Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 11. november 2021, klokken 15:58
Det er jo helt høl i huet at det ikke virker som det er lagt opp til noen mekanisme som belønner folk for å legge forbrukstoppene sine til ukurante tider. Altså om man har maks effektuttak på 11 kW koster det like mye i kapasitetsleddet av nettleien om man legger disse 11 kW til kl 17 når "alle" andre bruker strøm eller om man er snill og smart og legger de til kl 04:00 når "ingen" andre bruker strøm.

Altså taperne er de som har vært så smarte at de har investert i kraftig kurs til lading hjemme så de får tatt all ladingen om natta når det er god kapasitet på nettet.
Jupp. Vi har hatt en slik modell en stund no, og det er totalt idiotisk. Å lade elbilen på høg effekt på natta er dårlig butikk. Har istadenfor satt den til å lade med maks 13A, og justere seg etter resten av huset.
Det betyr f.eks at den kan lade med ca 3 kW klokka 17.  :-1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

stefse

Har for å være brutal, mistet nesten all tillit til NVE. En kan ikke stole på at de rådene de kommer med, eller f.eks. de prognosene som ble brukt til å beregne prismodellene etter at utenlandskabler er kommet, er i nærheten av riktig.
Så kjører de på med et avgiftsregime som motarbeider sine egne kunder, både på produksjons og mottakersiden.
Dette virker mer og mer som et organ det trenger og luftes ut i. Nye takter må til, det nytter ikke å lene seg på utdaterte rapporter og data lenger. Noe må gjøres på overordnet politisk nivå med strøm og energipolitikken i Norge, og de fagfolkene som ikke klarer å ta til seg ny informasjon, må erstattes.


Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 11. november 2021, klokken 15:58
Det er jo helt høl i huet at det ikke virker som det er lagt opp til noen mekanisme som belønner folk for å legge forbrukstoppene sine til ukurante tider.
Ja egentlig er det jo bare i noen timer på de kaldeste dagene i året at nettet blir satt på prøve. Så nettselskapene burde heller belønne folk for å bruke lite strøm akkurat i de timene. Med full informasjon om forbruk og nettspenning hos alle brukere burde de enkelt kunne beregne når det kan inntreffe.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

filtvet

#333
Sitat fra: RJK på torsdag 11. november 2021, klokken 10:45
Sitat fra: filtvet på torsdag 11. november 2021, klokken 08:58
Sitat fra: arthur på onsdag 10. november 2021, klokken 15:31
Gud bedre for sutring og klaging på dette forumet!

Man kan i dag sikre seg strøm til 66 ære per kWt inklusive alle avgifter og påslag for fem år, og trolig redusere denne prisen med halvparten av hva elavgiften koster i perioden januar/mars. Legg til nettleie og end opp på en total sum på 1.10 per kWt neste fem årene. Og så får man seg til og med til å nærmest hevde at det da er bedre med fossilbil?

Dumskapen lenge leve!

ps
I morgen blir det prøvekjøring (og trolig kjøp) av en elbil til!

La inn alle parametre på elbilkalkulatoren nå. Det vil koste ca 4000,- mer pr mnd å kjøpe en Tesla 3 kontra å kjøre den gamle i 3 år til.

Mye av kostnadene er mye høyere forsikringspremie og høy stømpris + må betale minst 400.000,- for bilen.
Den sammenligningen skulle jeg gjerne likt å se. Med en TM3 2WD (ny betegnelse for SR+), så er det vel ca det du betaler i lånekostnader per måned. Så du mener da at drift av ice-bilen er like billig som drift av en TM3? Inkludert diesel/bensin, olje, oljeskift, parkering, service, reparasjoner/delebytte og bomkostnader?

Det høres ikke veldig sannsynlig for meg, men som sagt, ta gjerne et skjermbilde av den sammenligningen og legg ut her, så vi får se hvor det ryker på mest penger.

Du kan uansett ikke regne med å drifte en brukt ice-bil i 10 år uten at det kommer endel "uforutsett" i løpet av den tiden (ulykker ikke inkludert). Det er lettere å klare med en ny bil. Men selvsagt, det kommer jo an på hvor lang tidshorisont du tar med her...

Ser du har lagt inn 3 år, men det er jo ikke slik at du må betale 400K, og så er den intet verdt etter 3 år.

Har lagt inn strømpris på 4,- pr kw og ca samme for hurtiglader. Den gamle bilen er nedbetalt og registereim er skiftet nylig. Gått 116.000 km og bør kunne gå minst 230.000 uten problemer.

Det betyr kun småservice neste 5 år.




Svein_H

På vei hjem fra jobb i dag fikk jeg høre på P4 at nettleien var styrt av markedet, noe jeg reagerte kraftig på. Jeg trodde det var NVE som bestemte nettleien, noe også flere andre her inne har hevdet gjentatte ganger tidligere, så jeg håper det bare var en uheldig formulering. Har dessverre ikke klart å finne igjen opptak av den nyhetsartikkelen, men kanskje noen andre har fått det med seg? Det var i forbindelse med at nettleien kom til å øke kraftig neste år.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arthur

#335
Uheldig formulering eller manglende kunnskaper!

Noterer ellers at fyllingsgraden ØKER fortsatt!

https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/magasinstatistikk/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: filtvet på torsdag 11. november 2021, klokken 19:04
Sitat fra: RJK på torsdag 11. november 2021, klokken 10:45
Sitat fra: filtvet på torsdag 11. november 2021, klokken 08:58
Sitat fra: arthur på onsdag 10. november 2021, klokken 15:31
Gud bedre for sutring og klaging på dette forumet!

Man kan i dag sikre seg strøm til 66 ære per kWt inklusive alle avgifter og påslag for fem år, og trolig redusere denne prisen med halvparten av hva elavgiften koster i perioden januar/mars. Legg til nettleie og end opp på en total sum på 1.10 per kWt neste fem årene. Og så får man seg til og med til å nærmest hevde at det da er bedre med fossilbil?

Dumskapen lenge leve!

ps
I morgen blir det prøvekjøring (og trolig kjøp) av en elbil til!

La inn alle parametre på elbilkalkulatoren nå. Det vil koste ca 4000,- mer pr mnd å kjøpe en Tesla 3 kontra å kjøre den gamle i 3 år til.

Mye av kostnadene er mye høyere forsikringspremie og høy stømpris + må betale minst 400.000,- for bilen.
Den sammenligningen skulle jeg gjerne likt å se. Med en TM3 2WD (ny betegnelse for SR+), så er det vel ca det du betaler i lånekostnader per måned. Så du mener da at drift av ice-bilen er like billig som drift av en TM3? Inkludert diesel/bensin, olje, oljeskift, parkering, service, reparasjoner/delebytte og bomkostnader?

Det høres ikke veldig sannsynlig for meg, men som sagt, ta gjerne et skjermbilde av den sammenligningen og legg ut her, så vi får se hvor det ryker på mest penger.

Du kan uansett ikke regne med å drifte en brukt ice-bil i 10 år uten at det kommer endel "uforutsett" i løpet av den tiden (ulykker ikke inkludert). Det er lettere å klare med en ny bil. Men selvsagt, det kommer jo an på hvor lang tidshorisont du tar med her...

Ser du har lagt inn 3 år, men det er jo ikke slik at du må betale 400K, og så er den intet verdt etter 3 år.

Har lagt inn strømpris på 4,- pr kw og ca samme for hurtiglader. Den gamle bilen er nedbetalt og registereim er skiftet nylig. Gått 116.000 km og bør kunne gå minst 230.000 uten problemer.

Det betyr kun småservice neste 5 år.
Nå er det visse tall jeg ikke ser, for legger jeg inn det samme som deg av det som vises (og ellers ikke endrer noe), så kommer ice-bilen på 5 047,- og ikke 4 714,-.

Synes og du legger inn veldig høy strømpris med 4,- per kWh når vi enda ikke har oppnådd dette som maxpris, samtidig som du setter dieselprisen til lave 16,- selv om pumpeprisene ser ut til å ligge på rundt 18,- nå.

Snittprisen ligger for de fleste på et sted mellom 1 og 2 kroner, og om man skal ta Tibber-diskusjonen så snakker vi 1,20-1,42 på siste fakturaer. Må jo ikke glemme sommerpriser og at situasjonen nå er veldig spesiell, og prisene vil nok være langt lavere i en stor andel av året, så selv med en sjokkvinter, er nok snittprisene lavere.

Har derfor lagt inn mer edruelige 2,- på hjemmelading (som fremdeles er høyt), og siden det er Tesla, så har du SuC-nettverket som i utgangspunktet ligger på 2,60-4,20 så la jeg inn snittpris på 3,50. Da kommer Teslaen på 7 822,- som er 2 775 i differanse.

Men du har ikke redusert kostpris på Teslaen for hva du eventuelt får for gamlebilen. Synes og det blir litt unfair å sette full pris for Teslaen og å sette pris lik 0 for denne, selv om den er nedbetalt. Du har jo bare forskuttert kostnaden, og bør jo fordele den kosten på de årene du har eid den hittil samt de 4 årene du ev. fortsatt skal ha den. Et fair regnestykke gå jo på å periodisere kostnaden uansett når den forfaller.


Setter jeg verdien til 150 000,- (for mye?) og rentekostnad på 0 for gamlebilen, så endrer kostnaden seg til 6 297,- og differansen er da redusert til 1 525,- kr.

Masse annet man kan tweakes på, så som forbruk, bomkostnader og parkering, dekk etc. Da kan differansen for endres i begge retninger.

https://www.tocn.no/2021/08/prisoversikt-for-supercharging-i-norge/

Men greit nok, er ikke jeg som skal overbevises, det er deg selv. Så du får se om du synes tallene er realistiske, de som du har lagt inn.

Jeg var mer nysgjerrig på hvordan du fikk så stor differanse, og det fikk jeg jo godt nok svar på, så takk for at du tok deg bryderiet med å legge de synlige.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

olemars

#337
Sitat fra: Svein_H på torsdag 11. november 2021, klokken 19:05
På vei hjem fra jobb i dag fikk jeg høre på P4 at nettleien var styrt av markedet, noe jeg reagerte kraftig på. Jeg trodde det var NVE som bestemte nettleien, noe også flere andre her inne har hevdet gjentatte ganger tidligere, så jeg håper det bare var en uheldig formulering. Har dessverre ikke klart å finne igjen opptak av den nyhetsartikkelen, men kanskje noen andre har fått det med seg? Det var i forbindelse med at nettleien kom til å øke kraftig neste år.

Slik jeg forsto det så kjøper nettselskapene inn strøm or å dekke opp for overføringstap i kablene. Siden strømmen har vært dyr har dette kostet mye siste året og dette kan de visst ta inn igjen over nettleien, tilfeldigvis samtidig med at forbruksavgiften senkes noen øre.

Burger

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 11. november 2021, klokken 06:46
Så de vil at man kjøre de mest kraftkrevende (og kanskje brannfarlige) forbrukerne om natten når vi sover uten tilsyn - Hm, slett ikke bra  :-1:
Jeg har invistert i å teppebombe huset med Nest Protect brannalarmer samt Grohe Sense Guard for vann som kobler ut vannet ved lekasje/sammenhengende forbruk over X liter/mikrolekasje (stenger krana hver natt og sjekker etter trykkfall)

Så nå vil jeg bli varslet tydelig om hvilket rom som har røykutvikling/brann når jeg sover, samt vannlekasje er tatt høyde for. Ikke for å spare penger, men av og til så er det greit å sette på en vask eller tørketrommel før man legger seg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Sitat fra: RJK på torsdag 11. november 2021, klokken 20:51
Sitat fra: filtvet på torsdag 11. november 2021, klokken 19:04
Sitat fra: RJK på torsdag 11. november 2021, klokken 10:45
Sitat fra: filtvet på torsdag 11. november 2021, klokken 08:58
Sitat fra: arthur på onsdag 10. november 2021, klokken 15:31
Gud bedre for sutring og klaging på dette forumet!

Man kan i dag sikre seg strøm til 66 ære per kWt inklusive alle avgifter og påslag for fem år, og trolig redusere denne prisen med halvparten av hva elavgiften koster i perioden januar/mars. Legg til nettleie og end opp på en total sum på 1.10 per kWt neste fem årene. Og så får man seg til og med til å nærmest hevde at det da er bedre med fossilbil?

Dumskapen lenge leve!

ps
I morgen blir det prøvekjøring (og trolig kjøp) av en elbil til!

La inn alle parametre på elbilkalkulatoren nå. Det vil koste ca 4000,- mer pr mnd å kjøpe en Tesla 3 kontra å kjøre den gamle i 3 år til.

Mye av kostnadene er mye høyere forsikringspremie og høy stømpris + må betale minst 400.000,- for bilen.
Den sammenligningen skulle jeg gjerne likt å se. Med en TM3 2WD (ny betegnelse for SR+), så er det vel ca det du betaler i lånekostnader per måned. Så du mener da at drift av ice-bilen er like billig som drift av en TM3? Inkludert diesel/bensin, olje, oljeskift, parkering, service, reparasjoner/delebytte og bomkostnader?

Det høres ikke veldig sannsynlig for meg, men som sagt, ta gjerne et skjermbilde av den sammenligningen og legg ut her, så vi får se hvor det ryker på mest penger.

Du kan uansett ikke regne med å drifte en brukt ice-bil i 10 år uten at det kommer endel "uforutsett" i løpet av den tiden (ulykker ikke inkludert). Det er lettere å klare med en ny bil. Men selvsagt, det kommer jo an på hvor lang tidshorisont du tar med her...

Ser du har lagt inn 3 år, men det er jo ikke slik at du må betale 400K, og så er den intet verdt etter 3 år.

Har lagt inn strømpris på 4,- pr kw og ca samme for hurtiglader. Den gamle bilen er nedbetalt og registereim er skiftet nylig. Gått 116.000 km og bør kunne gå minst 230.000 uten problemer.

Det betyr kun småservice neste 5 år.
Nå er det visse tall jeg ikke ser, for legger jeg inn det samme som deg av det som vises (og ellers ikke endrer noe), så kommer ice-bilen på 5 047,- og ikke 4 714,-.

Synes og du legger inn veldig høy strømpris med 4,- per kWh når vi enda ikke har oppnådd dette som maxpris, samtidig som du setter dieselprisen til lave 16,- selv om pumpeprisene ser ut til å ligge på rundt 18,- nå.

Snittprisen ligger for de fleste på et sted mellom 1 og 2 kroner, og om man skal ta Tibber-diskusjonen så snakker vi 1,20-1,42 på siste fakturaer. Må jo ikke glemme sommerpriser og at situasjonen nå er veldig spesiell, og prisene vil nok være langt lavere i en stor andel av året, så selv med en sjokkvinter, er nok snittprisene lavere.

Har derfor lagt inn mer edruelige 2,- på hjemmelading (som fremdeles er høyt), og siden det er Tesla, så har du SuC-nettverket som i utgangspunktet ligger på 2,60-4,20 så la jeg inn snittpris på 3,50. Da kommer Teslaen på 7 822,- som er 2 775 i differanse.

Men du har ikke redusert kostpris på Teslaen for hva du eventuelt får for gamlebilen. Synes og det blir litt unfair å sette full pris for Teslaen og å sette pris lik 0 for denne, selv om den er nedbetalt. Du har jo bare forskuttert kostnaden, og bør jo fordele den kosten på de årene du har eid den hittil samt de 4 årene du ev. fortsatt skal ha den. Et fair regnestykke gå jo på å periodisere kostnaden uansett når den forfaller.


Setter jeg verdien til 150 000,- (for mye?) og rentekostnad på 0 for gamlebilen, så endrer kostnaden seg til 6 297,- og differansen er da redusert til 1 525,- kr.

Masse annet man kan tweakes på, så som forbruk, bomkostnader og parkering, dekk etc. Da kan differansen for endres i begge retninger.

https://www.tocn.no/2021/08/prisoversikt-for-supercharging-i-norge/

Men greit nok, er ikke jeg som skal overbevises, det er deg selv. Så du får se om du synes tallene er realistiske, de som du har lagt inn.

Jeg var mer nysgjerrig på hvordan du fikk så stor differanse, og det fikk jeg jo godt nok svar på, så takk for at du tok deg bryderiet med å legge de synlige.

Jeg fyller stort sett diesel for 15-16,- bla på selvbetjente stasjoner og torsdag kvelder.  Kan godt hende strømprisen bikker over 4,- inkl fastbeløp dessverre.

Klart jeg har lyst på nyere el-bil men om det er noen god investering er tvilsomt. Sist gang vi brukte 600 lapper fikk vi et hus. Det er en investering som har doblet seg i pris på 2 år.

arthur

Igjen; Du kan kjøpe strøm for de neste fem årene til 66 øre per kWt pluss nettleie!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rosstopher

Sitat fra: filtvet på fredag 12. november 2021, klokken 09:21
Jeg fyller stort sett diesel for 15-16,- bla på selvbetjente stasjoner og torsdag kvelder.  Kan godt hende strømprisen bikker over 4,- inkl fastbeløp dessverre.

Klart jeg har lyst på nyere el-bil men om det er noen god investering er tvilsomt. Sist gang vi brukte 600 lapper fikk vi et hus. Det er en investering som har doblet seg i pris på 2 år.

Det høres egentlig ut som du ikke har lyst på ny elbil, siden du i regnestykket prøver å få elbil til å fremstå som dyrest mulig. Eller mener du virkelig at du har klart å skaffe deg en strømavtale hvor snittpris gjennom året er på 4 kr/kWt? Det er i så fall veldig godt gjort.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck


filtvet

Sitat fra: Rosstopher på fredag 12. november 2021, klokken 11:10
Sitat fra: filtvet på fredag 12. november 2021, klokken 09:21
Jeg fyller stort sett diesel for 15-16,- bla på selvbetjente stasjoner og torsdag kvelder.  Kan godt hende strømprisen bikker over 4,- inkl fastbeløp dessverre.

Klart jeg har lyst på nyere el-bil men om det er noen god investering er tvilsomt. Sist gang vi brukte 600 lapper fikk vi et hus. Det er en investering som har doblet seg i pris på 2 år.

Det høres egentlig ut som du ikke har lyst på ny elbil, siden du i regnestykket prøver å få elbil til å fremstå som dyrest mulig. Eller mener du virkelig at du har klart å skaffe deg en strømavtale hvor snittpris gjennom året er på 4 kr/kWt? Det er i så fall veldig godt gjort.

Egentlig ikke, men jeg er realist. Hvem trodde at strømprisen skulle bli 3,50 for 1 år siden? Og vinteren har ikke engang startet. Helst skulle jeg gjerne hatt 2 biler, men det blir dyrt med forsikring og veiavgift.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA