Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. desember 2024, klokken 10:58
Sitat fra: arthur på søndag 15. desember 2024, klokken 08:18Hvilke "egne" inntekter får hvilke politikere av at Norge har sluttet seg til ACER, og/eller prisalgoritmer og/eller utenlandskabler?

Acer definerer f.eks maks pris på bud matrisen i det fysiske markedet. Den er for tiden 4000 Euro/MWh. Hadde de satt den til 500 EUR så hadde man ikke hatt prisene som vi så her i uken som gikk.

Hvilke regler som skal gjelde har dermed også betydning for prisen man kan få i markedet.
Nevner kort at ACER også bestemte at det skulle være marginalprising og at de økte prisen på maks pris for regulerkraftmarekdet for en tid tilbake. F.eks bestemte de at pris algortimen på FCR markedet skulle være marginalprising - ikke pay as bid - slik det var tidligere i f.eks det svenske markedet.

Videre er det slik at ALLE bud hver enkelt aktør sender inn til sin kraftbørs (det er flere - Nordpool er bare en av flere børser, men alle kjører prissettingen sammen) - vel alle bud skal videresendes ned til ACER sitt hovedkvarter i Ljubljana, Slovenia. Her blir alle bud matet inn i en gedigen server og undersøkt.

For en kyndig person vha IT verktøy er det EKSTREMT lett å gå over alle budene som finnes her og se akkkurat hvilke bud som ligger på marginalen - altså hvilke bud fra hvilken aktør - som definerer prisen i hvert prisområde.  Når det blir lite vind og færre bud fra vind-aktører - så blir markedet mye,mye mer oversiktlig og ekstremt volatilt for prisavhengige bud fra aktører med regulerbar produksjon. I denne settingen så vet ACER akkurat hvilken aktør, hvilket bud som definerer prisen i markedet.

Når jeg i sin tid - for mange,mange år siden, fikk høre at de skulle sitte der nede og ta imot alle bud - så slo det meg hvor enkelt denne informasjonen kunne brukes og eventuelt misbrukes. Jeg har ingen indikasjoner eller kunnskap om at noen der nede selger informasjonen til noen - men det er nå slik at der nede sitter man med total oversikten.  Jeg synes ikke dette er en god løsning - men det er den eneste løsningen for å overvåke markedet. Problemet er åpenbart - har man en utro tjener der nede som selger informasjon - vel så blir hele markedet undergravet.

Politikere får nok ingen egne penger inn på bok av Acer - men Acer er ekstremt viktig for drive overvåkning av markedet og for å definere reglenene som skal gjelde - således er det EU som styrer hvilke maks og min priser vi kan få i markedet.
He he hva het han norske kraft tradern som betta mot markedet men tapte alt? 

Håper ikke vi har slike i systemet nå.

Nei steng ned hele dagens kraftbørs og lag to prissytemer:

- En for utenlands kablene og der kan de leke børs og katedral så mye de vil for min del..

- Og for oss i norge la det være flat fast 15 øre over hele landet. Hele året.


turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 15. desember 2024, klokken 15:40Men så ble også Ap omvendt til markedsfundamentalismen og ved å la seg underlegge av Acer/EU/RME er man i ferd med legge Norge i ruiner på litt sikt (kollaps av strømintensiv industri og evig bekymring for høye strømpriser for de hundretusener husholdninger i Norge som ikke har middel og overklassens komfortable økonomi).

Det er ganske mange år siden Støre uttalte at Nordmenn måtte belage seg på å få europeiske priser på strøm. Så Spetalen har rett, nå høster de hva de har sådd. Tror de fremdeles ikke skjønner sammenhengene. Alternativt at stoltheten slår inn og man nekter å innrømme at man har tatt grundig feil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Eller verre, Støre, og miljøbevegelsen VIL at det skal svi å bruke strøm. For vanlige folk. Og kraftbransjen heier på sidelinjen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 15. desember 2024, klokken 15:40
Sitat fra: arthur på søndag 15. desember 2024, klokken 11:56Det hele er egentlig veldig enkelt. Norske politikere har gjennom alle tider opp til nå, ment at strøm er et nasjonalt anliggende og at hele strømsystemet i hovedsak må være eid og kontrollert av det offentlige. Selv for ca hundre år siden vedtok Stortinget hjemfallsretten (altså at privateide verk skulle overtas av staten etter ca 30 år). Siden da har det norske samfunn, både husholdninger, næriingsliv og spesielt energiintensiv industri vært basert på fordelene ved svært rimelig og stabil strøm.

Men så ble også Ap omvendt til markedsfundamentalismen og ved å la seg underlegge av Acer/EU/RME er man i ferd med legge Norge i ruiner på litt sikt (kollaps av strømintensiv industri og evig bekymring for høye strømpriser for de hundretusener husholdninger i Norge som ikke har middel og overklassens komfortable økonomi).

Det sier også mye om Ap at de hyller denne markedsfundamentalismen med Nord Pool/Acer, men samtidig har strømstøtte som fullstendig undergraver hva som er hensikten med markedssystemet. Altså en talende prinsippløshet. Legg til en svært famlende politikk på alle områder, så ser det ikke bra ut for Norge!

Som medlem av Ap (inaktiv internt, men aktiv på kommentarfelt!), så er dagens regjering deprimerende selv om den også har mange gode politiske utspill. At ikke partiet skifter politikk til tross for å bli stadig mer marginalisert, sier alt om et impotent parti og ledende politikere i partiet som ikke tør å si at nok er nok og at omfattende endringer må skje, både med hensyn til politikk og personer!
God analyse Kjetill 👍🏼

arthur

Det vises til stadighet til ACER som om det er problemet (eller et av problemene), men etter hva jeg forstår så er ACER et kontrollorgan hvis jobb er å se til at de lover og regler som er politisk vedtatt blir fulgt, eller har jeg )og også NHO) tatt fullstendig feil?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 15. desember 2024, klokken 19:07Det vises til stadighet til ACER som om det er problemet (eller et av problemene), men etter hva jeg forstår så er ACER et kontrollorgan hvis jobb er å se til at de lover og regler som er politisk vedtatt blir fulgt, eller har jeg )og også NHO) tatt fullstendig feil?

ACER har myndighet til å bestemme hvilke regler som skal gjelde- og de reglene defineres jo i praksis av EU gjennom ACER. Mao. må norske aktører følge spillereglene definert av EU. Så kan man diskutere inn i evigheten om dette er et problem eller ei. ACER har også myndighet til å ilegge bøter og andre straffereaksjoner for brudd på bestemmelsene. EU kan også gå direkte på person og straffeforfølge denne - selv om denne personen juridisk sett er underlagt norsk lov - så vil ACER sin straff trumfe over norsk lov. Mao kan man blir dømt og straffeforfulgt av et organ ikke underlagt norske myndigheter. Jeg ser på dette siste som ganske så problematisk - og reglene er slik at man anses som skyldig inntil man kan bevise sin uskyld. Altså helt stikk motsatt av norsk straffelov og hvordan folk opplever at det skal være. Jeg synes denne bestemmelsen er hårreisende - men norske politikere har akseptert dette og gitt ACER og EU bestemmelsrett på hvordan man kan straffeforfølges på brudd på de bestemmelsene som gjelder under ACER.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. desember 2024, klokken 19:15
Sitat fra: arthur på søndag 15. desember 2024, klokken 19:07ACER har myndighet til å bestemme hvilke regler som skal gjelde- og de reglene defineres jo i praksis av EU gjennom ACER. Mao. må norske aktører følge spillereglene definert av EU. Så kan man diskutere inn i evigheten om dette er et problem eller ei. ACER har også myndighet til å ilegge bøter og andre straffereaksjoner for brudd på bestemmelsene. EU kan også gå direkte på person og straffeforfølge denne - selv om denne personen juridisk sett er underlagt norsk lov - så vil ACER sin straff trumfe over norsk lov. Mao kan man blir dømt og straffeforfulgt av et organ ikke underlagt norske myndigheter. Jeg ser på dette siste som ganske så problematisk - og reglene er slik at man anses som skyldig inntil man kan bevise sin uskyld. Altså helt stikk motsatt av norsk straffelov og hvordan folk opplever at det skal være. Jeg synes denne bestemmelsen er hårreisende - men norske politikere har akseptert dette og gitt ACER og EU bestemmelsrett på hvordan man kan straffeforfølges på brudd på de bestemmelsene som gjelder under ACER.
Jeg er så glad vi har deg i denne tråden så de som virkelig trenger det kan få en detaljert forklaring.

Er også totalt enig i at omvendt bevisbyrde ikke bør pålegges personer overfor en organisasjon. Det strider mot rettsprinsipper vi bekjenner oss til i Norge.

tronde

Tyskerne har ikke helt uventet sin egen oppfatning om hvor problemet ligger.


.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

hELgenen

Sitat fra: tronde på mandag 16. desember 2024, klokken 00:39Tyskerne har ikke helt uventet sin egen oppfatning om hvor problemet ligger.


.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

Manglende kunnskap mhp marginalpris metode og effekten av dette er tydeligvis vanlig

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 16. desember 2024, klokken 08:40https://www.fornybarnorge.no/fagomrader/europeisk-energisamarbeid/sporsmal-og-svar--om-acer/

Fremkommer det ikke her nokså tydelig både hva ACER og hvilken myndighet de har?


Men er det ikke noe med at med ACER så kan ikke Norge si: "Tror vi setter et tak på eksporten på oktober - februar"...

Og i tillegg ønsker jo EU at Norge inkorporerer Energipakke 4, som noen mener kan påvirke Norges rett til å bestemme enda mer. Men har ikke satt meg inn i dette.
Tesla Model Y                         2021-

tronde

Det som skjer Tyskland er nokså sentralt for se det store bildet.

Staffan Reveman er en svenske som har levd nesten hele livet i Tyskland hvor han jobber med energi.

Dette er fra rett før Putin klikket fullstendig
https://www.tn.se/naringsliv/12852/experten-tyskland-nara-kollaps-utan-karnkraft-sa-paverkas-sverige/

Det er mer på svensk å finne ved å søke etter "reveman" hos tn.se og di.se


Mye av dette henger sammen med krisen i bilbransjen.


arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. desember 2024, klokken 09:05
Sitat fra: arthur på mandag 16. desember 2024, klokken 08:40https://www.fornybarnorge.no/fagomrader/europeisk-energisamarbeid/sporsmal-og-svar--om-acer/

Fremkommer det ikke her nokså tydelig både hva ACER og hvilken myndighet de har?


Men er det ikke noe med at med ACER så kan ikke Norge si: "Tror vi setter et tak på eksporten på oktober - februar"...

Og i tillegg ønsker jo EU at Norge inkorporerer Energipakke 4, som noen mener kan påvirke Norges rett til å bestemme enda mer. Men har ikke satt meg inn i dette.


Joda, gjensidige forpliktelser er noe dritt. Burde være slik at det kun virker en vei, vår vei, og kun når, hvis og i hvilken grad det passer oss, ikke sant?.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på mandag 16. desember 2024, klokken 12:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. desember 2024, klokken 09:05
Sitat fra: arthur på mandag 16. desember 2024, klokken 08:40https://www.fornybarnorge.no/fagomrader/europeisk-energisamarbeid/sporsmal-og-svar--om-acer/

Fremkommer det ikke her nokså tydelig både hva ACER og hvilken myndighet de har?


Men er det ikke noe med at med ACER så kan ikke Norge si: "Tror vi setter et tak på eksporten på oktober - februar"...

Og i tillegg ønsker jo EU at Norge inkorporerer Energipakke 4, som noen mener kan påvirke Norges rett til å bestemme enda mer. Men har ikke satt meg inn i dette.


Joda, gjensidige forpliktelser er noe dritt. Burde være slik at det kun virker en vei, vår vei, og kun når, hvis og i hvilken grad det passer oss, ikke sant?.
Vel, når Tyskland raserer sin egen energisektor ved å ta ut kjernekraftverkene totalt, og satse på at sol og vind, samt import fra andre land skal dekke opp dems underskudd, så så må det være lov å stille noen kritiske spørsmål til hele opplegget.

Hadde Tyskland startet med å ta ut kullkraftverk som er de mest utslipps-skitne, og gjerne etter hvor skitten og hvor stor disse er (stor = ekstra mye kull forbrukes => masse CO2-utslipp, hvor skitten de er, også etter hvilken type kull som benyttes), men ventet med å ta ned alt for mye, alt  for fort, så hadde det vært bedre for alle parter.

Så kunne man heller tatt ned kjernekraftverk når man så at dette gikk rette veien. Altså en ,er gradvis nedtrapping etter føre-var-prinsippet, men der man fremdeles satset på å få det mest forurensende vekk først, og ikke i et tempo som legger press på hele resterende Europa, men der man tar hovedansvaret selv for å ha nok kraft også når det ikke er tilstrekkelig med vind og solkraft til å hjelpe til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Og hva da med Danmark, Sverige og UK? Er ikke strømmen i Nord Norge til dels nesten gratis grunnet overskudd av kraft i Nord Sverige og i Trøndelag hadde man brukt stearinlys hadde det ikke vært for den første kabelen fra Sverige?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA