Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. august 2025, klokken 08:36
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 12. august 2025, klokken 08:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 12. august 2025, klokken 05:46
Sitat fra: Counterpointer på mandag 11. august 2025, klokken 23:09Apropos Norgespris

Magasinene er på vei ned 👇🏼 👇🏼

https://www.nettavisen.no/okonomi/kraftmagasinene-i-sor-norge-tappes-videre/s/5-95-2554143?

Kanskje kraftprodusentene posisjonerer seg for Norgespris? At dersom de lager en liten mini-krise som presser prisen opp, og at staten dekker mellomlegget mot sluttkunden sånn at etterspørselen ikke påvirkes negativt, så går de med rekordoverskudd?

Lyse sier jo rett ut i artikkelen:
 "En enkel måte å forklare dette på er jo lavere magasiner vi har – jo nærmere kommer vi tyske priser."

Klart Lyse ønsker tyske priser om vinteren, og ikke 20 øre.

Men tipper NO2 går en del opp i fyllingsgrad nå på onsdag kl 13 (publisering) siden vi hadde f.eks. 87mm regn på en dag oppi fjellene der sist uke, uten at det utgjør veldig mye.
Det er vel ikke så veldig overraskende at strømprodusentene ønsker seg tyske priser. Det er det jo lagt opp til. Dermed gjør de det de kan for å legge opp til det.

Spørsmålet for dem blir «how low can you go?»

Energiministeren synes det er helt greit, frem til det blir krise.

Blir interessant å se regnskapet på strømstøtte og Norgespris når vi kommer til neste vår. Vi kan både reddes og straffes av ekstremvær som avviker fra prognosene.

Litt snodig setning dette :

"Den nedbøren som kommer disse par dagene nå øker magasinfyllingen vår med 10 % i Lysefjorden,"

I Lysefjorden....??? Enten vet ikke personen som snakker hva han snakker om - eller så skriver journalisten ut fra egen fantasi...

Uansett..for den som lurte...Lysfjorden er en fjord med saltvann som da IKKE er et magasin til noen kraftverk...derimot kommer det mye vann NED i fjorden fra ymse kraftverk...

Så om Lyse klarte å løfte Lysefjorden med 10%......vel da snakker vi klima endringer her....

He he  :)
Er nok mer sannsynlig at 10% heving blir av at Prekestolen detter nedi vannet, ja  ;D

Er nok utnyttbare regulering til magasinene til Lyse sitt vannkraftverk Lysebotn II han snakker om, men vet ikke hvor relevant de prosentene er. De store vannmagasinene til Rogaland/Agder tar 3 år å fylle opp, så 10% er uansett ikke et relevant tall for vannkraftproduksjon i distriktet.
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på tirsdag 12. august 2025, klokken 08:42
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 11. august 2025, klokken 19:38
Sitat fra: arthur på mandag 11. august 2025, klokken 16:12
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 11. august 2025, klokken 14:44
Sitat fra: arthur på mandag 11. august 2025, klokken 14:26SÅ kanskje det ikke var så helt feil, eller feil bruk av fritiden, til å sikre seg en pris på 49,9 øre og at det ikke er hva som slår en som en person som lider av OCD? ELLER? ::)

Ikke alle er like interessert å gå inn på en fire måneders sommeravtale som kun er en lokkeavtale for å lede en inn på en svært dyr spotpris og i tillegg oppleve et helvete når en skal ut av lokkeavtalen. De fleste har andre ting å bruke sin dyrbare ting på.

Jeg tenker det sier det meste om din person at du ikke klarer å legge fra deg denn tapersaken som er uten relevans og fornuft!

Ja, og samtidig kan vi jo klage over hvor dyrt alt er, ikke sant? At du ikke har fem minutter å tegne en avtale og om fire måneder nye fem minutter for å bytte avtale sier mer om deg og hvor dyrebar din tid er, men dette kan man gjøre mens man ser på Kveldsnytt etter at barna har lagt seg hvis det er problemet. Total tid medgått er da ti minutter, og da tar jeg hardt i, men timesvis med klaging på forumet her har du tid til? Javel, dine prioriteringer er notert.

For der første bruker jeg ikke timesvis til klaging på dette forumet. Denne saken har jeg brukt ca 15 minutter på det er naturligvis 15 minutter bortkastet på en idiotisk sak, en persons litt spesielle oppfatning om en sak.

Nå har jo beviselig et stort antall mennesker brukt dager, uker og måneder på å komme seg ut av avtaler med dette tvilsomme selskapet. Hadde en kunnet stole på strømselskaper, så hadde det vært noe annet, men alt for mange har dårlige erfaringer med strømselskaper.
Dessuteten vil jeg ha et langvarig forhold til min strømleverandør som er et selskap jeg kan stole på og som har et langsiktig fordelaktig tilbud, ikke hopp og sprett og manipulasjon som forretningside.

Hvilket selskap har du som har et langsiktig fordelaktig tilbud? At du ike tar deg bryet med å spare penger, til dels betydelig, får jeg nesten håpe betyr at du har mer enn god råd, eller er en forklaring på hvorfor du ikke har det.

I dag er prisen i NO1 rundt 142 øre i snitt mens jeg betaler 49,9 øre, en bagatell i forskjell for deg, men et betydelig beløp for meg. Har du tilsvarende holdning/er til alle andre ikke helt uvesentlige forskjeller utgifter i hverdagen som f.eks matinnkjøp, forsikring. telefon, internett osv?

Noen la vel ut en liste over hvor mange klager som var kommet på forskjellige strømselskaper, og der var det vel relativt ganske mange klager også på det mange vil omtale som selskaper de kan stole på, eller?

Ja det er vel typisk for denne bransjen at selv selskaper du kan stole på, kan du ikke stole på!

Ellers har mitt strømselskap ligget blant de med gunstigst tilbud over flere titalls år, så ditt tvilsomme selskap er intet alternativ for meg!

Naturligvis bruker jeg ikke et strømsselskap hvis forretningside er å lure meg over tid!

arthur

Hvilket selskap bruker du? Hva slags avtale har du? Selv har jeg en avtale om fast pris på 49,9 øre, ganske greit i disse dager når prisen er 1,40/1,50!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Noen er Motvind, men TU (eller SINTEF) er medvind 😏

turfsurf

Der var det mye hvis så fremt i fall. Ønskedrømmer spør du meg. Og de tar heller ikke med kostnadene for nettbygging og balansekraft / batteri. Så kanskje netto kraftkostnader  kommer ned i 40 øre/kWh, men med en nettleie på 1kr/kWh...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 12. august 2025, klokken 15:36
Sitat fra: arthur på tirsdag 12. august 2025, klokken 08:42
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 11. august 2025, klokken 19:38
Sitat fra: arthur på mandag 11. august 2025, klokken 16:12
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 11. august 2025, klokken 14:44
Sitat fra: arthur på mandag 11. august 2025, klokken 14:26SÅ kanskje det ikke var så helt feil, eller feil bruk av fritiden, til å sikre seg en pris på 49,9 øre og at det ikke er hva som slår en som en person som lider av OCD? ELLER? ::)

Ikke alle er like interessert å gå inn på en fire måneders sommeravtale som kun er en lokkeavtale for å lede en inn på en svært dyr spotpris og i tillegg oppleve et helvete når en skal ut av lokkeavtalen. De fleste har andre ting å bruke sin dyrbare ting på.

Jeg tenker det sier det meste om din person at du ikke klarer å legge fra deg denn tapersaken som er uten relevans og fornuft!

Ja, og samtidig kan vi jo klage over hvor dyrt alt er, ikke sant? At du ikke har fem minutter å tegne en avtale og om fire måneder nye fem minutter for å bytte avtale sier mer om deg og hvor dyrebar din tid er, men dette kan man gjøre mens man ser på Kveldsnytt etter at barna har lagt seg hvis det er problemet. Total tid medgått er da ti minutter, og da tar jeg hardt i, men timesvis med klaging på forumet her har du tid til? Javel, dine prioriteringer er notert.

For der første bruker jeg ikke timesvis til klaging på dette forumet. Denne saken har jeg brukt ca 15 minutter på det er naturligvis 15 minutter bortkastet på en idiotisk sak, en persons litt spesielle oppfatning om en sak.

Nå har jo beviselig et stort antall mennesker brukt dager, uker og måneder på å komme seg ut av avtaler med dette tvilsomme selskapet. Hadde en kunnet stole på strømselskaper, så hadde det vært noe annet, men alt for mange har dårlige erfaringer med strømselskaper.
Dessuteten vil jeg ha et langvarig forhold til min strømleverandør som er et selskap jeg kan stole på og som har et langsiktig fordelaktig tilbud, ikke hopp og sprett og manipulasjon som forretningside.

Hvilket selskap har du som har et langsiktig fordelaktig tilbud? At du ike tar deg bryet med å spare penger, til dels betydelig, får jeg nesten håpe betyr at du har mer enn god råd, eller er en forklaring på hvorfor du ikke har det.

I dag er prisen i NO1 rundt 142 øre i snitt mens jeg betaler 49,9 øre, en bagatell i forskjell for deg, men et betydelig beløp for meg. Har du tilsvarende holdning/er til alle andre ikke helt uvesentlige forskjeller utgifter i hverdagen som f.eks matinnkjøp, forsikring. telefon, internett osv?

Noen la vel ut en liste over hvor mange klager som var kommet på forskjellige strømselskaper, og der var det vel relativt ganske mange klager også på det mange vil omtale som selskaper de kan stole på, eller?

Ja det er vel typisk for denne bransjen at selv selskaper du kan stole på, kan du ikke stole på!

Ellers har mitt strømselskap ligget blant de med gunstigst tilbud over flere titalls år, så ditt tvilsomme selskap er intet alternativ for meg!

Naturligvis bruker jeg ikke et strømsselskap hvis forretningside er å lure meg over tid!

Jeg noterer meg at du fortsatt ikke vil informere om hverken hvilket selskap, eller type avtale du har inngått og er så fornøyd med, hvorfor ikke?

Med strømstøtten i dag vil jeg tjene femti øre etter å ha betalt både for kraft og nettleie i enkelte timer, men selvfølgelig er det ikke bryet verdt å tjene penger. Men å kjøre rundt med biler produsert av folk med klare fascistiske og nazistiske sympatier og holdninger, ja det er flott, veldig flott!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Ja, skjønner ikke at enkelte har så lav moral at de gir penger til selskaper som gang på gang lurer folk og bryter loven, som f.eks. Agva Kraft. Dersom ingen brukte dem ville de gått kjappere konkurs. Allerede i dag er de jo på randen av konkurs med negativ egenkapital. Hvis en hadde inngått en langsiktig fastprisavtale hadde de nok måtte gjentatt det uhyrlig frekke stuntet å bare flytte folk over på "fordelaktig spot", som de gjorde sist strømprisen gikk kraftig opp. Så med Agva Kraft har en jo egentlig ingen sikkerhet. Selv om de skulle velge å ikke svindle forbrukerne så har de ikke kapital til å tape masse penger måned for måned, ettersom de selv må kjøpe strømmen i markedet, og ikke fra et søsterselskap som lager kraft.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. august 2025, klokken 20:50Der var det mye hvis så fremt i fall. Ønskedrømmer spør du meg. Og de tar heller ikke med kostnadene for nettbygging og balansekraft / batteri. Så kanskje netto kraftkostnader  kommer ned i 40 øre/kWh, men med en nettleie på 1kr/kWh...

Når du slenger ut er slikt tall, er det null verdt om du ikke dokumenterer det! For havvind skal utbygger i prinsippet selv betale tilslutning fra park til sentralnett, slik som også Ventyr på Nordsjø Sør må stå for utbygging av kabler til land.

Nå er det vel sikkert et hundretalls havvindparker i Norderuropa, men det koster heller ører per kWh transportert. Om det skulle være det du anslår, ville alle utenlandskabler måtte legges ned da det koster så ekstremt mye å transporetere strømmen.
Men gi meg dokumentasjon, så skal jeg tro på deg.
På sentralnettet koster strømtransport i området 2 øre per kWh.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 13. august 2025, klokken 14:20Ja, skjønner ikke at enkelte har så lav moral at de gir penger til selskaper som gang på gang lurer folk og bryter loven, som f.eks. Agva Kraft.

Og det oppslaget er fra når?

I dag betaler jeg MINUS femti øre på det beste mens du betaler pluss to kroner etter strømstøtte.

Hvilket selskap har du og hva slag avtale har du?

Når det gjelder oppdaterte erfaringer med Agva så kan du ko kanskje ta deg bryet med å oppdatere deg? https://www.bytt.no/erfaringer/strom/agva-kraft

Og så kan jo Elons fans her glede seg over: https://www.jalopnik.com/1865899/spacex-and-tesla-losing-public-opinion/?utm_term=Autofeed&utm_campaign=Echobox-Jalopnik&utm_medium=Social-Distribution&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawMJhGdleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFLelNseGZTMlBsRE1JUXZjAR4lE7xrz6mys8lrW_V941DDWfFXnsRG9STDIeDZVfV9hyRwAPZl5whjBIXkLw_aem_QYhiGOvIJB6jQz1LnqnUbg#Echobox=1754909799
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 13. august 2025, klokken 15:23Når du slenger ut er slikt tall, er det null verdt om du ikke dokumenterer det! For havvind skal utbygger i prinsippet selv betale tilslutning fra park til sentralnett, slik som også Ventyr på Nordsjø Sør må stå for utbygging av kabler til land.

Nå er det vel sikkert et hundretalls havvindparker i Norderuropa, men det koster heller ører per kWh transportert. Om det skulle være det du anslår, ville alle utenlandskabler måtte legges ned da det koster så ekstremt mye å transporetere strømmen.
Men gi meg dokumentasjon, så skal jeg tro på deg.
På sentralnettet koster strømtransport i området 2 øre per kWh.
Nå har allerede NVE uttalt at de forventer at nettleien kommer til å øke med 30% frem til 2030. Å sammenligne bunnfast havvind med flytende havvind på mye dypere vann blir bare dumt. De to siste utenlandskablene kostet ca 20 milliarder å bygge pr stk, hvem tror du skal betale for de nye kablene?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 13. august 2025, klokken 16:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 13. august 2025, klokken 14:20Ja, skjønner ikke at enkelte har så lav moral at de gir penger til selskaper som gang på gang lurer folk og bryter loven, som f.eks. Agva Kraft.

I dag betaler jeg MINUS femti øre på det beste mens du betaler pluss to kroner etter strømstøtte.

Når det gjelder oppdaterte erfaringer med Agva så kan du ko kanskje ta deg bryet med å oppdatere deg? https://www.bytt.no/erfaringer/strom/agva-kraft

Og så kan jo Elons fans her glede seg over: https://www.jalopnik.com/1865899/spacex-and-tesla-losing-public-opinion/?utm_term=Autofeed&utm_campaign=Echobox-Jalopnik&utm_medium=Social-Distribution&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawMJhGdleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFLelNseGZTMlBsRE1JUXZjAR4lE7xrz6mys8lrW_V941DDWfFXnsRG9STDIeDZVfV9hyRwAPZl5whjBIXkLw_aem_QYhiGOvIJB6jQz1LnqnUbg#Echobox=1754909799

Ok, så hvis de svindlet for 1-4 år siden, da er det greit?
Har du en tidsgrense for lang tid etter påvist fanteri det skal tilgis, og en skal gi dem masse penger?
Hvor lang tid etter fred mellom Russland og Ukraina må det gå før du kjøper strøm fra Putin? 1 dag?

Jeg kjøper strøm fra blant annet Lyse Energi, hvor overskuddet går til kommuner. Er bedre enn at det ender opp hos noen som har svindlet folk med å kansellere fastprisavtalene, hvor du ikke kan stole på at de står ved avtalen. Er fremdeles de samme eierne.

Nå er det 48 dager til en får strøm til 40 øre eks mva og påslag. Heldigvis før kulden setter inn.

turfsurf

Nå viser det seg og at man ikke kan få ut så mye av havvindparkene som det er planlaget med heller:

SitatEnkelt forklart: Nøsts hovedpoeng

Nøsts metode kombinerer en enkel analytisk modell med data fra 31 havvindparker. Pelser et al. (2023) viser at estimater av kraftpotensial varierer mye, blant annet på grunn av forenklet behandling av vindskygger.

Fysisk energitak
Atmosfæren kan bare etterfylle en viss mengde bevegelsesenergi per flate. Når turbinene blir mange nok, når man en metning hvor installasjon av flere turbiner innenfor arealet ikke gir større kraftproduksjon.

Produksjon faller med størrelse
Analyse av 31 Nordsjø-parker viser at produksjonstettheten allerede flater ut rundt 1 MW/km2 i de største anleggene. Med mål om å oppnå en kapasitetsfaktor på 50 prosent, bør man ikke installere mer enn 2 MW/km2 – langt under de 3,5–7,5 MW/km2 som brukes i norske planforutsetninger.

Arealbehov kan være undervurdert
Skal vi hente 30 GW fra norsk sokkel med lavere MW/km2, vil parkene måtte dekke større havområder enn dagens anslag tilsier.

Teknologi kan ikke omgå fysikken
Høyere turbinhøyde eller større rotorer hjelper lite når det er atmosfærens totale energibudsjett som struper produksjonen.

https://www.tu.no/artikler/forskning-utfordrer-visjonen-for-nordsjoen/561278

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. august 2025, klokken 08:21Nå viser det seg og at man ikke kan få ut så mye av havvindparkene som det er planlaget med heller:

SitatEnkelt forklart: Nøsts hovedpoeng

Nøsts metode kombinerer en enkel analytisk modell med data fra 31 havvindparker. Pelser et al. (2023) viser at estimater av kraftpotensial varierer mye, blant annet på grunn av forenklet behandling av vindskygger.

Fysisk energitak
Atmosfæren kan bare etterfylle en viss mengde bevegelsesenergi per flate. Når turbinene blir mange nok, når man en metning hvor installasjon av flere turbiner innenfor arealet ikke gir større kraftproduksjon.

Produksjon faller med størrelse
Analyse av 31 Nordsjø-parker viser at produksjonstettheten allerede flater ut rundt 1 MW/km2 i de største anleggene. Med mål om å oppnå en kapasitetsfaktor på 50 prosent, bør man ikke installere mer enn 2 MW/km2 – langt under de 3,5–7,5 MW/km2 som brukes i norske planforutsetninger.

Arealbehov kan være undervurdert
Skal vi hente 30 GW fra norsk sokkel med lavere MW/km2, vil parkene måtte dekke større havområder enn dagens anslag tilsier.

Teknologi kan ikke omgå fysikken
Høyere turbinhøyde eller større rotorer hjelper lite når det er atmosfærens totale energibudsjett som struper produksjonen.

https://www.tu.no/artikler/forskning-utfordrer-visjonen-for-nordsjoen/561278

At fem turbiner påvirker den sjette og så videre er godt kjent. Likeledes om det er fem vindparker så vil de alle påvirkes om en sjette settes opp i nærheten.

I dette utspillet påpekes det opplagte, står turbinene for tett eller vindparken er uendlig stor, har dette stor innflytelse på hvor mye energi en får per flate over året.

Om en ser på norske havarealer for utbygging av flytende havvind, er disse så enorme at slike effekter er neglisjerbare selv om en bygger ut for å dekke hele Europas strømbehov.

Ellers føres naturligvis nitidig statistikk for produksjonen ved alle verdens vindparker. En kan derved få et godt bilde av hvordan produksjonen utvikler seg i takt med at stadig flere vindparker bygges ut i samme område. Og i etterkant ta lærdom av dette. Ellers utvikles stadig bedre modeller for å forutse vake-effekter.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. august 2025, klokken 08:13

Har du en tidsgrense for lang tid etter påvist fanteri det skal tilgis, og en skal gi dem masse penger?
Hvor lang tid etter fred mellom Russland og Ukraina må det gå før du kjøper strøm fra Putin? 1 dag?

Jeg kjøper strøm fra blant annet Lyse Energi, hvor overskuddet går til kommuner. Er bedre enn at det ender opp hos noen som har svindlet folk med å kansellere fastprisavtalene, hvor du ikke kan stole på at de står ved avtalen. Er fremdeles de samme eierne.

Nå er det 48 dager til en får strøm til 40 øre eks mva og påslag. Heldigvis før kulden setter inn.

Igjen, når var det oppslaget fra tidsmessig?

Nei, forsvarer hverken juks, eller fanteri, og heller ikke fascister med nazisympatier! Så du betaler gjerne unødvendig mye, alt for mye, siden det selskapet du kjøper fra gir tilbake til sine eiere? Så sympatisk av deg!

Hvordan kjøpte man, eller kunne man, kjøpe strøm fra Putin? Å gjøre en sammenligning mellom AGVA og Putin sier mer om deg, enn om saken som diskuteres. AGVA måtte stå til rette for hva de gjorde, neppe en skjebne Putin vil dele med dem. Men det er greit å støtte fascister med nazisympatier, javel. 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 14. august 2025, klokken 09:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. august 2025, klokken 08:13

Igjen, når var det oppslaget fra tidsmessig?

Nei, forsvarer hverken juks, eller fanteri, og heller ikke fascister med nazisympatier! Så du betaler gjerne unødvendig mye, alt for mye, siden det selskapet du kjøper fra gir tilbake til sine eiere? Så sympatisk av deg!

Hvordan kjøpte man, eller kunne man, kjøpe strøm fra Putin? Å gjøre en sammenligning mellom AGVA og Putin sier mer om deg, enn om saken som diskuteres. AGVA måtte stå til rette for hva de gjorde, neppe en skjebne Putin vil dele med dem. Men det er greit å støtte fascister med nazisympatier, javel. 

Jeg visste ikke at man kunne kjøpe strøm fra fascister.

Dette var forskjellige klipp fra forskjellige tidspunkt de siste årene. Som f.eks. da de løp fra fastprisavtalene da de skikkelig høye strømprisene kom.

Kjøpe strøm fra Putin var et tenkt eksempel for å se om overhode ikke bryr deg om å støtte folk som bryter reglene, som Agva Kraft, så lenge du selv blir noen kroner rikere.

Du vil altså ikke svare på hvor lang tid du føler er riktig tid fra svindling til du gir dem dine penger. 3 år er tydeligvis mer enn nok tid, siden du velger å kjøpe fra Agva Kraft. En måte å slippe useriøse aktører på markedet er å ikke kjøpe fra dem, men det bryr du deg ikke om, så lenge du sparer noen kroner.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA