Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. februar 2024, klokken 06:36Dette sitatet sier jo det meste:

"- Det er fordi vi har regulert hele kraftbransjen inn i det offentlige systemet. Det er en offentlig eid og regulert bransje. Det er veldig bra, for da kommer overskuddene til fellesskapet som bruker pengene på eldreomsorg, skoler, veier og kultur. Det er kjempebra.

- Så de høye strømprisene er en form for skatt?

- Nei, det er ikke en form for skatt. Det er en prissetting i det kraftsystemet som er der i dag. I den prissettingen er det fremdeles usikkerhet, og vi forventer stor forbruksøkning i åra som kommer som vil spise opp Norges kraftoverskudd."

Ja, det er ganske utrolig hva han lirer ut av seg. Når en leser det han skrev der (at vi ikke kommer til å ha kraftoverskudd), sammen med det han skriver videre, så innrømmer han jo på en måte at prisen norske forbrukere skal betale kommer til å være evig høy med han og AP bak roret:

Intervjuer: - Vi kom ut av et kraftår i 2023 med 18 TWh i nettoeksport. Hvor stort må det norske kraftoverskuddet være for at vi skal få normale priser?

Sniken: - Energikommisjonen har sagt at har vi et overskudd på 20-25 TWh vil det gi et utslag i prisen, og har vi gode Enøk-tiltak så vil det gi utslag i prisen. Har vi mer uregulerbar kraft som må produsere når det blåser, så vil det også gi billigere kraft.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 15. februar 2024, klokken 09:55
Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. februar 2024, klokken 06:36Dette sitatet sier jo det meste:

"- Det er fordi vi har regulert hele kraftbransjen inn i det offentlige systemet. Det er en offentlig eid og regulert bransje. Det er veldig bra, for da kommer overskuddene til fellesskapet som bruker pengene på eldreomsorg, skoler, veier og kultur. Det er kjempebra.

- Så de høye strømprisene er en form for skatt?

- Nei, det er ikke en form for skatt. Det er en prissetting i det kraftsystemet som er der i dag. I den prissettingen er det fremdeles usikkerhet, og vi forventer stor forbruksøkning i åra som kommer som vil spise opp Norges kraftoverskudd."

Ja, det er ganske utrolig hva han lirer ut av seg. Når en leser det han skrev der (at vi ikke kommer til å ha kraftoverskudd), sammen med det han skriver videre, så innrømmer han jo på en måte at prisen norske forbrukere skal betale kommer til å være evig høy med han og AP bak roret:

Intervjuer: - Vi kom ut av et kraftår i 2023 med 18 TWh i nettoeksport. Hvor stort må det norske kraftoverskuddet være for at vi skal få normale priser?

Sniken: - Energikommisjonen har sagt at har vi et overskudd på 20-25 TWh vil det gi et utslag i prisen, og har vi gode Enøk-tiltak så vil det gi utslag i prisen. Har vi mer uregulerbar kraft som må produsere når det blåser, så vil det også gi billigere kraft.

Konklusjonen er åpenbar, vi kommer aldri til å få noe tilnærmet den prisen vi hadde de siste ti årene før prissystemet gikk i overload og politikerne fikk dollartegn i øynene.

Det er heller ingen opposisjon i forhold til dagens politikk Erna sitter bare stille og heier uten å si noe. Det er hvertfall ingen forslag om endringer fra konservativ side.

Tragisk hele greia, ikke rart de nyeste målingene på tillit så scorer Storting og regjering på sterkt nedadgående.

https://www.altinget.no/forsvar/artikkel/tilliten-til-politikerne-svekkes-heldigvis

turfsurf

Jepp, det går mot amerikanske tilstander. Politikerne blir oppfattet som elitiske (med rette eller ikke), det blir mere ekstreme motsetninger, og demokratiet faller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. februar 2024, klokken 16:20Jepp, det går mot amerikanske tilstander. Politikerne blir oppfattet som elitiske (med rette eller ikke), det blir mere ekstreme motsetninger, og demokratiet faller.

Det er det jeg frykter også. Politikere som gjør mye dumt som til slutt fører til at folk blir desperate og hopper til partier på ytre høyre eller venstre.

Bare se på regjeringskvartalet - det er jo helt hinsides hvor mye penger som brennes bort der.
Som skattebetaler med 47% skattetrekk og baksmell hvert bidige år blir jeg satans forbannet på pengebruken.
Jeg mener vi har for dårlige politikere som styrer dette landet - vi må ha krav om at enhver politiker har hatt et vanlig yrke før de går over i politikken. Vi kan ikke la oss bli styrt av politikere som er utdannet som politikere - det går bare ikke i lengden!

Egil S

Sitat fra: hELgenen på torsdag 15. februar 2024, klokken 17:00vi må ha krav om at enhver politiker har hatt et vanlig yrke før de går over i politikken. Vi kan ikke la oss bli styrt av politikere som er utdannet som politikere - det går bare ikke i lengden!

Dette har jeg sakt i snart 20år, Arbeiderpartiet er jo blitt en parodi, er vel knapt noen der som har gjort et ærlig dags arbeid i sitt liv.
De som skulle stå på for arbeiderne i norge, "folk flest" i senere år, ser jo hvordan det går.

Nå vet jeg ikke om noe andre partier hadde gjort det så mye bedre, jeg bare peker på det absurde i parti navnet, litt som op Pensjonistpartiet besto at 45-55 åringer og kystfiskerpartiet besto av folk som kom fra i ferskvaredisken på Meny.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Så debatten i går mellom Ola Borten Moe og miljøvernministeren. Gode argumenter fra OBM, selv om egeninteressen skinner gjennom. Men som vanlig helt mageplask fra AP.

Påstår at de skal greie å skaffe 38TWh frem til 2030, uten en eneste konkret plan å vise til. Babler om gjenvinning av varme, hovedsaklig fra aluminiumskraftverkt inne i bortgjemte fjorder og energisparing som private garantert ikke vil ta kostnaden med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på torsdag 15. februar 2024, klokken 18:55Nå vet jeg ikke om noe andre partier hadde gjort det så mye bedre,.......
Dette er et veldig stort problem, vi har flere partier å velge mellom men de har i praksis omtrent samme energipolitikk eller er så ustabile at det er umulig å vite hva resultatet av en valgseier ville bli.


Det var i perioden etter andre verdenskrig frem til slutten av åttitallet en generell bedring av levevilkår og forholdsvis jevn fordeling av resurser, uavhengig om det var rødt eller blått styre. Fra nittitallet og frem til i dag øker forskjellene og det blir øket polarisering som strømpolitikken er ett eksempel på.

Hørte på et par podcaster i går som begge påpekte at det er en veldig stor misnøye med strømprisene/strømpolitikken (ble nevnt en meningsmåling med nesten 80 prosent støtte til makspris på strøm). Likevel holder AP knallhardt på strømpolitikken selv om de raser på alle målinger. Her er de i ekstrem utakt og gjør absolutt ingenting, det er veldig rart.

arthur

Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. februar 2024, klokken 08:58
Sitat fra: Egil S på torsdag 15. februar 2024, klokken 18:55Nå vet jeg ikke om noe andre partier hadde gjort det så mye bedre,.......
Dette er et veldig stort problem, vi har flere partier å velge mellom men de har i praksis omtrent samme energipolitikk eller er så ustabile at det er umulig å vite hva resultatet av en valgseier ville bli.


Det var i perioden etter andre verdenskrig frem til slutten av åttitallet en generell bedring av levevilkår og forholdsvis jevn fordeling av resurser, uavhengig om det var rødt eller blått styre. Fra nittitallet og frem til i dag øker forskjellene og det blir øket polarisering som strømpolitikken er ett eksempel på.

Ingen tvil om at forskjellen mellom "rik" og "fattig" har blitt vesentlig større, og merkbar, i samfunnet, men i det store og hele har vel de aller aller fleste fått det bedre, om ikke annet så i alle fall rent økonomisk.

 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

#8888
Sitat fra: arthur på fredag 16. februar 2024, klokken 09:09
Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. februar 2024, klokken 08:58
Sitat fra: Egil S på torsdag 15. februar 2024, klokken 18:55Nå vet jeg ikke om noe andre partier hadde gjort det så mye bedre,.......
Dette er et veldig stort problem, vi har flere partier å velge mellom men de har i praksis omtrent samme energipolitikk eller er så ustabile at det er umulig å vite hva resultatet av en valgseier ville bli.


Det var i perioden etter andre verdenskrig frem til slutten av åttitallet en generell bedring av levevilkår og forholdsvis jevn fordeling av resurser, uavhengig om det var rødt eller blått styre. Fra nittitallet og frem til i dag øker forskjellene og det blir øket polarisering som strømpolitikken er ett eksempel på.

Ingen tvil om at forskjellen mellom "rik" og "fattig" har blitt vesentlig større, og merkbar, i samfunnet, men i det store og hele har vel de aller aller fleste fått det bedre, om ikke annet så i alle fall rent økonomisk.

 

Det kommer gjerne litt an på hvilket tidspunkt en kom seg inn i boligmarkedet. I 1990 kunne "vanlige folk" lett kjøpe en liten leilighet i Oslo. Denne grafen viser bare frem til 2013, men forskjellene mellom årslønn og boligpris har neppe endret seg til det bedre. Så jeg vil ikke tro at en nyutdannet sosionom i Oslo nå har det bedre enn i 1990, sånn økonomisk sett, hvis han ikke vil bo i en pappeske.

I 1996 kostet en liten leilighet i Oslo to ganger gjennomsnittlig årsinntekt. I 2013 kostet den samme boligen 5,5 ganger lønna.

I Norge i dag koster en gjennomsnittlig bolig 6,5 ganger gjennomsnittlig lønn.
Tesla Model Y                         2021-

Syklist

#8889
Det stemmer. Prisøkningen i boligmarkedet siden 1990 har bidratt til større forskjeller i hele den vestlige verden. Men i de større byene i Norge har økningen vært større enn de flest andre steder. Tidlig på 90-tallet var det skyhøye renter som ga en korreksjon. Egentlig burde vi hatt det i dag også, slik at de yngre kunne nyte godt av lavere priser etter et krakk i boligmarkedet. Men siden leiemarkedet er veldig begrenset sammenliknet med den gang, er det ikke enkelt å finne noe mens man venter. (Og det fleste av oss oppe i årene ønsker jo ikke et krakk.)

Nok om det. Energiloven fra 1990 gjorde at Norge fikk det mest liberale strømmarkedet i Europa. Vi kunne trenge bedre regulering av markedet, med faste og forutsigbare priser for private, som også kan stimulere til fornuftig balansering av forbruket, slik som lading over natta.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

arthur

Nå er Oslo et eksempel, ikke alle områder av landet har sett en prisutvikling i nærheten av det samme. En annen ting er at rundt 1990 så var renten på et boliglån rundt 15 prosent. Toppen av markedet var høsten 1987 og i 1993 hadde verdiene på boliger i det sentrale Østlandet gått ned med rundt 30%.

Kjøpte selv bolig i 1987, prisen var fem ganger årsinntekten den gang, men til tross for (også) høye renter gikk det greit grunnet en eventyrlig lønnsutvikling frem til pris og lønnsstopp ble innført av Gro.

En liten kuriositet, kanskje, var at rundt 1990 kunne man bare glemme å søke plass i barnhage for barn hvis man var gift mens i dag er det full barnehagedekning og prisen man betaler for en slik plass er fra null niks og ingenting til et høyst overkommelig beløp. Tror man må se litt helheten i hvordan samfunnet har innrettet seg!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

#8891
Sitat fra: arthur på fredag 16. februar 2024, klokken 09:42Nå er Oslo et eksempel, ikke alle områder av landet har sett en prisutvikling i nærheten av det samme. En annen ting er at rundt 1990 så var renten på et boliglån rundt 15 prosent. Toppen av markedet var høsten 1987 og i 1993 hadde verdiene på boliger i det sentrale Østlandet gått ned med rundt 30%.

Kjøpte selv bolig i 1987, prisen var fem ganger årsinntekten den gang, men til tross for (også) høye renter gikk det greit grunnet en eventyrlig lønnsutvikling frem til pris og lønnsstopp ble innført av Gro.

En liten kuriositet, kanskje, var at rundt 1990 kunne man bare glemme å søke plass i barnhage for barn hvis man var gift mens i dag er det full barnehagedekning og prisen man betaler for en slik plass er fra null niks og ingenting til et høyst overkommelig beløp. Tror man må se litt helheten i hvordan samfunnet har innrettet seg!



Har vært stor prisutvikling på hus også i andre byer. I Stavanger kunne en lett kjøpe en enebolig for under 1 million. I dag må en opp i 6-7 millioner, og Stavanger er en av de billigere byene å kjøpe hus i i Norge, av de store byene.

"Full barnehagedekning" er gjerne å ta litt hardt i. Føder en sent på året må en vente til neste "barnehageår" med å få plass: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/8Jklkr/krisen-i-foedetilbudet-henger-sammen-med-barnehageopptaket

I tillegg går 4 av 10 private barnehager med underskudd etter at AP har blitt i regjering. Private barnehager har fått kutt og innstramminger på 1,5 milliarder kroner siden 2021.

Jeg kjenner mange gifte par som hadde barn i barnehage i 1990.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/10/03/private-barnehagers-landsforbund-ma-kutte-i-tilbudet-til-barna/
https://www.h-a.no/malet-er-apenbart-a-fa-slutt-pa-privat-barnehagedrift/o/5-139-1073094

Mye er veldig bra i Norge, men mange har det ikke bedre enn tilsvarende person i 1990 økonomisk, som den single sosionomen som jeg snakket om...

I mens shipper de strømpengene ut av landet til "Oljefondet"...
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Joda, man kan nevne andre byer også, eksempelvis som du gjør Stavanger, men du er sikkert klar over at Stavanger har gått fra å være en by litt "utenfor" til å bli ganske så "innenfor"? Jeg har inntrykk av at du tenker på alle nordmenns ve og vel så kanskje vi skal også se på landet under et, også steder der utviklingen på verdiene har stått nesten still, ja sågar steder hvor man i dag ikke kan få solgt et nytt hus til kostpris så ved å bygge der (som en del gjør!) så er de på minussiden fra dag en?

En stor moderne villa på f.eks Birkeland koster rundt fem millioner mens den samme boligen i Holmenkollen trolig ville ha kostet 20,30 eller 40  millioner med rette utsikten.

Fint at du kjenner mange som hadde barn i barnehagen på 90-tallet, trolig bodde de ikke i mitt område med mindre de var enslige ugifte sosialklienter!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 16. februar 2024, klokken 11:06Joda, man kan nevne andre byer også, eksempelvis som du gjør Stavanger, men du er sikkert klar over at Stavanger har gått fra å være en by litt "utenfor" til å bli ganske så "innenfor"? Jeg har inntrykk av at du tenker på alle nordmenns ve og vel så kanskje vi skal også se på landet under et, også steder der utviklingen på verdiene har stått nesten still, ja sågar steder hvor man i dag ikke kan få solgt et nytt hus til kostpris så ved å bygge der (som en del gjør!) så er de på minussiden fra dag en?

En stor moderne villa på f.eks Birkeland koster rundt fem millioner mens den samme boligen i Holmenkollen trolig ville ha kostet 20,30 eller 40  millioner med rette utsikten.

Fint at du kjenner mange som hadde barn i barnehagen på 90-tallet, trolig bodde de ikke i mitt område med mindre de var enslige ugifte sosialklienter!

Ja, jeg kjenner ikke forholdene på Birkeland. Men fine sykkelveier er det der.

Bor vel noe sånt som over 82% i tettsteder i Norge, så tok utgangspunkt i det.

Stavanger har den laveste kvadratmeterprisen av de store byene i Norge, så da er det høyere i de større byene.

Ganske uinteressant diskusjon. Hvis du føler at folk har det mye bedre i dag enn i 1990 fordi boligprisen i Birkeland er lav, så føler jeg du er på feil spor.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Jeg tror egentlig ikke det spiller noen rolle hva jeg skriver da du åpenbart uansett har bestemt deg for at jeg ta feil, ikke skjønner noe som helst og bare prater tull før du i det hele tatt har lest hva jeg har skrevet?. Kjekke holdninger du har! Til din orientering så er definisjonen av et tettsted at det bor minst 200, to hundre, mennesker der og at avstanden mellom husene ikke overstiger femti meter, men du er sikkert uenig i det også.

For øvrig legger du frem grei dokumentasjon på at boligprisene i Stavanger ligger, eller lå, midt på treet når det gjelder større byer i landet, kanskje ikke helt det du ønsket å oppnå?

For øvrig er det nettopp i Stavanger, i tillegg til Oslo, at prisene er forventet å stige mest fremover samt at i 2023 steg boligprisene i Stavanger med 5,3 prosent. Det er sterkere enn i Oslo (+1,8 prosent), Bergen (+0,7 prosent), og Trondheim (-1,3 prosent). Det har i desember blitt solgt 178 boliger i Stavanger. Det er 13,2 prosent færre sammenliknet med samme måned i 2022. Sånn går det når du opererer med gamle tall!

Tror du må stå opp litt tidligere om morgenen skal du sette meg fast? :+1:

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/2023/10/04/bioligmarkedet-skiller-seg-betydelig-ut-fra-resten-av-landet/

31. jan. 2024 — Det tok i gjennomsnitt 67 dager å selge en bolig i januar opp fra 62 dager i desember. Kortest salgstid hadde Stavanger m/omegn med 34 dager. https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/







Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA