Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Counterpointer på søndag 24. september 2023, klokken 14:08Jeg har Elvia eller Klive som nett, de har jeg ikke hørt noe fra. Er dette ett markedsføringsstunt fra Norgesnett eller er det noe som vil komme over hele linja?
Er vel ikke nødvendigvis verre enn at de som selskap feilberegnet, og hadde lavere kostnader enn de forventet. Sånn sett trenger det ikke være andre enn de som opplever dette.

Jeg vil tro at for mange nettselskap, så hadde de kanskje ikke forventet de lave prisene vi har sett i det siste, som gjør at kostnaden for tap ved overføring er langt mindre enn når prisene var som verst. Det burde borge for at dette vil flere oppleve.

Men så vet vi jo at endel selskap har overfakturert kundene i lang tid, og har måtte få en pekefinger fra NVE/Statnett for å sette ned prisen eller på annen måte kompensere kundene da de ikke har lov å tjene for mye.

Kan jo være noen av selskapene tror de kan gjemme disse ulovlige overskuddene i litt kreativ utgiftsføring, slik at de skal slippe å betale tilbake det de har krevd inn for mye.
Sitat fra: førategangtesla på søndag 24. september 2023, klokken 15:05
Sitat fra: Counterpointer på søndag 24. september 2023, klokken 14:08Jeg har Elvia eller Klive som nett, de har jeg ikke hørt noe fra. Er dette ett markedsføringsstunt fra Norgesnett eller er det noe som vil komme over hele linja?

Tviler på det. Jeg er i sone 2 og har glitre nett, her fikk vi nettopp beskjed om at nettleien øker fra oktober. Men så har vi vel sikkert mye trafikk på nettet pga utenlandskablene vil jeg tro  :laugh:

Ja, vi fikk også endrede nettleiepriser i NO1, der minstesatsen på fastleddet hadde gått ned minimalt, men økte priser på det variable leddet (kWh.prisen) drar inn det "tapet" i stor grad, og gjerne både dobbelt og trippelt opp totalt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Elivia setter opp nettleien fra 1. oktober, både fast- og energileddet. I tillegg varsler de at de forventer nok en økning i løpet av vinteren.
https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/hvorfor-oker-vi-nettleien/
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

Takk for kommentarer. 👍🏼

Konklusjonen er vel at logikk i vanlig forstand ikke gjelder når det er snakk om strøm.🤔

hELgenen

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 27. september 2023, klokken 18:59Vi har et hus på 232 kvm fra 71, påbygget og modernisert i 87, så det er jo ikke mer en 10 cm isolert. Med elbil og 16.000 km kjøring i året så ligger vi på 16.000 kWh i året, noe jeg ikke kan klage på, men frustrerende med de høye strømprisene vi har i sone 2,nettopp pga import og eksport til/fra utlandet.

Veden redder regnskapet der ser jeg....

Sikkert flere som fikk med seg denne debatten på NRK i går :

https://www.nrk.no/norge/debatt_-bor-norge-knytte-seg-enda-tettere-til-eus-kraftmarked_-1.16572592

Dessverre kom ingen av debattantene der inn på selve objektfunksjonen benyttet av produsentene for å definere hvilke priser de skal selge kraften for. Den er overordnet så enkel at man skal verdsette verdien av egen produksjonsmulighet på en slik måte at man får et størst mulig samfunnsøkonomisk overskudd. Noen av debattene var så vidt innom dette - men de glemte et viktig poeng - og det er at samfunnsøkonomisk her betyr FELLES overskudd for HELE EU området. Altså IKKE bare Norge, men HELE markedet inkl hele EU.
Det skjer altså en omfordeling av overskudd fra en region til en annen for å maksimere totalen - og i praksis er det slik at Sør Norges kunder vil være med på å gi EU et større overskudd. I bytte så får man i Norge en hypotetisk bedre mulighet til å sikre seg kraft i tørre perioder. Men i praksis så har man ofret NO2 innbyggere ved å etablere så stor overføringskapasitet til kontinentet og så har man på toppen av dette gitt EU ansvaret for å se til at kablene brukes slik formålsparagrafen tilsier - best nytte for hele markedet - altså ikke bare Norge, men også EU sitt marked.  Synes dette er et viktig poeng å være klar over. Vi forhandler jo f.eks om fisk med EU , men vi har mistet helt forhandlingsretten over egen kraftforsyning ved at vi selv som nasjon ikke kan definere hvor mye vi synes er fornuftig å eksportere fra dag til dag, men isteden overlater dette til markedet som i praksis vil håndtere dette som en optimaliseringsoppgave der verdien av produksjonen defineres av størst mulig samfunnsøkonomisk overskudd for det totale markedet..altså inkl EU.......Så her vil det skje en omfordeling av verdier mellom EU og Norge som flyter over disse kablene..og det Norge i praksis har gjort er å inngå en dyr forsikringsavtale......som da betales i stor grad av NO2 sine innbyggere.......

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 27. september 2023, klokken 19:45Dessverre kom ingen av debattantene der inn på selve objektfunksjonen benyttet av produsentene for å definere hvilke priser de skal selge kraften for. Den er overordnet så enkel at man skal verdsette verdien av egen produksjonsmulighet på en slik måte at man får et størst mulig samfunnsøkonomisk overskudd. Noen av debattene var så vidt innom dette - men de glemte et viktig poeng - og det er at samfunnsøkonomisk her betyr FELLES overskudd for HELE EU området. Altså IKKE bare Norge, men HELE markedet inkl hele EU.
Det skjer altså en omfordeling av overskudd fra en region til en annen for å maksimere totalen - og i praksis er det slik at Sør Norges kunder vil være med på å gi EU et større overskudd. I bytte så får man i Norge en hypotetisk bedre mulighet til å sikre seg kraft i tørre perioder. Men i praksis så har man ofret NO2 innbyggere ved å etablere så stor overføringskapasitet til kontinentet og så har man på toppen av dette gitt EU ansvaret for å se til at kablene brukes slik formålsparagrafen tilsier - best nytte for hele markedet - altså ikke bare Norge, men også EU sitt marked.  Synes dette er et viktig poeng å være klar over. Vi forhandler jo f.eks om fisk med EU , men vi har mistet helt forhandlingsretten over egen kraftforsyning ved at vi selv som nasjon ikke kan definere hvor mye vi synes er fornuftig å eksportere fra dag til dag, men isteden overlater dette til markedet som i praksis vil håndtere dette som en optimaliseringsoppgave der verdien av produksjonen defineres av størst mulig samfunnsøkonomisk overskudd for det totale markedet..altså inkl EU.......Så her vil det skje en omfordeling av verdier mellom EU og Norge som flyter over disse kablene..og det Norge i praksis har gjort er å inngå en dyr forsikringsavtale......som da betales i stor grad av NO2 sine innbyggere.......

Dette er jo den konsistente tankefeilen som EU har utnyttet og desverre gangner dette både de som er mer solidariske mot EU enn egen befolkning og det «grønne skiftet». Under dette ligger de økonomiske incentivene for de som tjener på høyere strømpris (produsentene) og de som vil fordele økte inntekter (politikerne).

At det norske samfunnet som helhet taper er tydeligvis ikke så viktig.

stefse

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 27. september 2023, klokken 21:38At det norske samfunnet som helhet taper er tydeligvis ikke så viktig.
Folk i Norge er nok skitlei av dette. Men ingen har noe politisk å tilby. Fisk og potet skal tydeligvis forhandles, men ikke dette.
Helt utrolig. Det eneste vi hører er mas om vindkraft til lands og til havs, og alle skal med for å mette sluket.
Polen har iallefall tatt konsekvensen av dette åket på sin måte og bestemt seg for massiv utbygging av atomkraft. De kommer til å bli en storleverandør til Tyskland.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

Wow!
Kult å se at amerikanerne begynner å "ta ansvar". Er jo selvfølgelig pga økonomisk lønnsomhet - Solceller har blitt billigere og gass dyrere. Så nå har de økt strømproduksjonen fra solceller med 22% siste året, mye takket være økt kapasitet på privatpersoners tak.

Så nå er over 6% av strømproduksjonen i USA fra solceller, og dette forventes å nesten dobles om 3 år.

Er jo veldig flott at solceller blir installert der hvor de beste forutsetningene er, med mye sol, lite vannkraft og stor etterspørsel.

Får håpe Spania og andre land med med mye sol kan vise til det samme, og holde strømprisen nede  :D

https://electrek.co/2023/09/29/us-solar-is-booming-heres-the-newly-released-data/
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 30. september 2023, klokken 08:35Wow!
Kult å se at amerikanerne begynner å "ta ansvar". Er jo selvfølgelig pga økonomisk lønnsomhet - Solceller har blitt billigere og gass dyrere. Så nå har de økt strømproduksjonen fra solceller med 22% siste året, mye takket være økt kapasitet på privatpersoners tak.

Så nå er over 6% av strømproduksjonen i USA fra solceller, og dette forventes å nesten dobles om 3 år.

Er jo veldig flott at solceller blir installert der hvor de beste forutsetningene er, med mye sol, lite vannkraft og stor etterspørsel.

Får håpe Spania og andre land med med mye sol kan vise til det samme, og holde strømprisen nede  :D

https://electrek.co/2023/09/29/us-solar-is-booming-heres-the-newly-released-data/

I USA er det ikke mye klaging over at solceller belaster nettet! Der virker de faktisk glade for at folk bidrar.

Tror ikke du skal ha så mye tro på solceller i Spania, de hadde vel derimot nærmest forbud mot solceller i 2016 ved en lov, dette for å beskytte energiselskapet Iberdola.
Selv om denne senere ble opphevet viser dette at det er sterke krefter som motarbeider privat energiproduksjon.
En kan håpe at det er endret, men det er sterke konservative økonomiske interresser i spill. Dette ser vi i Norge også. Nettselskapene motarbeider privat strømproduksjon og en kan bare spekulere på hvorfor.

Vaduz

Solceller lager ikke pene sinuskurver, så de er nok en belastning for nettet. I tillegg er de ulønnsomme i Norge så det kan jo være en grunn til at de ikke heies frem.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 30. september 2023, klokken 20:59En kan håpe at det er endret, men det er sterke konservative økonomiske interresser i spill. Dette ser vi i Norge også. Nettselskapene motarbeider privat strømproduksjon og en kan bare spekulere på hvorfor.
Ja, dette ser man i mange land. Men her vil jeg faktisk berømme norske myndigheter som faktisk nå har gjort det mulig for borettslag o.l. og dele produksjon uten å måtte betale avgift. De har også stått imot NVEs ønske om at private produsenter skal betale nettleie for produksjonen.

Ellers har det vært mye snakk om treghet i byråkratiet her hjemme, men når vi fikk installert solceller på taket her hjemme tok det vel drøye to uker fra start av montering til penger var på konto fra Enova. Den lengste ventetiden var ett par uker med dårlig vær.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. oktober 2023, klokken 08:59
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 30. september 2023, klokken 20:59En kan håpe at det er endret, men det er sterke konservative økonomiske interresser i spill. Dette ser vi i Norge også. Nettselskapene motarbeider privat strømproduksjon og en kan bare spekulere på hvorfor.
Ja, dette ser man i mange land. Men her vil jeg faktisk berømme norske myndigheter som faktisk nå har gjort det mulig for borettslag o.l. og dele produksjon uten å måtte betale avgift. De har også stått imot NVEs ønske om at private produsenter skal betale nettleie for produksjonen.

Ellers har det vært mye snakk om treghet i byråkratiet her hjemme, men når vi fikk installert solceller på taket her hjemme tok det vel drøye to uker fra start av montering til penger var på konto fra Enova. Den lengste ventetiden var ett par uker med dårlig vær.
Enova er todelt i behandlingen sin av saker. Det er mye automatisering på standardting (energirapport og tydeligvis solceller). Men søknader om støtte for energioppgraderinger som isolasjon mm tas manuelt og har lang behandlingstid.
Har samme erfaring som deg at det gikk fort med de 5000 de gir til energirapport, den prosessen var tydelig automatisert.

Vi trenger at myndighetene/politikken presser på mot nettselskapene, dessverre har de mye penger og dermed muligheten til å drive aktiv lobbyvirksomhet mot myndighetene. Det at de sitter på fagkompetanse gjør at de kan vinkle fakta til sin fordel og underminere det som er positivt for samfunnet som helhet.

Det blir ofte dratt frem at nettselskapene, ikke skal ha overskudd og derfor er hjertegode. Det tror jeg ikke noe på så lenge de driftes som private selskaper, da vil de søke å øke inntjening og bedre sine egne vilkår hele tiden.  :blank:

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 01. oktober 2023, klokken 12:00Det blir ofte dratt frem at nettselskapene, ikke skal ha overskudd og derfor er hjertegode. Det tror jeg ikke noe på så lenge de driftes som private selskaper, da vil de søke å øke inntjening og bedre sine egne vilkår hele tiden.  :blank:

Husk at nettselskapene sitter med et program de skal mate opplysninger inn i for å komme frem til tariffen.
Så blir dette kontrollert av NVE i ettertid - så får man et overskudd ett år - vel så tvinger NVE selskapene til å redusere nettleien.  NVE fører kontroll med selskapene og de kan gå flere år tilbake i tid dersom de lurer på om nettselskapet har "jukset" til seg penger som de ikke burde. Men selskapene kan jo driftes dårlig  - f.eks penger siles til høye lønninger osv i selskapet - men da vil de også operere med høyere nettleie enn tilsvarende andre og NVE vil følge nøye med på hva de faktisk driver med. Kundene burde også følge nøye med nettselskapene. Noen av dem driver ekstremt dårlig er min erfaring. Noen har ekstrem tariffer som ikke henger på greip gitt forutsetningene.
Kunder kan gjerne varsle NVE der de mener nettselskapet driftes med for høye tariffer.......Jeg vil oppfordre flere til å gjøre akkurat det. Gjerne skrive i media også. Dårlig driftede selskap er ikke noe vi kunder er tjent med.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 01. oktober 2023, klokken 15:16
Sitat fra: Counterpointer på søndag 01. oktober 2023, klokken 12:00Det blir ofte dratt frem at nettselskapene, ikke skal ha overskudd og derfor er hjertegode. Det tror jeg ikke noe på så lenge de driftes som private selskaper, da vil de søke å øke inntjening og bedre sine egne vilkår hele tiden.  :blank:

Husk at nettselskapene sitter med et program de skal mate opplysninger inn i for å komme frem til tariffen.
Så blir dette kontrollert av NVE i ettertid - så får man et overskudd ett år - vel så tvinger NVE selskapene til å redusere nettleien.  NVE fører kontroll med selskapene og de kan gå flere år tilbake i tid dersom de lurer på om nettselskapet har "jukset" til seg penger som de ikke burde. Men selskapene kan jo driftes dårlig  - f.eks penger siles til høye lønninger osv i selskapet - men da vil de også operere med høyere nettleie enn tilsvarende andre og NVE vil følge nøye med på hva de faktisk driver med. Kundene burde også følge nøye med nettselskapene. Noen av dem driver ekstremt dårlig er min erfaring. Noen har ekstrem tariffer som ikke henger på greip gitt forutsetningene.
Kunder kan gjerne varsle NVE der de mener nettselskapet driftes med for høye tariffer.......Jeg vil oppfordre flere til å gjøre akkurat det. Gjerne skrive i media også. Dårlig driftede selskap er ikke noe vi kunder er tjent med.
Interessant med oppfordring til å varsle NVE. Burde ikke NVE følge disse tariffene nøye og ha sammenlignende undersøkelser løpende hele tiden?

Det er jo en grunn til at Stortinget bestemte at produksjon og salg av strøm skulle skilles fra nettleie. Hovedgrunnen må være at en ikke stolte på at dette ble gjort i samme selskap. Ytterligere er det jo utrykk for en kraftig mistillit at det skal gjøres med ett minimalt overskudd og passes på som du beskriver. Dette kommer ikke fra ett vakuum men fra dårlige erfaringer.
Kjenner ikke prosessen rundt dette i detalj, men det trengs heller ikke når en snakker om de overordnede prinsippene.

Selv har jeg kontakt og betaler til to nettselskaper og det er vesentlig forskjell på dem. Har Elvia hjemme og Klive på hytta og det er overraskende nok Elvia som virker best drevet, sier overraskende fordi Elvia jo er gamle Hafslund som hadde et veldig dårlig rykte.

Mer enn å klage på selve selskapene synes jeg at nettleie øker veldig mye uten at nettet virker å bli så mye bedre...... Det er jo slik ta nettleie stort sett koster mye mer enn selve strømmen, litt rart når nettet jo ligger der og bygges i veldig liten grad ut som jeg kan se. Og som et eksempel når Klive bestemte seg for å grave ned luftkabelen så må jeg betale 5000 for ny tilknyttning pluss gravingen til min hytte, pluss elektrikker som kobler til, pluss nytt sikringsskap ute totalt sikkert 20 tusen for en hytte som brukte 4 tusen kWh strøm pr år de siste tre årene 🤷🏻

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 30. september 2023, klokken 20:59

I USA er det ikke mye klaging over at solceller belaster nettet! Der virker de faktisk glade for at folk bidrar.

Tror ikke du skal ha så mye tro på solceller i Spania, de hadde vel derimot nærmest forbud mot solceller i 2016 ved en lov, dette for å beskytte energiselskapet Iberdola.
Selv om denne senere ble opphevet viser dette at det er sterke krefter som motarbeider privat energiproduksjon.
En kan håpe at det er endret, men det er sterke konservative økonomiske interresser i spill. Dette ser vi i Norge også. Nettselskapene motarbeider privat strømproduksjon og en kan bare spekulere på hvorfor.

Prøvde å google litt  :)
Ja, ser som du sier at Spania måtte trekke i nødbremsen for solceller. Men siden 2019 så har de endret og satser igjen på solceller. Ser at energien de bruker nå er oppe i 11% fra sol, mens det var vel 25% fra vind mener jeg å ha lest. Sto og noe om at de måtte passe på og ikke lage for mye strøm siden de hadde for få eksportkabler...så prisene er lave med overproduksjon. Men nå vil de erstatte atom og kull. De hadde og noen gigant-prosjekter på gang med hybrid-sol-vind.
De kan vel godt få leie en kabel fra oss?
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 01. oktober 2023, klokken 22:38
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 30. september 2023, klokken 20:59

Prøvde å google litt  :)
Ja, ser som du sier at Spania måtte trekke i nødbremsen for solceller. Men siden 2019 så har de endret og satser igjen på solceller. Ser at energien de bruker nå er oppe i 11% fra sol, mens det var vel 25% fra vind mener jeg å ha lest. Sto og noe om at de måtte passe på og ikke lage for mye strøm siden de hadde for få eksportkabler...så prisene er lave med overproduksjon. Men nå vil de erstatte atom og kull. De hadde og noen gigant-prosjekter på gang med hybrid-sol-vind.
De kan vel godt få leie en kabel fra oss?
En jeg snakket med som hadde vært i Spania i sommer hadde sett veldig mye av både solceller & vindmøller. Og han hadde sett mye under bygging, mest solceller... mye bønder hadde tatt i bruk solceller sa han. Så de er oppe å nikker der også disse spanjolene :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA