Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 20. nov 2024, kl. 18:42
Sitat fra: Joccy på ons 20. nov 2024, kl. 18:19Tråder som denne er jo et godt bidrag til utviklingen. Forakt for demokratiet, myndigheter og offentlige etater å nevne noe.
Ehhh hva tenker du på? At vi diskuterer strømprisen og fornybar osv .... Jeg tror ingen, nei jeg er sikker på at ingen her inne har " Forakt for demokratiet, myndigheter og offentlige etater"

Nå var ikke dette en kommentar til/mot meg, men jeg oppfatter at enkelte her så absolutt gir uttrykk for den type meninger som du avviser, dessverre.

En dreining mot høyre, og ytre høyre, er en trend i det meste av Europa, unntaket er vel Storbritannia hvor de konservative dreit seg ut ved sin utmeldelse av EU.

ToWalkOrDrive

La oss alle stå i ring og applaudere myndighetene når ikke 1+ krone per kWh er nok i nettleie.
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: arthur på ons 20. nov 2024, kl. 18:06Tror nok de fleste vil si at også AP sliter, big time sågar, for når var de sist på 17,5%, hvis noen gang? Kanskje flere som husker Jaglands 36,9?

Ap sliter helt klart, men ikke i nærheten av så mye som Sp. Sp lå på 21% på topp på meningsmålingene i denne 4-års perioden, nå 5,2%. Det er -75% det. Tre fjerdedeler av velgerne borte. Ap hadde 26,7% på topp, nå 17,5%. Det er -34%, eller en tredjedel av velgerne borte. Høyre gjør det faktisk nesten like dårlig, ned fra 32,5% på topp til 22,5% nå. Det er -31%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

Sitat fra: jkirkebo på ons 20. nov 2024, kl. 21:13
Sitat fra: arthur på ons 20. nov 2024, kl. 18:06Tror nok de fleste vil si at også AP sliter, big time sågar, for når var de sist på 17,5%, hvis noen gang? Kanskje flere som husker Jaglands 36,9?

Ap sliter helt klart, men ikke i nærheten av så mye som Sp. Sp lå på 21% på topp på meningsmålingene i denne 4-års perioden, nå 5,2%. Det er -75% det. Tre fjerdedeler av velgerne borte. Ap hadde 26,7% på topp, nå 17,5%. Det er -34%, eller en tredjedel av velgerne borte. Høyre gjør det faktisk nesten like dårlig, ned fra 32,5% på topp til 22,5% nå. Det er -31%.
Uansett parti så håper jeg i denne kommende valgkampen at det blir fokus på mer nasjonal kontroll over strømprisene. Ser det er krefter i flere partier nå om dagen som tar til ordet for dette :+1:

Counterpointer

FrP som største parti kan jo gi en dreining, men så lenge de ikke har flertall så må det bli kompromisser.

Counterpointer

Sitat fra: Joccy på ons 20. nov 2024, kl. 18:19Tråder som denne er jo et godt bidrag til utviklingen.
Hva mener du egentlig er galt med å diskutere samfunnsutviklingen på et offentlig forum?Det er forskjellige meninger og det blir belyst tiltak fra flere sider. Selv om jeg personlig ikke synes alle bidrar så veldig konstruktivt, så er meningsutveksling sunt, også om strømprisene.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tor 21. nov 2024, kl. 14:25FrP som største parti kan jo gi en dreining, men så lenge de ikke har flertall så må det bli kompromisser.

Ja, gjør sikkert ikke om de må inngå litt kompromisser  ;D
Men det er klart at dersom Høyre og FrP får rent flertall i Stortinget så vil de jo få en helt annen styre-styrke enn i 2017. I 2017 hadde jo FrP kun 27 mandater som er 16,36% av mandatene, og de var avhengige av støtte fra både Venstre og halve KrF, eller omvendt for å få flertall på saker. Ser jo for meg at uten å være avhengige av miljøpartiet Venstre så vil det vel være lettere å redusere bompenger, vil jeg tro, som et eksempel. Å gjøre noe med strømprisene bør og være lettere.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 21. nov 2024, kl. 14:39
Sitat fra: Counterpointer på tor 21. nov 2024, kl. 14:25FrP som største parti kan jo gi en dreining, men så lenge de ikke har flertall så må det bli kompromisser.

Men det er klart at dersom Høyre og FrP får rent flertall i Stortinget så vil de jo få en helt annen styre-styrke enn i 2017. I 2017 hadde jo FrP kun 27 mandater som er 16,36% av mandatene, og de var avhengige av støtte fra både Venstre og halve KrF, eller omvendt for å få flertall på saker. Ser jo for meg at uten å være avhengige av miljøpartiet Venstre så vil det vel være lettere å redusere bompenger, vil jeg tro, som et eksempel. Å gjøre noe med strømprisene bør og være lettere.
Enig i den vurderingen. Om det er verdt det i forhold til andre ting som da ofres er jeg mer usikker på.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tor 21. nov 2024, kl. 15:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 21. nov 2024, kl. 14:39

Enig i den vurderingen. Om det er verdt det i forhold til andre ting som da ofres er jeg mer usikker på.

Ja, er masse med FrP jeg ikke er enig i, blant annen innen privatisering av en del offentlige oppgaver, og en del kutt der.
Tipper AP / LO / VG / NRK klarer å skremme folk vekk fra å stemme FrP før valget. Alle har store økonomiske interesser i at FRP ikke blir største parti.

ToWalkOrDrive

Legg merke til hvor mye en faktisk betaler for strømmen også etter strømstøtte. Er ikke bare hyttene som blør penger.

Inkl nettleie:

Counterpointer

Måtte hatt nettleiestøtte også om det virkelig skulle utjevnet.

Det er vel bare ett tidsspørsmål før strømstøtten svekkes ytterligere, men det kan jo hende at nettleien blir så høy at det faktisk blir vanskelig å forsvare.

Finnes det noe sted hvor det er oversikt over total strømpris for hele landet fordelt på år inkl nettleie?
Strømprisen toppet seg vel i 2021-2022, men skulle ikke forundre meg om totalsummen selv fratrukket strømstøtte kan bli høyere i 2026 allerede......

ToWalkOrDrive

Ser jeg i snitt i desember 2021 betalte 2,24 per kWh for selve kraft. Så myndighetene kan ikke bare skylde på Ukraina-invasjonen (som skjedde 24. Feb 2022).

Ser jeg betalte mye mindre i nettleie i 2021 ja. Da var det jo fastlege. Nå er det "trinnvis" hvor selv laveste trinn er dyrt.

Kjenner ikketil statistikken du spør om.

Total pris per kWh avhenger jo litt av antall kWh siden en har denne trinnvis faste delen på nettleien. Men rett etter at jeg la ut strømstatistikken for min hytte så har jo alt gått i dass igjen med tanke på strømpris og forbruk. Her var det jeg la ut for noen dager siden, som viser at 2022 var dyrt...men nå er vi jo i gang igjen, som ikke vises her ennå.

Counterpointer

I diskusjonen om strømpris så er det massevis med caser, i media brukes veldig ofte prisen på strøm uten nettleie. Det er forståelig siden systemene har mange variabler som alle påvirker prisen. MEN det er summen en betaler som er det virkelig avgjørende. Om jeg har lite nettleie og dyr strøm eller omvendt betyr i praksis lite om regningen er lik.

Det er jo svært begrenset hva en kan gjøre selv og det er mange som jobber hardt for små summer.
Skal en virkelig gjøre noe er det ekstremt dyre tiltak som gir effekt og da betaler en samlet sett kanskje like mye som om en ikke hadde investert noe.

Det er akkurat nå mye oppslag om dyr strøm (som er helt korrekt) og nå er behovet stigende frem til senvinter/vår. Jeg tror allerede vi har nullet ut alle dagene med minus eller lave priser i år, nå er spørsmålet hvor nærme en kommer «all time high», og jeg tror den økende nettleien drar oss nærmere enn mange tror.

Øyvind.h

Russland begynte vel forberedelsene allerede høsten 2021 med å redusere gassleveransen betydelig. Om ikke jeg husker feil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: jkirkebo på ons 20. nov 2024, kl. 21:13

Bestrider ikke tallene, men hva SP angår så var deres 21% kunstig høyt og de har aldri hatt en reell velgerbase i nærheten av det.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA