt for hhv vinter og sommer (antall måneder er forskjellig før og nå, men det ser vi bort i fra). Strømbruk om natten vil bli billigere neste år, med et energiledd på 8 øre/kWt om vinter og 6,75 øre/Kwt om sommeren.

Dagens pris på variabel nettleie (energileddet)  blir da
5565 kr vinter
2570 kr sommer
8136 kr i variabl nettleie.

Fra 1.1.2022:
4977 kr vinter
2099 kr sommer
7076 kr i variabl nettleie.

Altså 1057kr i billigere variabel nettleie med ny modell.

Hvis vi tenker at vi i 6 måneder i den lyse årstiden greier å holde oss under 5kW, mens vi ligger på 8-9 kWt/t om vinteren, har vi altså en nye månedsleie på 6*266,25kr og 6*478,75kr=4470kr, mens gammel nettleie var på 3450kr i året.

Da sparer vi altså 37kr på den nye modellen!

Greier vi å styre mer strøm til nattestid (lading av elbil, varming av varmtvannsbereder, kjøre varmekabler litt hardere mellom 04-06, slik at vi kan slippe litt opp på morgenen, kan vi spare ytterligere. Vi slipper også fremtidig prisvekst fordi nettet ikke behøver å oppgraderes med denne finten.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA