Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 12. apr 2022, kl. 23:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 12. apr 2022, kl. 23:27
Yeay! Ny strømregning for hytta.....bare 4350,- for siste måned...og da har det gått på sparebluss...
Vær så god, Kommunen.

ToWalkOrDrive, trist utvikling. Og leit for deg også. Håper strømprisene går ned nå.
Snittpris 233,8 øre gir en regning på 599,51. Forbruket gikk opp fra 249 kWh i februar, til 301 kWh i mars, til tross for at jeg ikke kan si at jeg har sløst noe mer enn i forhold til februar måned.

Og til tross for at elbilen lades på felleslader i borettslaget, og/eller hurtig/lynlader, så påstår Hafslund at jeg bruker 49 % av forbruket mitt på lading av elbil fordi jeg oppga at ja, jeg har elbil.

Bor på en liten leilighet med inkludert fyring og varmtvann, 2 personer, så all strømforbuk er til lys, TV, PC'er, Sourround-anlegg, kjøleskap (to stykk), en fryser og annet småelektronisk, samt oppvaskmaskin og vaskemaskin som nesten utelukkende kjører om natta. Hjemmekontor og turnusjobbing, så de går som oftest når jeg uansett har nattevakt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Og da kom regningen for mars som viser at strømselskapet skylder meg 666,61 kroner (inkludert nettleien) som blir overført til regningen for april. I fritidsboligen (sekundærbilig) ble regningen litt høyere, 895,74 kroner, men i sum ble det helt greit.

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på ons 13. apr 2022, kl. 07:26
Og da kom regningen for mars som viser at strømselskapet skylder meg 666,61 kroner (inkludert nettleien) som blir overført til regningen for april. I fritidsboligen (sekundærbilig) ble regningen litt høyere, 895,74 kroner, men i sum ble det helt greit.

arthur  :+1: veldig bra for deg.. du er heldig.

Selv er jeg i verste sone og jeg hører alle rundt meg klager på strømregninga og det med rette.

Jeg skal ikke si hva jeg har på huset men det er dyrt, det har blitt veldig dyrt, siden dette galskapet startet.

Men Jonas og Trygve reddet oss jo ved å ta på seg "spander buksene sine". Men den imidl ordningen til mars neste år er jo en fallitt erklæring....litt som å stikke hode i sanden og håpe på at det går over... litt struts der altså....

Jeg tenker at hadde jeg bare vært til stede den dagen for noen år siden da Erna og Merkel og Statnett sjefen på web konferanse skrudde på den utenlandskabelen og Statnett sjefen sa i åpningstalen sin at "denne nye utanlands kabelen ville på sikt gi oss billigere strømpriser" - da skulle jeg rett og slett sneket meg frem til "påknappen" og fjernet den lille sikringen der rett under "påknappen" og dermed fått stoppet dette tullet de holdt på med....

....hvertfall fått utsatt det i noen minutter  :D

DagfinnN

Yeay! Ny strømregning for hytta.....bare 4350,- for siste måned...og da har det gått på sparebluss...
Vær så god, Kommunen.
Velkommen i klubben. Vår regning ble 7.100 for mars. Regner med at det blir bedre etter hvert. Når er bygg tørka fjernet og vi har flyttet inn.
Men i følge mange skulle det bare mangle at vi rike hyttefolk betaler...
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 13. apr 2022, kl. 07:37
Sitat fra: arthur på ons 13. apr 2022, kl. 07:26

arthur  :+1: veldig bra for deg.. du er heldig.

Ja, og nei. Å gå for fast pris i et år i fjor sommer var noe jeg hadde bestemt meg for lenge før sommeren, ventet bare på "rette øyeblikk" og da jeg så at prisene på avtaler med fast pris begynte å endre seg, gå opp, allerede i begynnelsen av august så slo jeg til umiddelbart. At jeg skulle være så heldig, var ikke noe jeg regnet med, men det skyles først og fremst den ordningene som myndighetene har bestemt og hvor de som har gunstig avtale ikke må "ofre" denne, men får full uttelling.

Når det gjelder fritidsboligen som er en sekundærbolig og derfor dekket av ordningen så var det en avtale jeg inngikk i januar/februar var det vel til 97 øre for tre måneder, en avtale jeg anbefalte andre å inngå her på forumet, men reaksjonene ble vel stort sett bare negative (skryt, innrapportering og utestengning var vel de klareste meldingene som kom her), liker ikke Agva osv Jeg inngikk samme avtale for flere andre i familien og de smiler alle fornøyd, i hvertfall for en liten stund.

Jeg sier det nok en gang; det viktige er å ha et bevisst forhold til risiko, ta avgjrørelser og lev med disse heller enn å bruke så mye energi på å klage, og beklage seg, på sosiale medier uten å være proaktiv. Og nå bannet jeg vel i kjerka, nok en gang, men det får heller stå sin prøve.

filtvet

Har også bundet strømprisen i 12 mndr til ca 1,- pr kwt. Betaler nå max 1500,- for 2 boliger pr mnd til sammen inkl strømstøtte.

Angrer ikke på det. Null bekymringer om optimal lading av elbil feks.

jkirkebo

Vær så god, Kommunen.

Hvordan er det mulig? Står det på full varme hele tiden? Normalt er vel å holde det frostfritt i rom med vannrør og slå av varmen helt i soverom og slikt, da burde det ikke være mulig å komme opp i slike summer?

Ganske glad vi har hytte uten innlagt strøm nå men med 5,7kWp solcellepaneler og vedfyrt vannbåren varme ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på ons 13. apr 2022, kl. 13:44
Hvordan er det mulig? Står det på full varme hele tiden? Normalt er vel å holde det frostfritt i rom med vannrør og slå av varmen helt i soverom og slikt, da burde det ikke være mulig å komme opp i slike summer?
ToWalkOrDrive har vel beskrevet hytten sin tidligere.

Ser vi landet på 540kWh for mars, med en 90kvm hytte fra tidlig åttitall.

Har man hytte med innlagt strøm, vann og f.eks kjøleskap bør det være varmt i rommene hvor det er vannrør og hvor det er kjøleskap.

Med åpen løsning som det ofte er i hytter innebærer det å holde stue/kjøkken, bad og evt bod + VVB varm.

VVB trekker fort 3-5kWh i døgnet til vedlikehold, og vedlikeholdsvarme ellers i hytta trekker hos oss alt fra 300W til 800W.

Så er det kaldt ute går det fort 750kWh i måneden bare til vedlikehold. Og så bruker man jo hytta og, gjerne med lading av elbil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Ganske glad vi har hytte uten innlagt strøm nå men med 5,7kWp solcellepaneler og vedfyrt vannbåren varme ;)
Hvor mye bidrar dette til vedlikeholdsvarme i desember, januar og februar da? Det er jo tross alt da det går mye strøm til oppvarming av hytta.

Har veldig lyst til å installere solceller selv, men vintermånedene ødelegger regnestykket.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på ons 13. apr 2022, kl. 15:42
Ser vi landet på 540kWh for mars, med en 90kvm hytte fra tidlig åttitall.

Har man hytte med innlagt strøm, vann og f.eks kjøleskap bør det være varmt i rommene hvor det er vannrør og hvor det er kjøleskap.

Med åpen løsning som det ofte er i hytter innebærer det å holde stue/kjøkken, bad og evt bod + VVB varm.

VVB trekker fort 3-5kWh i døgnet til vedlikehold, og vedlikeholdsvarme ellers i hytta trekker hos oss alt fra 300W til 800W.

Så er det kaldt ute går det fort 750kWh i måneden bare til vedlikehold. Og så bruker man jo hytta og, gjerne med lading av elbil.

Kjøleskap er jo bare å skru av når man drar, og la døra stå på gløtt. Det gjør vi med vårt. Samme med fryser. Fjernstyrer i gang varmen før vi drar opp slik at det er godt og varmt når vi kommer opp. Da kan kjøleskap og fryser startes igjen med en gang.

VVB trenger vel ikke å stå på, så lenge det er 5 grader i rommet?

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på ons 13. apr 2022, kl. 15:45
Hvor mye bidrar dette til vedlikeholdsvarme i desember, januar og februar da? Det er jo tross alt da det går mye strøm til oppvarming av hytta.

Har veldig lyst til å installere solceller selv, men vintermånedene ødelegger regnestykket.

Vi bruker ikke strøm til varme, kun ved. Hytta er kald vinterstid når vi ikke er der, siden den ikke har innlagt strøm. Tømmer vannsystemet med trykkluft og dreneringskraner, den vannbårne varmen har 45% glykol i varmebæreren.

ToWalkOrDrive

Vær så god, Kommunen.

Ja, er en ganske stor hytte (95m2) på ett plan. Skrur ned alle ovner til 5 grader når jeg ikke er der. Men i mars glemte jeg å skru ned den ene ovnen, så den ble stående på 20 grader i to uker da hytta var tom...det verste er at jeg kom på det da jeg nesten var hjemme. Nesten så jeg kjørte opp igjen.

Er et gammelt kjøleskap, dårlig isolert "hoveddel", forbrenningsdass, varmtvannstank (ikke så gammel).

Så i mars betalte jeg tilsvarende av 0,4% av hyttekjøpsprisen...på en måned...i strøm.

Må skynde meg å få isolert litt bedre...
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 13. apr 2022, kl. 20:10
Ja, er en ganske stor hytte (95m2) på ett plan. Skrur ned alle ovner til 5 grader når jeg ikke er der. Men i mars glemte jeg å skru ned den ene ovnen, så den ble stående på 20 grader i to uker da hytta var tom...det verste er at jeg kom på det da jeg nesten var hjemme. Nesten så jeg kjørte opp igjen.

Er et gammelt kjøleskap, dårlig isolert "hoveddel", forbrenningsdass, varmtvannstank (ikke så gammel).

Så i mars betalte jeg tilsvarende av 0,4% av hyttekjøpsprisen...på en måned...i strøm.

Må skynde meg å få isolert litt bedre...

Det kan være mye å spare på å bytte gamle kjøleskap og frysere til moderne A+++ skap også. Og det kan høres ut som en luft/luft varmepumpe kunne vært gunstig? Det finnes modeller nå som kan fjernstyres med app så du kan varme opp hytta igjen før du kommer opp. De nyere modellene er også effektive ned til i hvert fall -15 grader ute.

arthur

Sitat fra: turfsurf på ons 13. apr 2022, kl. 15:42
VVB trekker fort 3-5kWh i døgnet til vedlikehold, ....

Er ikke dette en ide å tenke på?

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-varmtvannsbereder/?gclid=CjwKCAjw6dmSBhBkEiwA_W-EoDzKJAp8-CUKrkztOsehdaXJ7due2P2d8evNZzxb_BE_JJTgF9YgFxoC9V0QAvD_BwE

ToWalkOrDrive

Har kjøpt et nyere brukt kjøleskap, som jeg får om et par uker, og vurderer varmepumpe. Får se nærmere på berederen hvor gammel/simpel den er.
Akkurat smart-funksjonen ser ikke ut til å ha veldig effekt for tiden. Prisen ligger konstant over 2 kroner hele døgnet, har jeg sett, med bare hopp høyere av og til. Kanskje litt annerledes pga påske, men her er ferskeste pris gjennom døgnet.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA