Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 16. desember 2024, klokken 12:59
Sitat fra: arthur på mandag 16. desember 2024, klokken 12:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. desember 2024, klokken 09:05
Sitat fra: arthur på mandag 16. desember 2024, klokken 08:40https://www.fornybarnorge.no/fagomrader/europeisk-energisamarbeid/sporsmal-og-svar--om-acer/

Fremkommer det ikke her nokså tydelig både hva ACER og hvilken myndighet de har?

Men er det ikke noe med at med ACER så kan ikke Norge si: "Tror vi setter et tak på eksporten på oktober - februar"...

Og i tillegg ønsker jo EU at Norge inkorporerer Energipakke 4, som noen mener kan påvirke Norges rett til å bestemme enda mer. Men har ikke satt meg inn i dette.

Joda, gjensidige forpliktelser er noe dritt. Burde være slik at det kun virker en vei, vår vei, og kun når, hvis og i hvilken grad det passer oss, ikke sant?.
Vel, når Tyskland raserer sin egen energisektor ved å ta ut kjernekraftverkene totalt, og satse på at sol og vind, samt import fra andre land skal dekke opp dems underskudd, så så må det være lov å stille noen kritiske spørsmål til hele opplegget.

Hadde Tyskland startet med å ta ut kullkraftverk som er de mest utslipps-skitne, og gjerne etter hvor skitten og hvor stor disse er (stor = ekstra mye kull forbrukes => masse CO2-utslipp, hvor skitten de er, også etter hvilken type kull som benyttes), men ventet med å ta ned alt for mye, alt  for fort, så hadde det vært bedre for alle parter.

Så kunne man heller tatt ned kjernekraftverk når man så at dette gikk rette veien. Altså en ,er gradvis nedtrapping etter føre-var-prinsippet, men der man fremdeles satset på å få det mest forurensende vekk først, og ikke i et tempo som legger press på hele resterende Europa, men der man tar hovedansvaret selv for å ha nok kraft også når det ikke er tilstrekkelig med vind og solkraft til å hjelpe til.

I tillegg gjør jo også Tyskland litt sånn som de føler for selv ved å ha kun 1 strømsone (lik pris i hele landet), mens Norge....nei vi holder oss til regelboka.

Men det er litt en annen diskusjon. Fikk inntrykk av at noen mente ACER-regler ikke påvirket priser, mens Energiministeren sier vi ikke kan gjør noe fordi vi har inngått avtaler...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: arthur på mandag 16. desember 2024, klokken 13:03Og hva da med Danmark, Sverige og UK? Er ikke strømmen i Nord Norge til dels nesten gratis grunnet overskudd av kraft i Nord Sverige og i Trøndelag hadde man brukt stearinlys hadde det ikke vært for den første kabelen fra Sverige?
Ja, det er selvsagt en del av problemet med slik kraftmarkedet fungerer. Alt for store prisforskjeller, både innad i Norge og fra time til time og dag for dag, fremfor å ha mer jevne priser i moderat område. Det gjelder altså like mye for de timene i året det er negativ pris, og de timene det er store pristopper.

Strøm er ikke en ressurs som burde være så fluktuerende i pris, da det påvirker folk som ikke har noen særlig påvirkning på verken forbruk eller produksjon. Ja, vi kan hjelpe til med å jevne ut forbruket, men folk må da kunne lage seg mat og vaske klær og dusje innenfor normal døgnrytme, uten å bli straffa for det med ublu priser.

Nå blir man endog "straffa", selv når man ikke bruker så mye, for prisen går heller ikke etter om man bruker mye effekt eller lite. vi kan ikke kutte strøm til fryseboks og kjøleskap i mange timer og døgn, for da blir maten ødelagt. Man kan heller ikke gjøre det samme med fyring av varmtvann, for blir det for kaldt over tid, så risikerer man oppblomstring av alger vi ikke har godt av, men blir syke av!

Så kan heller bedrifter som har ujevnt forbruk, få by på strømpriser, om man absolutt skal ha et slags børsmarked. Men dette kan og reguleres med effekt-prising, slik at de selv kan se når det vil lønne seg å bruke mye strøm, og når det kan være lurt å spare på forbruket. Ikke den vanlige forbrukeren.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tronde

Sitat fra: arthur på mandag 16. desember 2024, klokken 13:03Og hva da med Danmark, Sverige og UK? Er ikke strømmen i Nord Norge til dels nesten gratis grunnet overskudd av kraft i Nord Sverige og i Trøndelag hadde man brukt stearinlys hadde det ikke vært for den første kabelen fra Sverige?

Du gjør det litt enkelt nå.

Våre gamle kabler til Sverige og Danmark var utvekslingskabler, og grunnlaget for det nordiske kraftutvekslingssystemet. Det fungerte helt utmerket inntil noen fikk det for seg å leke marked i hele Europa.

Det hjelper fint lite om strømmen er gratis i perioder hvis den blir så dyr at den dreper deg neste dag.

Norge og Sverige er heldige som faktisk kan redde oss selv ved å kutte kablene hvis det blir virkelig krise. Det kan ikke de andre.

Tyskland valgte til tross for sterke advarsler å binde seg til russisk gass.
Tyskland valgte å ikke bygge gassrør mot vest for å ha en annen kilde enn Russland for rørgass.
Tyskland valgte å ikke bygge LNG-terminaler. De måtte motvillig leie inn noen da panikken grep dem.
Tyskland har valgt å ikke bygge ut kraftnettet så det er umulig å flytte strømmen internt i landet.
Tyskland valgte å legge ned fungerende kjernekraft uten fungerende alternativer.

Det er tysklands valg som fucker opp hele det europeiske kraftsystemet nå. Inntil de våkner opp, blir alt annet bare å lappe på noe som ikke kan bli bra.

Reelle utvekslingskabler er bra, men da må Tyskland slutte med å være et energimessig svart hull. Det har ikke vært så mye om dette i Norge, men det har vært tatt frem flere ganger i Sverige at Tyske politikere mener at Sverige må bygge flere kabler ned til dem. Det virker som om de tror at nordisk vannkraft er u-uttømmelig, og at vi bare er kjipe som ikke vil dele.

ToWalkOrDrive

Ganske fine priser Lyse Energi tilbyr til BEDRIFTS-kundene. Eneste ulempen er at det er "flatt volum", så en må vite hvor mye en vil kjøpe.

Kanskje en skulle startet en bedrift som kjøper slik strøm til 63,2 øre, en fast mengde, og så selge videre til hytte-kunder med 10% påslag? F.eks. 50% av kundens forventede forbruk til fastpris og resten i flytende.

https://www.aftenbladet.no/direkte/i/oW1nAK/aftenbladets-oekonomistudio?pinnedEntry=237074

Ingeniøren

Man må vel kunne forvente at en bedrifteier vet hvor mye han bruker av strøm?

Det vet da jeg som bare er en privat person. Like overrasket hver gang journalister er ute en runde når strømmen er dyr og konkludere at dette kommer som en stor overraskelse / krise / nå må vi stenge - hver gang.

Hadde fastpris i mange år helt til denne gikk bananas og for meg som privat bruker...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 16. desember 2024, klokken 16:51Man må vel kunne forvente at en bedrifteier vet hvor mye han bruker av strøm?

Det vet da jeg som bare en en privat person. Like overrasket hver gang journalister er ute en runde når strømmen er dyr og konkludere at dette kommer som en overraskelse / krise /nå må vi stenge - hver gang.

Hadde fastpris i mange år helt til denne gikk bananas og for meg som privat bruker...

I praksis tilbys ikke fastpris til husholdninger fordi de som selger strømmen ikke gjør noe annet enn å videreformidle strømmen med et lite prispåslag på sporpris. De er i praksis svært små og uten finansielle muskler til å tilby fastpris over ett år eller flere. Om slike firmaer tilbyr fastpris, er prisen så høy at bare idi... vil velge den.
Bare strømprodusentene har anledning til å tilby realistisk fastpris, slik som EDF i Frankrike gjør som kontrollerer rundt 70% av produksjonen.
En ser det i Norge også.  Når fjompenissen Aasland skal ha fastprisavtaler til industrien er det store strømprodusentene (Statkraft etc) som skal legge frem avtalene (noe de misliker).

Idiot

...

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. desember 2024, klokken 13:05Men det er litt en annen diskusjon. Fikk inntrykk av at noen mente ACER-regler ikke påvirket priser, mens Energiministeren sier vi ikke kan gjør noe fordi vi har inngått avtaler...
Det er da ikke ACER som har laget avtalene. ACER påser "bare" at reglene for energimarkedet følges.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: tronde på mandag 16. desember 2024, klokken 11:28Det som skjer Tyskland er nokså sentralt for se det store bildet.

Staffan Reveman er en svenske som har levd nesten hele livet i Tyskland hvor han jobber med energi.

Dette er fra rett før Putin klikket fullstendig
https://www.tn.se/naringsliv/12852/experten-tyskland-nara-kollaps-utan-karnkraft-sa-paverkas-sverige/

Det er mer på svensk å finne ved å søke etter "reveman" hos tn.se og di.se

Mye av dette henger sammen med krisen i bilbransjen.

Bra sagt av reveman.

Dette var samme tanker jeg gjorde meg i 2020/2021. Ble helt lamslått over Tysk dumskap og jeg blir fortsatt litt hissig irritert over dette når jeg tenker tilbake. Tyskland klarte med Merkel og styre den Tyske energipolitikken rett i dass. De var allerede på feil kurs. Og dette at de plent nekter å innføre 2 prisområder i eget land og klarer å kneble Acer,mens vi i Norge ikke tør løfte en finger viser med all tydelighet galskapen.

At husholdninger skal sitte å regulere sitt forbruk i takt med prisen er også totalt galskap. Jeg sitter med full kontroll over mitt eget energiforbruk og kan styre de største forbrukerene etter pris..og jeg har også gode prognoser på prisen kommende uke og sesong...men selv jeg sliter med å optimalisere eget forbruk.

Vi presses inn et idiotsystem der Tyskland sitter å styrer skuta rett til helvete. Norge og Norden må ta ansvar selv og komme seg ut av denne floken slik at vi får tilbake et kraftsystem tilpasset hva vi ønsker og har nytte av.

turfsurf

Sitat fra: Joccy på mandag 16. desember 2024, klokken 17:22Ja jeg er jo idiot som har hatt fastpris i tre år nå.
Tja, jeg har betalt 1,19/kWh ink nettleie, avgifter og mva hittil i år. Da har solceller dekt mesteparten av forbruket halve året når det er billigst.  Hva er fastprisen din da?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Idiot

...

turfsurf

Sitat fra: Joccy på mandag 16. desember 2024, klokken 17:56
Sitat fra: turfsurf på mandag 16. desember 2024, klokken 17:48
Sitat fra: Joccy på mandag 16. desember 2024, klokken 17:22Ja jeg er jo idiot som har hatt fastpris i tre år nå.
Tja, jeg har betalt 1,19/kWh ink nettleie, avgifter og mva hittil i år. Da har solceller dekt mesteparten av forbruket halve året når det er billigst.  Hva er fastprisen din da?

Jeg tror du også skjønner at man ikke kan sammenligne 2024 mot 22, 23 og 24 når 2024 er rimeligere enn alle foregående år.
OK, siste halvår 2023 betalte vi 1,06 kr/kWh. En del innslag av sol i September som sikker øker snittprisen. Synes å huske at det var ganske drøye priser i November og Desember -23.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 16. desember 2024, klokken 17:06
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 16. desember 2024, klokken 16:51Man må vel kunne forvente at en bedrifteier vet hvor mye han bruker av strøm?

Det vet da jeg som bare en en privat person. Like overrasket hver gang journalister er ute en runde når strømmen er dyr og konkludere at dette kommer som en overraskelse / krise /nå må vi stenge - hver gang.

I praksis tilbys ikke fastpris til husholdninger fordi de som selger strømmen ikke gjør noe annet enn å videreformidle strømmen med et lite prispåslag på sporpris. De er i praksis svært små og uten finansielle muskler til å tilby fastpris over ett år eller flere. Om slike firmaer tilbyr fastpris, er prisen så høy at bare idi... vil velge den.
Bare strømprodusentene har anledning til å tilby realistisk fastpris, slik som EDF i Frankrike gjør som kontrollerer rundt 70% av produksjonen.
En ser det i Norge også.  Når fjompenissen Aasland skal ha fastprisavtaler til industrien er det store strømprodusentene (Statkraft etc) som skal legge frem avtalene (noe de misliker).
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 16. desember 2024, klokken 17:06

To ting:
Ikke alltid lett for en bedrift å vite nøyaktig forbruk. Det avhenger av bedriften. Som dette trykkeriet som har fastpris, men som har varierende produksjon.

Ikke lenge før produksjonen blir flyttet til Trondheim, og alle trykksakene fraktet med semi-trailer til Stavanger igjen, tenker jeg.

Den andre tingen:
Fastprisene jeg skrev om var fra Lyse Marked,  er 100% eid av Lyse, som produserer strømmen, som også selger strøm til private. Eies igjen av kommuner. Så her har de alle muligheter å tilby gode strømavtaler til private og, om de ikke var et rent avgiftsinndragings-maksimerende offentlig føkkeopp-foretak.

arthur

Norge hadde allerede i 1920-årene elektrisk forbindelse med Sverige gjennom at Ofotbanen de første ti årene ble drevet av strøm fra kraftverket i Porjus i Sverige.

På 1950-tallet var det perioder med strømrasjonering i Trøndelag, og mange reagerte da Trondheim Elektrisitetsverk ville eksportere kraft til Sverige. E-verket hadde fått konsesjon på å bygge kraftverket, men ikke på selve krafteksporten. Eksporten måtte derfor behandles i Stortinget.

De kjente Senterparti-politikerne fra fylket, Jon Leirfall og Per Borten, argumenterte imot. Saken ble avgjort da Arbeiderpartiets industriminister Gustav Sjaastad stilte kabinettsspørsmål.

Sommeren 1960 var et tørrår i Trøndelag. Da ledningen ble tatt i bruk, ble den ikke brukt til å eksportere kraft. Det ble importert strøm fra Sverige. Importen var med å avhjelpe kraftmangelen i Midt-Norge.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tronde

Sitat fra: hELgenen på mandag 16. desember 2024, klokken 17:40Bra sagt av reveman.

Dette var samme tanker jeg gjorde meg i 2020/2021. Ble helt lamslått over Tysk dumskap og jeg blir fortsatt litt hissig irritert over dette når jeg tenker tilbake. Tyskland klarte med Merkel og styre den Tyske energipolitikken rett i dass. De var allerede på feil kurs. Og dette at de plent nekter å innføre 2 prisområder i eget land og klarer å kneble Acer,mens vi i Norge ikke tør løfte en finger viser med all tydelighet galskapen.

Reveman har også vært innom Tyskland og prisområder.

Det er svært viktig for tyske politikere at alle tyskere opplever at de bor i ett land som også er samlet. Med flere prisområder er politikerne redde for at folket skal føle at noen er bedre enn andre, og da kommer landets historie de siste hundre årene inn med full kraft.

*

Det har alltid vært indre spenninger nord-syd i forbundsrepublikken, og etter gjenforeningen også øst-vest. Vi må huske på at Tyskland egentlig ikke er ett land slik som f.eks Norge og Sverige, men 16 delstater med delvis stort selvstyre. Mye av forbundsrepublikken er ikke et resultat av av at noen tilfeldigvis fant sammen; mye kommer av at de som vant krigen ga tyskerne et valg om å samarbeide, eller forbli styrt av seiersmaktene. Dette er noe som stikker dypt i tyskerne, og det skal ikke så alt for mye til før det kan begynne å koke.

Hittil har det gått bra på grunn av stadig økende velstand, men nå truer både energipriser og konkurranse fra Kina.

Det er en ting at Volkswagen sliter, men de er bare toppen av næringskjeden. Hele underleverandørindustrien under dem vil også slite, og da blir det plutselig mange mennesker som får trøbbel.

Tyskland har alt for mange som er reelt fattige i dag. Selv mange lærere og elektrikere, som normalt er gode jobber, må få mat fra hjelpesentraler. Hittil har de ikke vært mange nok til at det store flertallet som fortsatt har jobb, bryr seg, men det kan snu veldig fort nå, og da vil også vi her oppe nord merke det. Da hjelper det oss fint lite at de har lagt grunnen for problemene selv.

*

Jeg vil anbefale alle å lese mer av Reveman. Han kjenner Tyskland og energibransjen, og han dukker opp nå og da i Svenske medier i svensk språkdrakt som vel er enklere enn tysk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA