Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på man 22. apr 2024, kl. 14:43Apropos Fosen saken

«Denne vindparken har ikke reinkonflikt
Ikke alle steder blir det konflikt mellom reineiere og vindkraft: På Vannøya i Troms har simlene gått under turbinene for å beskytte kalvene mot ørn.»

Dessuten kan man importere svensk rein som tåler vindturbiner! Til spørsmålet om bildemanipulasjon! Det hjelper ikke for reinen å stå mange hundre meter fra turbinene og tro at bladene beskytter mot ørn!

Counterpointer

Det er også en utfordring å ta bilde av både en rein som er maks 1,5 meter høy sammen med en minst 100x høyere vindturbin i samme bilde og vise begge klart.

Men vil en ikke se noe er det tydeligvis mulig å finne utallige bortforklaringer!

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på tir 23. apr 2024, kl. 20:59Det er også en utfordring å ta bilde av både en rein som er maks 1,5 meter høy sammen med en minst 100x høyere vindturbin i samme bilde og vise begge klart.

Men vil en ikke se noe er det tydeligvis mulig å finne utallige bortforklaringer!

Får håpe det kommer masse dronebilder! Og masse bilder av rein som koser seg i Hammerfest!

Electric cars in Norway

Ehh Aasland da, du vet vel bedre enn dette?

Jeg støtter hvertfall Motvind! men jeg er ikke betalende medlem da ;D men jeg støtter de mentalt da kan man si, istedenfor økonomisk.. he he

https://www.europower.no/politikk/aasland-om-motvind-norge-en-meget-spesiell-organisasjon/2-1-1631073?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3bBHghHlBBb2odeGCvEZ6P7Xszc-hRc5kF4dWBsjpcwAkxaa2L2VFrGm8_aem_AeGcYOlJ8KZ4W6RylZApyAjG1sB5j2WAxr5SpSONpS5QgII90JrU5HwDR9LbsYVIXukfSnc7T2gMm-g7fTTiKZLc

Kopi fra nyheten under:

Oppdatert  23. april 2024 11:30

Aasland om Motvind Norge: – En meget spesiell organisasjon
– Hvis man er opptatt av å videreutvikle Norge, bør man ikke lytte til Motvind, sier energiminister Terje Aasland.

Utgangspunktet var et møte i departementet hvor det ble uttrykt frustrasjon over hvordan organisasjonen jobber for å skape folkemotstand mot ethvert vindkraft-prosjekt.

På Fornybar Norge sin årskonferanse var Motvind Norge og feilinformasjon et tema i flere sammenhenger.

Leder Åslaug Haga i Fornybar Norge brukte mye av sitt innlegg på konferansen til å oppfordre bransjen til «...å knuse mytene», mens Nikolai Astrup fra Høyre var enda mer direkte:
– Det er nå er kjempeaksjon mot Fornybardirektivet i gang. Den fremstillingen som Motvind Norge gir, er ikke korrekt. Vi må møte slike aksjoner med fakta, dette kan ikke fortsette, sa Astrup til applaus fra salen.
Ikke redelige

Energiminister Terje Aasland er godt kjent med arbeidet til Motvind Norge. Han er ikke særlig imponert.

– Det er en organisasjon som prøver å motvirke enhver utvikling innenfor energisystemet. Noen ganger er jeg litt usikker på hva som er motivet. Det er en spesiell form for argumentasjon de bruker, sier Aasland til Europower
– Hvordan da?
– Det er særlig det at de er imot alt som handler om videreutvikling av energisystemet. Jeg vil ikke gå i dybden på hva jeg mener om dette, men det er en meget spesiell organisasjon, sier Aasland.
På spørsmål om han oppfatter argumentasjonen til Motvind som redelig, er spørsmålet helt klart og uten forbehold:
– Nei.

UNDER ER ALLE INNLEGG OM MOTVIND PÅ EUROPOWER, LES SELV OG SE BILDE:
https://www.europower.no/tag/motvind_norge

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 24. apr 2024, kl. 07:05Ehh Aasland da, du vet vel bedre enn dette?

Hva er det du vil frem til? Vet bedre enn hva? Det er jo ikke bare han, de er flere som oppsummerer Motvind veldig godt. Den dagen vi får en Energiminister som støtter Motvind Norge stiller jeg på Løvebakken.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 24. apr 2024, kl. 00:27
Sitat fra: Counterpointer på tir 23. apr 2024, kl. 20:59Det er også en utfordring å ta bilde av både en rein som er maks 1,5 meter høy sammen med en minst 100x høyere vindturbin i samme bilde og vise begge klart.

Får håpe det kommer masse dronebilder! Og masse bilder av rein som koser seg i Hammerfest!

Ja, jeg driver og kødder mest angående rein.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 24. apr 2024, kl. 00:27

Jeg må si at reinen har 0,3% begrunnelse for at jeg synes det er nok vindmøller nå, så jeg driver og kødder litt der. Men motstand mest av andre grunner:

Som vist tidligere i tråden så må vindmøllemakerne sprenge masse veier på kryss og tvers i fjellheimen for å få fraktet opp disse lange bladene. Ikke fine turveier, men snirklete greier. Og da nytter det ikke med store bakker opp og ned, så da lager de gjerne et 10 meter skjæring/dropp, som både er ukoselig og farlig for mennesker og dyr. Det ser helt jxvlig ut i hele området, med pukk og drit over alt. Ikke noe koselig...i tillegg til det visuelle fra kjente skiløyper. Faktisk settes det opp vindmøller veldig nært hyttefjell og bygder. Og for hva? Alle Norges vindmøller i 2022 fikk vi kun 14,8 TWh strøm fra, som er ca 10% av Norges produksjon. Det er akkurat nok til 3 datasentere i Norge, og er vel akkurat det vi shipper til utlandet.

Dersom vi dobler antall vindmøller vil denne strømmen (14,8 TWh) faktisk ikke være nok til å gjennomføre den planlagte elektrifiseringen offshore mot 2030, som kommer til å kreve 16,8 TWh i året, slik at vi kan sende gassen ut til kraftverk i andre land, i stedet for å lage strøm av den på boreplattformene.

Mitt energiråd til Støre er å gjøre som de gjør med alle andre saker: "Vi følger situasjonen nøye, og gjør ikke en dritt på mange år". Ikke vits å forhaste seg nå som det popper opp vindmøller på enhver topp i hele Europa, etter at alle land har fått prissjokk og Putin-frykt. Er veldig snart nok vindmøller og solcellepaneler i Europa. Det er regulerbar strøm som blir gullet. Får vel lage noen nye demninger.

https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2023/2022--nok-et-eksepsjonelt-kraftar/

https://www.energiogklima.no/nyhet/disse-feltene-far-kraft-fra-land-innen-2030
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 24. apr 2024, kl. 09:21
Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 24. apr 2024, kl. 00:27. Og da nytter det ikke med store bakker opp og ned, så da lager de gjerne et 10 meter skjæring/dropp, som både er ukoselig og farlig for mennesker og dyr. Det ser helt jxvlig ut i hele området, med pukk og drit over alt. Ikke noe koselig...i tillegg til det visuelle fra kjente skiløyper. Faktisk settes det opp vindmøller veldig nært hyttefjell og bygder. Og for hva?
Dette er jo en fremstilling på verste Motvind-nivå. Etter å sett noen titalls vindparker (på bilder) stemmer overhodet ikke denne beskrivelsen. At den kan være riktig i noen få enkeltilfeller er en sak, men å påstå at denne beskrivelsen gjelder generelt er propaganda og løgn. Utspillet ditt her ToWalkOrDrive er derfor sterkt misvisende og verdiløst.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 24. apr 2024, kl. 11:58
Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 24. apr 2024, kl. 00:27. Og da nytter det ikke med store bakker opp og ned, så da lager de gjerne et 10 meter skjæring/dropp, som både er ukoselig og farlig for mennesker og dyr. Det ser helt jxvlig ut i hele området, med pukk og drit over alt. Ikke noe koselig...i tillegg til det visuelle fra kjente skiløyper. Faktisk settes det opp vindmøller veldig nært hyttefjell og bygder. Og for hva?
Dette er jo en fremstilling på verste Motvind-nivå. Etter å sett noen titalls vindparker (på bilder) stemmer overhodet ikke denne beskrivelsen. At den kan være riktig i noen få enkeltilfeller er en sak, men å påstå at denne beskrivelsen gjelder generelt er propaganda og løgn. Utspillet ditt her ToWalkOrDrive er derfor sterkt misvisende og verdiløst.

Nei, der tar du klekkelig feil. Tror du må ta deg en tur ut av kjellerrommet ditt på Bjølsen, og besøke vindmølleparker på sør-vestlandet. Du vet, der det er kupert terreng med fjell.

Da jeg først hørte om vindmøller og at de skulle lage veier opp dit var jeg og optimistisk: Så flott, det blir jo fantastiske sykkelveier. Nydelige muligheter til å komme opp i fin natur på en rask måte. Men synet var alt annet enn idyllisk, og det så ut som om de skulle bygge boligblokker, med masse sprengt pukk. Men ikke vits å diskutere med deg.
Du kan jo ta en titt på linkene her, om du orker å sette deg litt inn i et par vindmølleparker på sør-vestlandet, hvor jeg bor, hvis du ikke føler NRK bare er fake news, og at det er en liten Trump i deg.

https://energiognatur.no/naturinngrep-fra-vindkraft-er-verre-enn-i-de-fleste-land-i-verden/

https://www.nrk.no/norge/ingen-hadde-regnet-ut-hvor-mye-urort-natur-vindkraften-vil-ta-1.14541198

Ingeniøren

Grusveiene er vel der de legger kabler og - transporten er opplagt, men skulle kanskje ikke sagt det for nå bringes vel spade med på tur ? Man jo tenke seg hva som skjer om de ligger åpent i dagen på bakken.... ;)

Trist, men slik har det blitt med konfliktnivået her.. man kunne jo tenkt seg en enklere skjerming som knapt var synlig, men det går vel ikke..

Ser på gamle Top Gear episoder om dagen og der er det vindturbiner mange stede tilsynelatende helt problem fritt..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på ons 24. apr 2024, kl. 13:58Grusveiene er vel der de legger kabler? Man jo tenke seg hva som skjer om de ligger åpent i dagen på bakken.... ;)

Trist, men slik har det blitt med konfliktnivået her..

Ja, er vel både for kabler og for å frakte dritten.

Gazer75

Må flire litt av denne motstanden til vindkraft. Men det er vel mindre stygt å sjå på eit stort område som ligg under vatn når dei demmer opp ein dal eller fjellområde.

Her er Blåsjø:
https://norgeibilder.no/?x=38764&y=6609165&level=11&utm=33
Samanlike med foto frå 1957...

Er ein del slike eksempel, men mange plassar manglar gamle nok foto frå før utbygging. Ein del hadde mindre oppdemming på 50-talet som seinare vart utvida kraftig.
2020 e-Golf (2023-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Gazer75 på ons 24. apr 2024, kl. 17:33Må flire litt av denne motstanden til vindkraft. .
gazer  :+1:  jeg  må flire litt av de som flirer litt av disse som er motstandere av nye oppsett av vindkraft på fastlandet  :D

Electric cars in Norway

Sitat fra: Joccy på ons 24. apr 2024, kl. 08:07
Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 24. apr 2024, kl. 07:05Ehh Aasland da, du vet vel bedre enn dette?

Hva er det du vil frem til? Vet bedre enn hva? Det er jo ikke bare han, de er flere som oppsummerer Motvind veldig godt. Den dagen vi får en Energiminister som støtter Motvind Norge stiller jeg på Løvebakken.

Joccy for President  ;D

Not

#onsdagshumor

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 24. apr 2024, kl. 13:03
Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 24. apr 2024, kl. 11:58

Nei, der tar du klekkelig feil. Tror du må ta deg en tur ut av kjellerrommet ditt på Bjølsen, og besøke vindmølleparker på sør-vestlandet. Du vet, der det er kupert terreng med fjell.

Da jeg først hørte om vindmøller og at de skulle lage veier opp dit var jeg og optimistisk: Så flott, det blir jo fantastiske sykkelveier. Nydelige muligheter til å komme opp i fin natur på en rask måte. Men synet var alt annet enn idyllisk, og det så ut som om de skulle bygge boligblokker, med masse sprengt pukk. Men ikke vits å diskutere med deg.
Du kan jo ta en titt på linkene her, om du orker å sette deg litt inn i et par vindmølleparker på sør-vestlandet, hvor jeg bor, hvis du ikke føler NRK bare er fake news, og at det er en liten Trump i deg.

https://energiognatur.no/naturinngrep-fra-vindkraft-er-verre-enn-i-de-fleste-land-i-verden/

https://www.nrk.no/norge/ingen-hadde-regnet-ut-hvor-mye-urort-natur-vindkraften-vil-ta-1.14541198

Med slike utspill er du tydelig en person som ikke kan tas på alvor (jeg står for det motsatte av hva du prøver å henge på meg)!

Electric cars in Norway

SitatDa jeg først hørte om vindmøller og at de skulle lage veier opp dit var jeg og optimistisk: Så flott, det blir jo fantastiske sykkelveier. Nydelige muligheter til å komme opp i fin natur på en rask måte. Men synet var alt annet enn idyllisk, og det så ut som om de skulle bygge boligblokker, med masse sprengt pukk
ToWalk...for president  :+1:

Jeg fikk samme inntrykk der jeg opplevde byggefasen på en vindmøllepark på Vestlandet

#skuffa__&_vonbråten

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA