Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på lør 27. nov 2021, kl. 14:48
Er det noen som har påstått at (det helt nødvendige) grønne skiftet IKKE kommer med en pris? Jeg er redd for at vi kan se en "pris" som vil utgjøre en hel prosent, kanskje sågar to, av vårt BNP hvilket betyr at vi må gå ned et hakk på prisen av en god vin til kosen på lørdag, helt forferdelig!

arthur  :+1: he he dagens beste så langt. Da går jeg for "husets røde" som jo ofte er den billigste...

26.000 kWh

Sitat fra: arthur på lør 27. nov 2021, kl. 14:48
Er det noen som har påstått at (det helt nødvendige) grønne skiftet IKKE kommer med en pris? Jeg er redd for at vi kan se en "pris" som vil utgjøre en hel prosent, kanskje sågar to, av vårt BNP hvilket betyr at vi må gå ned et hakk på prisen av en god vin til kosen på lørdag, helt forferdelig!
Vannkraftsystemet i Norge har en samlet produksjonskapasitet på nesten 140 TWh. Det egentlige grønne skiftet er vi ferdig med for lenge siden. Det vi ser nå er en situasjon hvor hele energisystemet i Europa forgiftes av ustabil kraftproduksjon som krever stabil energi fra blant annet Norge. Det betyr at prisene vil måtte stabilisere seg på høyere nivåer på sikt. Vindkraften i Norge eies av store spesialiserte fond som får tilgang til subsidier og tilnærmet gratis infrastruktur.  Dette kommer til å koste oss mye mer enn et par flasker vin.

arthur

Jeg sa ikke et par flasker vin, men nedjustert kvalitet på vinen hver eneste uke hele året, riktig ille dette her! Vel, tror jeg skal skeie ut på julaften med en vin av "gammel/pris" kvalitet.

Rollep

Sitat fra: kWh2017 på lør 27. nov 2021, kl. 14:10
Sitat fra: Mobileum på fre 16. jul 2021, kl. 13:06
I sommer har strømprisene vært stabilt "høye", og dette skjedde nøyaktig samtidig med at de koblet til en ny kabel til Europa. Løfter om rimeligere strøm om natten er borte, og det er ingen variasjoner om det sprutregner, blåser, eller om solen skinner. Strømleverandørene har kryptiske tilbakemeldinger når de blir bedt om en forklaring, og politikere (som sannsynligvis heller ikke skjønner bæret) toer sine hender. Noen som kan "lyse oss opp"?
Velkommen til det grønne skiftet. Håper virkelig ikke at folk tror at et slikt skifte blir gratis.

Javisst, det vi ser nå er bare småtterier i forhold til hvordan det blir etter hvert som vi kommer i gang med datasentre, batterifabrikker, hydrogenproduksjon, elektrifisering av plattformer og raffinerier pluss alt annet som skal elektrifiseres.

Men hva gjør vel det, arthur har jo fastprisavtale  :D ;D 8)

Burger

Da brukte vi 402 kroner i går på strøm på huset i Trøndelag. Var to litt lengre turer med TM3-en samt jeg satte lading av TM3-en til 100% for den ukentlige balanseringa som er anbefalt for LFP. Takket være smittetallet i Trondheim så kan jeg ta hjemmekontor hele neste uke, så der får vi redusert litt strøm :-)

Litt wow i dag, men dersom vi får worst case scenario med 14k i strømregning (400*30+2000 i nettleie for å ta ett tall), så går vi fortsatt pluss pr måned med inntekten vi har i dag samt bufferkontoen er på 75k. Så oppvarming, vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin går som normalt.

Blir spennende å se hva svaret blir etter ett par måneder når jeg får erfaring med nettleie og om vi kan ta noen smarte grep med batteri og/eller solceller.

Noen som har peiling på hvorfor strømmen er så dyr i Trøndelag? Trodde magasinene var godt fylt opp og vi ikke klarte å dytte nok strøm sørover til kraftkabler. Ser i Tibber strømmen kjøpes hos Borgund kraftverk i Lærdal kommune, Vestlandet. Det er kanskje det som øker prisen sånn?

Edit: I faq-en til Tibber så er det forklart, prisen i Midt- og Nord-Norge er pga stiger pga kaldt og lite vind og elvene i Nord-Sverige har frosset til som gir lite vannkraft. Men fyllingsgraden er god, så høy strømpris er ikke forventa å vare lenge. Elsker Tibber som gjør det lett å finne info.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Strøm Tycoon

Sitat fra: Burger på søn 28. nov 2021, kl. 10:43
Da brukte vi 402 kroner i går på strøm på huset i Trøndelag. Var to litt lengre turer med TM3-en samt jeg satte lading av TM3-en til 100% for den ukentlige balanseringa som er anbefalt for LFP. Takket være smittetallet i Trondheim så kan jeg ta hjemmekontor hele neste uke, så der får vi redusert litt strøm :-)

Hvor mye vin drikker arthur?

stefse

Grønt skifte, my ass.
For Norge ender dette opp med å bli et storstilt skifte til brenning av ved, og eventuelt gass.
Den idiotiske strømpolitikken må nå også kalles folkehelsefiendtlig. Husk det når kullos og partikkelutslipp legger seg som et lokk over byene og gir oss nærmest kinesisk kvalitet på lufta på kalde dager.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

eisa01

Noen som har peiling på hvorfor strømmen er så dyr i Trøndelag? Trodde magasinene var godt fylt opp og vi ikke klarte å dytte nok strøm sørover til kraftkabler. Ser i Tibber strømmen kjøpes hos Borgund kraftverk i Lærdal kommune, Vestlandet. Det er kanskje det som øker prisen sånn?
Det har ingenting med saken å gjøre, kraftverket som vises i Tibber er for opprinnelsesgarantiene. Strømmen kjøpes på Nord Pool, og per def kommer den ikke fra et spesifikt kraftverk.

Burger

Sitat fra: stefse på søn 28. nov 2021, kl. 12:06
Grønt skifte, my ass.
For Norge ender dette opp med å bli et storstilt skifte til brenning av ved, og eventuelt gass.
Den idiotiske strømpolitikken må nå også kalles folkehelsefiendtlig. Husk det når kullos og partikkelutslipp legger seg som et lokk over byene og gir oss nærmest kinesisk kvalitet på lufta på kalde dager.
Dette var noe enormt hyling og krisemaksimering. Selv om jeg får noen dager med dyr strøm så klarer jeg å huske strømpriser på 10-20 øre størstedelen av året, og 30 øre ish på torsdag og 18 øre på onsdag.

Er nok en upop mening, men takler man ikke høye strømpriser en vinter så bør man være livredd for varslet renteøkning. Jeg synes faktisk det er fornuftig at husholdninger får ett skudd for baugen på utgifter man ikke har råd til. Strøm kan man faktisk gjøre noe med som enten går utover komfort (redusere hvor varmt og hvor det er varmt) samt lett å få betalingsutsettelse. Ref tidligere uttalelser så tar jeg ikke med de som er så fattige at de aldri har hatt mulighet til tiltak, de bør få hjelp.

Nå i ettertid så ser jeg at jeg har vært dum som ikke har invistert i det jeg har spart på strøm på tiltak.

Edit: Har invistert i ett RTX3070 for spilling i 2020 som blir brukt til krypto når huset må varmes opp. Tjener ca 1000 i måneden på krypto når det er kaldt. Men det var ikke direkte planlagt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
Stjørdal

Burger

Sitat fra: eisa01 på søn 28. nov 2021, kl. 12:58
Det har ingenting med saken å gjøre, kraftverket som vises i Tibber er for opprinnelsesgarantiene. Strømmen kjøpes på Nord Pool, og per def kommer den ikke fra et spesifikt kraftverk.
Tusen takk for oppklaring :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
Stjørdal

geear

Gassprisen er ca. 2,-/kWh, så plutselig har gasspeisen gått fra å være kun for kos, til å nærme seg å være konkurransedyktig å fyre med, selv om resten av oppvarmingen foregår med varmepumper.  :o :P

Øyvind.h

Kommer til å gå en del ved her i vinter ja.
Men at ikke alle som kan installerer varmepumpe forstår jeg ikke.
Sparer selv rundt 4-5000 i måneden nå på varmepumpe :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: geear på søn 28. nov 2021, kl. 14:30
Gassprisen er ca. 2,-/kWh, så plutselig har gasspeisen gått fra å være kun for kos, til å nærme seg å være konkurransedyktig å fyre med, selv om resten av oppvarmingen foregår med varmepumper.  :o :P

Gassprisen har vært ca. 2,- per kWh for gass fra flasker ja, men prisen på selve gassen har gått til himmels det siste uten at flaskeprisene har fulgt etter. Det kan neppe vare, jeg tipper man fort må ut med både 3,- og 4,- pr. kWh for flaskegass.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

filtvet

Klart at det er krise for pensjonister som plutselig må betale 6000-8000,- pr mnd i strøm.

Synd at egne innbyggere ikke settes høyest av våre 180.

Har byttet til fastpris 1 år nå. ca 1 kr pr kw/t. Har uansett et lavt forbrukt så oppsiden er liten om jeg vedder feil.

arthur

Sitat fra: Øyvind.h på søn 28. nov 2021, kl. 15:10
Kommer til å gå en del ved her i vinter ja.
Men at ikke alle som kan installerer varmepumpe forstår jeg ikke.
Sparer selv rundt 4-5000 i måneden nå på varmepumpe :)

Kan f.eks være at man bor i en leilighet og at styret ikke tillater installasjon av varmepumpe? Jeg nevner dette siden det ble nektet av styret i en leilighet vi har og begrunnelsen var støy.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA