Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

02jan

Ser vi på denne statistikk for hushold Europeiske land 2019.
Vi ser at Norsk hushold strøm (100% fornybar), mens er på bunn med forbruk av gass og oljeprodukter .

Mulig mer rettferdig å sammenligne med Canada o.l

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/a/ae/Share_of_fuels_in_the_final_energy_consumption_in_the_residential_sector%2C_2019_%28%25%29_T1.png

For å beregne energiforbruk, må vi legge sammen flere faktorer, de fleste arbeidsplasser varmes opp av fornybar, innenlands tog, ferge, buss og bil/varebil er over i en stor del fornybar, industri /produksjon vil også med bruk av strøm innenlands kunne være "null" utslipp etc.

Man må gjerne investere i vindkraft , men uten å rasere utmark samt åpenhet om hvem som skal betale for investeringer med å lege disse, frakte, lage infrastruktur og vedlikehold. Den økte nettleien som er varslet er det for å sette av midler til utbygging av vindkraft med alternative  eierforhold, eller er det for en reëll forbedring av innenlands nett for neste generasjon ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Electric cars in Norway

Sitat fra: 02jan på tor 07. apr 2022, kl. 20:42

Man må gjerne investere i vindkraft , men uten å rasere utmark samt åpenhet om hvem som skal betale for investeringer med å lege disse, frakte, lage infrastruktur og vedlikehold.

02jan  :+1: Ja, men jeg tror ikke det lar seg gjøre...det blir til rasert utmark...og det skal vi ikke overlate til neste generasjon..... derfor er jeg ikke villig til å teste ut dette. Bedre å ha et nasjonalt NEI til vindkraft her i Norge på fastlandet, men gjerne mye havvind kraft og vi har myyyye kystlinje å ta av.. og det skal settes så langt ut til havs at vi ikke kan se de fra land.

Electric cars in Norway

Dette var godt skrevet, synes jeg :+1:

Debattinnlegg

Thor Krefting Nissen
Oslo
Publisert:
3. april

Kopi av overskrift og første avsnitt:

Astrups vindkraftsatsing viser en suveren forakt for velgerne.

VINDKRAFT: Ved å presse gjennom en vindkraftutbygging på land viser Astrup og Høyre en dyp forakt for velgerne, lokaldemokratiet og respekten for å bevare natur og miljø. Det har vært stor lokal motstand mot disse gigantiske vindturbinene.

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/478kQo/astrups-vindkraftsatsing-viser-en-suveren-forakt-for-velgerne?fbclid=IwAR3zc5biGdWZGOncWjYtYaapY1FnUdxAAH_AyH8tGL7hIsS259qwSuTeFOM

Vidar_S

Sitat fra: arthur på tor 07. apr 2022, kl. 19:44

Ser frem til din dokumentasjon på utviklingen i norske husholdningers strømforbruk siste tyve (?) årene.

https://www.ssb.no/energi-og-industri/artikler-og-publikasjoner/vi-bruker-mindre-strom-hjemme

SSB skriver her mye det samme som @hELgenen - strømforbruk har gått ned i ordinære husholdninger men har økt for hytter. Vi kan vel da konkludere med at han er inne på noe?

stefse

Tinget er kjøpt og betalt, samme hvem som bekler rollen. Bare gutta på skauen kan få gjort noe med dette ser det ut til.
Norsk nett skal brukes til å frakte dyr kraft til kontinentet, og vi må overby endestasjonen for å få lov til å tappe kraftmotorveien, etter først å ha bygd ut denne veien med egne penger. It's a terribly bad deal, for å sitere en viss mann på andre siden av dammen.
Får assosiasjoner til Afrika hvor folk tar hull på rørledningene og tapper ut olje, fordi de er lei av å leve i fattigdom, mens andre blir styrtrike.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: stefse på fre 08. apr 2022, kl. 10:35
Tinget er kjøpt og betalt, samme hvem som bekler rollen.

Med andre ord er hele landet et gjennomkorrupt samfunn etter ditt syn?

hELgenen

Sitat fra: arthur på tor 07. apr 2022, kl. 19:44
Hvilke andre land som det er naturlig å sammenligne med hva angår klima bruker så mye annen energi enn strøm til oppvarming?

På slutten her kommer jeg med dokumentasjon på det du etterlyser. Men jeg kan jo avsløre at i Norge så dekkes varmebehovet av 63.9% elektrisitet - mens det i Sverige ligger på 23.9% og i Finland 23.8%

Så varmebehovet - som vi faktisk må få dekket her i Nord - dekkes av stort sett elektrisitet i Norge, men av andre kilder i våre naboland.

Men hvorvidt man bruker elektrisitet,gass,bensin eller hva det nå er hvilken energiform man bruker
i et land så er det mengden energi pr. innbygger som faktisk gir et godt bilde av hvor mye en "sløser"

Under lenker jeg til en liste som allerede er utdatert - men som i det minste gir et et bilde på hvordan situasjonen
var for noen år side. Her blir Norge passert av land som USA,Canada og Finland. Canada og Finland er vel de landene som man klimatologisk ligner mest på - og der bruker man altså mer energi enn hva vi gjør i norge pr. innbygger.
Det er forsåvidt ikke lange veien ned til Sverige heller. Tallene er som nevnt IKKE klimajustert. Sverige har jo
det meste av sin befolkning plassert i midlere klima enn Norge - så da står vi igjen kanskje med Finland og Canada.

Og disse tallene er da heller ikke justert for f.eks energi kun brukt til husholdning.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_energy_consumption_per_capita

Her er en annen liste :

https://www.statista.com/statistics/268151/per-capita-energy-consumption-in-selected-countries/

Dersom en KUN ser på elektrisitet så kommer Norge av helt naturlige årsaker høyt opp på listen.
Dette fordi vi har laget en infrastruktur basert på elektrisitet - både historisk og for fremtiden gjennom
f.eks satsing på elektrisitet i transportsektoren (biler,båter,tog osv), og til oppvarming.

Når man har valgt en slik elektrisk strategi så er det også naturlig at man sikrer landet overkommelige priser på nettopp elektristiet.

Andre land har andre kilder til oppvarming - som f.eks gass,fjernvarme osv - og de færreste land på denne kloden
har så stort behov for energi til oppvarming som vi Nordmenn faktisk har. Sverige har  en lang tradisjon
med fjernvarme som de gjennom generasjoner har bygget infrastruktur rundt. Skal elektrisitet da omsettes til samme pris i hele Europa, så vil elektrisitet bli en ekstrem dyr energikilde til bruk for oppvarming da elektrisitet der er regnet som en ekslusiv vare og prises deretter sammenlignet med andre energikilder man bruker i en husholdning.

Her kommer en statistikk fra 2019 som viser hvor stor andel av de ulike energikildene som dekker oppvarming i ulike land i EU der Norge også inngår i statistikken:

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Energy_consumption_in_households#Use_of_energy_products_in_households_by_purpose

I Norge så var det i 2019 beregnet at 63.9% av varmebehovet ble dekket av elektristet. Sverige 29.3%. Finland 23.8% osv.

Det beviser det jeg har sagt hele tiden at elektrisitet står i en særstilling i Norge og dersom en skal selge dette ut til Europeiske priser så vil det slå EKSTREMT mye hardere inn på husholdningsbudsjettet for oppvarming
enn det vil gjøre i alle andre land innad i EU. Så kan man ha sterke meninger på det burde være slik - men det endrer ikke fakta at det ER slik.

Og det er dette norske politikere som definerer rammebetingelser må forholde seg til. Og derfor mener jeg det
er helt galskap å bygge for mye kapasitet nedover til kontinentet for overføring av elektrisk kraft da det vil slå mye hardere ut for landets egne innbyggere enn det inntektene fra dette kan fremskaffe. Jeg har ingen tvil i min sjel på at å løfte elektrisitetsprisene i Norge til Europeiske nivåer er helt galskap for Norge som nasjon. Denne ideen og drømmen man har nede i Brüssel om fri fryt av elektrisitet over landegrensene med felles pris er laget med utgangspunkt i hva som tjener EU basert på gjeldende infrastruktur i EU. Og i EU bruker man stort sett ikke elektrisitet til oppvarming og man har heller ikke så stort behov for oppvarming heller.  Så å selge elektrisitet til høystbydene priset etter marginalprisprinsippet i et helt felles Europeisk marked er helt galskap for Norge - og ennå mer galskap blir det dersom man setter seg ned i Norge å lager en strategi i landet på at man skal ennå mer vekk fra fossile energikilder. Snakk om å skyte seg selv i foten!

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på fre 08. apr 2022, kl. 11:04
På slutten her kommer jeg med dokumentasjon på det ____etterlyser.
En lang grundig og informativ post. Tviler dog sterkt på at budskapet når frem til de som absolutt ikke vil bidra til en konstruktiv diskusjon.

Du skal virkelig ha for at du ikke gir opp.

Counterpointer

For å holde engasjementet oppe i tråden, og for å underbygge at både forrige og nåværende regjering tenker at vind på land er en god ide.

https://www.dn.no/politikk/havvind/terje-aasland/regjeringen-presenterer-energimeldingen-apner-for-mer-vindkraftutbygging-pa-land/2-1-1199274?fbclid=IwAR1nNA7qKe2_-9PtuZAk3fAPXJrHAi5Gw2Oy5NEOEJ6rYaPaWpg5EMvkSmg

Personlig så skjønner jeg ikke hvorfor både Høyre og Ap ønsker å provosere så stor del av folket med landvind. Det er massiv Motvind (pun både direkte og indirekte) mot dette.

I tillegg har jo anlegg blitt finansiert av utenlandske eiere og gir ingenting til Norge, der har vi har veldig liten påvirkning på drift og får vel omtrent ingen inntekt.

Bare som et apropos er regjeringspartnerne til både Høyre og Ap motstandere av landvind.

Savner en massiv satsing på løsninger som det ikke er motstand mot og som vil løse problemer.

filtvet

Fikk mail fra elvia i dag. Nettleie går opp pga  (en lang forklaring som jeg ikke skjønte bæret av - men dyrere blir det). Hurra!

hELgenen

Sitat fra: filtvet på fre 08. apr 2022, kl. 16:40
Fikk mail fra elvia i dag. Nettleie går opp pga  (en lang forklaring som jeg ikke skjønte bæret av - men dyrere blir det). Hurra!

Jeg kan prøve å forklare det enkelt. Nettselskapene må betale for energien som forsvinner
på veien fra uttak i sentralnettet og frem til din stikkontakt. En del av energien som dyttes inn på linjen forsvinner
nemlig på veien fra kraftprodusent til forbruker. Dette er ren fysikk og avhenger av lengde, dimensjon på kabel og nett,spenningsnivå og transformering mellom ulike spenningsnivåer. Disse tapene utgjør da en del av transportkostnadene som din lokale netteier må dekke. Jo dyrere verdi denne kraften som tapes har - jo mer må ditt lokale nettselskap betale. Statnett, som drifter sentralnettet, har egne tariffer som både kraftselskaper og netteiere må betale for å levere inn kraft og ta ut kraft av dette sentralnettet som ditt lokale nett er koblet til.

Statnett mente det var svært god samfunnsøkonomi å bygge ut utenlandsforbindelser ettersom
de da også kunne tjene på prisforskjellen mellom prisen i det norske markedet og prisen på andre siden - såkalte flaskehalsinntekter.

Dette skulle sågar være så god butikk at vi alle skulle nyte godt av dette i form av lavere nettleie. Statnett er jo en ren monopolvirksomhet slik som nettselskapene og er underlagt strenge regler på hvordan de skal forvalte driften. Formålet i alle analyser er at alle investeringer skal være samfunnsøkonomisk lønnsomme. Så statnett har inngått ulike avtaler med eierene av nettet på andre siden om at de skal dele på gevinsten av å drifte slike utenlandskabler og regnet seg frem til at dette ville gi positivt bidrag for nettdriften i Norge.

Dette har også vist seg å gi enorme inntekter :

https://www.nettavisen.no/okonomi/statnett-kutter-nettleien-med-fire-milliarder/s/12-95-3424247638

Men som vi alle ser - tross gigantiske inntekter - den inntekten dekker ikke opp for de økte kostnadene som følge av kraftprisene. Mao. Høyere kraftpriser gir høyere nettleie. Hadde vi ikke bygget kablene så hadde det medført netto lavere nettleie fordi priseffekten for nettapene alene medfører at verdien av tapene i nettet samlet sett øker mer enn flaskehalsinntektene.

Det hele tyder vel på at Statnett i sine analyser trodde på større prisforksjeller enn det som det faktisk har blitt.
Mao. prisen i Sør Norge har nok ligget tettere på prisen på andre siden enn man i analysene trodde.

Electric cars in Norway

Vindmøllene var hovedinnslag på nrk tv Dagsrevyen kl 19 nå nettopp. Her er det mye for og imot 8)

Utsira og Finnmark har vindmølle søknad på gang. .

Kan det være denne Utsira har?  https://www.vargronn.no/vargronn-no

Noen her inne fra Utsira som vet mer om dette?

Og Finnmark ble nevnt på innslaget... det må da være denne saken her eller?
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/grenseland-as-tilbyr-strom-i-30-ar-for-10-ore-pr.-kilowatt-time-om-de-far-bygge-davvi-vindpark-1.15887011

Noen finnmarkinger her inne som vet mer om dette?

Sjekk på nrk.no om Dagsrevyen er lagt ut i spillern allrede hvis dere ikke fikk sett innslaget "live" eller "linær" som jeg sier  ;D

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på fre 08. apr 2022, kl. 13:56

I tillegg har jo anlegg blitt finansiert av utenlandske eiere og gir ingenting til Norge, der har vi har veldig liten påvirkning på drift og får vel omtrent ingen inntekt.

CP :+1: Dette du skriver her er noe som ikke har kommet frem så mye i main stream media... og det er et godt poeng!  Må bare si rett ut at jeg ikke at tyske selskaper som ikke får lov til sette å landbaserte vindmøller i steden inngår avtaler i Norge på det samme,,, og når det sakte og sikert går opp for de berørte kommunene at de egentlig ikke vil ha disse landbaserte vindmøllene - så presterer disse tyske selskapene og true med dyre rettsaker mot kommunene.... ekkelt :-1:

arthur

Sitat fra: filtvet på fre 08. apr 2022, kl. 16:40

Fra mailen;

Årsaken til at nettleien øker er fordi vi må kjøpe inn kraft i spotmarkedet til en høyere pris enn forventet for å dekke opp tap i nettet.

Kort forklart er nettap elektriske tap i strømnettet. På grunn av motstand i strømledningene vil noe strøm gå tapt i form av varme mellom der strømmen blir produsert og der kunden forbruker den. Forskjellen mellom hvor mye energi som mates inn i nettet og hvor mye kundene tar ut av nettet utgjør nettapet.

Hvis man ikke er fornøyd med denne forklaringen så inneholder mailen også en link til mer informasjon så hva er det å ikke skjønne?

02jan

Ja det var jo oppklarende, trodde det ble dyrere nettleie pga ekstra slitasje i strømledningene pga først solgt ut av landet for så kjøre tilbake i strømnettet fra utlandet.
Når jeg ser på strømledningene som henger og slenger ut fra husveggen (fra 1950 tallet ?) og holder meg våken om nettene når det blåser, ber jeg i det stille at strømmen ikke må gå med sko inne inne i kablene men liste seg forsiktig på sokkelesten inn i sikringskapet.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA