Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: geear på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:52
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. februar 2023, klokken 05:12
Sitat fra: geear på tirsdag 31. januar 2023, klokken 21:15
Er bare å forberede oss på sinnsvake nettleier og høye strømpriser i lang fremtid, når vi satser alt på kraftkrevende industri, som slipper unna med småpenger i nettleie.

Virkelig. En prosess som er enda værre enn produksjon av hydrogen. Og så skal de koble den til nettet når vi allerede er på vei mot underskudd.

Nei, disse burde kun få strøm fra havvind.
Det handler om å gjøre skips og offshorenæringen grønn. Det er stort fokus på å rigge seg for ammoniakkdrift, og etableres nå både fyllestasjoner, fabrikker, og motorprodusentene bygger og tester motorer for ammoniakkdrift, for eksempel Wartsila. Det står en motor og går på ammoniakkblanding i testsenteret deres på Stord. Dessverre innebærer det lav effektivitet sammenlignet med eldrift, og problemet er at alt dette blir fryktelig skjevt når det er private forbrukere som betaler utbyggingene og i tillegg får høyere strømutgifter på grunn av kraftmangel.  ::)
Nå har kraftkrevende industri fått greie betingelser fordi det ville gi både arbeidsplasser og inntekter inn til Norge, og er det vi i hovedsak ønsker.

Det vi ikke ønsker, er at innsatsfaktoren skal selges uforedlet ut av landet, samtidig som både industribedrifter, andre produksjonsbedrifter og serviceindustri må lide, sammen med egne lands innbyggere. Dette er en dårlig form for omfordeling, og det kommer til å gjøre vondt i mange år fremover.

Dette vil jeg påstå at nasjonen Norge vil tape på i det lange løp, og det kan bli vanskelig å rette opp igjen på mange år.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

02jan

Matproduksjon/fiskeforedling var jo en produksjon/industri det var mye av i landet fram til jeg var lite barn på 70 tallet og litt utover 80 tallet.
Så var det noen som fikk en ide om å legge ned det meste av dette og flytte produksjonen til andre siden av jordkloden for så frakte ferdig foredlet fiskemat tilbake til Europeiske markedet.

Er det fortsatt slik at mat produsert på fossil energi (Kull/olje) utkonkurrerer kort reist transport og produksjon på vannkraft energi ?  Antar at mye av slik matproduksjon er betydelig automatisert med  høyteknologiske maskiner/roboter ?

Men hvis vi har solgt ut strømmen til kabler eller syrebehandling, så er det begrenset hva neste generasjon kan finne på med av produksjon med vannkraft energi.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Counterpointer

https://eiendomswatch.no/nyheter/handel/article14825881.ece

Det meldes på radioen i dag at det er rekordmange konkurser i januar. Dette følger trenden fra i fjor som hadde en avvikende stigning som ser ut til å akselerere.

Matprisene gikk rett til værs igjen i dag.

Og selv om ikke strømprisene alene har skylden er den høyt oppe når årsaker nevnes

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 01. februar 2023, klokken 22:58
https://eiendomswatch.no/nyheter/handel/article14825881.ece

Det meldes på radioen i dag at det er rekordmange konkurser i januar. Dette følger trenden fra i fjor som hadde en avvikende stigning som ser ut til å akselerere.

Matprisene gikk rett til værs igjen i dag.

Og selv om ikke strømprisene alene har skylden er den høyt oppe når årsaker nevnes

Ja, det med konkurser er noe vi har spådd og sett tendenser til lenge. 60% mer i januar i år enn januar i fjor.

Nå vil jo reallønnen etter mat og strøm  er dekket falle enda mer, ettersom den siste renteøkningen først gir effekt i februar, økt mat gjelder fra nå, og strømpriser er usikre..Dermed kjøper folk færre ting, og bedrifter vil slite enda mer.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. februar 2023, klokken 00:02
Ja, det med konkurser er noe vi har spådd og sett tendenser til lenge. 60% mer i januar i år enn januar i fjor.
De fleste har forstått dette og har sett det komme, men «noen» har hatt fryktelig tungt med å forstå det. Ikke sikkert det går inn nå heller

stefse

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 02. februar 2023, klokken 00:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. februar 2023, klokken 00:02
Ja, det med konkurser er noe vi har spådd og sett tendenser til lenge. 60% mer i januar i år enn januar i fjor.
De fleste har forstått dette og har sett det komme, men «noen» har hatt fryktelig tungt med å forstå det. Ikke sikkert det går inn nå heller
Meningsmålingene går deretter.
De vil nok snart forstå at den eneste måten å sanke tilbake stemmene på, er å avslutte chatrobot-modus hvor folk skal snakkes til "fornuft" og gå over i lygarmodus. Dvs begynne å gå over til å love helt konkrete ting som skal fikse problemet. Når makten er sikret er det over i ansvarligmodus, og det mest ansvarlige en politiker på tinget i dag kan gjøre er å følge opp internasjonale forpliktelser, dvs. avsi sin myndighet og stemple nye eøs direktiver.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Energikommisjonen har levert sin rapport der man foreslår mer av alt raskere.. For oss på "gulvet" i samfunnnet betyr det mer ødelagt natur,raskere og til en høyere pris.

Alle skal raskere få rasert sine nære friluftsområder og betale høyere pris for å holde varmen.

Miljøministeren var på radioen i morges og påpekte at de av oss som drømte om  støtte til enøk tiltak på egen eiendom også bare kunne glemme det. Her skal det lages nye regler som kun de store aktørene kan benytte

THE

Jeg har tidligere hatt tiltro til våre politikere, og ment at Norge er godt styrt med mange verktøy for å sørge for at det beste for landet og dets innbyggere blir gjort. I tillegg har Norge bidratt en god del internasjonalt. Nå kan jeg ikke si det samme lenger, og tror mange har det slik. Jeg har avsmak for MANGE av ministrene, og stort sett alt av politikk som blir gjennomført om dagen.

Jeg synes det lyser inkompetanse som en glorie rundt regjeringskontorene, og er i alle fall helt sikker på at Ap ALDRI mer kommer til å få en stemme fra meg, uavhengig av lokalvalg eller stortingsvalg. Det har de nåværende regjeringspolitikerne sørget for. Sp har aldri vært, og blir aldri et parti jeg ville vurdert å stemme på, men tror mange tidligere Sp-velgere også er kurert for lang tid framover.

Tiltakene og løsningene som regjeringen har på strømkrisen, men også andre utfordringer er jo egentlig bare å klage på rikinger, bedrifter, vanlige folk og alle andre. Det er ingenting som regjeringen selv kan gjøre i handling, bortsett fra å lage masse fine fraser med lovnader og fine ord, men uten noe midler til på gjennomføre noe som helst. Den eneste konkrete løsningen er skattlegging og økte avgifter. Samtidig gjemmer de seg bak at de betaler tilbake litt av det vi har betalt inn til staten som følge av høy strømpris. De har derimot ikke konkrete forslag til hva som kan gjøres for å redusere strømprisene, eller hvordan vi skal bygge ut mer kraftproduksjon, og det de har gjort på det området så langt tror jeg faktisk kan gjøre ting verre i stedet for bedre på mellomlang sikt.



Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Syklist

ENØK, solenergi fra bygg og oppgradering av eksisterende vannkraftverk burde ha topp prioritet, i tillegg til havvind. 

Og glem landstrøm til off-shore installasjoner, enten får man bygge ut havvind for dette, eller bruke gassturbiner som i dag. Viktig at næringslivet får levelige strømpriser slik at vi fortsatt kan ha industri i Norge.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

arthur

Jeg slutter ikke å undres over hvor "nærsynte" mange er mht bruk av statistikk og faller for pressens mange "fete" overskrifter hvis formål er salg, ikke først og fremst informasjon, dessverre.

Dette ser man ikke minst når det gjelder diskusjoner om global oppvarming hvor noen klarer å påpeke at siden det er ny kulderekord for uken på f.eks Toten så er global oppvarming "fake news". Litt av det samme ser på her nå mht bruk av "statistikk" hva angår konkurser. Selv velger jeg å se ting litt mer i sammenheng, og over tid, og kan da f.eks nevne følgende:

Antall konkurser åpent i årene:

2018 - 5.071
2019 - 5.002
2020 - 4.099
2021 - 3.326
2022 - 3.705

Tallene er de offisielle tallene og hentet fra hjemmesidene til Brønnøysundregisteret så kan vanskelig benektes, eller?

Så ja, kanskje blir tallene like høye som i 2018/2019, men hvor mange her klaget da som de gjør nå mht hvor ille det står til og hvor ille det ser ut?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DagfinnN

#5875
Jeg fatter ikke hvorfor så mange politikere er i mot kjernekraft. De nye små kjernekraftverkene kan komme på banen om ca 5 år og er så sikre som det går an å få de.
Kjernekraft vil løse det grønne skiftet og med minimalt arealforbruk. Et slikt kraftverk vil kun beslaglegge et område på størrelse med en fotballbane. Sammenlign det med storstilt utbygging av vindmøller.
I tillegg kan slike kraftverk kjøres når vind, sol eller nedbør ikke strekker til.
Misforståtte motforestillinger må det kunne gå an å informere opinionen vekk fra.
Se folkeopplysningen om kjernekraft og ikke minst "debatten" fra 24. januar.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 02. februar 2023, klokken 13:33
Jeg fatter ikke hvorfor så mange politikere er i mot kjernekraft. De nye små kjernekraftverkene kan komme på banen om ca 5 år og er så sikre som det går an å få de.
Jeg tror det kommer av to ting. De tror opinionen er imot det, så gidder ikke sette seg inn i det. Derav punkt to, de gidder ikke sette seg inn moderne kjernekraft.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

#5877
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 02. februar 2023, klokken 13:33
Jeg fatter ikke hvorfor så mange politikere er i mot kjernekraft. De nye små kjernekraftverkene kan komme på banen om ca 5 år

Kanskje disse politikerne har hørt om LCOE?  Se bildet nedenfor.
Dette bildet er en skjermdump fra Sabine sin video nedenfor, men Rosie har tilsvarende bilder i sin video.

Det er foreløpig ingen bevis for at SMR skal bli billigere enn tradisjonell nuclear.
Det er jo lov å håpe, men jeg kan bare ikke forstå hvorfor vi i Norge skal være først i verden med å teste ut dette.
Vi er jo et av få land som ikke trenger "baseload" eller hva det nå heter, det har vi i vannkraften.

Hvis det er flere pensjonister enn meg der ute i elbilverdenen (eller andre som har god tid til å se Youtube videoer) -  her er et par gode videoer om dette temaet fra to av mine favoritt Youtubere.
Sabine Hossenfelder: https://youtu.be/0kahih8RT1k?t=1
Engineering with Rosie:  https://youtu.be/2a4CeJ6XjUE?t=1

mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. februar 2023, klokken 15:39
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 02. februar 2023, klokken 13:33
Jeg fatter ikke hvorfor så mange politikere er i mot kjernekraft. De nye små kjernekraftverkene kan komme på banen om ca 5 år og er så sikre som det går an å få de.
Jeg tror det kommer av to ting. De tror opinionen er imot det, så gidder ikke sette seg inn i det. Derav punkt to, de gidder ikke sette seg inn moderne kjernekraft.

De klarer ikke sette seg inn i dette.
Finnes det en politiker i regjeringen med realfagbakgrunn? Hvor mange av mange i regjeringen har høyere utdannelse med  fordypning i ingeniørfag? Finnes det politikere med interesse for teknologi?

Kjernekraft skepsisen  er trolig basert på følelser....det er nå min antagelse.

Electric cars in Norway

Det ble nevnt noe her inne tidligere om dette med vindturbiner langs veiene og jeg leser at dette er jo veldg vanlig i tyskland. Noen som vet mer om hvor effektivt det er? Kan selv ikke huske å ha lagt så mye merke til at det har vært så veldig mye av disse vindmøllene de gangene jeg har sust gjennom landet på autobahn - men har jo sett noen både gjennom Danmark og Tyskland. Men ikke veldig mange langs motorveiene. Men det er det kansje blitt nå i det siste eller?

Bilde er herfra
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ordforer-i-bamble-snur-om-vindkraft_-_-det-er-spennende-1.16279761

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA