Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Gud bedre for sutring og klaging på dette forumet!

Man kan i dag sikre seg strøm til 66 ære per kWt inklusive alle avgifter og påslag for fem år, og trolig redusere denne prisen med halvparten av hva elavgiften koster i perioden januar/mars. Legg til nettleie og end opp på en total sum på 1.10 per kWt neste fem årene. Og så får man seg til og med til å nærmest hevde at det da er bedre med fossilbil?

Dumskapen lenge leve!

ps
I morgen blir det prøvekjøring (og trolig kjøp) av en elbil til!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svein_H

#316
Sitat fra: Ferry på tirsdag 09. november 2021, klokken 20:37
Det er ikke lov i sitere som en full sjømann og samtidig kritisere andre sine innlegg.  :police:
Hva er det som ikke henger på greip?
Vel, du bestemmer ikke hva jeg kan og ikke kan sitere eller skrive i mine innlegg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

olemars

Strømprisene klarer jeg ikke å bli mer enn lett irritert over, men dette hadde gjort meg skvett forbanna om jeg bodde et sted med tilkobliblingsplikt:
https://e24.no/privatoekonomi/i/47WQka/fjernvarmekunder-fikk-sjokkregning-helt-latterlig
Spesielt dette sitatet er ekstrem akrobatikk:
SitatMen det er flere positive sider ved at fjernvarmeprisen følger strømprisen, sier han.

– Bruken av fjernvarme til oppvarming er med på å redusere belastningen på strømnettet. Dette bidrar til å senke strømprisene for alle.

Brenne legger til at økende bruk av fjernvarme er sentralt for fremtiden, da avfall som ikke har annen verdi kan gjenvinnes og utnyttes til det fulle. Det vil også spare samfunnet for mange kroner i økt nettutbygging for strøm.

I tillegg tror Brenne det er behagelig for folk som synes det er vanskelig nok fra før å følge med på strømprisene.

– Ordningen sikrer kundene flere brukerrettigheter. I tillegg til at den forhindrer prisene i å løpe løpsk, så kan man til en viss grad holde styr på fjernvarmeprisen, da den følger strømprisen. Det gjør det lettere for folk å sammenligne.

Radial

Sitat fra: olemars på onsdag 10. november 2021, klokken 16:17
Strømprisene klarer jeg ikke å bli mer enn lett irritert over, men dette hadde gjort meg skvett forbanna om jeg bodde et sted med tilkobliblingsplikt:
https://e24.no/privatoekonomi/i/47WQka/fjernvarmekunder-fikk-sjokkregning-helt-latterlig
Spesielt dette sitatet er ekstrem akrobatikk:
SitatMen det er flere positive sider ved at fjernvarmeprisen følger strømprisen, sier han.

– Bruken av fjernvarme til oppvarming er med på å redusere belastningen på strømnettet. Dette bidrar til å senke strømprisene for alle.

Brenne legger til at økende bruk av fjernvarme er sentralt for fremtiden, da avfall som ikke har annen verdi kan gjenvinnes og utnyttes til det fulle. Det vil også spare samfunnet for mange kroner i økt nettutbygging for strøm.

I tillegg tror Brenne det er behagelig for folk som synes det er vanskelig nok fra før å følge med på strømprisene.

– Ordningen sikrer kundene flere brukerrettigheter. I tillegg til at den forhindrer prisene i å løpe løpsk, så kan man til en viss grad holde styr på fjernvarmeprisen, da den følger strømprisen. Det gjør det lettere for folk å sammenligne.

Hahaha, jeg tror jeg dør 🤣
Om prisene på fjernvarme likevel følger strømprisene, så er nesten hele argumentet for fjernvarme borte 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jkirkebo

Sitat fra: olemars på onsdag 10. november 2021, klokken 16:17
Strømprisene klarer jeg ikke å bli mer enn lett irritert over, men dette hadde gjort meg skvett forbanna om jeg bodde et sted med tilkobliblingsplikt:
https://e24.no/privatoekonomi/i/47WQka/fjernvarmekunder-fikk-sjokkregning-helt-latterlig

Heldigvis er det bare tilkoblingsplikt og ikke bruksplikt. Skulle jeg bygd et sted med tilkoblingsplikt hadde jeg montert varmepumpe uansett, og latt krana til fjernvarmen være permanent stengt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. november 2021, klokken 23:25
Mer om den nye nettleien:

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/disse-blir-vinnerne-og-taperne-med-ny-nettleie/74595504

Så de vil at man kjøre de mest kraftkrevende (og kanskje brannfarlige) forbrukerne om natten når vi sover uten tilsyn - Hm, slett ikke bra  :-1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

filtvet

"De som ikke har råd til dyrt ekstrautstyr, slipper den investeringen, men de må ta regninga for andres nettleierabatt når de ikke har mulighet til å legge om forbruket - for like mye penger skal inn i nettleie.

I tillegg vil de som har investert i varmepumpe og andre energieffektiviseringstiltak hjemme, få mindre igjen for investeringen."

Høres ut som en skattlegging av de fattigste. Akkurat motsatt av det AP+SV alltid vil. Genialt.

filtvet

Sitat fra: arthur på onsdag 10. november 2021, klokken 15:31
Gud bedre for sutring og klaging på dette forumet!

Man kan i dag sikre seg strøm til 66 ære per kWt inklusive alle avgifter og påslag for fem år, og trolig redusere denne prisen med halvparten av hva elavgiften koster i perioden januar/mars. Legg til nettleie og end opp på en total sum på 1.10 per kWt neste fem årene. Og så får man seg til og med til å nærmest hevde at det da er bedre med fossilbil?

Dumskapen lenge leve!

ps
I morgen blir det prøvekjøring (og trolig kjøp) av en elbil til!

La inn alle parametre på elbilkalkulatoren nå. Det vil koste ca 4000,- mer pr mnd å kjøpe en Tesla 3 kontra å kjøre den gamle i 3 år til.

Mye av kostnadene er mye høyere forsikringspremie og høy stømpris + må betale minst 400.000,- for bilen.

arthur

"Den gamle" har en tendens til å koste langt mer enn man tror og plutselig oppstår et problem som medfører en regning som kan være høyere enn restverdien av bilen og hva da? Snakker av erfaring!
Så spørs det om man skal tillegge det nioen vekt å kjøre en ny og topp moderne bil med din komfort og driftssikkerhet det rimeligvis innebærer heller enn å putre rundt i en gammel dieselgamp. Hvert sitt valg!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Sitat fra: arthur på torsdag 11. november 2021, klokken 10:07
"Den gamle" har en tendens til å koste langt mer enn man tror og plutselig oppstår et problem som medfører en regning som kan være høyere enn restverdien av bilen og hva da? Snakker av erfaring!
Så spørs det om man skal tillegge det nioen vekt å kjøre en ny og topp moderne bil med din komfort og driftssikkerhet det rimeligvis innebærer heller enn å putre rundt i en gammel dieselgamp. Hvert sitt valg!

Klart det, hver sin bil har en fordel, feks at Suv-"gamp" kan ta 2500 kg henger + 75 kg på taket og 450 kg last bak. Har spart ganske mye penger på å hente materialer ved billigeste sted. I tillegg er den behagelig å kjøre.

elektrolux

Fordelen med den gamle er også at den ikke trenger å koste deg et eneste øre ekstra. Bruk den opp og kast den når /om vedlikehold/reparasjon blir uoverkommelig.

Null kostnader på kasko er en tilleggsbonus.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: filtvet på torsdag 11. november 2021, klokken 08:58
Sitat fra: arthur på onsdag 10. november 2021, klokken 15:31
Gud bedre for sutring og klaging på dette forumet!

Man kan i dag sikre seg strøm til 66 ære per kWt inklusive alle avgifter og påslag for fem år, og trolig redusere denne prisen med halvparten av hva elavgiften koster i perioden januar/mars. Legg til nettleie og end opp på en total sum på 1.10 per kWt neste fem årene. Og så får man seg til og med til å nærmest hevde at det da er bedre med fossilbil?

Dumskapen lenge leve!

ps
I morgen blir det prøvekjøring (og trolig kjøp) av en elbil til!

La inn alle parametre på elbilkalkulatoren nå. Det vil koste ca 4000,- mer pr mnd å kjøpe en Tesla 3 kontra å kjøre den gamle i 3 år til.

Mye av kostnadene er mye høyere forsikringspremie og høy stømpris + må betale minst 400.000,- for bilen.
Den sammenligningen skulle jeg gjerne likt å se. Med en TM3 2WD (ny betegnelse for SR+), så er det vel ca det du betaler i lånekostnader per måned. Så du mener da at drift av ice-bilen er like billig som drift av en TM3? Inkludert diesel/bensin, olje, oljeskift, parkering, service, reparasjoner/delebytte og bomkostnader?

Det høres ikke veldig sannsynlig for meg, men som sagt, ta gjerne et skjermbilde av den sammenligningen og legg ut her, så vi får se hvor det ryker på mest penger.

Du kan uansett ikke regne med å drifte en brukt ice-bil i 10 år uten at det kommer endel "uforutsett" i løpet av den tiden (ulykker ikke inkludert). Det er lettere å klare med en ny bil. Men selvsagt, det kommer jo an på hvor lang tidshorisont du tar med her...

Ser du har lagt inn 3 år, men det er jo ikke slik at du må betale 400K, og så er den intet verdt etter 3 år.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep


Rosstopher

Det er jo helt høl i huet at det ikke virker som det er lagt opp til noen mekanisme som belønner folk for å legge forbrukstoppene sine til ukurante tider. Altså om man har maks effektuttak på 11 kW koster det like mye i kapasitetsleddet av nettleien om man legger disse 11 kW til kl 17 når "alle" andre bruker strøm eller om man er snill og smart og legger de til kl 04:00 når "ingen" andre bruker strøm.

Altså taperne er de som har vært så smarte at de har investert i kraftig kurs til lading hjemme så de får tatt all ladingen om natta når det er god kapasitet på nettet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA