Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: goggo på torsdag 02. februar 2023, klokken 17:15
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 02. februar 2023, klokken 13:33
Jeg fatter ikke hvorfor så mange politikere er i mot kjernekraft. De nye små kjernekraftverkene kan komme på banen om ca 5 år
Vi er jo et av få land som ikke trenger "baseload" eller hva det nå heter, det har vi i vannkraften.



Det er feil - når kulda setter og og forbruket makses ut så ligger vi ekstremt nær effektmaks i dag.
Mao. en vindstille kald dag om kort tid kan resultere at industri MÅ skru av sin produksjon.
Det er derfor kraftbransjen skriker opp om vi MÅ vi ha mer effekt utbygging.
Det er derfor kraftbransjen har blir forbannet på dette høyprisbidraget som  jo i realiteten reduserer verdien av en slik investering og i ytterste konsekvens medfører at man ikke vil investere i mer regulerbar effekt. Energiministeren stod frem i media her om dagen og ropte ut at den som ikke investerte i mer effekt gjorde en dårlig vurdering - for vi MÅ ha mer effekt og at det vil være lønnsomt å gjøre en slik investering.  Problemet for regjeringen er jo at kraftbransjen føler de ikke kan stole på at f.eks dette høyprisbidraget er midlertidig. Dette er vel som det var med diesel biler tidligere - regjeringen den gang hylte jo opp om at folk måtte kjøpe denne type bil - og folk gjorde så - og vipps økte avgiftene mest på denne type bil. Det samme er i ferd med å skje med elbilen nå - plutselig kommer man med egne særskilte avgifter KUN på elbil. Man kan ikke stole på politikere lengre - og dagens regjering driver jo å utformer nye avgiftsregimer på bakrommet uten at det i det hele tatt er ute på høring.  Hvem kan vi stole på om dagen?

goggo

Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. februar 2023, klokken 17:18
Kjernekraft skepsisen  er trolig basert på følelser....det er nå min antagelse.

Eller pris/LCOE??
Se min post ovenfor.

Sorry altså, men jeg får et inntrykk av at nå er kjernekraft tilhengerne i ferd med å bli like overbevist om at de har rett som hydrogentilhengerne har vært de siste 20 årene.

Ja - det er fint at det forskes på kjernekraft og andre alternativer - men hvorfor skal vi bruke tid/ressurser/skattepenger på det her i Norge av alle steder? Jeg kan bare ikke begripe det.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. februar 2023, klokken 17:32
Det ble nevnt noe her inne tidligere om dette med vindturbiner langs veiene og jeg leser at dette er jo veldg vanlig i tyskland. Noen som vet mer om hvor effektivt det er? Kan selv ikke huske å ha lagt så mye merke til at det har vært så veldig mye av disse vindmøllene de gangene jeg har sust gjennom landet på autobahn - men har jo sett noen både gjennom Danmark og Tyskland. Men ikke veldig mange langs motorveiene. Men det er det kansje blitt nå i det siste eller?

Bilde er herfra
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ordforer-i-bamble-snur-om-vindkraft_-_-det-er-spennende-1.16279761

Det er en del vindmøller ned over Europa som ikke er så langt unna veier. I Norge har man sterkere kulde og følgelig mer utfordringer med iskast. Dette er en kjempeproblem med vindmøller i f.eks Sverige. Jeg har selv sett isklumper store som snømenn bli kastet flere hundre meter. Dette kan drepe en person.
Så skal man bygge vindmøller i nærheten av vei her i Norge så må det gjøres ganske store sikkerhetsvurderinger i større omfang enn nedover i Europa pga. vårt klima

hELgenen

Sitat fra: goggo på torsdag 02. februar 2023, klokken 17:38
Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. februar 2023, klokken 17:18
Kjernekraft skepsisen  er trolig basert på følelser....det er nå min antagelse.

Eller pris/LCOE??
Se min post ovenfor.

Sorry altså, men jeg får et inntrykk av at nå er kjernekraft tilhengerne i ferd med å bli like overbevist om at de har rett som hydrogentilhengerne har vært de siste 20 årene.

Ja - det er fint at det forskes på kjernekraft og andre alternativer - men hvorfor skal vi bruke tid/ressurser/skattepenger på det her i Norge av alle steder? Jeg kan bare ikke begripe det.

mvh
Hugo

Fordi dette kan redde klimaet OG miljøet. Bruker vi penger på vindmøller så ødelegger vi miljøet på sikt.
Hva er poenget med å leve dersom naturen er bygget ned og man må vandre blant betongklosser med blomster i?

Counterpointer

Sitat fra: goggo på torsdag 02. februar 2023, klokken 17:38
Eller pris/LCOE??
Pris tror jeg er et veldig viktig poeng. Men det er flere.

Avfallshåndtering. Krever mye.

Driftsikkerhet. Det er ikke 100% driftstid på de kraftverkene som eksisterer. Det nye i Finland ble jo knapt åpnet før det ble stopp for å reparere.

Lang byggetid. Vi snakker 10-20 år før det kan produsere.

Men alt det ovenstående er konvensjonelle atomkraftverk. De nye små som kan serieproduseres har litt andre forutsetninger. Det finnes også prototyper som bruker avfall fra vanlige atomkraftverk som drivstoff. Her er LCOE ukjent enda.

Til tross for at jeg ser det er utfordringer er jeg likevel tilhenger. Både fordi vi trenger mer baseload og fordi vi bør ha et litt mer diversifisert strømsystem. Verden er uforutsigbar og vi trenger flere ben å stå på.

Både Thorium og fusjon kan komme i løpet av neste mannsalder og da er det lurt å ha kompetanse på atomkraft i Norge. Litt mer enn en enkelt forskningsresktor......

stefse

Nok et debattprogram om strømprisen i kveld. Dette går ikke over av seg selv ihvertfall.
Så denne forskeren som leste fra ACER og energimarkedspakkene at selv om vi lykkes med å bygge ut nok kraft til å stenge den inne på tross av den økte eksportkapasiteten, så vil dette organet på sikt kreve at flaskehalsinntektene skal gå med til å bygge ut ny kapasitet.
Etablissementet, om vi kan kalle dem det, hevder at vi selv bestemmer om vi skal bygge ut mer overføringskapasitet eller ikke, men sett i lys av hvordan norges europapolitikere normalt forholder seg til slike ting, er det vel ikke spesielt overraskende at når det kommer til stykket vil "utenlandske forpliktelser" igjen trumfe hensynet til Ola Nordmann.
ACER og EØS er blitt en skikkelig klamp om foten, og jo lenger det tar før problemet blir tatt ved roten, jo mer avsky vil befolkningen få både for ACER og for politikerne som skal forsvare det.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

#5886
Bilde med Fredrik viser utbygde og planlagte vindkraft anlegg. Ser ut som vi skal ramme inn fastlandet mot kysten vår i årene fremover. Ikke bra.

Men å sette vindmøllene langt ute til havs - det liker jeg. For de ser vi jo uansett ikke. Unntatt når vi flyr og sitter ved vinduet da ;D


DagfinnN

Enig med deg. Ufattelig for meg at oljeplattformene skal elektrifisere med å trekke kabler fra land. De bør heller ha vindmøller, batterier og aggregat som reserve. Om aggregatet må brukes 25% av tiden gjør ikke noe. Det er fortsatt 75% igjen til strøm.
Vi ser neppe noe særlig til vindmøllene når vi flyr heller. Er man i 8000 m høyde blir selv 250 m vindmøller små.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

stefse

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 02. februar 2023, klokken 23:22
Enig med deg. Ufattelig for meg at oljeplattformene skal elektrifisere med å trekke kabler fra land. De bør heller ha vindmøller, batterier og aggregat som reserve. Om aggregatet må brukes 25% av tiden gjør ikke noe. Det er fortsatt 75% igjen til strøm.
Vi ser neppe noe særlig til vindmøllene når vi flyr heller. Er man i 8000 m høyde blir selv 250 m vindmøller små.
Dette har jeg også sansen for. En egen energi(pris)sone til havs, hvor vindturbiner driver eksporttoget av gass til kontinentet direkte, uten noen prissmitte til land.
Det betyr at plattformene fremdeles må bygges med gassturbiner til reservekraft, men at disse i stor grad vil være avslått. Når et større areal er dekket, vil flere værsoner trolig føre til at det alltid er noe vindkraft som produseres.
Den andre kampen er at turbinbladene skal produseres av (norsk) aluminium, for ikke å forsøple matfatet vårt med mikroplast. Dette er ganske viktig på sikt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: stefse på torsdag 02. februar 2023, klokken 22:19
ACER og EØS er blitt en skikkelig klamp om foten, og jo lenger det tar før problemet blir tatt ved roten, jo mer avsky vil befolkningen få både for ACER og for politikerne som skal forsvare det.

En må jo ta utgangspunkt i målet til EU, nemlig like priser over hele Europa.
Det er jo her debatten må begynne. Fleten som var med i debattprogrammet påpekte jo noe alle i bransjen vet allerede, at det skal ekstremt mye utbygging til for å stoppe denne prissmitten. Og dersom prisforskjellen blir stor vil EU gjøre alt hva det kan for å fjerne prisforskjellen igjen. 

Så hva betyr like priser for Norge på sikt? Vi er annerledeslandet i Europa med ekstrem avhengighet til elektrisitet sett opp mot EU. Mao. vi bor i et land der vi MÅ bruke mer elektrisitet enn andre EU land for å kunne leve her.
Det er jo dette som er den store hodepinen på sikt. F.eks vil andelen av inntekt som må gå til oppvarming på sikt ligge skyhøyt over hva man må i EU. Å produsere noe i dette landet vil bli ekstrem dyrt på sikt - ja det blir rett og slett relativt ennå mye dyrere å bo i Norge sammenlignet med andre EU land. 

Det er er jo med utgangspunkt i det uttalte EU målet om lik pris innad i hele EU debatten burde starte.
Hvordan skal Norge posisjonere seg i dette? Er det et mål vi er enig i? Og dersom svaret er  at vi skal ha billigere kraft her enn i EU, vel så må man også innrette politikken slik.

Jeg tror rett og slett Støre og et flertall av norske politikere har lurt seg selv eller latt seg forlede mhp ACER og i debatten om utenlandskablene.  Stoltenberg var f.eks svært uenig med Støre i debatten om utenlandskablene
i sin tid og mente at Norge ikke var tjent med å bygge flere kabler mot EU. Støre fikk viljen sin. Det samme skjedde mhp. ACER. Man gikk inn i dette med en ide om at Norge var tjent med å gå inn i ACER - så møter man seg selv i døren og ser at man har mistet flere politiske virkemidler for å regulere markedet. Så står man der og må forsvare noe man gradvis forstår kanskje ikke er så bra. Flere politikere som var for - har jo snudd og erkjent at de tok feil.  Det som er frustrerende er jo når man møter mennesker som ikke vil erkjenne sine feil og isteden forsøker å vri seg unna og kanskje fortsetter å gjøre desperate grep i håp om en gang få rett.
Støre og hans venner minner meg om folk som har gjort en idiotisk investering og i en ren desperasjon hopper på ennå mer risikofyllte prosjekter i håp om å reparere skaden som har skjedd.
Jeg tror som Fleten i debattprogrammet at vi ikke klarer å bygge oss ut av prissmitten. Ingen med vettet i behold vil bygge ut mer i Norge dersom prisen her vil bli mye lavere enn i EU - da bygger de heller i EU.  Det eneste man kan gjøre er å sette foten ned ved et ethvert initiativ til å fornye eller bygge flere utenlandsforbindelser. Problemet for Norge vil jo være at det er EU som har designet reglene og Norge har skrevet under på at de skal følge reglene. 

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på fredag 03. februar 2023, klokken 07:31
Jeg tror rett og slett Støre og et flertall av norske politikere har lurt seg selv eller latt seg forlede mhp ACER og i debatten om utenlandskablene.  Stoltenberg var f.eks svært uenig med Støre i debatten om utenlandskablene
i sin tid og mente at Norge ikke var tjent med å bygge flere kabler mot EU. Støre fikk viljen sin.
Støre fikk viljen sin?
Det var jo Solberg regjeringen som bestemte Acer og kabler. Greit at du politisk ikke liker AP, men ikke gi de skylden for noe de ikke har gjort "alene".
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

THE

Sitat fra: DagfinnN på fredag 03. februar 2023, klokken 08:17
Sitat fra: hELgenen på fredag 03. februar 2023, klokken 07:31
Jeg tror rett og slett Støre og et flertall av norske politikere har lurt seg selv eller latt seg forlede mhp ACER og i debatten om utenlandskablene.  Stoltenberg var f.eks svært uenig med Støre i debatten om utenlandskablene
i sin tid og mente at Norge ikke var tjent med å bygge flere kabler mot EU. Støre fikk viljen sin.
Støre fikk viljen sin?
Det var jo Solberg regjeringen som bestemte Acer og kabler. Greit at du politisk ikke liker AP, men ikke gi de skylden for noe de ikke har gjort "alene".
Det kan du si, men grasrota i AP stemte mot ACER. Jeg legger ved noen linker til hva som foregikk i partiet under diskusjon av disse sakene. https://www.nrk.no/vestland/ap-grasrota-seier-nei-til-acer-1.13954679, her er det gode spørsmål som blir stilt til ACER. Og det er vel egentlig samme kritikken av ledelsen av AP som vi ser i dag. Regjeringa gjennomfører store endringer uten noen som helst konsekvensvurdering. Inkompetansen i AP er ikke ny, og har pågått mye lenger enn Støre-regjeringa.

https://neitileu.no/aktuelt/10-av-17-fylkeslag-i-ap-mot-acer
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/zLQ1Wr/striden-rundt-eus-energipakke-stoere-fikk-stoette-av-flertallet-av-kraftfylkene
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på fredag 03. februar 2023, klokken 08:17
Sitat fra: hELgenen på fredag 03. februar 2023, klokken 07:31
Jeg tror rett og slett Støre og et flertall av norske politikere har lurt seg selv eller latt seg forlede mhp ACER og i debatten om utenlandskablene.  Stoltenberg var f.eks svært uenig med Støre i debatten om utenlandskablene
i sin tid og mente at Norge ikke var tjent med å bygge flere kabler mot EU. Støre fikk viljen sin.
Støre fikk viljen sin?
Det var jo Solberg regjeringen som bestemte Acer og kabler. Greit at du politisk ikke liker AP, men ikke gi de skylden for noe de ikke har gjort "alene".

Det var faktisk Støre som fikk oss med ved å sikre flertall i Stortinget når det ble stemt over dette.

https://www.nrk.no/norge/stortinget-stemte-ja-til-eus-energibyra-acer-1.13974773

Det er NULL tvil om dette. Uten dette flertallet hadde man ikke gått inn i Acer.

At Solberg ønsket seg med er så sin sak - det var derimot Støre som gjennom lange debatter og intern strid faktisk var garantisten for at Norge tilsluttet seg. Dette er det ingen tvil om.

Videre skal jeg innrømme at jeg har stemt AP - jeg liker ideologien til AP mye - dvs. jeg likte den mye. Den har endret seg over tid og nå står jeg mer på linje med Giske.  Jeg mener også oppriktig at Støre omgir seg med et svært dårlig mannskap. Et mannskap med manglende kompetanse og et mannskap som drar AP fra et styringsdyktig parti til et parti som ikke evner å styre. Høyre har et mye sterkere lag med mer kunnskap og er styringsdyktig. Jeg er mye uenig  og enig i mange saker både til venstre og høyre i politikken og politisk har jeg vandret nesten langs hele aksen fra venstre til høyre.  Jeg tror landet ikke er tjent med å regjeres på den måten som det gjøres i dag av den enkle grunn at de ikke har kompetanse nok til å regjere - og ikke er de villige til å skaffe seg det heller ser det ut som.

arthur

Sitat fra: hELgenen på fredag 03. februar 2023, klokken 08:54
Sitat fra: DagfinnN på fredag 03. februar 2023, klokken 08:17
Sitat fra: hELgenen på fredag 03. februar 2023, klokken 07:31
Jeg tror rett og slett Støre og et flertall av norske politikere har lurt seg selv eller latt seg forlede mhp ACER og i debatten om utenlandskablene.  Stoltenberg var f.eks svært uenig med Støre i debatten om utenlandskablene
i sin tid og mente at Norge ikke var tjent med å bygge flere kabler mot EU. Støre fikk viljen sin.
Støre fikk viljen sin?
Det var jo Solberg regjeringen som bestemte Acer og kabler. Greit at du politisk ikke liker AP, men ikke gi de skylden for noe de ikke har gjort "alene".

Det var faktisk Støre som fikk oss med ved å sikre flertall i Stortinget når det ble stemt over dette.

https://www.nrk.no/norge/stortinget-stemte-ja-til-eus-energibyra-acer-1.13974773

Det er NULL tvil om dette. Uten dette flertallet hadde man ikke gått inn i Acer.

At Solberg ønsket seg med er så sin sak - det var derimot Støre som gjennom lange debatter og intern strid faktisk var garantisten for at Norge tilsluttet seg. Dette er det ingen tvil om.

Videre skal jeg innrømme at jeg har stemt AP - jeg liker ideologien til AP mye - dvs. jeg likte den mye. Den har endret seg over tid og nå står jeg mer på linje med Giske.  Jeg mener også oppriktig at Støre omgir seg med et svært dårlig mannskap. Et mannskap med manglende kompetanse og et mannskap som drar AP fra et styringsdyktig parti til et parti som ikke evner å styre. Høyre har et mye sterkere lag med mer kunnskap og er styringsdyktig. Jeg er mye uenig  og enig i mange saker både til venstre og høyre i politikken og politisk har jeg vandret nesten langs hele aksen fra venstre til høyre.  Jeg tror landet ikke er tjent med å regjeres på den måten som det gjøres i dag av den enkle grunn at de ikke har kompetanse nok til å regjere - og ikke er de villige til å skaffe seg det heller ser det ut som.

Kan slutte meg til mye av det du skriver og for egen del så jeg helst en allianse mellom AP og Høyre, ike en politikk hvor jeg ville være enig i alt, men et styringsdyktig flertall som ville ha gitt forutsigbarhet og ha sluppet alle disse særinteressene som preger de fleste andre partiene (unntaket er V etter mitt syn).

Men hvordan ser du for deg at man skal få folk inn som har den nødvendige/riktige kompetansen og er politisk engasjerte? I dag skjer dette på grasrota, og oppover, ikke ved utlysning av ledig stilling på finn.no!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 03. februar 2023, klokken 10:05
Men hvordan ser du for deg at man skal få folk inn som har den nødvendige/riktige kompetansen og er politisk engasjerte? I dag skjer dette på grasrota, og oppover, ikke ved utlysning av ledig stilling på finn.no!

Ja - det er et demokratisk problem som dessverre har blitt større jo rikere vi har blitt i dette landet.
Nå sitter vi f.eks med en kunnskapsminister som så vidt har klart å fullføre videregående skole og vil ha vekk alle karakterer.......

Videre vet jeg fra min egen studietid at de som engasjerte seg i politikk kanskje ikke alltid var de flinkeste eller de med evner i f.eks i typiske "vanskelig" fag som matematikk,fysikk osv. og dermed havnet på studier innen humanistiske fag. Jeg har tatt noen emner i humanistiske og juridiske fag også - og lettere studier har jeg aldri vært borte i. Det ble realfag,ingeniørfag, IT og noe økonomi for meg da jeg fant det mer utfordrende for egen del og jeg likte alltid å utfordre meg på det som var vanskeligst. 

Tidligere var det vel mer en lett blanding i politikken mhp bakgrunnen man hadde - nå virker det som om man enten ikke har utdannelse i det hele tatt eller dersom man har det - så er det humanistiske fag eller juridiske fag man har studert.

Jeg har ikke oppskriften på hvordan man skal få til en mer spredt blanding mhp bakgrunn i politikken, men jeg ser at dette begynner å bli et problem.  Nå er det ikke nødvendigvis slik at man er smart/ikke smart mhp. hvilken bakgrunn/utdannelse man har - men det handler om hvilket bilde av verden man har også. Og det blir gjerne farget gjennom oppvekst,yrkesvalg og utdannelse. Og i dag har vi alt for mange som har gått "samme" skole.

Dette burde faktisk bekymre dagens politikere - uavhengig av ståsted. Evner man å se at verden kan leses også med andre øyne, vel da er man i det minste på rett spor. Men jeg ser jo at noen er totalt fastlåst i sitt eget bilde og aldri vil endre mening.

Og jeg er skremt over hvor lite noen politikere forstår innen de f.eks tar en avgjørelse. Og jeg er ennå mer skremt når man ikke tillater seg å innrømme feil. Det er mye bedre å innrømme feil, enn å prøve å beskytte tidligere beslutninger gjennom å dytte på med mer politikk i en retning som man kanskje selv forstår ikke lenger virker........

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA