Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Egil S

Jeg bor i Stavangerområdet, har gjort det i 24 år nå.
I 2000 når jeg flyttet hit kunne man få en sentrumsnær leilighet til 700.000kr, som flytekniker tjente jeg ca 300.000kr den gangen.
På Sola kunne man i 2000 bygge en stor enebolig for 1,5 millioner kr, jeg kjøpte min første bolig, et prosjektert rekkehus til 1,6millioner i 2004, med en årslønn på 340.000kr.
Så tok det helt av.
Denne doblet seg til 2012, da ble boligene fra 2000 jeg nevnte over solgt for 6+ millioner, en sentrumsnær leilighet fikk du ikke under 3 millioner.

Jeg har 3 kolleger og bekjente som nå prøver å selge hus i 5,5-6millioners klassen i Sandnes, Stavanger og Sandnes er jo i praksis vokst sammen så boligmarkedet er ganske likt.
De får ikke solgt, har hatt mange visninger, ingen interesse eller de mottar bud 3-400.000kr under prisantydning, det er ikke unormalt mange boliger til salgs, men det er tydelig at markedet er blitt dårligere med renteoppgangen og at kjøpere har en forventning om lavere priser.
Jeg tviler på det blir stor prisvekst her med det første, kanskje om 2 år.
Nye hus derimot er det nesten håpløst å få under 8 millioner, et greit stort hus ligger på 9-11 millioner.
Du skal ha to rimelig gode inntekter (2+milioner til sammen) for å kunne kjøpe et nytt hus i dag, eller så må du ha vært med på boligprisoppgangen og klart å få mange millioner i egenkapital ved salg av gammel bolig.

I motsetning til for 20-25 år siden er det i dag nesten umulig for en enslig person å kjøpe en bolig, Norge har blitt et land der man nesten er avhengig av to inntekter for å ha et normalt liv, at andelen husstander (leid og eid) med bare èn person i tillegg er økende, er ikke en god utvikling.

Tror jeg på prisnedgang, nei, ikke mye iallfall, kanskje 10%.
Men det hadde nok vært en fordel om prisene holdt seg på dagens nivå.
Utfallet av høy rente og et boligkrakk ville ført en så stor andel av norske borgere ut i et såpass stort økonomisk uføre at det er ikke samfunnet tjent med.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Når fikk Farsund disse propellene da :D

Sitter nå å ser på mesternes mester på nrk og de konkurrerer på Farsund flyhavn. Men så viste de disse bildene og jeg kan ikke huske at jeg så disse når jeg sist var der borte i 2012-2015 ish.

Når kom de opp og hvor mange vindmøller er det totalt sett? Er de veldig ruvende i terrenget (høyde?) eller fremstår de mer naturlig inn i terrenget (hvis man kan si det på den måten).
Anyone?

Electric cars in Norway

Egil, takker for info. 

Og de bør selge asap disse her du nevner og bare ta tapet på de 3 til 4 hundre tusen og bare løpe ut døra en siste gang. 

Det har ikke snudd enda. 

Og trolig har disse kjøpt annet sted å bo og det fikk de nok tilsvarende billigere.

SitatDe får ikke solgt, har hatt mange visninger, ingen interesse eller de mottar bud 3-400.000kr under prisantydning

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 16. februar 2024, klokken 21:05Egil, takker for info. Og de bør selge asap disse her og ta tapet på de 3 til 4 hundre tusen og bare løpe ut døra en siste gang. Det har ikke snudd enda. Og trolig har disse kjøpt annet sted å bo og det fikk de nok tilsvarende billigere.

SitatDe får ikke solgt, har hatt mange visninger, ingen interesse eller de mottar bud 3-400.000kr under prisantydning

Siden alle tre sliter er det markedet og ikke objektet som nødvendigvis er utfordringen.

I tillegg til "tapet" basert på prisantydning kommer jo 140-150.000kr i meglerhonorar, begynner å bli endel penger da.

To er samlivsbrudd, det ene paret kjøpte for bare to år siden.
Det andre paret har bodd der iallfall 10år, han er villig å kjøpe huset litt over høyeste bud, men hun er ikke enig.

De siste er noen som tenker å nedskalere bolig da de nærmer seg pensjonsalder, de har ikke kjøpt noe nytt og har det ikke travelt med å selge.

Gazer75

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 16. februar 2024, klokken 20:48Når fikk Farsund disse propellene da :D

Sitter nå å ser på mesternes mester på nrk og de konkurrerer på Farsund flyhavn. Men så viste de disse bildene og jeg kan ikke huske at jeg så disse når jeg sist var der borte i 2012-2015 ish.

Når kom de opp og hvor mange vindmøller er det totalt sett? Er de veldig ruvende i terrenget (høyde?) eller fremstår de mer naturlig inn i terrenget (hvis man kan si det på den måten).
Anyone?

2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 16. februar 2024, klokken 17:14Jeg tror egentlig ikke det spiller noen rolle hva jeg skriver da du åpenbart uansett har bestemt deg for at jeg ta feil, ikke skjønner noe som helst og bare prater tull før du i det hele tatt har lest hva jeg har skrevet?. Kjekke holdninger du har! Til din orientering så er definisjonen av et tettsted at det bor minst 200, to hundre, mennesker der og at avstanden mellom husene ikke overstiger femti meter, men du er sikkert uenig i det også.

For øvrig legger du frem grei dokumentasjon på at boligprisene i Stavanger ligger, eller lå, midt på treet når det gjelder større byer i landet, kanskje ikke helt det du ønsket å oppnå?

For øvrig er det nettopp i Stavanger, i tillegg til Oslo, at prisene er forventet å stige mest fremover samt at i 2023 steg boligprisene i Stavanger med 5,3 prosent. Det er sterkere enn i Oslo (+1,8 prosent), Bergen (+0,7 prosent), og Trondheim (-1,3 prosent). Det har i desember blitt solgt 178 boliger i Stavanger. Det er 13,2 prosent færre sammenliknet med samme måned i 2022. Sånn går det når du opererer med gamle tall!

Tror du må stå opp litt tidligere om morgenen skal du sette meg fast? :+1:

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/2023/10/04/bioligmarkedet-skiller-seg-betydelig-ut-fra-resten-av-landet/

31. jan. 2024 — Det tok i gjennomsnitt 67 dager å selge en bolig i januar opp fra 62 dager i desember. Kortest salgstid hadde Stavanger m/omegn med 34 dager. https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/

Veldig opptatt av person du er.

Når du skriver at jeg ikke kan bruke Stavanger som eksempel, fordi jeg må tenke på alles ve og vel, og så bruker du Birkeland som eksempel.....

Og når jeg dokumenterer at kvadratmeterprisen er lavere i Stavanger enn de andre storbyene i Norge, sånn at Stavanger ikke er et ekstremtilfelle med høy pris i Norge, tvert i mot, nei da blir du plutselig opptatt av at Stavanger er midt på listen.... virker som du har glemt poenget ditt. Dersom du summerer antall mennesker i Stavanger, og byene til venstre i listen (som betaler mer), vil du se at du fort ender opp med et veldig stort antall mennesker. I Oslo kommune alene bor det over 1 million. Så jeg vil fortsatt fremholde at det i Stavanger ikke er eksepsjonelt høy kvadratmeterpris i forhold til hva mange sosionomer i Norge må betale for bolig, og i renter.

Tror ikke du må bli så sint at du glemmer hva du diskuterer.

Grunnen til den positive utviklingen i Stavanger den siste tiden er nettopp fordi det har vært så lave priser i Stavanger, slik at renteeffekten ikke har vært like hard, samt positiv utvikling i oljebransjen.

På tross av den positive økningen har ikke Stavanger gått forbi byer som Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø osv.

Beklager at jeg ikke kan være enig med deg når du maler et bilde hvor alt er så bra, og alle har det så bra økonomisk. Mange har det ganske tøft økonomisk nå.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Har ikke Stavanger gått forbi et par andre byer, det hadde jeg forventet.

Ha en fortsatt fin helg! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Semirelatert til strømpriser ihvertfall: Her på hytta har AMS måleren sluttet å virke, og rapporterer ikke noe tilbake til nettleverandør. Noen som aner hva kommer til å fakturere da? For sikkerhetsskyld føler jeg at jeg bør bruke så mye strøm som mulig....
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 17. februar 2024, klokken 14:17Semirelatert til strømpriser ihvertfall: Her på hytta har AMS måleren sluttet å virke, og rapporterer ikke noe tilbake til nettleverandør. Noen som aner hva kommer til å fakturere da? For sikkerhetsskyld føler jeg at jeg bør bruke så mye strøm som mulig....
Da tar de regninga fra den dyreste måneden de siste 12 måneder, og ganger med 3 for sikkerhetsskyld. Ble det trukket for mye, vil du få dette avregnet i fremtidige regninger...!

:angel: 8) :angel:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: turfsurf på lørdag 17. februar 2024, klokken 14:17Semirelatert til strømpriser ihvertfall: Her på hytta har AMS måleren sluttet å virke, og rapporterer ikke noe tilbake til nettleverandør. Noen som aner hva kommer til å fakturere da? For sikkerhetsskyld føler jeg at jeg bør bruke så mye strøm som mulig....

Da blir forbruket mest sannsynlig beregnet ut fra en mal, og hvis du ikke selv følger opp kan du bli skikkelig rasket over når oppgjørets time kommer. Jeg opplevde det selv her hjemme, hvor AMS-måleren står i kjelleren med dårlig dekning, og det var endel tusen kWh feilberegnet da de omsider fikk montert ekstern antenne og fikk kontakt med måleren igjen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 17. februar 2024, klokken 13:28Beklager at jeg ikke kan være enig med deg når du maler et bilde hvor alt er så bra, og alle har det så bra økonomisk. Mange har det ganske tøft økonomisk nå.

arthur

De aller fleste har det (også) økonomisk bra her i landet, heldigvis. At en del sliter (også) økonomisk har vært tilfelle til alle tider. Merkelig hvordan enkelte til enhver tid, og på alle måter, skal vinkle det aller meste i sitt liv på en negativ måte. Må være en ganske så trist tilværelse!

Kan dere som vinkler alt her i livet på den verst tenkelig måte tallfeste hvor mange som har det "ganske tøft" økonomisk og hvor stor andel av befolkningen vi da snakker om?

Kom gjerne med KONKRETE eksempler på hva dette innebærer i praksis.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 17. februar 2024, klokken 17:05Kom gjerne med KONKRETE eksempler på hva dette innebærer i praksis.

Vel - lokalpressene rundt omkring i distriktene er full av historier om små bedrifter som legger ned. Alle klager på for høy strømpris for å kunne klare å overleve. Dette er bedrifter som gjerne driftes av lidenskap med svært små marginer.  Her er en undersøkelse som viser frykten mange opplever i dag :

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18048920/1-av-4-bedriftsledere-frykter-oppsigelser?lang=no

Her er litt mer om hvordan våre "venner" i EU driver på og skaper stor usikkerhet for norske strømkunder og bedrifter :

https://www.dn.no/innlegg/kraftmarkedet/strompris/strompriser/europa-tapper-norge-for-kraft-stromkundene-far-regningen/2-1-1578306

Bokostnadene går også til himmels :

"Dersom prognosene
slår til, vil gjennomsnittlig bokostnad for en husholdning med en enebolig på 120 kvadratmeter være 189
197 kroner i 2026. Dette er hele 30 prosent høyere enn i 2022."

kilde :

https://static1.squarespace.com/static/576280dd6b8f5b9b197512ef/t/652cf7914f59b0633cc9e826/1697445778595/R21-2023+Bokostnadsindeks_eneboliger.pdf

Ved roret står AP som altså med sin politikk gjør det stadig dyrere å bo i Norge.

Personlig sitter jeg godt i det - men er også kommet ved et noe snodig veiskille der jeg ser at enhver ekstra innsats fra min side vil medføre så hard beskatning at jeg rett og slett ikke ser noen hensikt i å stå på noe mer.
Jeg ser at dersom jeg f.eks investerer i sekundærbolig, hytte eller på annen måte gjør en større investering så er jeg best tjent med å gjøre dette ved å ta opp lån og så stå på noe ekstra for å holde det flytende. Min gammeldagse livsfilosofi ved å spare så investere gir ingen mening i dagens samfunn - man bør isteden la seg omfavne av mer gjeld. Så da har jeg valget - gi f..i å investere i noe og heller gå ned i lønn og få mer fritid, eller ta opp gjeld og så investere. Jeg hater tanken  å hoppe på gjeldstoget og følgelig kaster jeg heller inn årene og gir f..i å tilby samfunnet min ekstra arbeidskapasitet.  Samfunnet vårt er bygget på en filosofi at skal man skape noe må man ta opp gjeld - om du ikke gjør det så kommer staten og tapper deg for verdier. Og dersom du har mye gjeld så blir du også veldig sårbar for f.eks høye kraftpriser og generell prisstigning. Jeg må bare erkjenne at mange med gjeld har fått det mye vanskeligere de siste årene - men det er også slik at samfunnet er bygget på en filosofi at skal man skape noe så må man ta opp gjeld. Og dette igjen kan medføre ekstrem misnøye med politikere. Man har bygget et samfunn på en filosofi at du ikke skal sitte å spare og være forsiktig med å ta opp gjeld - men isteden nærmest skapt et samfunn der man MÅ ta opp gjeld for å komme seg videre - gjør du ikke det så kommer staten å holder deg nede.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Hvem sliter i Norge nå?
  • Jeg vil tro alle med under medianinntekten, som er 50.000kr i måneden før skatt.
  • De fleste under 35år med egen bolig.
  • Unge småbarnsfamilier.
  • Minstepensjonister.

Bevis er nok vanskelig, det å slite økonomisk er forbundet med skam og noe man ikke snakker om, de fleste lider i stillhet.
Jeg vil anta det er SVÆRT mange unge voksne, under 35år, som får hjelp fra foreldre eller familie, enten i form av penger, hjelp til regninger eller "familiemiddager".

Sitat fra: hELgenen på lørdag 17. februar 2024, klokken 19:04Personlig sitter jeg godt i det

Jeg er det samme, men som GenX og i slutten av 40-årene, skulle det vel egentlig bare mangle at man har stabil økonomi når man er blitt såpass gammel.
Jeg er som deg, kjøper ikke med lånte penger, unntaket er bolig og maks 50% på bil, alt annet har jeg spart før jeg kjøper, jeg gjorde noen dumme kredittkjøp i ungdommen og lærte av det.
Hytte, sekunderbolig, båt o.l. har jeg også valgt å ikke kjøpe.
Enig i at det er ønskelig at folk skal ha gjeld, jeg har alltid passet på å ha mer verdier enn gjeld, mangelen på gjeld gjør også at man ender opp med skattbar formue, må prøve å finne balansen  der.
Jeg jobber også for å kunne trappe ned, ha en god alderdom og kunne håndtere en uventet dårlig framtidssituasjon, samtidig som jeg tenker å "leve" litt mens jeg er her.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA