Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 25. juni 2022, klokken 19:33
Sitat fra: hELgenen på fredag 24. juni 2022, klokken 09:04

Forøvrig er jeg barn av den skole at det er bedre å gjøre tiltak mot galloperende energipriser enn å sitte å avvente situasjonen. NSL kabelen kan man faktisk gjøre noe med - den er ikke så låst som de andre kablene til kontinentet mhp. de ulike avtalene man har inngått. Kanskje man kan gjøre en gass swap? Poenget er at tiden ikke er moden for UK kabler nå - den er først moden når UK har fått orden på vindkraftproduksjonen sin.
Skulle ønske du hadde fått gjennomslag for dette
Det er jo det som er galskapen. Å åpne kabler for å selge strømoverskudd som vi ikke har. Hva skjedde med å gjøre ting i riktig rekkefølge.

Uansett er rekkefølgen på strømsalget merkelig. UK kablene skulle blitt priset etter nordpool, ikke før. Galskap at innbyggere i Norge betaler det dobbelte av engelskmenn for norsk strøm.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

NSL vil ikke fungere som en bilateral utveksling av kraft før UK har fått bygd ut mer vindkraft.
Det er her problemet ligger - kabelen er rett og slett bygget ut for tidlig.

Rekkefølgen man omsetter kraften på er satt slik fordi UK ikke er i EU - dermed valgte man å kjøre en auksjon her før man gjorde det på Nordpool. Man kunne like gjerne gjort det etter Nordpool, eller man kunne forsøkt å få til en avtale som gjorde at volumet kunne være en del av Nordpool. Jeg tror at for prissettingen er den løsningen man nå har valgt er den som favoriserer høyest pris. Erfaringen med pay-as-bid auksjoner på systemtjenester indikerer at så er tilfelle. Dessverre har man ikke turt å gå inn i dette - men dette er også noe man kunne rydde opp i.
Det er helt tullete at man skal ha egen prissetting på UK kabelen før man setter prisen på Nordpool.
Det vil legge føringer på prisingen i NP. Det ser man tydelig ved at enkelte aktører KUN anmelder eksport, aldri import. Mao. Her er det altså noe fundamentalt galt med markedsdesignet. At det ble slik er jo som en følge av Brexit - det var jo aldri designet slik. Så det første man bør rydde opp i det akkurat dette å gjøre markedsdesignet slik det opprinnelig var tenkt med en felles prissetting. Hvorfor noen sitter på sidelinjen og ikke tar tak i dette er jo rett og slett umoralsk i mine øyne. Markedet er nå designet slik at man ikke får utnyttet alle de små import muligheter som finnes mot UK.  Og som nevnt tidligere - denne kabelen er kommet alt for tidlig på drift sett opp mot intensjonen - og på toppen av dette har man endret prissettingen slik at den favoriserer eksport fremfor import.....Så NSL er defintivt det første våre politikere bør se på.....At de ikke har gjort det allerede vil jeg mene er en skandale

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 26. juni 2022, klokken 11:38
NSL vil ikke fungere som en bilateral utveksling av kraft før UK har fått bygd ut mer vindkraft.
Det er her problemet ligger - kabelen er rett og slett bygget ut for tidlig.

Rekkefølgen man omsetter kraften på er satt slik fordi UK ikke er i EU - dermed valgte man å kjøre en auksjon her før man gjorde det på Nordpool. Man kunne like gjerne gjort det etter Nordpool, eller man kunne forsøkt å få til en avtale som gjorde at volumet kunne være en del av Nordpool. Jeg tror at for prissettingen er den løsningen man nå har valgt er den som favoriserer høyest pris. Erfaringen med pay-as-bid auksjoner på systemtjenester indikerer at så er tilfelle. Dessverre har man ikke turt å gå inn i dette - men dette er også noe man kunne rydde opp i.
Det er helt tullete at man skal ha egen prissetting på UK kabelen før man setter prisen på Nordpool.
Det vil legge føringer på prisingen i NP. Det ser man tydelig ved at enkelte aktører KUN anmelder eksport, aldri import. Mao. Her er det altså noe fundamentalt galt med markedsdesignet. At det ble slik er jo som en følge av Brexit - det var jo aldri designet slik. Så det første man bør rydde opp i det akkurat dette å gjøre markedsdesignet slik det opprinnelig var tenkt med en felles prissetting. Hvorfor noen sitter på sidelinjen og ikke tar tak i dette er jo rett og slett umoralsk i mine øyne. Markedet er nå designet slik at man ikke får utnyttet alle de små import muligheter som finnes mot UK.  Og som nevnt tidligere - denne kabelen er kommet alt for tidlig på drift sett opp mot intensjonen - og på toppen av dette har man endret prissettingen slik at den favoriserer eksport fremfor import.....Så NSL er defintivt det første våre politikere bør se på.....At de ikke har gjort det allerede vil jeg mene er en skandale
VET,men vil ikke
KAN, men vil ikke
VET IKKE, så derfor hverken kan eller vil
KAN IKKE, fordi _______ (sett inn det som passer)
HAR IKKE LYST, så later som det er umulig

Det er mange muligheter

Autowinder

Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. juni 2022, klokken 20:02
Sitat fra: hELgenen på søndag 26. juni 2022, klokken 11:38
NSL vil ikke fungere som en bilateral utveksling av kraft før UK har fått bygd ut mer vindkraft.
Det er her problemet ligger - kabelen er rett og slett bygget ut for tidlig.

Rekkefølgen man omsetter kraften på er satt slik fordi UK ikke er i EU - dermed valgte man å kjøre en auksjon her før man gjorde det på Nordpool. Man kunne like gjerne gjort det etter Nordpool, eller man kunne forsøkt å få til en avtale som gjorde at volumet kunne være en del av Nordpool. Jeg tror at for prissettingen er den løsningen man nå har valgt er den som favoriserer høyest pris. Erfaringen med pay-as-bid auksjoner på systemtjenester indikerer at så er tilfelle. Dessverre har man ikke turt å gå inn i dette - men dette er også noe man kunne rydde opp i.
Det er helt tullete at man skal ha egen prissetting på UK kabelen før man setter prisen på Nordpool.
Det vil legge føringer på prisingen i NP. Det ser man tydelig ved at enkelte aktører KUN anmelder eksport, aldri import. Mao. Her er det altså noe fundamentalt galt med markedsdesignet. At det ble slik er jo som en følge av Brexit - det var jo aldri designet slik. Så det første man bør rydde opp i det akkurat dette å gjøre markedsdesignet slik det opprinnelig var tenkt med en felles prissetting. Hvorfor noen sitter på sidelinjen og ikke tar tak i dette er jo rett og slett umoralsk i mine øyne. Markedet er nå designet slik at man ikke får utnyttet alle de små import muligheter som finnes mot UK.  Og som nevnt tidligere - denne kabelen er kommet alt for tidlig på drift sett opp mot intensjonen - og på toppen av dette har man endret prissettingen slik at den favoriserer eksport fremfor import.....Så NSL er defintivt det første våre politikere bør se på.....At de ikke har gjort det allerede vil jeg mene er en skandale
VET,men vil ikke
KAN, men vil ikke
VET IKKE, så derfor hverken kan eller vil
KAN IKKE, fordi _______ (sett inn det som passer)
HAR IKKE LYST, så later som det er umulig

Det er mange muligheter

Skal ikke se bort fra at noen får mer penger inn på konto, har gode lobbyister med gode argumenter for å ha fått til dette. Alle kjøper aksjer lavt og vil selge med gevinst. Neste kjøper har samme agenda, så spørsmålet er om det en bærekraftig strategi for kloden.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

hELgenen

https://www.nettavisen.no/okonomi/full-eksport-tross-vannmangel-na-har-statnett-har-slatt-alarm/s/5-95-551203

Den der har vi vel ventet på lenge.

Jeg skulle mene det ikke bare et et prisspørsmål for å få snudd flyten i en krisetid som Europa står i.


Vidar_S

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 28. juni 2022, klokken 15:18
https://www.nettavisen.no/okonomi/full-eksport-tross-vannmangel-na-har-statnett-har-slatt-alarm/s/5-95-551203

Den der har vi vel ventet på lenge.

Jeg skulle mene det ikke bare et et prisspørsmål for å få snudd flyten i en krisetid som Europa står i.

Nesten litt komisk at man er "overrasket" over at kommersielle interesser har vunnet frem hos kraftprodusentene når tiltak ved lav vannstand i stor grad gjør at produsentene får enda høyere pris for det de måtte produsere. Jeg antar at kraftselskap ikke vil tape penger hverken på at industri stenger ned (ettersom de oftest har avtaler om billig strøm) eller rullerende blackout. Da står man igjen med rasjoneringstariffer som i mine øyne tolkes som ekstra høye priser.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 28. juni 2022, klokken 15:18
https://www.nettavisen.no/okonomi/full-eksport-tross-vannmangel-na-har-statnett-har-slatt-alarm/s/5-95-551203

Den der har vi vel ventet på lenge.

Jeg skulle mene det ikke bare et et prisspørsmål for å få snudd flyten i en krisetid som Europa står i.

Skikkelig bra....kraftselskapene lukter at de snart får begrensninger, og eksporterer så mye de kan i mellomtiden.
Kunne ikke NVE bare gått til Statnett og sagt at fra i dag får utenlandskablene maks eksportere 20% av årets maks per dag?

Seriøs bransje:
Etter at Statnett valgte å heve farenivået for hele Sør-Norge, var det en tydelig utvikling i strømeksporten: Den gikk rett i taket.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Ja, dette har jeg sett komme. Det som er tragisk, er at man går inn med åpne øyne og ser på at dette skjer, men alt man gjør er å be om et svar til kraftprodusentene, som ikke kommer før om lenge. Her burde det ikke bare komme velmente råd, men faktiske styresignaler.

Vi kan ikke fortsette eksport, når magasinene er så lave at man risikerer å tørrlegge elvene mer enn minimums vanngjennomstrømning.

Dessverre betyr klingende mynt nå, mer enn å sikre seg til den kommende vinteren. Så tomme som magasinene er nå, så er det jammen ikke sikkert at noen høststormer er nok til å fylle opp.

Jeg er definitivt ikke i mot å eksportere, men mengden som tilbys kan ikke være større enn det som ansees som et overskudd. Dog, dette tviler jeg på at vi får til, om man skal samkjøre leveransekapasiteten internt i Norge, ut i det som tilbys på nordpool. Vi må ha et skille mellom total mengde, og hva som er tilgjengelig for eksport.

Så lenge vi importerer pris, men knapt energi i det hele tatt (er netto eksportør), så vil produsentene velge eksport fremfor forsyningssikkerhet. Det er tross alt vi kundene som må betale blodpris når vi må importere for å dekke opp et underskudd.

Det store spørsmålet er om vi har noen sanksjonsmuligheter dersom vi kommer opp i en situasjon der vi ikke kan produsere tilstrekkelig selv, og heller ikke får importert underskuddet, og derved havner i en situasjon med rasjonering. Bot tl kraftprodusentene vil neppe hjelpe, for den vet vi allerede nå hvem som i realiteten må dekke, nemlig du og jeg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 28. juni 2022, klokken 00:36
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. juni 2022, klokken 20:02
Sitat fra: hELgenen på søndag 26. juni 2022, klokken 11:38
NSL vil ikke fungere som en bilateral utveksling av kraft før UK har fått bygd ut mer vindkraft.
Det er her problemet ligger - kabelen er rett og slett bygget ut for tidlig.

Rekkefølgen man omsetter kraften på er satt slik fordi UK ikke er i EU - dermed valgte man å kjøre en auksjon her før man gjorde det på Nordpool. Man kunne like gjerne gjort det etter Nordpool, eller man kunne forsøkt å få til en avtale som gjorde at volumet kunne være en del av Nordpool. Jeg tror at for prissettingen er den løsningen man nå har valgt er den som favoriserer høyest pris. Erfaringen med pay-as-bid auksjoner på systemtjenester indikerer at så er tilfelle. Dessverre har man ikke turt å gå inn i dette - men dette er også noe man kunne rydde opp i.
Det er helt tullete at man skal ha egen prissetting på UK kabelen før man setter prisen på Nordpool.
Det vil legge føringer på prisingen i NP. Det ser man tydelig ved at enkelte aktører KUN anmelder eksport, aldri import. Mao. Her er det altså noe fundamentalt galt med markedsdesignet. At det ble slik er jo som en følge av Brexit - det var jo aldri designet slik. Så det første man bør rydde opp i det akkurat dette å gjøre markedsdesignet slik det opprinnelig var tenkt med en felles prissetting. Hvorfor noen sitter på sidelinjen og ikke tar tak i dette er jo rett og slett umoralsk i mine øyne. Markedet er nå designet slik at man ikke får utnyttet alle de små import muligheter som finnes mot UK.  Og som nevnt tidligere - denne kabelen er kommet alt for tidlig på drift sett opp mot intensjonen - og på toppen av dette har man endret prissettingen slik at den favoriserer eksport fremfor import.....Så NSL er defintivt det første våre politikere bør se på.....At de ikke har gjort det allerede vil jeg mene er en skandale
VET,men vil ikke
KAN, men vil ikke
VET IKKE, så derfor hverken kan eller vil
KAN IKKE, fordi _______ (sett inn det som passer)
HAR IKKE LYST, så later som det er umulig

Det er mange muligheter

Skal ikke se bort fra at noen får mer penger inn på konto, har gode lobbyister med gode argumenter for å ha fått til dette. Alle kjøper aksjer lavt og vil selge med gevinst. Neste kjøper har samme agenda, så spørsmålet er om det en bærekraftig strategi for kloden.
Det er ofte et godt spørsmål «follow the money». Prisystemet for strøm er kun basert på maks inntjening. Så svaret for de som produserer strøm eller relaterte bransjer er åpenbart.

Mitt spørsmål er hvorfor politikerne som helhet ikke gjør noe med systemet? Svaret her er også «follow the money».

Vi har nå et langvarig sammenbrudd i systemet, men det mangler på initiativ fra myndigheter til å ta grep. De har bare tatt litt av inntektene og smørt det litt ujevnt utover som plaster på såret.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. juni 2022, klokken 15:49
Seriøs bransje:
Etter at Statnett valgte å heve farenivået for hele Sør-Norge, var det en tydelig utvikling i strømeksporten: Den gikk rett i taket.
Det er vel ingen som burde være overrasket over dette?
Det er inntjening som er målbærende. Forsyningssikkerhet er bare et honnørord. Det er først når krisa er et reelt faktum at rasjonering settes i gang. Det er trolig til vinteren denne krisen kommer og det er jo veldig lenge til nå som det er sommer og fint vær ............. 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 28. juni 2022, klokken 20:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. juni 2022, klokken 15:49
Seriøs bransje:
Etter at Statnett valgte å heve farenivået for hele Sør-Norge, var det en tydelig utvikling i strømeksporten: Den gikk rett i taket.
Det er vel ingen som burde være overrasket over dette?
Det er inntjening som er målbærende. Forsyningssikkerhet er bare et honnørord. Det er først når krisa er et reelt faktum at rasjonering settes i gang. Det er trolig til vinteren denne krisen kommer og det er jo veldig lenge til nå som det er sommer og fint vær ............. 

Ja, var nesten så en skulle tro at kraftselskapene hadde en viss ansvarlighet siden de i mange tilfeller er eid av kommuner, men tydeligvis ikke. Fare for strømrasjonering på 50%...det er ganske dramatisk...men regner med ikke vanlige folk blir strupet...blir vel slemme bedrifter og eksportkabler som får slite.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Debatten går videre ser jeg :

https://www.nettavisen.no/okonomi/felles-strom-front-mot-regjeringen-jeg-tror-ikke-det-gar-greit/s/5-95-552740

Et poeng som ligger litt skjult her er jo at Norge hjelper Europa nå med å tilby vår strøm mens de fyller opp lagrene av gass.
Vi i Norge kan ikke fylle opp lagrene av gass og så bruke dette til vinteren. Vi har ikke infrastruktur for å gjøre nytte av gass. Vi må isteden fylle opp vannmagasinene slik at fyllingsgraden er nok til å tåle det scenarioet med lavest tilsig frem til 1 mai neste år koblet på nåværende fyllingsgrad.
Og gjør man det så viser modellene at man må ty til rasjonering. Mao. vi er ikke selvforsynt og må da satse på at vi kan få kraft importert gjennom vinteren. Men dersom krisen i Europa vedvarer, noe alt tyder på, så er det ikke gitt at vi får noen import på kabelen når vi trenger det heller.  Det er for mange usikre parametere her som tilsier at man burde definere fyllingsgrader til ulike datoer fremover. Og så får bare prisen bli som den blir nå og resten av sommeren. Ved å gjøre slike grep får man også sett om det finnes noen vilje eller evne til f.eks eksportere kraft fra kontinentet.  For det er jo slik at modellene som brukes tilsier at det er det bare prisen er høy nok - men man vet ikke dette med sikkerhet før man har forsøkt en lengre periode......

hemi

Jeg føler meg trygg med dagens regjering og politikerne vi har, de har vist at de setter seg selv forran folket, og at de tenker og resonerer lenge før de gjør noe, og når de gjør det er det bra.

Ingeniøren

Sitat fra: hemi på torsdag 30. juni 2022, klokken 11:52
Jeg føler meg trygg med dagens regjering og politikerne vi har, de har vist at de setter seg selv forran folket, og at de tenker og resonerer lenge før de gjør noe, og når de gjør det er det bra.

:)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Årets dyreste strøm i dag, her i sørvest:

https://e24.no/olje-og-energi/i/mrJklg/prisforskjellene-oeker-videre-folk-i-soervest-faar-aarets-dyreste-stroem

På en dag med 27 grader, strålende sol og tilstrekkelig vind til at vindmøllene går.

For egen del kan jeg forsåvidt lene meg på en solid rekord med tanke på inntjening på solcellene på en dag, men noen stor glede er det vel ikke akkurat.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA