Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 02. juli 2022, klokken 08:12
Sitat fra: arthur på fredag 01. juli 2022, klokken 20:44
Sitat fra: DagfinnN på fredag 01. juli 2022, klokken 19:55
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. juli 2022, klokken 17:24
Det er både trist og lite solidarisk av alle involverte!

Egentlig burde noen stilles for riksrett......
Forslag: Jan Tore Sanner som nektet å etterkomme stortingets vedtak om å utrede virkemidler i tilfelle strømprisen ble høg. Begrunnelse: Prisen er jo så lav....

Når sa han det og hva var prisen da?

Sanner i brev 26.mars 2021;

«I lys av utviklingen i kraftpriser etter at anmodningsvedtaket ble fattet, er det etter min vurdering ikke behov for ytterligere, umiddelbare tiltak for å avhjelpe situasjonen.»

Strømprisen i mars 2021 var 52,66 i Sørøst-Norge - Oslo (NO1).

SIden etterpåklokskapen er den eneste rette vitenskap så tillater jeg meg å spørre hvor mange her som bandt strømprisen på det tidspunkt? >:(
Det er stor forskjell på å binde prisen for egen del vs ikke adlyde sjefen (stortinget) og utrede konsekvenser om prisen skulle stige i framtida. Forstår du ikke det, nytter det ikke å diskutere med deg.

Da tror jeg ikke du helt tok poenget? Her sitter man mer en et år etterpå og kritiserer andre for ikke å ha reagert/handlet når man selv ikke har hverken sett, eller handlet, på det som synes å bli hevdet å være noe "alle" måtte ha sett og forstått.
Jeg tror også man muligens har noe overdrevne forventninger mht våre politikers kunnskap og evne, ikke minst til å se inn io fremtiden, da disse er helt vanlige mennesker, dog omgitt av hva som er ment å være eksperter som de kan forholde seg til.
Det er vel heller ikke mange som har kunnet forutse krigen i Ukraina, effekten av pandemien og de helt unormale værforholdene mht nedbør, hvor og når.

Når man, tilsynelatende, kan muligens tolkes dithen at dette burde ha vært forutsett, helt eller delvis, så er det etter mitt syn noe underlig at man ikke selv har handlet proaktivt og sikret seg. Det samme gjelder forsåvidt rentenivået, fornuften i å binde denne, hvilket jeg regelmessig har tatt til orde for her og nevnt konkret.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Burger

Sitat fra: hELgenen på lørdag 02. juli 2022, klokken 08:51
Utviklingen i kraftpriser var det ingen som kunne forutse. Det man kunne forutse var sterkere priskoblinger til kontinentet ut fra fysiske endringer i nettet lenge før Ukraina krisen oppstod - altså ny kabel kapasitet til kontinentet.
I etterpåklokskapens navn så kan man se at Russland begynte i fjor høst med å strupe gassleveransen til Europa som forbredning til februar 2022.

https://www.iea.org/reports/russian-supplies-to-global-energy-markets/gas-market-and-russian-supply-2 :

SitatAs highlighted by the International Energy Agency in September 2021, Russia has been reducing its piped gas supplies to the EU market, while it did not fill its storage sites in the EU to adequate levels.

Pipeline deliveries from Russia declined by 25% year-on-year in Q4 2021. This decrease in Russian pipeline supply to the EU became more pronounced in the first seven weeks of 2022, falling by 37% year-on-year.

Så jeg tror mye av strømprisen fra og med i fjor høst er påvirket av en aktør som ville ha pressmidler i forbindelse med invasjon. Dette kunne man ikke forutse når avtaler for kabler ble lagd. Så vi vil ha høyere strømpriser frem til Europa klarer å erstatte Russisk gass for energiproduksjon. Mitt håp er at det skjer før 2028 da mellomnorge og sørnorge blir koblet sammen. Den kabelen jeg har nevnt før som blir ferdig ca 2025 vil ikke ha stor nok overføringskapasitet til at det monner.

Covid -> Produksjons- og leveranseproblemer

Og rett over til

Krig -> Problem med tilgang til råvarer og energi, dyrere transport, kornleveranse fra Ukraina holdt som gissel av Russland som kan føre til en ny flyktningebølge.

Vi er inne for noen utfordrende år fremover med inflasjon og høyere rente. Noen privatøkonomier kommer til å velte, noens forventninger til luksus må nedjusteres og la oss håpe staten klarer å hjelpe de som lever på grensa etter alle fornuftige sparetiltak er tatt.

Har man hytte, to+ biler og/eller drar på en måneds utenlandsferie hvert år så burde man kunne justere ned luksusen og komme seg igjennom denne perioden.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

DagfinnN

Sitat fra: arthur på lørdag 02. juli 2022, klokken 08:52
Da tror jeg ikke du helt tok poenget? Her sitter man mer en et år etterpå og kritiserer andre for ikke å ha reagert/handlet når man selv ikke har hverken sett, eller handlet, på det som synes å bli hevdet å være noe "alle" måtte ha sett og forstått.
Den som ikke forstår her er du. Når din sjef (stortinget) forteller deg at du skal starte utredning for å lage verktøy i tilfelle strømprisene går opp, er det svært arrogant og nesten pga grensen av stupiditet å ikke gjennomføre dette.
Alle som hadde innsyn i saken, til og med stortingspolitikerene, som mange her har idioterklært, kunne lett forestille seg at strømprisene ville gå opp med utenlandskabler siden strømprisen i EU var høgere enn i Norge. Nivået var det ingen som kunne gjette. Men poenget var at man skulle utrede for å finne verktøy som var klare til bruk om prisene gikk opp.
Mer er det ikke å si om den saken.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

automat

Sitat fra: Burger på lørdag 02. juli 2022, klokken 13:17

I etterpåklokskapens navn så kan man se at Russland begynte i fjor høst med å strupe gassleveransen til Europa som forbredning til februar 2022.

https://www.iea.org/reports/russian-supplies-to-global-energy-markets/gas-market-and-russian-supply-2 :

Så jeg tror mye av strømprisen fra og med i fjor høst er påvirket av en aktør som ville ha pressmidler i forbindelse med invasjon. Dette kunne man ikke forutse når avtaler for kabler ble lagd. Så vi vil ha høyere strømpriser frem til Europa klarer å erstatte Russisk gass for energiproduksjon.

Hvordan ser egentlig avtalene rundt strømkablene ut? I hvilken grad kan man gripe inn mot eksporten når sitasjonen blir ekstraordinær, og de vanlige markedsmekanismene ikke lenger fungerer. Utover vinteren, og senest når krigen startet, så var det jo rimelig klart at situasjonen var ekstraordinær.

Vi hjelper ingen ved å selv påføre oss en energikrise. Eksport utover ren balansekraft burde vært stoppet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Burger

Sitat fra: automat på lørdag 02. juli 2022, klokken 14:19
Hvordan ser egentlig avtalene rundt strømkablene ut? I hvilken grad kan man gripe inn mot eksporten når sitasjonen blir ekstraordinær, og de vanlige markedsmekanismene ikke lenger fungerer. Utover vinteren, og senest når krigen startet, så var det jo rimelig klart at situasjonen var ekstraordinær.

Vi hjelper ingen ved å selv påføre oss en energikrise. Eksport utover ren balansekraft burde vært stoppet.
Man kan ikke lage en avtale som bare er til fordel for oss. La oss si at vi hadde lagt inn avtale om eksportstopp dersom krise. Fint og flott, men dersom det skjer noe ekstremt med strømproduksjonen i Norge nå (la oss si 25% bortfall av strømproduksjon, for å sammenligne Europa høsten 2021) og siden krise i Europa så nekter de å selge til oss i henhold til avtale, fordi de vil prioritere egne borgere.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Counterpointer

Sitat fra: Burger på lørdag 02. juli 2022, klokken 14:24
Sitat fra: automat på lørdag 02. juli 2022, klokken 14:19
Hvordan ser egentlig avtalene rundt strømkablene ut? I hvilken grad kan man gripe inn mot eksporten når sitasjonen blir ekstraordinær, og de vanlige markedsmekanismene ikke lenger fungerer. Utover vinteren, og senest når krigen startet, så var det jo rimelig klart at situasjonen var ekstraordinær.

Vi hjelper ingen ved å selv påføre oss en energikrise. Eksport utover ren balansekraft burde vært stoppet.
Man kan ikke lage en avtale som bare er til fordel for oss. La oss si at vi hadde lagt inn avtale om eksportstopp dersom krise. Fint og flott, men dersom det skjer noe ekstremt med strømproduksjonen i Norge nå (la oss si 25% bortfall av strømproduksjon, for å sammenligne Europa høsten 2021) og siden krise i Europa så nekter de å selge til oss i henhold til avtale, fordi de vil prioritere egne borgere.
Men i Europa lager de avtaler som er kun til fordel for seg selv. Eksport av vindkraftoverskudd strupes av Tyske avtaler med Danmark (dokumentert og linket tidligere i tråden).
Så det er bare Ola dunk som vil redde Europa (og ikke minst tjene penger på det) på bekostning av egen befolkning.
Vi kunne reforhandlet avtaler ut fra forbehold som ligger der, regjeringen vil bare ikke, og jeg er 99% sikker på at det ville ikke den forrige heller. Det er rart at noen kalte forrige regjering handlekraftig når de ikke gjorde omtrent noe annet enn å svekke kraftforsyningen i 8 år og covid tiltak ble gjort av samlet Storting som regel med store endringer fra opposisjon.

automat

Sitat fra: Burger på lørdag 02. juli 2022, klokken 14:24

Man kan ikke lage en avtale som bare er til fordel for oss. La oss si at vi hadde lagt inn avtale om eksportstopp dersom krise. Fint og flott, men dersom det skjer noe ekstremt med strømproduksjonen i Norge nå (la oss si 25% bortfall av strømproduksjon, for å sammenligne Europa høsten 2021) og siden krise i Europa så nekter de å selge til oss i henhold til avtale, fordi de vil prioritere egne borgere.

Men hvilke muligheter har avtalen som faktisk ligger der? Alle slike avtaler har force majeure-klausuler. Har man i det heletatt prøvd å utfordre avtaleparnerne? Eller sitter regjeringen bare og teller pengene som renner inn?

Tyskerne har stoppet godkjenningen av Nord Stream 2, og det snakkes nå om å kutte rørledningen, og koble den tyske delen til flytende LNG-terminaler. Vi står uten tvil i en uforutsett energisituasjon i forhold til når avtalene om eksportkablene ble signert.

Og Norges viktigste bidrag i energikrisa er å eksportere gass for alt det remmer og tøy kan holde. Ikke noen få terrawatt strøm (i europeisk sammenheng).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Autowinder

Force Majeure går på å være forhindret i å levere på sine forpliktelser på grunn av uforuttsette hindringer som naturkatastroer, pandemier og krig osv. Men krigen som pågår forhindrer ikke Norge å levere med mindre deler eller komponenter ikke kan leveres fra Ukraina eller andre som hindres av krigen gjør at produksjonen stopper. Det er ikke noen angreklausul.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Merce

Sitat fra: Burger på lørdag 02. juli 2022, klokken 14:24
Man kan ikke lage en avtale som bare er til fordel for oss. La oss si at vi hadde lagt inn avtale om eksportstopp dersom krise. Fint og flott, men dersom det skjer noe ekstremt med strømproduksjonen i Norge nå (la oss si 25% bortfall av strømproduksjon, for å sammenligne Europa høsten 2021) og siden krise i Europa så nekter de å selge til oss i henhold til avtale, fordi de vil prioritere egne borgere.

Jo, i stor grad kan du det når du besitter noe andre vil ha. Det er jo i den situasjonen Norge befinner seg nå.

Gud hjelpe meg så glad vi skal være for at vi hadde politikere og embetsfolk med litt mer interesse for landet Norge når vi fant olje..

automat

Sitat fra: Autowinder på lørdag 02. juli 2022, klokken 18:23
Force Majeure går på å være forhindret i å levere på sine forpliktelser på grunn av uforuttsette hindringer som naturkatastroer, pandemier og krig osv. Men krigen som pågår forhindrer ikke Norge å levere med mindre deler eller komponenter ikke kan leveres fra Ukraina eller andre som hindres av krigen gjør at produksjonen stopper. Det er ikke noen angreklausul.
Foorce Majeure var kanskje ikke riktig begrep for situasjonen, og dro fokuset bort fra poenget.

For ingen med ansvar har sagt: «Vi skal gå inn og se på hva som er mulig innenfor dagens avtaleverk» eller «vi skal prøve å reforhandle denne avtalen, gitt den spesielle situasjoen». Og ingen offentlige eiere av vannkraftverk har gått ut og sagt: «Vi tar sammfunnsansvar fremfor å tenke kortsiktig profitt. Vi stopper eksportsalget og sparer på vannet»

Alle sitter og toer sine hender mens de ser pengene renner inn.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hemi

Sitat fra: Merce på lørdag 02. juli 2022, klokken 18:56

Jo, i stor grad kan du det når du besitter noe andre vil ha. Det er jo i den situasjonen Norge befinner seg nå.

Gud hjelpe meg så glad vi skal være for at vi hadde politikere og embetsfolk med litt mer interesse for landet Norge når vi fant olje..

Vi var heldigere da ja. utrolig bra jobbet av de da.

Merce

Sitat fra: hemi på lørdag 02. juli 2022, klokken 21:23
Vi var heldigere da ja. utrolig bra jobbet av de da.

Dette handler ikke om å være heldig eller ikke....!
Saken er at vi nå har myndigheter som aktivt velger å bygge ned Norge og Norges økonomiske muligheter inn i fremtiden.

Jeg kan ikke forstå at ikke flere reagerer..!

Burger

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. juli 2022, klokken 15:03
Men i Europa lager de avtaler som er kun til fordel for seg selv. Eksport av vindkraftoverskudd strupes av Tyske avtaler med Danmark (dokumentert og linket tidligere i tråden).

Har du sånn ca sidetall dette ble dokumentert på? Har hoppet litt av og på tråden her ettersom opplevd saklighet har vært lav og/eller oppleves som hylekor. For å være klar, i denne tråden så finnes veldig gode analyser og innlegg av elbilforumister og gode linker, men av og til så føles det ut som de drukner.

Det nærmeste jeg finner er uten at jeg kan gå god for kilden : https://www.dr.dk/nyheder/landmand-loefter-sloeret-mystisk-faenomen-derfor-staar-vores-vindmoeller-bomstille-naar-det
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Counterpointer

Sitat fra: Burger på lørdag 02. juli 2022, klokken 23:30
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. juli 2022, klokken 15:03
Men i Europa lager de avtaler som er kun til fordel for seg selv. Eksport av vindkraftoverskudd strupes av Tyske avtaler med Danmark (dokumentert og linket tidligere i tråden).

Har du sånn ca sidetall dette ble dokumentert på? Har hoppet litt av og på tråden her ettersom opplevd saklighet har vært lav og/eller oppleves som hylekor. For å være klar, i denne tråden så finnes veldig gode analyser og innlegg av elbilforumister og gode linker, men av og til så føles det ut som de drukner.

Det nærmeste jeg finner er uten at jeg kan gå god for kilden : https://www.dr.dk/nyheder/landmand-loefter-sloeret-mystisk-faenomen-derfor-staar-vores-vindmoeller-bomstille-naar-det
Enig i at det er en god del støy i tråden.

Linken din omtaler fenomenet jeg nevnte. (det var fint for er umulig å huske sidetall (( og vi kan ha forskjellig visning så da må en huske nummer på posting)))

I tillegg så stenger Tyskland fullt fungerende atomkraftverk midt i energikrisa.

https://www.nrk.no/nyheter/tyskland-stenger-ned-tre-av-seks-atomkraftverk-1.15790877

Må si det er litt rart at 5 millioner nordmenn skal betale for at 83 millioner tyskere heller vil ha ustabil vind enn nedbetalt atomkraft. Spesielt siden de betaler danskene for å ikke kunne eksportere kraft.

Må si vi har fått en utrolig dårlig avtale for folk flest. Men veldig bra for energiprodusenter deres «venner».

arthur

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 02. juli 2022, klokken 14:16
Sitat fra: arthur på lørdag 02. juli 2022, klokken 08:52
Da tror jeg ikke du helt tok poenget? Her sitter man mer en et år etterpå og kritiserer andre for ikke å ha reagert/handlet når man selv ikke har hverken sett, eller handlet, på det som synes å bli hevdet å være noe "alle" måtte ha sett og forstått.
Den som ikke forstår her er du. Når din sjef (stortinget) forteller deg at du skal starte utredning for å lage verktøy i tilfelle strømprisene går opp, er det svært arrogant og nesten pga grensen av stupiditet å ikke gjennomføre dette.
Alle som hadde innsyn i saken, til og med stortingspolitikerene, som mange her har idioterklært, kunne lett forestille seg at strømprisene ville gå opp med utenlandskabler siden strømprisen i EU var høgere enn i Norge. Nivået var det ingen som kunne gjette. Men poenget var at man skulle utrede for å finne verktøy som var klare til bruk om prisene gikk opp.
Mer er det ikke å si om den saken.

Nå er det vel ikke så vanskelig å finne "dokumentasjon" på at det fra eksperthold ble, og blir, hevdet at å legge skylden på utenlandskablene ikke medfører riktighet? Min sjef som du her omtaler som Stoprtinget består av helt vanlige folk med svært forskjellig bakgrunn både hva angår utdannelse og erfaring så å forvente at de skal være eksperter på dette blir nok litt misforstått. Av den grunn så er de omgitt av byråkrater som presumtivt besitter den nødvendige kompetanse og som de kan forholde seg til.
Og nok en gang; Det som forundrer meg er den etter mitt syn noe arrogante holdning som en del medlemmer her synes å ha mht å kunne og vite så mye og samtidig gjøre så lite for sin egen del, eller sin egen lommeboks del. Mht å forstå, eller ikke forstå, hvem og/eller i hvilken grad så er det en "diskusjon" som du får ta med andre for så lavt gidder ikke jeg å "synke"!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA