Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: 02jan på fre 08. apr 2022, kl. 20:49
Ja det var jo oppklarende, trodde det ble dyrere nettleie pga ekstra slitasje i strømledningene pga først solgt ut av landet for så kjøre tilbake i strømnettet fra utlandet.

Dagens beste kommentar :+1:

filtvet

Samme problemet med nettverkskabler i datamaskiner. Om en retter de ut går alle bitsene (0/1) lettere i gjennom  - spesielt 1-erne.

Alt går opp i pris (minus lønninger). Tesla LR3 (ihvertfall usa gikk opp 2,5% bare sist uke).

Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på lør 09. apr 2022, kl. 06:04

Alt går opp i pris (minus lønninger). Tesla LR3 (ihvertfall usa gikk opp 2,5% bare sist uke).

filtvet  :+1: ja det har du helt rett i... Men frontfaget fikk vel ca 4 til 5% nå på forhandlingene og da peker de kursen for de andre lønnsgruppene/fagene...

At Tesla gikk opp, dem så ikke jeg komme... TM3 ble jo satt ned ikke lenge før,,, og så opp igjen.... men men  vi har vel råde til dette, vi i et av verdens beste land å bo i... i andre deler av europa er det jo krig og annen elendighet..... vi her i Norge vet nesten ikke hvor godt vi har det :+1: så bra har vi det...

RJK

Sitat fra: hELgenen på fre 08. apr 2022, kl. 17:34
Sitat fra: filtvet på fre 08. apr 2022, kl. 16:40
Fikk mail fra elvia i dag. Nettleie går opp pga  (en lang forklaring som jeg ikke skjønte bæret av - men dyrere blir det). Hurra!

Jeg kan prøve å forklare det enkelt...

SNIP
Det som er litt værre å forklare, er hvorfor tapet kommer i tillegg, når det normalt sett bakes inn i prisen på de kWh'ene man kjøper inn.

Men myndighetene har bestemt at produsentene måtte skille ut transport-delen i egne nettselskap, og derved i realiteten betale dette tapet etter dyreste spotpris, fremfor av kostpris. Det er ingenting i veien for at de kunne "betalt seg selv" etter kostnad, da dette ikke er reelt salg.

Og har man en fastprisavtale, så er det jo enda værre at man skal betale mer for linjetapet enn man betaler for strømmen i henhold til gjeldende avtale.

Blir som om brus og ølprodusentene plutselig skulle sende regning til kundene for ekstra stort svinn, og da vil ha dekket opp tapet med dyreste salgspris per tapte mengde drikkevarer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat

Blir som om brus og ølprodusentene plutselig skulle sende regning til kundene for ekstra stort svinn, og da vil ha dekket opp tapet med dyreste salgspris per tapte mengde drikkevarer.

He he  :D Da hadde jeg byttet ut mitt favoritt ølmerke! Og det gjør jeg helst ikke :D

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 10. apr 2022, kl. 14:58
Sitat

He he  :D Da hadde jeg byttet ut mitt favoritt ølmerke! Og det gjør jeg helst ikke :D
Og der har du jo den store forskjellen. favorittbrusen eller favorittølet kan man, om enn noe uønsket/uvillig, bytte ut i et alternativ. Eller rett og slett kutte ut, noe som sikkert hadde merkes på kontoen.

Med strøm, så kan du ikke bare kutte ut. Da slutter kjøleskapet og fryseren å virke, og det man har lagret der blir dårlig og må kastes innen kort tid. Ikke får du holdt melka, ølet, brusen og andre varer, kalde. Og du får ikke kjørt i gang vaskemaskin, oppvaskmaskin eller brukt PCen på hjemmekontor, og mobilen vil raskt dø ut og man er plutselig uten det vanlige sikkerhetsnettet.

Du får ikke stekt eller kokt deg mat, om du ikke har en gassgrill eller står ute med en kullgrill eller et bål. Ikke alle steder er det lovlig å bruke slikt heller. Langt viktigere er dog likevel at man ikke får varmet vann til dusj/håndvask, og derved får ikke fyrt i huset så man slipper å fryse ihjel og/eller unngått sprengte vannrør og store materielle skader.

Og for oss her inne, ladet elbilen i det daglige, og til en fornuftig kost. Man kan riktignok hurtig/lynlade ute, men det ville fort bli svært dyrt om man ikke får en god avtale å støtte seg på. Ikke er det heldig for batteriet heller, og man måtte ha regnet med ladekøer selv på AC-ladere.

Nå er det riktignok mange som kunne kjøpt seg ved, fordi man fremdeles har vedovn i huset. Men parafinovnen og oljefyren har man måtte kaste ut, og i mange tilfeller, ihvertfall for boligblokker og rekkehus, erstattet med fjernvarme og/eller elektrisk fyring.

Og det største behovet for varme har man jo som sagt når solcellepanelene ikke produserer i det hele tatt, eller i svært liten grad, og langt mindre enn behovet er. Og egen vindmølle er det nesten ingen som har, eller får lov å montere opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

RJK :+1: ser den.

Ellers ser jeg på FB siden til Motvind-organisajonen at de nylig lenket til denne saken.. som handler om at de har problemer i junaiten også... fugler..

Vindkraftutbygger i USA må ut med over 300 millioner for døde ørner i strid med "Migratory Bird Treaty Act".

Gårsdagens nyhet:

https://www.washingtonpost.com/business/2022/04/09/eagle-turbine-deaths-settlement/

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 10. apr 2022, kl. 19:34
Vindkraftutbygger i USA må ut med over 300 millioner for døde ørner i strid med "Migratory Bird Treaty Act".
Da tenker jeg at kattebransjen og vindusbransjen skal ut med noen milliarder

cra

Vi har hatt katt, men den tok svært lite ørn. Musene i omegn derimot hadde grunn til bekymring. Det lå et hode eller tre på trappa nesten hver dag.  :D

Vet ikke om de er egnet til storskalaproduksjon, men har da sett ulike vindmøller som er utformet slik at de ikke er fulle av tomrom der det plutselig kommer en vingetipp i flere hundre km/t. Gunstig for fugler skal de i alle fall være, og noen jeg har sett er beregnet for bruk inne i byer, og er utformat slik at det ikek spiller noen rolle hvor vinden kommer fra (stående sylinger-type).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electric cars in Norway

Hmmm.... jeg blir litt usikker på hva Terje Aasland (Ap) sier.. skal kommunene få bestemme selvom de vil ha vindkraft? Jeg håper da det!

Les dagens Klassekampen:

https://klassekampen.no/utgave/2022-04-11/gir-ingen-vetogaranti

Kopi under fra avisen:

TVETYDIG: Kommunene skal ikke overkjøres for å bygge ny vindkraft på land, sier energiminister Terje Aasland (Ap). Men han vil ikke gi dem vetorett.

Regjeringen vil bygge ut mer vindkraft på land. Det kom fram fredag forrige uke, da regjeringen la fram sin såkalte tilleggsmelding til Solberg-regjeringens energimelding.

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har nå fått beskjed om å gjenoppta saksbehandlingen av nye vindkraftprosjekter.

– Vertskommunene må ønske det, slo olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) fast på fredag.

Men da Klassekampen spurte om dette betyr at kommunene nå får vetorett i nye vindkraftsaker, ville ikke Aasland gi et klart svar.

Vil ha kommunene med
– Får kommunene et veto som gjør at dersom de sier nei til vindkraft, så blir det ikke vindkraft?

– Vi ønsker å ha kommunene med oss på laget, og derfor vil vi sikre at mer av verdiene som blir skapt av vindkraft, havner i kommunene. Vi vil rett og slett at kommunene skal sitte igjen med mer.

– Det svarte vel egentlig ikke på spørsmålet. Får kommunene et absolutt veto mot vindkraft i sin kommune?

– Vi vil ikke at vindkraft skal være uønsket. Vi vil ikke overkjøre kommunene i disse sakene, og den nye produksjonsavgifta er det viktigste grepet for å få til det. Vi ønsker å motivere kommunene på en best mulig måte og at de skal være positive til vindkraft, sier Aasland.

Regjeringen har nå sendt et forslag om en produksjonsavgift på høring. Dette er en avgift som vindkraftanlegg må betale per kilowattime kraft som produseres, og som fordeles til vertskommunene.

Aasland vil ikke sette et tall på hvor mye vindkraft regjeringen ønsker å bygge ut, men sier han håper produksjonen vil øke.

– Det vil være positivt for industrien, som etterlyser mer kraftproduksjon. Nå er det viktig å få i gang disse prosessene på nytt. Så er det viktig å sikre at ulike interesser blitt ivaretatt, som samiske interesser og lokalbefolkning.

Electric cars in Norway

Så denne saken fra NRK datert 28 mars først nå. Den var veldig interessant.

Det er fra da utenlandskabelen åpnet og Erna klippet snoren mens Statsnett sin direktør sa at vi i norge ville tjene mye penger på den kabelen....

Dette er jo galemattias.... vi forbrukere taper jo penger på den kabelen fordi strømprisene går i taket!

https://www.nrk.no/nordland/gigantiske-batterifabrikker-i-europa-skal-drives-av-norsk-strom-1.15895097

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 11. apr 2022, kl. 21:00
Så denne saken fra NRK datert 28 mars først nå. Den var veldig interessant.

Det er fra da utenlandskabelen åpnet og Erna klippet snoren mens Statsnett sin direktør sa at vi i norge ville tjene mye penger på den kabelen....

Dette er jo galemattias.... vi forbrukere taper jo penger på den kabelen fordi strømprisene går i taket!

https://www.nrk.no/nordland/gigantiske-batterifabrikker-i-europa-skal-drives-av-norsk-strom-1.15895097

Ikke fått med deg dette ennå? Både strømprisen og nettleien har økt som følge av disse kablene. Uten kablene ville vi hatt lavere priser. Bare kikk på prisene i sør sverige. De er i snitt lavere siden høsten 2021 enn Sør Norge. Mao løftet kablene oss forbi sør sverige for første gang i historien. Nivået er høyt overalt og skyldes jo energikrisen i Europa,men flere kabler i kombinasjon med god reguleringsevne gjør at vi oftere vil se nær tyske og engelske priser fremover på høylast,og ikke like lave priser når de samme landene har mye vind...

Counterpointer

Sitat fra: cra på man 11. apr 2022, kl. 13:59
Vi har hatt katt, men den tok svært lite ørn. Musene i omegn derimot hadde grunn til bekymring. Det lå et hode eller tre på trappa nesten hver dag.  :D

Vet ikke om de er egnet til storskalaproduksjon, men har da sett ulike vindmøller som er utformet slik at de ikke er fulle av tomrom der det plutselig kommer en vingetipp i flere hundre km/t. Gunstig for fugler skal de i alle fall være, og noen jeg har sett er beregnet for bruk inne i byer, og er utformat slik at det ikek spiller noen rolle hvor vinden kommer fra (stående sylinger-type).
Hopper over hva katten din gjør, siden anekdoter for å avkrefte stattestikk er litt håpløst.

Det finnes derimot et godt dokumentert prosjekt her i Norge hvor de fikk 70% reduksjon på fugledød av vindmøller ved å male en vinge sort. Så det finnes løsninger. Enkle til og med.

Tror også at det å sette opp vindmøller i trekkruter for f.eks ørn er lite lurt.
Nå tror ikke jeg det er landvind en bør satse på grunnet den massive motstanden mot dette.

ToWalkOrDrive

Yeay! Ny strømregning for hytta.....bare 4350,- for siste måned...og da har det gått på sparebluss...
Vær så god, Kommunen. 
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 12. apr 2022, kl. 23:27
Yeay! Ny strømregning for hytta.....bare 4350,- for siste måned...og da har det gått på sparebluss...
Vær så god, Kommunen.

ToWalkOrDrive, trist utvikling. Og leit for deg også. Håper strømprisene går ned nå.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA