Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 17. august 2025, klokken 12:02For denne tråden sitt tema så ser jeg INGEN forskjell på Høyre og Ap i strømpolitikken. Og jeg har heller ikke noe tro på at FrP hverken kan eller vil (nok) til å svinge Høyre fra kursen som holdes nå.
Den eneste politiske konstellasjonen som virkelig ville endret strømpolitikken var om frp, rødt og sp regjerte. Kunne jo vært interessant...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på søndag 17. august 2025, klokken 12:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 16. august 2025, klokken 22:35Mot sosialisme?
Ja, jeg trenger vel ikke komme med alle sitatene når du nevner SV og Ap!? De taler sitt veldig tydelige språk.

Derimot har du tydeligvis tro på Høyre sin privatisering av helsevesenet. Jeg jobber i et stort sykehus og ser forskjellen på sosialistisk prioritering og konservativ orientering.
Forskjellen på Høyre og Ap er dessverre ikke så stor, men privatisering som gjør at de med penger kan kjøpe seg ut av køen er et klart høyretrekk.

For denne tråden sitt tema så ser jeg INGEN forskjell på Høyre og Ap i strømpolitikken. Og jeg har heller ikke noe tro på at FrP hverken kan eller vil (nok) til å svinge Høyre fra kursen som holdes nå.

Det språket om AP er fordi de ikke er sosialistiske. Da Stavanger Universitetssykehus kom i en skvis med økte kostnader og renter i forbindelse med bygging av nytt sykehus sa AP indirekte i 3 år: "Sorry Mac. Vi foretrekker å putte rekordstore statlige overskudd i Tesla-aksjer framfor å gi dere mer penger. ".
Ser ut som de til en viss grad har gitt litt hjelp nå.

Dette har gjort at man i Rogaland ikke kan stole på offentlig helsehjelp, og bedrifter har måttet løpe til helseforsikringer for å unngå å miste ansatte i lange sykemeldinger. En jeg kjenner i sykehusledelsen i Stavanger var illsint på AP-regjeringen som "så an situasjonen". Ikke noe sosialistisk. Jeg tror det er lurt og bra om sykehusene får nok penger. Helse Vest har flere hundre millioner i gjeld, mens regjeringen har 20300 milliarder i Oljefondet. Når det nærmet seg valget ga de litt mer penger for å beholde makten.

Bare noen tilfeldige eksempler som skraper i overflaten over AP-svikten i Stavangers helsehjelp.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 17. august 2025, klokken 12:37
Sitat fra: Counterpointer på søndag 17. august 2025, klokken 12:02For denne tråden sitt tema så ser jeg INGEN forskjell på Høyre og Ap i strømpolitikken. Og jeg har heller ikke noe tro på at FrP hverken kan eller vil (nok) til å svinge Høyre fra kursen som holdes nå.
Den eneste politiske konstellasjonen som virkelig ville endret strømpolitikken var om frp, rødt og sp regjerte. Kunne jo vært interessant...
😂 Du sier noe. Det er jo de eneste som sier de vil gjøre noe.

Men sjansen for flertall av disse er «slim to none»

arthur

Sitat fra: Counterpointer på søndag 17. august 2025, klokken 14:41

Og da ville i så fall hva ha skjedd rent konkret?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på søndag 17. august 2025, klokken 18:28
Sitat fra: Counterpointer på søndag 17. august 2025, klokken 14:41

Og da ville i så fall hva ha skjedd rent konkret?

Det som da ville skjedd var vel at Norge hadde meldt seg ut av EØS, Norge kjøpt seg ut av strømutvekslingsavtaler, og et Norge enda mer avhengig av oljen, kanskje, siden det ikke ville vært like lett å gjøre handel med EU?

arthur

Jeg har ikke fått med meg at FrP mener Norge skal gå ut av EØS-avtalen, men som de populister de er så vil de gjerne reforhandle enkelte deler av denne, en oppgave de nok selv innser ikke vil være mulig, men aldri vil kunne innrømme. Tror/mener jeg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-stromkabel-over-sognefjorden-vil-pavirke-stromprisen-mye/s/5-95-2568173

God illustrasjon på hvordan kabler påvirker prisen.

Midt-Norge får 45 øre dyrere strøm og Sør-Norge får 4 øre billigere strøm.

Kabelen koster opp mot 3 milliarder og det går jo selvfølgelig på nettleie.

Det er utregnet anslag som gis, så virkeligheten kan bli annerledes. Vanligvis betyr det at det reelt blir dyrere og innsparinger mindre 🤷🏻

arthur

Sitat fra: Counterpointer på mandag 18. august 2025, klokken 11:20https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-stromkabel-over-sognefjorden-vil-pavirke-stromprisen-mye/s/5-95-2568173

Er forbruket i de to områdene, antall abonnenter, relevant i denne sammenheng?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på mandag 18. august 2025, klokken 11:20https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-stromkabel-over-sognefjorden-vil-pavirke-stromprisen-mye/s/5-95-2568173

Det er utregnet anslag som gis, så virkeligheten kan bli annerledes. Vanligvis betyr det at det reelt blir dyrere og innsparinger mindre 🤷🏻

Det er som AP-mann Trond Giske sier (som AP sentralt ikke vil si): Norge med sin 3% strømproduksjon av Europas etterspørsel, klarer ikke endre Europa's strømpriser med økt produksjon av strøm. Dermed klarer de heller ikke redusere prisen i Norge med å gjøre dette. Det er som å pisse i havet og håpe det blir varmt.

Det er bare trist at de også ødelegger midt-Norge's strømmarked med en sånn kabel. Nå får også de europeiske priser.

turfsurf

Hmm, denne kabelen er jo mellom NO5 og NO3. Er det god kapasitet mellom NO5 og NO1/2? Ellers skjønner jeg ikke hvordan NO3 skal få så veldig høy prissmitte fra fra disse.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. august 2025, klokken 13:12

Hmm, denne kabelen er jo mellom NO5 og NO3. Er det god kapasitet mellom NO5 og NO1/2? Ellers skjønner jeg ikke hvordan NO3 skal få så veldig høy prissmitte fra fra disse.
»Flaskehalsen» var ved Sognefjorden, så må gå ut fra at kapasiteten videre er grei.

Dette er jo en uttalt målsetning Regjeringen har hatt. De vil jevne ut strømprisen for hele landet. Det betyr i praksis at alle skal ha høy pris.

For lav pris vil vi aldri få med nåværende system. Om en ikke ser seg blind på de små og korte periodene hvor det er minuspriser.

Volumvektet pris inkl nettleie vil bare øke, så lenge AI har ett umettelig forbruk og prissystemet er som det er.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 18. august 2025, klokken 12:11

Det er som AP-mann Trond Giske sier (som AP sentralt ikke vil si): Norge med sin 3% strømproduksjon av Europas etterspørsel, klarer ikke endre Europa's strømpriser med økt produksjon av strøm. Dermed klarer de heller ikke redusere prisen i Norge med å gjøre dette. Det er som å pisse i havet og håpe det blir varmt.

Det er bare trist at de også ødelegger midt-Norge's strømmarked med en sånn kabel. Nå får også de europeiske priser.
Det er jo ikke bare Giske som sier dette. Det er jo åpenbart og sagt av svært mange, også flere deltagere i denne tråden.

Det er noen få som tenker at Norge er Europas batteri. De tenker vel også at en kan backe opp et smelteverk med en Tesla powerwall (10 kWh) 🙈

arthur

Smelteverket i Odda som gikk konkurs i 2003?

redigert:

Jeg skjønner at "enkelte" her endre sitt innlegg etter å ha blitt gjort oppmerksom på at dette smelteverket som hen var så bekymret for gikk konkurs i 2003! ):
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Merce

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA