Det er både trist og lite solidarisk av alle involverte!
Egentlig burde noen stilles for riksrett……
Forslag: Jan Tore Sanner som nektet å etterkomme stortingets vedtak om å utrede virkemidler i tilfelle strømprisen ble høg. Begrunnelse: Prisen er jo så lav....
Når sa han det og hva var prisen da?
Sanner i brev 26.mars 2021;
«I lys av utviklingen i kraftpriser etter at anmodningsvedtaket ble fattet, er det etter min vurdering ikke behov for ytterligere, umiddelbare tiltak for å avhjelpe situasjonen.»
Strømprisen i mars 2021 var 52,66 i Sørøst-Norge - Oslo (NO1).
SIden etterpåklokskapen er den eneste rette vitenskap så tillater jeg meg å spørre hvor mange her som bandt strømprisen på det tidspunkt? 
Det er stor forskjell på å binde prisen for egen del vs ikke adlyde sjefen (stortinget) og utrede konsekvenser om prisen skulle stige i framtida. Forstår du ikke det, nytter det ikke å diskutere med deg.
Utviklingen i kraftpriser var det ingen som kunne forutse. Det man kunne forutse var sterkere priskoblinger til kontinentet ut fra fysiske endringer i nettet lenge før Ukraina krisen oppstod - altså ny kabel kapasitet til kontinentet. Prisnivået på kontinentet var derimot helt uforutsigbart når Ukraina krigen startet og er også nå helt uforutsigbart da dette settes i stor grad av frykt for øyeblikket. Forsvinner frykten så vil nok prisene stupe også. Å binde prisen vil alltid innebære en risiko. En kan ikke slå seg på brystet og si at jeg visste bedre enn alle andre dersom en tjener på det - det er mer flaks en dyktighet er min påstand. Selv innad i bransjen var det , og er det, fortsatt stor usikkerhet hvor dette ender. Prisen på kraft er mye mer ekstremt volatilt enn f.eks rentene.
Derimot er det regjeringens plikt å se til å lage planer for rasjonering og andre inngripende tiltak. NVE har fagansvaret her sammen med Statnett. Det finnes allerede planer og det er disse man diskuterer eventuelle endringer på sammen med regjeringen. Produsentene lager også planer for løpende håndtering. Så det gjøres grep hele veien, men det er av naturlige årsaker sterk motvilje mot å bryte helt med dagens markedsmekanismer.
Dersom man skal kritisere noe er det at man sitter og regner og prognoserer kraftflyt basert på vanlige markedsmekanismer når verden rundt egentlig er unormal. Under 2 verdenskrig kom man jo opp med matkuponger og vanlige markedsmekanismer ble lagt til siden. Det KAN, og jeg vet ikke, men det KAN være slik at det man dytter inn i dagens markedsbaserte modeller for å beskrive en utvikling fremover ikke holder vann for å si det slik. Europa går uansett inn mot en vinter der ekstremt mye er endret mhp. energiforsyning og det vil kanskje gjøres grep her som vil måtte bli inngripende overfor noen? Norges politikere, i alle fall en del av dem, kan nok tolkes å være ekstremt naive i en krisesituasjon. Når noen kommer og bare forsyner seg av et annet land så er jo spillereglene egentlig helt annerledes. Støre har nå reist ned til Ukraina og lovet bort 10 milliarder kroner lenge før situasjonen er avklart både der og i Norge. Det er naivt. Andre land i Europa gjør omfattende grep for å sikre egne innbyggere - Støre utreder - det er kanskje naivt? Jeg sitter med en ekkel følelse av at dagens regjering ikke er den regjeringen landet er tjent med i en krisetid - den er nok mer tilpasset en normal situasjon. Den forrige regjeringen viste gjennom pandemihåndteringen at de var sterk handlingsdyktige - dagens regjering har ikke vist den samme evnen til gjøre raske grep. Det er noe som kan slå ekstremt uheldig for et land viss energibalanse ene og alene er avhengig av værgudene.