Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Er jo litt morsomt - de høye strømprisene til bedriftene øker kostnadene, som lager et "skift i tilbudskurven", og presser prisene oppover, som igjen fører til at regjeringen nå "prisjusterer strømstøtten", slik at støtten blir lavere, og det en betaler enda høyere...
Fra E24 om statsbudsjettet:
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Hørte på en podcast om inflasjon. Inflasjon gjør at det eneste både politikere og sentralbanken tenker er at renten må økes. Dette gjør at alt blir dyrere og dermed svekkes kjøpekraften til de svakeste.

Det var en professor i økonomi (fra Harward) som hadde sterke innspill om at det finnes alternativ. Priskontroll kunne gi bedre effekt, men regnes som «vranglære» fordi en ikke er vant til dette. Dette til tross for at vi har lovgrunnlag fra 1997 i lov om priskontroll (mener det var navnet).
Dermed kunne priskontroll på f.eks strøm for en kortere periode, kunne gi mye mer målrettet kontroll.

Proffesoren har utfordret sentralbanksjefen til å gi ett konkret eksempel på en vare som blir billigere ved at renta økes. Ikke uventet kommer det ikke noe svar på dette fordi en bruker ett utrolig generelt tiltak med veldig liten treffsikkerhet.

Synes dette hører sammen med ToWalk sin post 👍🏼 3 øre høres veldig lite ut, men det er vel ca tre ganger Enova sitt budsjett totalt 😬

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 08. oktober 2023, klokken 14:46Det var en professor i økonomi (fra Harward) som hadde sterke innspill om at det finnes alternativ. Priskontroll kunne gi bedre effekt, men regnes som «vranglære» fordi en ikke er vant til dette. Dette til tross for at vi har lovgrunnlag fra 1997 i lov om priskontroll (mener det var navnet).
Dermed kunne priskontroll på f.eks strøm for en kortere periode, kunne gi mye mer målrettet kontroll.

Proffesoren har utfordret sentralbanksjefen til å gi ett konkret eksempel på en vare som blir billigere ved at renta økes. Ikke uventet kommer det ikke noe svar på dette fordi en bruker ett utrolig generelt tiltak med veldig liten treffsikkerhet.

Hele denne teorien om styringsrente er jo vanskelig å bevise virker, og er strengt ta bare en teori. For meg virker det som om bruk av styringsrente er mere som å behandle symptomer enn å gå på spesifikke årsaker (litt som å ta paracet).

Men saken er jo at renten har vært mere stabil siden dette prinsippet ble tatt i bruk av mange vestlige land tidlig på nittitallet.

Så kan man jo spørre seg om det er korrelasjon eller kausalitet. Den vestlige verden gikk jo inn i en veldig fredelig periode akkurat på den tiden, og nå som en større krig har brutt ut ser vi jo mere volatilitet i økonomien.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. oktober 2023, klokken 15:03
Sitat fra: Counterpointer på søndag 08. oktober 2023, klokken 14:46Det var en professor i økonomi (fra Harward) som hadde sterke innspill om at det finnes alternativ. Priskontroll kunne gi bedre effekt, men regnes som «vranglære» fordi en ikke er vant til dette. Dette til tross for at vi har lovgrunnlag fra 1997 i lov om priskontroll (mener det var navnet).

Hele denne teorien om styringsrente er jo vanskelig å bevise virker, og er strengt ta bare en teori. For meg virker det som om bruk av styringsrente er mere som å behandle symptomer enn å gå på spesifikke årsaker (litt som å ta paracet).

Men saken er jo at renten har vært mere stabil siden dette prinsippet ble tatt i bruk av mange vestlige land tidlig på nittitallet.

Så kan man jo spørre seg om det er korrelasjon eller kausalitet. Den vestlige verden gikk jo inn i en veldig fredelig periode akkurat på den tiden, og nå som en større krig har brutt ut ser vi jo mere volatilitet i økonomien.
Selv synes jeg solidaritetsargumentet er det viktigste. Hvorfor er det de med dårligst råd som skal blø når de rammes hardest av inflasjon i utgangspunktet.

Nå øker jo bankene inntjeningen sin med milliarder og så er det de som er lavtlønnet som skal redusere forbruket sitt, evt de arbeidsledige som det jo ønskes flere av for å bekjempe inflasjon.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Problemet med styringsrenten er at den rammer skjevt.
De med aller lavest inntekt har ikke boliglån fordi de ikke får det. De merker lite til økningen i renten, de leier mest sannsynlig og her kan utleier bare indeksregulere leien årlig, de kan forberede seg på en økning på ca 5% på leien. Har de forbrukslån/billån merker de det jo på den måten.

De som har det værst er to kategorier med boliglån.
1. De enslige, de som kun har èn inntekt for å ta renteøkningen.
2. De med middels til lavere inntekt og de med barn.

Så man kan jo diskutere på hvilken måte å bruke styringsrenten er den beste metoden.

Renten har vært høy tidligere.
Kanskje de burde vurdere å øke rentefradraget på lån, det har jo vært betydelig høyere tidligere.
22% nå, for 10 år siden i 2013 var den 28%, renten har ikke vært så høy som i dag siden 2008/9.

På 80 tallet, den berømmelige "jappetiden" når renten var over 16%, kunne man trekke fra hele 74% !! av rentekosten.

Kanskje på tide å øke rentefradraget? 30% for 2024 og øke mer i 2025 hvis rentene holder seg høye. Men det vil de sikkert ikke, for da får jo de med høy inntekt "en fordel de ikke fortjener".
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

SitatProblemet med styringsrenten er at den rammer skjevt.
Ja, styringsrenten slår ut negativt på mange måter. Slik er det med skatt også. Men begge to er gode verktøy for å styre Norge på en god kurs.... selv de patetiske norske rikingene som reiser til Sveits mener noe annet. «Ryk å reis» til de :D sier som hu partilederen jeg ikke husker navnet på..sa det så godt...

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 08. oktober 2023, klokken 22:09
SitatProblemet med styringsrenten er at den rammer skjevt.
Ja, styringsrenten slår ut negativt på mange måter. Slik er det med skatt også. Men begge to er gode verktøy for å styre Norge på en god kurs.... selv de patetiske norske rikingene som reiser til Sveits mener noe annet. «Ryk å reis» til de :D sier som hu partilederen jeg ikke husker navnet på..sa det så godt...
Hun var ikke partileder, selv om det virker som ikke skjønner forskjellen selv.

Var Peggy Antonsen, lederen for LO. Det fugleskremselet der, har ihvertfall sementert at det IKKE blir et medlemsskap i et LO-forbund for min del, som nå vurderer å melde meg inn i et fagforbund, egentlig kun for å få et ekstra lønnshopp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatVar Peggy Antonsen, lederen for LO......
Nei, kom på det nå, det var ikke Peggy H jeg tenkte på som sa det, det var hun RV lederen som ba Røkke ryk&reis :+1:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gEJgJA/bergstoe-mener-arbeidslinja-er-fattigdomsfelle

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Ikke for å være politisk ukorrekt, men en kan jo lure på om det er klokt at en som er utdannet barnevernspedagog er lederen av et politisk parti, når politikere i stor grad skal sørge for at økonomien skal gå rundt. Men som vaktbikkje for de svakeste og motpol til Støre er hun jo ypperlig.

Er egentlig mer bekymret for Marie Snevre Martinussen, som har blitt leder for rødt. Hun er jo egentlig godt skolert samfunnsøkonom, men så virker det som at hun bare vrir på det hun har lært  ;D
Jeg synes for øvrig hun har mange gode poenger...men stoler ikke på henne :-)

Tesla Model Y                         2021-

daktari

Så i dag og i morgen gikk strømprisene bananas igjen i NO1.
På natten 10 øre, kl 09 150 øre. Ca 15x økning eller 1500% om man vil. Eller 96% rabatt på natten. 
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LA-Thing

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 08. oktober 2023, klokken 22:09Ja, styringsrenten slår ut negativt på mange måter. Slik er det med skatt også. Men begge to er gode verktøy for å styre Norge på en god kurs.... selv de patetiske norske rikingene som reiser til Sveits mener noe annet. «Ryk å reis» til de :D sier som hu partilederen jeg ikke husker navnet på..sa det så godt...

Kirsti Bergstø, leder i SV som sa dette. Men tror ikke hun forstår hvorfor folk som eier bedrifter må flytte til Sveits. Usikker på om din kommentar er ironisk ment, men håper du forstår det.
Drammen, Tesla Model S #2510

hELgenen

Sitat fra: LA-Thing på mandag 09. oktober 2023, klokken 16:49
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 08. oktober 2023, klokken 22:09Ja, styringsrenten slår ut negativt på mange måter. Slik er det med skatt også. Men begge to er gode verktøy for å styre Norge på en god kurs.... selv de patetiske norske rikingene som reiser til Sveits mener noe annet. «Ryk å reis» til de :D sier som hu partilederen jeg ikke husker navnet på..sa det så godt...

Kirsti Bergstø, leder i SV som sa dette. Men tror ikke hun forstår hvorfor folk som eier bedrifter må flytte til Sveits. Usikker på om din kommentar er ironisk ment, men håper du forstår det.

LO lederen ville ta rikingene og Kirsti Bergstø formelig lynte med øynene når hun stod der på talerstolen og ba rikingene ryke og reise. Begge disse to vil egentlig bygge NED Norge selv om de ikke helt forstår det selv...

De fremstår også som forbilder for mobbere i skolen - sikkert ufrivillig - men de gjør faktisk det!

De er så fulle av hat mot rikinger at de ikke ser bjelken i sitt eget øye dessverre. Å be rikinger ryke og reise er det samme som å kaste ut Haaland fra landslaget eller nekte en Northug å starte på vm-femmila i Falun i 2015.
Vi trenger et samfunn der man kan bygge arbeidsplasser og føle at neste steg ikke blir tyngre enn forrige.
Jeg ble skikkelig sur når Bjørn Dæhlie takket velferds Norge ved først å flytte til et lokalt skatteparadis i Norge for så å ta med seg alt sammen til Sveits....Men jeg har gradvis forstått og innsett hvorfor - det føles rett og slett som det ikke er noen hensikt å jobbe lenger når man etter hvert ser hvor lite man egentlig sitter igjen med på siste kronen man tjener når ALLE skatter er betalt. Her forutsetter jeg selvfølgelig at man er i en formuesposisjon og at hver krone man tar inn også gir økt formue som det skal betales både formueskatt, eiendomsskatt og skatt på lønn osv. For SV og LO handler dette om en form for rettferdighet - men det er sett ut fra deres ståsted - ikke nødvendigvis objektivt. Rødt tror f.eks at alle rikinger forurenser mer enn de fattige fordi man har et bilde på netthinnen (Stordalen) av at alle rikinger (er som Stordalen...og) bruker masse penger på ting som forurenser. Selv har jeg litt formue - men jeg kjøper fortsatt first price mat, har ikke hytte og eier en enkel eiendom, riktignok i et godt nabolag, men jeg lever veldig enkelt og klarer meg egentlig fint med et glass vann  og et stekt egg på en skive kneippbrød til middag. Kino, teater eller spise ute gjør jeg aldri og flyreiser hater jeg og forsøker å gjøre alt hva jeg kan for å unngå i alle mulig sammenhenger slik at det blir maks en eller to flyreiser i året - da så kort som overhodet mulig  - jeg lever billig og nesten hver krone jeg tjener går direkte til økt formue som da gir økt skatt...Jeg føler jeg ikke får muligheten til å spare opp til det jeg ønsker uten at staten kommer og forsyner seg grådig underveis...men jeg kan leve med dette - men jeg kan ikke leve med å bli stemplet som klimaversting!
Det føles rett og slett som mobbing på helt feil grunnlag. Folk er ulike selv om de er rike - noe f.eks RØDT ikke forstår..Og hadde de sittet i rikingens posisjon så hadde de nok kanskje sett at man som riking også kan oppleve urettferdighet, bli mobbet på feilaktig grunnlag osv.. Det beste for samfunnet tror jeg er når alle føler at når man gjør en innsats så skal det gi en positiv belønning - man skal ikke føle at for hvert steg man tar så blir det neste tyngre.

https://roedt.no/blogg/det-er-de-rikeste-som-forurenser-mest

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA