Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Å kalle det kommunisme når det er innført av Høyre med FrP som energiminister og det eneste partiet som var imot var Rødt, blir litt for aparte for meg.🤷🏻

Men at det ikke er fornuftig er utvilsomt.

« De siste fire årene: Nordmenn betalte 268 mrd. mer for strømmen
Nordmenn har betalt mer enn dobbelt så mye for strømmen de siste fire årene som i de foregående fire årene. – Har vært en stor byrde, sier energiministeren.»

https://e24.no/energi-og-klima/i/4B2Qva/de-siste-fire-aarene-nordmenn-betalte-268-mrd-mer-for-stroemmen?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 16. august 2025, klokken 00:07Å kalle det kommunisme når det er innført av Høyre med FrP som energiminister og det eneste partiet som var imot var Rødt, blir litt for aparte for meg.🤷🏻

Nordmenn har betalt mer enn dobbelt så mye for strømmen de siste fire årene som i de foregående fire årene. – Har vært en stor byrde, sier energiministeren.»

https://e24.no/energi-og-klima/i/4B2Qva/de-siste-fire-aarene-nordmenn-betalte-268-mrd-mer-for-stroemmen?

FrP har vel sagt at da de så hvor feil konsekvensene ble så ville de utført endringer. De foreslo jo Makspris på 50 øre med en gang strømprisen gikk løpsk.

Blir som ved skoleskytinger i USA - "nei, var de andre som ville ha liberale regler,  så at vi ikke foretar oss noe når vi nå har makt er ikke vår feil".
Når man i strømsone02, ref Rogaland osv, ser at de har samlet inn 3 ganger så mye av folks penger er det jo lov å korrigere kursen, og ikke bare si: "Vi følger situasjonen nøye".
Kommunisme er jo å samle inn eierskapet til Community/Fellesskapet (derav navnet). Nå eier staten mange bedrifter i Norge, samt 20300 milliarder i Oljefondet, tilsvarende 3,7 millioner per innbygger. Da støtter jeg Høyre som sier at de vil redusere skatten med 12.000 per innbygger. De ser vel at staten/Community har nok nå. 

Aasland mener det er helt greit at de har tatt inn 268 milliarder ekstra i skattekroner, som de har kjøpt Tesla-aksjer for i Oljefondet / Community:
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 16. august 2025, klokken 00:07Å kalle det kommunisme når det er innført av Høyre med FrP som energiminister og det eneste partiet som var imot var Rødt, blir litt for aparte for meg.

Tja, det er i hvert fall meget kommunistiske trekk.

Og disse tallene er i snitt for landet, for de i NO2 er sannheten mye værre, siden prisene ikke har økt i NO3 og NO4, samt økt mindre i NO5 og til en viss grad NO1.

På toppen av det hele har nettleien økt kraftig og skal øke enda mere. Skal vi tippe tre-fire gangen for NO2?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

12-måneders endring (prosent) juli '24 - juli '25 - kpi - 3,3 prosent. (Kilde SSB)

OECD - 4,1 prosent (juni '24 - juni '25) (Kilde OECD)

..

Er et høyere rentenivå i Norge enn i mange andre land et tegn på en svak, eller sterk, økonomi/etterspørsel/økonomisk aktivitet?

Hva har prisen for forbruker vært på strøm den senere tid sammenlignet med tidligere år, eksempelvis året da kraftmarkedet ble deregulert når man hensyntar inflasjon i perioden?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Rå kapitalisme. Selv om det er staten som tjener grovt, så betyr ikke det kommunisme. Staten er en grådig kapitalist!

Noterte meg at over 20 firma klager Norgespris inn for ESA, bl.a. varmepumpefirma, vedfirma (Jotun) m.fl.
ALLE tjener på høye strømpriser, unntatt vanlige folk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på lørdag 16. august 2025, klokken 10:04Rå kapitalisme. Selv om det er staten som tjener grovt, så betyr ikke det kommunisme. Staten er en grådig kapitalist!

Noterte meg at over 20 firma klager Norgespris inn for ESA, bl.a. varmepumpefirma, vedfirma (Jotun) m.fl.

Vet ikke om slakteri i Rogaland, og alle andre firma som ikke lever av oppvarmingsprodukter, er enig med deg. Til og med dagligvarebutikker har måttet øke priser for å dekke inn økte strømpriser. Og når knekkebrødprisen går opp pga det så settes renten opp 14 ganger. Og når renten går opp økes kostnadene for kjøpmenn med lån på butikken, så da setter de opp knekkebrødprisen for å overleve. Og da må de sette opp renten igjen siden inflasjonen går opp.

Får håpe vi får i gang en negativ rente-kost-konkurranse-spiral, sånn som motsatte har vært tilfelle av nå.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 16. august 2025, klokken 10:04Rå kapitalisme. Selv om det er staten som tjener grovt, så betyr ikke det kommunisme. Staten er en grådig kapitalist!

Helt enig i innlegget ditt, bortsett fra at alle tjener på det.
Det er mange som tjener på det og enda flere som taper på det.

At noen vil kalle Høyre (og FrP m.fl) for kommunistiske er jo rart, da de egentlig står på de rikes parti mot arbeiderne.
Rå kapitalisme passer bedre, og burde svi litt for Ap.

Høyere strømpriser svir mest for de som har lite. Lavere skatter gir mest til de som har mest.

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 16. august 2025, klokken 10:14

Vet ikke om slakteri i Rogaland, og alle andre firma som ikke lever av oppvarmingsprodukter, er enig med deg. Til og med dagligvarebutikker har måttet øke priser for å dekke inn økte strømpriser. Og når knekkebrødprisen går opp pga det så settes renten opp 14 ganger. Og når renten går opp økes kostnadene for kjøpmenn med lån på butikken, så da setter de opp knekkebrødprisen for å overleve. Og da må de sette opp renten igjen siden inflasjonen går opp.

Får håpe vi får i gang en negativ rente-kost-konkurranse-spiral, sånn som motsatte har vært tilfelle av nå.
Jo, næringsliv med fri prissetting sender kostnaden rett videre til forbruker, dvs vanlige folk får svi mest.
Mine I-Pace videoer

daktari

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 16. august 2025, klokken 12:27

At noen vil kalle Høyre (og FrP m.fl) for kommunistiske er jo rart, da de egentlig står på de rikes parti mot arbeiderne.

Høyere strømpriser svir mest for de som har lite. Lavere skatter gir mest til de som har mest.
Gode presiseringer, helt enig.
Mine I-Pace videoer

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på lørdag 16. august 2025, klokken 13:46
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 16. august 2025, klokken 12:27

Gode presiseringer, helt enig.

Klarer ikke se at noen har ment Høyre / Frp er kommunistiske? AP klarer å være rå kapitalist og kommunist. De konfiskert eiendelene til folk, som kommunister, men lar være å dele godene ut igjen. Er vel litt sånn som også Putin og kompisene gjør.

Blir jo spennende å se etter valget hvilke partier AP må svelge fruktene fra for å forbli med makten. Blir det MDG som mener bil er forferdelig miljøfientlig, også elbil (vil ha skyhøye avgifter på elbil) og veier (vil stoppe alle veiprosjekter), SV med sine egne kalkulatorer ingen i verden har sett før, og mener bedrifter må ryke og reise, og alle som jobber i privat næringsliv må betale mye mer skatt.

Egentlig bør AP og Høyre slå seg sammen, med støtte av Venstre og KrF.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 16. august 2025, klokken 15:12Klarer ikke se at noen har ment Høyre / Frp er kommunistiske?
Når du sier dagens politikk er kommunistisk så sier du faktisk at alle partier unntatt Rødt er kommunistisk.

Dermed burde det falle på sin egen urimelighet.

Høyre både har vært og er tilhenger av dagens system. FrP angrer, men kun når de ikke er i posisjon og de har jo planer om å tømme oljefondet så mye som mulig og gjerne litt mer.

Du har en sterk antipati mot sosialisme og tror tydeligvis at høyresiden er bedre. Det er lov, men fremstår skjevt og veldig følelsesstyrt slik jeg leser det.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 16. august 2025, klokken 17:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 16. august 2025, klokken 15:12Klarer ikke se at noen har ment Høyre / Frp er kommunistiske?
Når du sier dagens politikk er kommunistisk så sier du faktisk at alle partier unntatt Rødt er kommunistisk.

Dermed burde det falle på sin egen urimelighet.

Høyre både har vært og er tilhenger av dagens system. FrP angrer, men kun når de ikke er i posisjon og de har jo planer om å tømme oljefondet så mye som mulig og gjerne litt mer.

Du har en sterk antipati mot sosialisme og tror tydeligvis at høyresiden er bedre. Det er lov, men fremstår skjevt og veldig følelsesstyrt slik jeg leser det.

Mot sosialisme? Kaller du det sosialisme når Staten sitter igjen med 276 milliarder ekstra I strøminntekter, og kjøper Tesla og Amazon-aksjer for pengene, mens dette gjør at inkassotallene for unge under 30 år stiger år for år? Det er ikke sosialisme - det er kapitalisme og kun den dårlige delen fra kommunisme. Har aldri sett en regjering som har latt unge i stikken på den måten. De kunne lett gitt noen skattelettelser for å dele.

Både Høyre og FrP har lovet lavere skatter nå som staten svømmer over i penger. Det spesielle er at AP sier de ikke skal redusere skatter. Det kunne vært forståelig om de var sosialistiske og f.eks. kuttet kraftig i helsekøene med ekstra bevilgninger. Men i f.eks. Stavanger/Rogaland har Sykehuset måtte kutte enormt, og folk har sluttet i store flokker da de ikke orker mer.

Dersom du hadde abonnert på Stavanger Aftenblad, og sett folk som har sendt hjem fra sykehuset 3 ganger fra operasjonsoppmøte pga mangel på bemanning ville nok også du følt noe var galt.

arthur

"Kaller du det sosialisme når Staten sitter igjen med 276 milliarder ekstra I strøminntekter, og kjøper Tesla og Amazon-aksjer for pengene, .........."

Dette er jo bare tullprat! Nei, de kjøper IKKE aksjer for de pengene!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 16. august 2025, klokken 22:35Mot sosialisme?
Ja, jeg trenger vel ikke komme med alle sitatene når du nevner SV og Ap!? De taler sitt veldig tydelige språk.

Derimot har du tydeligvis tro på Høyre sin privatisering av helsevesenet. Jeg jobber i et stort sykehus og ser forskjellen på sosialistisk prioritering og konservativ orientering.
Forskjellen på Høyre og Ap er dessverre ikke så stor, men privatisering som gjør at de med penger kan kjøpe seg ut av køen er et klart høyretrekk.

For denne tråden sitt tema så ser jeg INGEN forskjell på Høyre og Ap i strømpolitikken. Og jeg har heller ikke noe tro på at FrP hverken kan eller vil (nok) til å svinge Høyre fra kursen som holdes nå.

arthur

Hvis noen er villige til, og kan, kjøpe seg ut av køen vil ikke det avlaste det offentlige helsevesenet? Nå kommer vel argumentet at hadde ikke personalet jobbet i det private helsevesenet så hadde de jobbet i det offentlige helsevesenet, men hvilken dokumentasjon foreligger for å hevde det?

Selv velger jeg (ikke bare) strøm med omhu, sparer mange penger på det såvel som på mange andre områder (forsikringer, mat osv osv) og kan da ta meg råd til å bruke (mere) penger på helse, et for meg høyt prioritert område i mitt liv!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA