Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 21. november 2021, klokken 21:18
...
Med utgangspunkt i 2500 kWt årlig forbruk gir dette en reduksjon på rundt kr 350 ift. gammel tariff dersom elbiladingen ikke utløser høyere kapasitetsledd enn man uansett ville hatt behov for. Fremdeles havner altså elbilisten positivt ut i omleggingen.
Jeg har hentet ut timeverdier for mitt eget forbruk og for meg er det veldig tydelig at nettopp elbil vil bringe meg fra å nesten alltid ligge under 5kW(fant en enkelttime på over et år) til å hoppe opp flere effektklasser ukentlig. Siden jeg har en 11kW-lader hopper jeg selvfølgelig over 10kW grensen men til og med en 3,6kW lader ville dyttet meg over 5kW på ukentlig basis.

Jeg har vel egentlig resignert i forhold til 5kW-grensen men 10kW-grensen håper jeg å holde meg under ved å styre det fra bilen og henvise eventuelle ladende gjester om å holde effekten på under 5kW.

Om jeg hadde hatt Lede som nettleverenadør ville altså denne modellen i praksis gitt meg rundt dobbel pris på ladestrøm.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kristian O

Sitat fra: ladov på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:43
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 21. november 2021, klokken 21:18
...
Med utgangspunkt i 2500 kWt årlig forbruk gir dette en reduksjon på rundt kr 350 ift. gammel tariff dersom elbiladingen ikke utløser høyere kapasitetsledd enn man uansett ville hatt behov for. Fremdeles havner altså elbilisten positivt ut i omleggingen.
Jeg har hentet ut timeverdier for mitt eget forbruk og for meg er det veldig tydelig at nettopp elbil vil bringe meg fra å nesten alltid ligge under 5kW(fant en enkelttime på over et år) til å hoppe opp flere effektklasser ukentlig. Siden jeg har en 11kW-lader hopper jeg selvfølgelig over 10kW grensen men til og med en 3,6kW lader ville dyttet meg over 5kW på ukentlig basis.

Jeg har vel egentlig resignert i forhold til 5kW-grensen men 10kW-grensen håper jeg å holde meg under ved å styre det fra bilen og henvise eventuelle ladende gjester om å holde effekten på under 5kW.

Om jeg hadde hatt Lede som nettleverenadør ville altså denne modellen i praksis gitt meg rundt dobbel pris på ladestrøm.
Vi har en stor enebolig fra 1960 med leilighet i kjelleren, i tillegg til elbil. Huset er nyoppusset, men isolasjon i både gulv, vegger og tak er LANGT under dagens standard.
Likevel har vi i heile år og fjor holdt oss godt under 10kWt/t. Vanligvis lander vi mellom 5-6 kWt /t. Men vi har enda ikke komt oss under 5 kWt/t på en måned  ::)
Oppvarmingen bår består av 2 luft-luft varmepumper samt vannnåren varme oppvarmet av ved eller el-kolbe.

Det vi gjør for å holde oss lavt på timesforbruk er som eg har nevnt tidligere tibber Pulse med 20-25 A hovudsikring ininnstilling på app. Da lader vi kun når det er lavt forbruk ellers i huset. I tillegg blir vaskemaskin / oppvaskmaskin alltid kjørt på langprogram (ca 3 timer).
Ser at det som ofte ødelegger måneden er større middager med mange panner i gang samtidig over lang tid, kombinert med steikeovn og kanskje at oppvaskmaskinen blir satt på underveis i matlagingen i tillegg.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

flux

Sitat fra: Kristian O på onsdag 24. november 2021, klokken 17:04
Sitat fra: ladov på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:43
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 21. november 2021, klokken 21:18
...
Med utgangspunkt i 2500 kWt årlig forbruk gir dette en reduksjon på rundt kr 350 ift. gammel tariff dersom elbiladingen ikke utløser høyere kapasitetsledd enn man uansett ville hatt behov for. Fremdeles havner altså elbilisten positivt ut i omleggingen.
Jeg har hentet ut timeverdier for mitt eget forbruk og for meg er det veldig tydelig at nettopp elbil vil bringe meg fra å nesten alltid ligge under 5kW(fant en enkelttime på over et år) til å hoppe opp flere effektklasser ukentlig. Siden jeg har en 11kW-lader hopper jeg selvfølgelig over 10kW grensen men til og med en 3,6kW lader ville dyttet meg over 5kW på ukentlig basis.

Jeg har vel egentlig resignert i forhold til 5kW-grensen men 10kW-grensen håper jeg å holde meg under ved å styre det fra bilen og henvise eventuelle ladende gjester om å holde effekten på under 5kW.

Om jeg hadde hatt Lede som nettleverenadør ville altså denne modellen i praksis gitt meg rundt dobbel pris på ladestrøm.
Vi har en stor enebolig fra 1960 med leilighet i kjelleren, i tillegg til elbil. Huset er nyoppusset, men isolasjon i både gulv, vegger og tak er LANGT under dagens standard.
Likevel har vi i heile år og fjor holdt oss godt under 10kWt/t. Vanligvis lander vi mellom 5-6 kWt /t. Men vi har enda ikke komt oss under 5 kWt/t på en måned  ::)
Oppvarmingen bår består av 2 luft-luft varmepumper samt vannnåren varme oppvarmet av ved eller el-kolbe.

Det vi gjør for å holde oss lavt på timesforbruk er som eg har nevnt tidligere tibber Pulse med 20-25 A hovudsikring ininnstilling på app. Da lader vi kun når det er lavt forbruk ellers i huset. I tillegg blir vaskemaskin / oppvaskmaskin alltid kjørt på langprogram (ca 3 timer).
Ser at det som ofte ødelegger måneden er større middager med mange panner i gang samtidig over lang tid, kombinert med steikeovn og kanskje at oppvaskmaskinen blir satt på underveis i matlagingen i tillegg.
Helt tullete at en litt større middag skal få en ekstrakostnad.

Minimumsleddet burde være < 10 kW
Middelsleddet < 25 kW
Maksleddet 25-50 kW

Og effekt brukt mellom 22:00 og 06:00 telle 50%

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 23. november 2021, klokken 18:39
Jeg ville ikke hatt bolig uten en mulighet til å varme uten strøm. Det handler om sikkerhet mye mer enn pris.
Handler om å ikke legge alle egg i en kurv.

Det er jo tydelig illustrert med det dårlige været vi hadde nylig hvor folk er uten strøm i dagesvis.

Siden de nå skal gjøre alt de kan med prisen for å slippe å oppgradere nettet så frykter jeg for forsyningssikkerhet

Det er enorme planer for utbygging, men mye pga elektrifisering av diverse oljeplattformer (Troll osv), og ny annen industri, som og vil gi større sikkerhet da det er flere alternative ruter for strømmen. Men de ser at på tross av utbygginger så vil det bli knapt fremover, men sikkert og pga eksporten.

Dersom en bygger et hus etter TEK17 (som gjør at du må ha ca 30cm isolasjon i veggene for å oppnå u-verdi på 0,18 i snitt på yttervegger), så er det ikke mye varme en trenger for å varme opp huset. Da vil det være billigere å ha en propan-stekeplate, og hvis en tenker sikkerhet...samtidig er det viktigere å stable masse vann og hermetikk med tanke på overlevelse...som en kan varme på propan-apparatet :-)....hvis en ikke gjør som de rikeste kokkene....og har vanlig gass-stekeovn/plate.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 25. november 2021, klokken 09:24
Det er enorme planer for utbygging, men mye pga elektrifisering av diverse oljeplattformer ....
Hvis det gjøres med landstrøm er det jo helt idiotisk, vil kun påvirke et nasjonalt utslippsregnskap positivt men være globalt sett ekstremt negativt og ikke minst enormt dyrt. Samt det vil drive strømprisen videre oppover med alle de negative effektene det har.

De må jo gjøre dette med havvind både for å utvikle den teknologien og for å ikke tappe vannkraftressurser til å grønnvaske fossilt drivstoff.

stefse

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 25. november 2021, klokken 09:24
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 23. november 2021, klokken 18:39
Jeg ville ikke hatt bolig uten en mulighet til å varme uten strøm. Det handler om sikkerhet mye mer enn pris.
Handler om å ikke legge alle egg i en kurv.

Det er jo tydelig illustrert med det dårlige været vi hadde nylig hvor folk er uten strøm i dagesvis.

Siden de nå skal gjøre alt de kan med prisen for å slippe å oppgradere nettet så frykter jeg for forsyningssikkerhet

Det er enorme planer for utbygging, men mye pga elektrifisering av diverse oljeplattformer (Troll osv), og ny annen industri, som og vil gi større sikkerhet da det er flere alternative ruter for strømmen. Men de ser at på tross av utbygginger så vil det bli knapt fremover, men sikkert og pga eksporten.

Dersom en bygger et hus etter TEK17 (som gjør at du må ha ca 30cm isolasjon i veggene for å oppnå u-verdi på 0,18 i snitt på yttervegger), så er det ikke mye varme en trenger for å varme opp huset. Da vil det være billigere å ha en propan-stekeplate, og hvis en tenker sikkerhet...samtidig er det viktigere å stable masse vann og hermetikk med tanke på overlevelse...som en kan varme på propan-apparatet :-)....hvis en ikke gjør som de rikeste kokkene....og har vanlig gass-stekeovn/plate.
Jeg har seriøst begynt å tenkte på gasskomfyr. Synes jeg det burde være unødvendig i Norge? Ja absolutt. ift. brann/lekkasje, forurensning/miljø etc. Men det er selvsagt bedre enn å oppgradere strømnettet, må vite.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

olemars

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 25. november 2021, klokken 12:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 25. november 2021, klokken 09:24
Det er enorme planer for utbygging, men mye pga elektrifisering av diverse oljeplattformer ....
Hvis det gjøres med landstrøm er det jo helt idiotisk, vil kun påvirke et nasjonalt utslippsregnskap positivt men være globalt sett ekstremt negativt og ikke minst enormt dyrt. Samt det vil drive strømprisen videre oppover med alle de negative effektene det har.

De må jo gjøre dette med havvind både for å utvikle den teknologien og for å ikke tappe vannkraftressurser til å grønnvaske fossilt drivstoff.

Oljeselskapene ønsker å koble både plattformer og raffinerier til strømnettet for at de selv skal bli CO2-nøytrale (oljeselskapene selv bruker jo lite olje så det skal ikke mer til). Skal de på havvind er det visst umulig uten å få dekket mesteparten i enova-støtte. Equinor fikk over 2 milliarder for tampen-prosjektet, eller ca 20% av et typisk kvartalsutbytte. De er ikke vant til å gjøre noe med risiko.

Raffineriene burde også kunne bli selvforsynte med vindmøller e.l., områdene de er bygd på er rasert likevel.

filtvet

Idioti. Hvis verden går under av gass/olje - hvorfor ikke legge ned plattformen og spare enda mer co2?

stefse

Sitat fra: filtvet på torsdag 25. november 2021, klokken 14:36
Idioti. Hvis verden går under av gass/olje - hvorfor ikke legge ned plattformen og spare enda mer co2?
Selvsagt. Men da popper det bare opp en annen et annet sted i verden.  Noen er sterke forkjempere for dette. Ofte er det folk som gjerne nyter godt av fordelene oljen gir, kombinert med huller i kompetansefeltet verden utenfor Europa.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: olemars på torsdag 25. november 2021, klokken 14:05

Oljeselskapene ønsker å koble både plattformer og raffinerier til strømnettet for at de selv skal bli CO2-nøytrale (oljeselskapene selv bruker jo lite olje så det skal ikke mer til).

Nei - det er ikke rett. Oljeselskapene ønsket ikke å koble seg på landstrøm - dette var et politisk mål som oljenæringen var skeptiske til.  Og det er bare å kikke på strømregningen nå gjennom vinteren så vil du sikkert ane konturene av hva som kan komme fremover dersom ennå mer forbruk til oljeplattformene skal hentes fra land..

ToWalkOrDrive

#565
Ja, det med landstrøm til platformene er jo ganske idiotisk når det er manko på strøm i Sør-Norge. De burde jo heller brukt gassen de har der ute. De viste på NRK-nyhetene at i havgapet måtte de si nei til ny kraftkrevende industri pga strømmangel også.

Norge bør absolutt fortsette å lage olje og gass. Gassen vil blant annet bli sendt til Polen og erstatte kullkraftverk.

https://e24.no/olje-og-energi/i/LnjLoJ/landet-milliardavtale-om-aa-elektrifisere-troll-b-og-c

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vi-vil-ha-mer-leting-etter-olje-og-gass-pa-norsk-sokkel/o/5-95-336844
Tesla Model Y                         2021-

stefse

170MW er nå ikke så mye. Planlagt kapasitet på Northconnect er 1400MW, altså nær det tidobbelte.
Så vi vet nok hvem og hva som skaper "strømmangelen".
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: stefse på torsdag 25. november 2021, klokken 17:59
170MW er nå ikke så mye. Planlagt kapasitet på Northconnect er 1400MW, altså nær det tidobbelte.
Så vi vet nok hvem og hva som skaper "strømmangelen".

Nei - men den tviler jeg på blir godkjent. NorthSea link er akkurat like stor og støvsuger nå kraften ut av Sør Norge.
Dette har gjort at vi ser kontinentale priser i Sør Norge. Tror det blir svært vanskelig for enhver regjering og gå inn for nok en kabel. 

Eller som det står på NorhtSea link sin hjemmeside :

"The UK and Norway are now able to share renewable energy for the first time following the commissioning of the world's longest subsea electricity interconnector."

Dele er vel kanskje et noe snodig ord her - for i praksis kommer vel denne kabelen til å fortsette å eksportere enveis i de fleste timer..Kanskje foruten da Nordmenn trenger strømmen selv og må kjøpe tilbake til f.eks 400 Euro/MWh....Blir en spennende vinter........

26.000 kWh

Sitat fra: Mobileum på fredag 16. juli 2021, klokken 13:06
I sommer har strømprisene vært stabilt "høye", og dette skjedde nøyaktig samtidig med at de koblet til en ny kabel til Europa. Løfter om rimeligere strøm om natten er borte, og det er ingen variasjoner om det sprutregner, blåser, eller om solen skinner. Strømleverandørene har kryptiske tilbakemeldinger når de blir bedt om en forklaring, og politikere (som sannsynligvis heller ikke skjønner bæret) toer sine hender. Noen som kan "lyse oss opp"?
Velkommen til det grønne skiftet. Håper virkelig ikke at folk tror at et slikt skifte blir gratis.

arthur

Er det noen som har påstått at (det helt nødvendige) grønne skiftet IKKE kommer med en pris? Jeg er redd for at vi kan se en "pris" som vil utgjøre en hel prosent, kanskje sågar to, av vårt BNP hvilket betyr at vi må gå ned et hakk på prisen av en god vin til kosen på lørdag, helt forferdelig!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA