Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 11. august 2025, klokken 13:51
Sitat fra: arthur på mandag 11. august 2025, klokken 11:23Morsomme priser på strømmen i dag? Vel, hvis man etter sigende (forumets psykolog eksperts diagnose) lider av OCD og tid til ditt og datt, så er det morsomt å få strømstøtte som gjør at man med en fast pris får dekket BÅDE utgiftene til kraft OG nettleien! Hipp hurra! Ja, to elbiler blir fyllt opp i dag!

Ja, ganske sykt at de i Bergen betaler 5 øre, mens Stavanger / Kristiansand / Oslo betaler 94 - 96 øre UTEN avgifter og nettleie.

Ja sykt er nettopp nøkkelordet. Den syke markedsordningen ingen er tjent med og som hindrer en fornuftig utvikling både i Europa og Norge. Når skal ledende krefter ta til vettet og få frem mye bedre ordninger enn dagens fiasko?

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på mandag 11. august 2025, klokken 14:26SÅ kanskje det ikke var så helt feil, eller feil bruk av fritiden, til å sikre seg en pris på 49,9 øre og at det ikke er hva som slår en som en person som lider av OCD? ELLER? ::)

Ikke alle er like interessert å gå inn på en fire måneders sommeravtale som kun er en lokkeavtale for å lede en inn på en svært dyr spotpris og i tillegg oppleve et helvete når en skal ut av lokkeavtalen. De fleste har andre ting å bruke sin dyrbare ting på.

Jeg tenker det sier det meste om din person at du ikke klarer å legge fra deg denn tapersaken som er uten relevans og fornuft!

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 11. august 2025, klokken 14:44
Sitat fra: arthur på mandag 11. august 2025, klokken 14:26SÅ kanskje det ikke var så helt feil, eller feil bruk av fritiden, til å sikre seg en pris på 49,9 øre og at det ikke er hva som slår en som en person som lider av OCD? ELLER? ::)

Ikke alle er like interessert å gå inn på en fire måneders sommeravtale som kun er en lokkeavtale for å lede en inn på en svært dyr spotpris og i tillegg oppleve et helvete når en skal ut av lokkeavtalen. De fleste har andre ting å bruke sin dyrbare ting på.

Jeg tenker det sier det meste om din person at du ikke klarer å legge fra deg denn tapersaken som er uten relevans og fornuft!
Det tyder dessverre på at OCD er ganske riktig. Stadig oppheng uten å klare å slutte er ett tydelig symptom.

arthur

Ja, og samtidig kan vi jo klage over hvor dyrt alt er, ikke sant? At du ikke har fem minutter å tegne en avtale og om fire måneder nye fem minutter for å bytte avtale sier mer om deg og hvor dyrebar din tid er, men dette kan man gjøre mens man ser på Kveldsnytt etter at barna har lagt seg hvis det er problemet. Total tid medgått er da ti minutter, og da tar jeg hardt i, men timesvis med klaging på forumet her har du tid til? Javel, dine prioriteringer er notert.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på mandag 11. august 2025, klokken 16:12

Ja, og samtidig kan vi jo klage over hvor dyrt alt er, ikke sant? At du ikke har fem minutter å tegne en avtale og om fire måneder nye fem minutter for å bytte avtale sier mer om deg og hvor dyrebar din tid er, men dette kan man gjøre mens man ser på Kveldsnytt etter at barna har lagt seg hvis det er problemet. Total tid medgått er da ti minutter, og da tar jeg hardt i, men timesvis med klaging på forumet her har du tid til? Javel, dine prioriteringer er notert.

For der første bruker jeg ikke timesvis til klaging på dette forumet. Denne saken har jeg brukt ca 15 minutter på det er naturligvis 15 minutter bortkastet på en idiotisk sak, en persons litt spesielle oppfatning om en sak.

Nå har jo beviselig et stort antall mennesker brukt dager, uker og måneder på å komme seg ut av avtaler med dette tvilsomme selskapet. Hadde en kunnet stole på strømselskaper, så hadde det vært noe annet, men alt for mange har dårlige erfaringer med strømselskaper.
Dessuteten vil jeg ha et langvarig forhold til min strømleverandør som er et selskap jeg kan stole på og som har et langsiktig fordelaktig tilbud, ikke hopp og sprett og manipulasjon som forretningside.

daktari

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/klager-norgespris-inn-til-esa-1.17523571
Noterer meg at endel aktører som tjener fett på høye strømpriser (typisk varmepumpefolk) ikke vil ha Norgespris.

Regner med at Arthur er proponwnt for den fastprisløsningen?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 11. august 2025, klokken 21:26https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/klager-norgespris-inn-til-esa-1.17523571
Noterer meg at endel aktører som tjener fett på høye strømpriser (typisk varmepumpefolk) ikke vil ha Norgespris.
Jeg skal ha ny varmepumpe OG Norgespris. 😏

Det er jo kanskje ulogisk, men jeg vil bruke mindre strøm (den nye Mitsubishi med R290, er effektiv ned til 42 kuldegrader ute) samtidig som jeg prøver en «forsikring» mot syke strømpriser i vinter.

Har ingen tro på at det gjøres tiltak som stabiliserer strømprisen så da blir Norgespris et alternativ selv om det har sterke nedsider.

daktari

Jeg ser heller ingen annen mulighet enn Norgespris dessverre, hvis ikke vi får en maxpris-ordning på 30 øre inkl mva.
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 11. august 2025, klokken 22:07Jeg ser heller ingen annen mulighet enn Norgespris dessverre, hvis ikke vi får en maxpris-ordning på 30 øre inkl mva.
Det hadde vært mye bedre med makspris, fordi det hadde fjernet nedsiden med Norgespris som er «straff» når strømmen er billig.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på mandag 11. august 2025, klokken 22:21
Sitat fra: daktari på mandag 11. august 2025, klokken 22:07Jeg ser heller ingen annen mulighet enn Norgespris dessverre, hvis ikke vi får en maxpris-ordning på 30 øre inkl mva.
Det hadde vært mye bedre med makspris, fordi det hadde fjernet nedsiden med Norgespris som er «straff» når strømmen er billig.
Helt enig. Partiet gir, og partiet tar.
Mine I-Pace videoer

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på mandag 11. august 2025, klokken 23:09Apropos Norgespris

Magasinene er på vei ned 👇🏼 👇🏼

https://www.nettavisen.no/okonomi/kraftmagasinene-i-sor-norge-tappes-videre/s/5-95-2554143?

Kanskje kraftprodusentene posisjonerer seg for Norgespris? At dersom de lager en liten mini-krise som presser prisen opp, og at staten dekker mellomlegget mot sluttkunden sånn at etterspørselen ikke påvirkes negativt, så går de med rekordoverskudd?

Lyse sier jo rett ut i artikkelen:
 "En enkel måte å forklare dette på er jo lavere magasiner vi har – jo nærmere kommer vi tyske priser."

Klart Lyse ønsker tyske priser om vinteren, og ikke 20 øre.

Men tipper NO2 går en del opp i fyllingsgrad nå på onsdag kl 13 (publisering) siden vi hadde f.eks. 87mm regn på en dag oppi fjellene der sist uke, uten at det utgjør veldig mye.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 12. august 2025, klokken 05:46
Sitat fra: Counterpointer på mandag 11. august 2025, klokken 23:09Apropos Norgespris

https://www.nettavisen.no/okonomi/kraftmagasinene-i-sor-norge-tappes-videre/s/5-95-2554143?

Kanskje kraftprodusentene posisjonerer seg for Norgespris? At dersom de lager en liten mini-krise som presser prisen opp, og at staten dekker mellomlegget mot sluttkunden sånn at etterspørselen ikke påvirkes negativt, så går de med rekordoverskudd?

"En enkel måte å forklare dette på er jo lavere magasiner vi har – jo nærmere kommer vi tyske priser."

Men tipper NO2 går en del opp i fyllingsgrad nå på onsdag kl 13 (publisering) siden vi hadde f.eks. 87mm regn på en dag oppi fjellene der sist uke, uten at det utgjør veldig mye.
Det er vel ikke så veldig overraskende at strømprodusentene ønsker seg tyske priser. Det er det jo lagt opp til. Dermed gjør de det de kan for å legge opp til det.

Spørsmålet for dem blir «how low can you go?»

Energiministeren synes det er helt greit, frem til det blir krise.

Blir interessant å se regnskapet på strømstøtte og Norgespris når vi kommer til neste vår. Vi kan både reddes og straffes av ekstremvær som avviker fra prognosene.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 12. august 2025, klokken 08:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 12. august 2025, klokken 05:46

Det er vel ikke så veldig overraskende at strømprodusentene ønsker seg tyske priser. Det er det jo lagt opp til. Dermed gjør de det de kan for å legge opp til det.

Spørsmålet for dem blir «how low can you go?»

Energiministeren synes det er helt greit, frem til det blir krise.

Blir interessant å se regnskapet på strømstøtte og Norgespris når vi kommer til neste vår. Vi kan både reddes og straffes av ekstremvær som avviker fra prognosene.

Litt snodig setning dette :

"Den nedbøren som kommer disse par dagene nå øker magasinfyllingen vår med 10 % i Lysefjorden,"

I Lysefjorden....??? Enten vet ikke personen som snakker hva han snakker om - eller så skriver journalisten ut fra egen fantasi...

Uansett..for den som lurte...Lysfjorden er en fjord med saltvann som da IKKE er et magasin til noen kraftverk...derimot kommer det mye vann NED i fjorden fra ymse kraftverk...

Så om Lyse klarte å løfte Lysefjorden med 10%......vel da snakker vi klima endringer her....

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 11. august 2025, klokken 19:38
Sitat fra: arthur på mandag 11. august 2025, klokken 16:12

For der første bruker jeg ikke timesvis til klaging på dette forumet. Denne saken har jeg brukt ca 15 minutter på det er naturligvis 15 minutter bortkastet på en idiotisk sak, en persons litt spesielle oppfatning om en sak.

Nå har jo beviselig et stort antall mennesker brukt dager, uker og måneder på å komme seg ut av avtaler med dette tvilsomme selskapet. Hadde en kunnet stole på strømselskaper, så hadde det vært noe annet, men alt for mange har dårlige erfaringer med strømselskaper.
Dessuteten vil jeg ha et langvarig forhold til min strømleverandør som er et selskap jeg kan stole på og som har et langsiktig fordelaktig tilbud, ikke hopp og sprett og manipulasjon som forretningside.

Hvilket selskap har du som har et langsiktig fordelaktig tilbud? At du ike tar deg bryet med å spare penger, til dels betydelig, får jeg nesten håpe betyr at du har mer enn god råd, eller er en forklaring på hvorfor du ikke har det.

I dag er prisen i NO1 rundt 142 øre i snitt mens jeg betaler 49,9 øre, en bagatell i forskjell for deg, men et betydelig beløp for meg. Har du tilsvarende holdning/er til alle andre ikke helt uvesentlige forskjeller utgifter i hverdagen som f.eks matinnkjøp, forsikring. telefon, internett osv?

Noen la vel ut en liste over hvor mange klager som var kommet på forskjellige strømselskaper, og der var det vel relativt ganske mange klager også på det mange vil omtale som selskaper de kan stole på, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA