Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 22. september 2023, klokken 15:27
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. september 2023, klokken 15:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 12:33Det med vinduer og strømbesparelse er veldig avhengig av tilstand fra før, særlig rundt vinduene, men og pakningene i vinduer som kan åpnes. På en hytte jeg pusser opp var det ekstremt dårlig tettet rundt vinduene. Fantes ikke dampsperretape eller vindsperretape, og bare sånn passe nesten tettet rundt vinduene. Da blir U-verdien mye dårligere enn den dårlige 2,2-2,4 som er vanlig i slike vinduer som sto i. Hvis en monterer vinduer selv er det lurt å google monteringsanvisninger, og tette godt rundt vinduene med både isolasjon og tape, som nevnt. Ettersom arbeidet var så dårlig utført før merket jeg en stor forbedring, men og tetting/isolering av vegger for øvrig er viktig. Er det gliper osv, eller slurvet med isoleringen siger varmen ut raskt.

Jeg byttet 19 vinduer selv hjemme, kostnad på ca. 120.000,- en gang for ca. 10-15 år siden. Trelags med dobbelt energiglassbelegg og fylt med kryptongass istedenfor Argon (U-verdi på 0,5 på selve glasset). Særdeles fornøyd med de vinduene (de har også alu-kledning på utsiden), men det hadde nok kostet ganske mye mer i dag.

Ang. tetting så skummet jeg fast alle vinduene, da blir det potte tett. Det er null problem å få til bra så lenge man har en skumpistol og god tid. Med engangsboks og/eller dårlig tid er det nok bedre å bruke dyttestrimmel...
Vi brukte skum men det er viktig å forsterke ramma før man går i gang og ta hensyn til at skum ekspanderer...

En bjelke i midten av vinduet samt bruk av lavekspanderende skum fikser den biffen. Gjelder dog bare vinduer som kan åpnes, vi har en del fastkarmvinduer og de er stive så det holder allerede ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil S

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 22. september 2023, klokken 14:58Det høres bedre ut. Tror jeg leste 3-lags som 3 vinduer :) . Trist dog at vinduer må tas etter bare 13 år. Mine er 35 år og holder mange år til. Vet ikke hva slikt kan skyldes, produksjon eller design feil, men kan og skyldes feil maling på feil side. Er ikke bare å kline på det første og beste. Vinduer må og få puste og samtidig være tett innvendig etter det jeg husker. Sjekker altid slikt før jeg går i gang.

Fort gjort  :)
Ja en kollega skulle bytte en terrassedør nå, den var fra 1988.
Produsenten min hadde et problem med dårlig trevirke i perioden 2008-2012, så det er nok mange tusen vinduer på hus i Rogaland med den samme svakheten. det er 20 like boliger i gata mi, jeg er det 4 huset i år som skifter vinduene og flere andre naboer har bestilt, må nok tas på alle 20 husene i løpet av 1-2år.
Dessverre hadde ikke jeg tatt kontakt med dem innen 10år, så jeg fikk ikke "garanti/reklamasjon", men de gav meg en pris som var ca 50%, 72.000kr for samme type vindu som før, 2-lags i tre, men jeg betalte ca 15.000kr ekstra for å få 3-lags og 35.000kr ekstra for å få aluminium når jeg først skulle bytte.
De nye har 30 års garanti, om 30 år bor jeg neppe i dette huset da jeg nærmer meg 80år, hvis jeg ikke allerede har tatt på meg tredressen :)
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Psst dette er ikke teknisk tråd om vindusmontering, det passer bedre i en annen tråd.

Det at vindusbytte sparer strøm gjør heller ikke noe med strømprisen.

Forøvrig gjør vel det sykt våte været at strømprisene er lave i mesteparten av landet, men det kommer jo ikke til å vare.

Fastprisavtale basert på strømprisen nå, DET hadde vært noe 🫥🫥🫥

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på fredag 22. september 2023, klokken 22:02Psst dette er ikke teknisk tråd om vindusmontering, det passer bedre i en annen tråd.

Det at vindusbytte sparer strøm gjør heller ikke noe med strømprisen.

Forøvrig gjør vel det sykt våte været at strømprisene er lave i mesteparten av landet, men det kommer jo ikke til å vare.

Fastprisavtale basert på strømprisen nå, DET hadde vært noe 🫥🫥🫥

Ja, godt poeng, selv om Dalane Energi sier:
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 22:09
Sitat fra: Counterpointer på fredag 22. september 2023, klokken 22:02Psst dette er ikke teknisk tråd om vindusmontering, det passer bedre i en annen tråd.

Det at vindusbytte sparer strøm gjør heller ikke noe med strømprisen.

Forøvrig gjør vel det sykt våte været at strømprisene er lave i mesteparten av landet, men det kommer jo ikke til å vare.

Fastprisavtale basert på strømprisen nå, DET hadde vært noe 🫥🫥🫥

Ja, godt poeng, selv om Dalane Energi sier:
Dalane har jo rett i det, men det er vanskelig å ikke bruke strøm i det hele tatt!

RJK

#7655
Sitat fra: Counterpointer på fredag 22. september 2023, klokken 22:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 22:09
Sitat fra: Counterpointer på fredag 22. september 2023, klokken 22:02Psst dette er ikke teknisk tråd om vindusmontering, det passer bedre i en annen tråd.

Det at vindusbytte sparer strøm gjør heller ikke noe med strømprisen.

Forøvrig gjør vel det sykt våte været at strømprisene er lave i mesteparten av landet, men det kommer jo ikke til å vare.

Fastprisavtale basert på strømprisen nå, DET hadde vært noe 🫥🫥🫥

Ja, godt poeng, selv om Dalane Energi sier:
Dalane har jo rett i det, men det er vanskelig å ikke bruke strøm i det hele tatt!
Ingen som klarer å kutte alt forbruk, selv om man kan redusere hvor mye man må bruke av nettkraft.

Både i form av rene kutt i hva man bruker strøm til (trenger ikke drive kryptomining eller "minigartneri", eller annen strømkrevende hobby), og diverse enøk-tiltak.

Det være seg for å redusere varmeutslipp (isolering og tette varmelekkasjer) eller redusere unødvendig forbruk (varmepumpe, temperaturstyring, lysstyring og ventilering samt introdusere varmegjenvinning).

Eller for å starte eller øke egen strømproduksjon ved hjelp av solceller, mini vindmølle og/eller privat mini/micro elvekraftverk, om man har en elv eller større bekk som går innom tomta. Kjekt om man kan drive slikt uten nødvendigvis å ha så stor skala at det blir søknadspliktig og/eller konsesjonspliktig.

En annen ting er jo at forbruk nå på sommeren er billig, men kommer helt garantert til å koste (mye) mere om vinteren når kulda setter inn og når de polare stormene kommer til oss. Da vil jo besparelsen bli desto bedre.

Og skulle Europa oppleve en skikkelig langvarig, kald vinter, så går gass og annen energibruk opp, og lagrene tømmes raskere. Dette vil øke etterspørsel etter mer energi/gass, som da får stort sett all annen energi til å koste mer, inkludert strøm.

Kan man regne alt dette hjem? Mest sannsynligvis ikke. Men man kan og se på det som tiltak for å øke egen komfort (og samvittighet). Og så kan det være med på å jevne ut kostnaden sammenlignet med å måtte fyre for kråka når strømmen er på sitt dyreste.

Nesten som å betale litt mere rente ved å inngå fastrenteavtale for å sikre seg mot uforutsette endringer, som kan skape ubehagelige topper ellers. Er lettere å tåle et jevnt merbeløp per måned, sammenlignet med å få noen svære, og kanskje langvarige topper..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 23. september 2023, klokken 02:29Ingen som klarer å kutte alt forbruk, selv om man kan redusere hvor mye man må bruke av nettkraft.

Nei, men med husbatteri bør man komme ganske langt ned.

Ser man bort fra elbilen kan man vel i huset greie seg med rundt 6000kWh for en liten familie. 15kWh om dagen i ett godt isolert hus med varmepumpe bør holde, gitt sør-norsk kystklima.

Vi brukte 9000kWh i -22 i ett 80 talls hus uten etterisolering inkludert ca 800kWh elbillading, og med en luft til luft varmepumpe.

Solceller kan lett dekke hele forbruket i det meste av sommerhalvåret.

Jokeren her er selvfølgelig elbil, som kan gi store utslag.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. september 2023, klokken 09:17
Sitat fra: RJK på lørdag 23. september 2023, klokken 02:29Ingen som klarer å kutte alt forbruk, selv om man kan redusere hvor mye man må bruke av nettkraft.

Nei, men med husbatteri bør man komme ganske langt ned.

Ser man bort fra elbilen kan man vel i huset greie seg med rundt 6000kWh for en liten familie. 15kWh om dagen i ett godt isolert hus med varmepumpe bør holde, gitt sør-norsk kystklima.

Vi brukte 9000kWh i -22 i ett 80 talls hus uten etterisolering inkludert ca 800kWh elbillading, og med en luft til luft varmepumpe.

Solceller kan lett dekke hele forbruket i det meste av sommerhalvåret.

Jokeren her er selvfølgelig elbil, som kan gi store utslag.

Det forbruket du kommer med her er jo utrolig lavt. Vi har 185 m2 og bruker fort 20.000 kwh eksl. elbil lading inkl. vedfyring. Huset er oppført etter TEK-07 og målinger viser at det er svært tett (0.6) - og varmtvannsforbruket ligger på 2500 kwh pr år (har smarthus og måler varmtvannsbereder). Men vi har et klima her som kanskje betyr en del? Det har f.eks allerede vært minus om natten og det er veldig fuktig ute med tåke hver morgen hvilket har gjort at varmepumpen allerede er startet opp for sesongen. Jeg tror dette med ulikt klima betyr mye,mye mer enn hva mange kanskje tror. Jeg finner ingen annen forklaring på vårt høye forbruk. Når jeg sitter med måleresultatet fra tetthetsmåling samt har stålkontroll på varmtvannet - så er det jo bare en stor synder igjen...og det er oppvarming.

RJK

#7658
Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. september 2023, klokken 09:17
Sitat fra: RJK på lørdag 23. september 2023, klokken 02:29Ingen som klarer å kutte alt forbruk, selv om man kan redusere hvor mye man må bruke av nettkraft.

Nei, men med husbatteri bør man komme ganske langt ned.

Ser man bort fra elbilen kan man vel i huset greie seg med rundt 6000kWh for en liten familie. 15kWh om dagen i ett godt isolert hus med varmepumpe bør holde, gitt sør-norsk kystklima.

Vi brukte 9000kWh i -22 i ett 80 talls hus uten etterisolering inkludert ca 800kWh elbillading, og med en luft til luft varmepumpe.

Solceller kan lett dekke hele forbruket i det meste av sommerhalvåret.

Jokeren her er selvfølgelig elbil, som kan gi store utslag.
Ja, batterier gjør at en kan spare strøm til de dyrere periodene, men med den mengden strøm en får i overskudd om sommeren, for å heller bruke om vinteren når prisene er høye, vil jo kreve enormt med batterikapasitet.

Og batteriprisene er jo sinnsyke, koster jo fort mer å kjøpe batterpakker/banker eller løse celler for å bygge disse selv, enn å kjøpe billigste bilen med tilsvarende kapasitet. Og du må ha mange av disse.

Alternativet for de fleste i Norge, vil være å selge tilbake via nett, og spare på solkonto som man bruker når behovet er størst og prisene høyest. Klart, med en mindre pakke, kan man jevne ut toppene og unngå effekt-topper man ellers ville fått.

Og likevel vil man kunne selge mesteparten av overskuddet. Man flytter jo tross alt bare litt av energifangsten til bruk i andre timer av døgnet, der man ellers ville måtte kjøpt ekstern strøm.

Er jo noen som har fått satt opp varmelager via bergvarme, der man bruker solfangere for å sende varme til stein i grunnen.Prinsippet er at man utnytter soloppvarmingen når det er sommer og god energi å fange her, og man varmer opp en egnet grunnfjell-formasjon med dette.

Men den slipper selv varmen ut over et veldig langt tidsrom, så man klarer å utnytte denne varmen om vinteren. Og det forskes og testes ut tilsvarende men med sand som energilager i varmelageret.

Men dette er kanskje ikke noe for enkelthusholdninger å drive med om det skal være effektivt og ikke koste alt for mye, men kunne kanskje vært gjort for mindre lokalsamfunn og bydeler i mer tettbebygde områder.

Borer man dypt nok, kan vel flere i et område få noe ut av bergvarme ute varmelager, som er en langt enklere løsning. Men er mange som har oppdaget for seint, er at når mange gjør det samme i et område, så forsvinner varmen raskere i dybden man har boret seg ned til, og man må enda dypere for fortsatt å få utnyttet dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. september 2023, klokken 09:49Det forbruket du kommer med her er jo utrolig lavt. Vi har 185 m2 og bruker fort 20.000 kwh eksl. elbil lading inkl. vedfyring. Huset er oppført etter TEK-07 og målinger viser at det er svært tett (0.6) - og varmtvannsforbruket ligger på 2500 kwh pr år (har smarthus og måler varmtvannsbereder). Men vi har et klima her som kanskje betyr en del? Det har f.eks allerede vært minus om natten og det er veldig fuktig ute med tåke hver morgen hvilket har gjort at varmepumpen allerede er startet opp for sesongen. Jeg tror dette med ulikt klima betyr mye,mye mer enn hva mange kanskje tror. Jeg finner ingen annen forklaring på vårt høye forbruk. Når jeg sitter med måleresultatet fra tetthetsmåling samt har stålkontroll på varmtvannet - så er det jo bare en stor synder igjen...og det er oppvarming.

Ditt er litt høyt igjen synes jeg. Vi har 250m2 fordelt på 2 bygninger, originalt bygget i 1900 men påbygget, ombygget, rehabilitert og etterisolert i flere omganger. Vi har 25 grader inne på vinteren, og forbruk eks. elbillading er ca. 16-17.000kWh årlig (en del mindre fra strømnettet da solcelleanlegget leverer en del av forbruksstrømmen). Men vi sparer MYE på å ha en ny og moderne bergvarmepumpe (invertertype) som også produserer alt av varmtvann. Til gjengjeld inkluderer forbruket vårt utleieleiligheten vi har i egen bygning, så det er to stk. av alt fra kjøleskap til vaskemaskin som skal drives. Klimaet her i Fredrikstad er dog ikke så kaldt.

Vi har ingen vedfyring. Har ikke vedovn eller fungerende pipe engang.

Jeg har dog alltid vært påpasselig med å kjøpe energieffektive ting, alt fra kjøleskap og fryser til at absolutt all belysning er LED. Noen plasma-TV kom aldri inn i huset her for å si det slik ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Hvilken besparelse er det egentlig i dyre ledpærer og slikt med tanke på at lys er noe man først og fremst bruker i de mørkere, og kaldere, perioder av året og det meste av forbruket på gamle lyspærer jo går til oppvarming som sådan, en oppvarming man ellers må "kompensere" med bruk av varmekilder? Alt i led koster jo også en god del i innkjøp?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 24. september 2023, klokken 01:52Ja, batterier gjør at en kan spare strøm til de dyrere periodene, men med den mengden strøm en får i overskudd om sommeren, for å heller bruke om vinteren når prisene er høye, vil jo kreve enormt med batterikapasitet.

Og batteriprisene er jo sinnsyke, koster jo fort mer å kjøpe batterpakker/banker eller løse celler for å bygge disse selv, enn å kjøpe billigste bilen med tilsvarende kapasitet. Og du må ha mange av disse.

Alternativet for de fleste i Norge, vil være å selge tilbake via nett, og spare på solkonto som man bruker når behovet er størst og prisene høyest. Klart, med en mindre pakke, kan man jevne ut toppene og unngå effekt-topper man ellers ville fått.

Og likevel vil man kunne selge mesteparten av overskuddet. Man flytter jo tross alt bare litt av energifangsten til bruk i andre timer av døgnet, der man ellers ville måtte kjøpt ekstern strøm.

Dagens batteripriser gjør at det foreløpig er for dyrt å tenke langsiktig lading. Men husbatteri vil kunne ta nattforbruk i sommerhalvåret og vel så det.

På hytta kunne vi lett gått uten strømtrekk fra nett ett halvt år med ett gjennomsnittlig bilbatteri. Dog med moderasjon av elbillading.

Hjemme måtte vi nok hatt ett litt større batteri for en gråværsuke.

Men det skjer mye spennende på husbatteri fronten, det forskes nå f.eks på flytende metall batterier som kan lagre 1MWh i ca en kubikkmeter.

Med overdimensjonert solcelleanlegg og stort batteri så bør man være der.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: arthur på søndag 24. september 2023, klokken 07:54Hvilken besparelse er det egentlig i dyre ledpærer og slikt med tanke på at lys er noe man først og fremst bruker i de mørkere, og kaldere, perioder av året og det meste av forbruket på gamle lyspærer jo går til oppvarming som sådan, en oppvarming man ellers må "kompensere" med bruk av varmekilder? Alt i led koster jo også en god del i innkjøp?

Jeg har ikke bruk for en masse varme oppe i den falske himlingen fra downlightene. Varmen vil jeg ha fra gulvet. Utelampene avgir heller ingen brukbar varme. Og vi bruker da lys hele året, også på dagtid.

Bare utelampene sparer oss for ca. 800kWh i året i forhold til de som satt der når vi flyttet inn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Jeg har Elvia eller Klive som nett, de har jeg ikke hørt noe fra. Er dette ett markedsføringsstunt fra Norgesnett eller er det noe som vil komme over hele linja?

førategangtesla

Sitat fra: Counterpointer på søndag 24. september 2023, klokken 14:08Jeg har Elvia eller Klive som nett, de har jeg ikke hørt noe fra. Er dette ett markedsføringsstunt fra Norgesnett eller er det noe som vil komme over hele linja?

Tviler på det. Jeg er i sone 2 og har glitre nett, her fikk vi nettopp beskjed om at nettleien øker fra oktober. Men så har vi vel sikkert mye trafikk på nettet pga utenlandskablene vil jeg tro  :laugh:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA