Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: Joccy på tirsdag 16. juli 2024, klokken 20:44Det er ganske normalt å regne 10 års levetid på ymse elektronikk til profesjonell bruk.

Det er kanskje fornuftig å kalkulere med kun 10 års levetid på elektronikk, men levetida er ofte langt bedre enn det. Selv på forbrukerelektronikk. Jeg jobba nettopp på en MacBook fra 2011. Forsterkeren min er fra 1992. På jobb holder jeg liv i systemer som er 15-20 år gamle, og det er ikke elektronikken som feiler. Jeg har også jobbet med mye eldre systemer, fra sent 70-tall. Den elektronikken kjører enda.
En periode sparte jeg på defekte elektrolyttkondensatorer for å ha en referanse på hvordan de målte. Slike "lytter" er jo en kjent feilkilde. De både eldes, tørker ut, og finnes i elendig kvalitet. Best å unngå der det er mulig.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. juli 2024, klokken 21:44Enig. Jeg ga opp å bruke AMS til noe fornuftig hjemme og fikk montert 3 stk. Eastron SDM630 målere. En på inntaket, en på varmepumpa og en på solcelleinverterne. Disse snakker modbus med Home Assistant via en modbus til ethernet gateway. Fungerer glimrende, og alle verdier (også strøm på L2 i IT-nett) loges av HA hvert 10. sekund.
Interessant løsning. Har vurdert noe slikt selv. Spesielt inverteren med ett minutts frekvens er ubrukelig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Joccy på tirsdag 16. juli 2024, klokken 20:44
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 16. juli 2024, klokken 13:2215 år på en del som en strømmåler er også et sykdomstegn. De gamle roterende strømmålerne varte jo i femti år minst og hadde roterende deler i seg.

De gamle var mekaniske, vil vi dit igjen? Det er ganske normalt å regne 10 års levetid på ymse elektronikk til profesjonell bruk.

Det er ganske meningløst å sammenligne strømmålere med annen elektronikk som mobiltelefoner og liknende. Her skjer det fortløpende en meget rask utvikling mht funksjonalitet og kvalitet, mens en strømmåler er fortsatt en strømmåler slik den har vært siste 150 år.

Dagens målere er satt opp for å registrere hvert kvarter mot at nå måler forbruk hver time (eller rettere sagt rapporterer forbruk hver time. De måler naturligvis effektkontinuerlig). Ny funksjonalitet som det er snakk om, er fullstendg irrelevant for 96% av oss. Jeg er selv svært opptatt av strømbruk, men er ikke stand til å nyttiggjøre meg øyeblikksdata for effekt (utnytte økonomisk). Selv ikke makter jeg i praksis å prøve å minimere effektavgiften. Jeg er altså i samme kategori som alle som er komplette idioter mht strøm. Jeg har heldigvis mye annet å tenke på enn å spare noen femtiøringer per dag og å bidra til strømutjevning som er er viktig ca et par dager i året (når det er spesielt kaldt).

Myndighetene vil ha oss til å danse en helt meningsløs dans som er irrelevant 99,5% dager i året!

Apropro utskifting! Mener Joccy at jeg skal kaste min vaskemaskin fordi den er eldre enn 10 år, min bil fordi den er 25,5 år, min veteranbil fordi den er 54 år gammel, mitt hus fordi det er mer enn 60 år gammelt?

Idiot

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 17. juli 2024, klokken 12:38Det er ganske meningløst å sammenligne strømmålere med annen elektronikk som mobiltelefoner og liknende. Her skjer det fortløpende en meget rask utvikling mht funksjonalitet og kvalitet, mens en strømmåler er fortsatt en strømmåler slik den har vært siste 150 år.
Jeg sammenlignet det ikke med mobiltelefoner og liknende. Som jeg skrev, profesjonell bruk som i næringsvirksomhet og i dette tilfellet ved kjøp og salg. Det er elementær kunnskap at elektronikk har begrenset levetid, det er derfor ikke noe annerledes for dagens strømmålere. Nei en strømmåler er ikke en strømmåler sånn den har vært i 150 år. De var tildigere mekaniske, nå er de smarte, dvs. elektroniske. Det er forskjellen og det er forskjell i levetid. Ingen her som har lyst til å betale for en elektronisk strømmåler med levetid på 50 år som de mekaniske for det ville blitt helt latterlig dyrt.
SitatApropro utskifting! Mener Joccy at jeg skal kaste min vaskemaskin fordi den er eldre enn 10 år, min bil fordi den er 25,5 år, min veteranbil fordi den er 54 år gammel, mitt hus fordi det er mer enn 60 år gammelt?
Det er jo bare å bruke dine egne dingser så lenge du orker å plages med det. Det er ikke det vi snakker om her.

Med nærmere 3 millioner strømmålere burde det være temmelig selvforklarende at man ikke bare kan vente til de begynner å gå i stykker med å starte prosessen med nye.

ToWalkOrDrive

Når de skal kjøpe 3 millioner strømmålere så er det jo DUMT å spikre spesifikasjonene 6 år før en skal begynne å installere.

Kanskje om 5 år at protokoller, porter, standarder, funksjonalitet med mer er annerledes enn om 2 år. Da er det jo fryktelig dumt å låse opp for tidlig. Når de likevel skal skifte ut strømmålere, kanskje de burde f.eks. integrert ting som gjør at en lettere kan begrense strømforbruk på ting. Kanskje det har kommet en standard på det. I dag kan en f.eks. kjøpe en Zaptec Sense Han https://www.elektroimportoren.no/zaptec-sense-han/92437/Product.html . Kanskje en strømmåler burde inkludere denne dingsen, og at en sånn dings skal kunne brukes på mye forskjellig. Jeg er ikke inne på dette, selv om jeg akkurat har fått meg en sånn dings og Zaptec Go ladestasjon. Dette gjør at jeg i teorien kan unngå å gå over 10kW peaker 3 ganger på en måned. Dersom det er viktig for myndighetene at folk sprer forbruket mer så bør de og installere ting som gjør det lettere å spre forbruket når de likevel skal skifte ut masse. Tenk hvor mye lavere kostnaden kan være om en kjøper inn 3 millioner av en ting en 1 stk.

Så slipper folk å ha dinglende ledninger i sikringsskapet, og så kan folk ha et jevnere forbruk av strøm...sånn at elbilen/varmtvannsberederen kutter når en kjører 4 stekeplater på komfyren...

Jækla irriterende - jeg kom 3 ganger over 10 kW i juli....vipps hundrevis av kroner ekstra....
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Synes Ferry hadde er konstruktivt innspill her. Dette med kondensatorer som tørker ut er kjent i hi-Fi kretser. Da bytter en de kondensatorene og bruker dingsen i nye 10-20-30 år.

Jeg har forsterkere fra 1980 tallet som er still going strong. Ingen grunn til at en strømmåler ikke skulle kunne vare minst like lenge. Er det kondensatorer i strømmålere ? Det vet jeg ikke og at IC chips og lignende skulle forvitre finner jeg merkelig...

Hadde foresten min Sony Erricson W810 i ni år før jeg byttet den, det var ikke fordi den sluttet å virke, men fordi «alle» andre hadde smarttelefon og familien mente jeg måtte ha det også.

Har egentlig veldig sansen for ny teknologi, men bærekraftig er ikke byttefrekvensen vi har nå.

At statlige pålegg via monopolbedrifter skal pålegge ytterligere unødvendig utbytting av komponenter uten noen mening er dårlig politikk.

Dokumentert av mange poster her har folk ordnet seg for lenge siden om de har behov. Og som andre har påpekt det er lite å hente på sanntidsinfo.

Electric cars in Norway

Statkraft-trader tjente 36 millioner i fjor... Ja ja ja slik har det blitt :+1:  er det noe rart folk er lei dette her mer strømprisene. Spark hele tradergjengen, og ledelsen i Statkraft og kutt utenlandskablene, sier jeg. Dett var dett ;D

Ligger på pluss i dagens DN.no

https://www.dn.no/marked/statkraft/statkraft-trader-tjente-36-millioner-i-fjor/2-1-1675507

Statkraft-trader tjente 36 millioner i fjor
Flere nordmenn i Statkrafts tradingavdeling doblet ligningsinntekten fra 2022 til 2023. To tradere har tjent nær 50 millioner kroner hver på tre år.

Ferry

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 17. juli 2024, klokken 18:40Synes Ferry hadde er konstruktivt innspill her. Dette med kondensatorer som tørker ut er kjent i hi-Fi kretser. Da bytter en de kondensatorene og bruker dingsen i nye 10-20-30 år.

Jeg har gjort lignende på styringer for lys(stoffrør). Disse ble svært varme, og kondensatorene døde etter få år.

SitatEr det kondensatorer i strømmålere ? Det vet jeg ikke og at IC chips og lignende skulle forvitre finner jeg merkelig...

"All" elektronikk inneholder kondensatorer. Altså, man kan sikkert finne svært enkle produkter som ikke har det. Men som hovedregel finnes det i alt. Jo billigere produkt, jo dårlige kvalitet på komponentene. Jeg har jobba en del med elektronikk for industribruk og røffe miljøer. Det er store forskjeller internt fra forbrukerutstyr, og alt henger sammen med pris.

Halvledere dør ikke av aldring, så vidt jeg vet. Men det kan skje ting når kondensatorene svekkes, som øker belastning og varmgang, slik at sluttresultatet kanskje blir en blåst transistor.

Counterpointer

Sitat fra: Ferry på torsdag 18. juli 2024, klokken 00:02
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 17. juli 2024, klokken 18:40Synes Ferry hadde er konstruktivt innspill her. Dette med kondensatorer som tørker ut er kjent i hi-Fi kretser. Da bytter en de kondensatorene og bruker dingsen i nye 10-20-30 år.

Jeg har gjort lignende på styringer for lys(stoffrør). Disse ble svært varme, og kondensatorene døde etter få år.

SitatEr det kondensatorer i strømmålere ? Det vet jeg ikke og at IC chips og lignende skulle forvitre finner jeg merkelig...

"All" elektronikk inneholder kondensatorer. Altså, man kan sikkert finne svært enkle produkter som ikke har det. Men som hovedregel finnes det i alt. Jo billigere produkt, jo dårlige kvalitet på komponentene. Jeg har jobba en del med elektronikk for industribruk og røffe miljøer. Det er store forskjeller internt fra forbrukerutstyr, og alt henger sammen med pris.

Halvledere dør ikke av aldring, så vidt jeg vet. Men det kan skje ting når kondensatorene svekkes, som øker belastning og varmgang, slik at sluttresultatet kanskje blir en blåst transistor.

Høres fornuftig ut.

Nå er jeg jo både skeptisk til behovet for nye målere og til kvaliteten enkelte her mener slike ting skal ha. Tror AMS måleren i huset her har vært her i 7 år nå jeg tipper den fungerer helt fint i mer enn 7 år til.

turfsurf

Halvledere kan dø av varme og overspenning dog.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 19. juli 2024, klokken 13:22Halvledere kan dø av varme og overspenning dog.
Absolutt. Det meste kan feile under dårlige forhold eller uheldige omstendigheter.

Grunnlaget her er om strømmåleren i huset skal skiftes hvert tiende år 🧐 Og ikke minst at ALLE strømmålere skal byttes.
Siden målerne er koblet til «moderskipet» så kan de jo byttes i det øyeblikket de enten mister signal fullstendig eller at de melder inn feil.

turfsurf

Grunnen til å bytte hardware for online løsninger er for å støtte ny funksjonalitet og nye protokoller. Det nytter ikke å lage løsninger som skal vare i femten år som skal kommunisere med omverdenen.

Counterpointer

Hvilke ny funksjonalitet og protokoller?

Vi får all info vi trenger i dag. Det påstås av personer med smarthus at vi får mer info enn vi kan bruke.......

🤓

At noen ønsker seg ny boks i strømskader gjør ikke at en må bytte for alle!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 20. juli 2024, klokken 00:12Hvilke ny funksjonalitet og protokoller?

Vi får all info vi trenger i dag. Det påstås av personer med smarthus at vi får mer info enn vi kan bruke.......

🤓

Hmmmm
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 20. juli 2024, klokken 00:12Hvilke ny funksjonalitet og protokoller?

🤓

Vil anta det må ligge ett ønske om andre tariffer på sikt. Nå går man mot 15 min. tariffer. Flere systemtjenester prises allerede med 15 min oppløsning. Er kun Norge som forløpig har unntak,men så fort man godkjenner alle nye EU forordninger så kommer det her også. 15 min MTU kommer snart i spotmarkedet også. På sikt snakker man om 5 eller 10 min oppløsning. Så man kan se for seg f.eks nye effekt tariffer med finere oppløsning. Alt dette gjøres jo ikke for å gi kunden noe merverdi i form av nyttig info..de færreste bryr seg uansett ikke. Nei,her er det nok ønsle om nye tariffer som ligger bak.eller folkelig sagt : man vil ha bedre betalt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA