Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på søn 24. nov 2024, kl. 09:11
Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 24. nov 2024, kl. 00:01
Sitat fra: Counterpointer på lør 23. nov 2024, kl. 20:35
Sitat fra: Ingeniøren på lør 23. nov 2024, kl. 19:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 23. nov 2024, kl. 18:29
Sitat fra: Counterpointer på lør 23. nov 2024, kl. 18:21
Sitat fra: hELgenen på lør 23. nov 2024, kl. 00:16Inntil vi får gode lagringsmuligheter for uregulerbar produksjon ............
Dette er jo ett viktig poeng!
Men det er jo ingen kjente planer for så vidt jeg vet. Korriger meg gjerne om det er noe jeg ikke har fått med meg.

Ja jeg har heller ikke sett noe omtale eller fokus på dette. Muligens det kommer som en del av valgkamp prosessen hos de enkelte partiene. For jeg tipper strømsaken og de høye regningene innbyggerne i Norge betaler vil ha fokus i valgkampen inn i Stortingsvalget

Hvorfor skal politikere styre dette ? Kan ikke slikt overlates til fagfolk slik at det faktisk skjer noe...politikere har jo ikke peiling !
Virker ikke som fagfolkene på toppen legger noe vekt på dette heller.

Jeg nevnte ikke politikere i min post og linket til regjering (dvs departementet) og Statnett.
Jeg tenkte på at det er politikerne som styrer ressursene.
Og det er problemet...

Man lager vel planer for nettet basert på forventet nettleie, men så finnes alltid noen som klager for sin syke mor i media og da er de på og omprioriterer for det er jo valg om ikke så veldig lenge.
Enig. Det er alt for mye fokus på særinteresser (syke mødre) og ikke fokus på lange linjer og overordnede prioriteringer.
Lobbyvirksomhet og ting som hjelper deler av systemet prioriteres fremfor folket som helhet eller samfunnet under ett. Det grønne skiftet brukes som unnskyldning for å opprettholde oljesektoren og strømutgiftene til befolkningen ofres for å koble seg tettere på Europa.
Resultatet her i Norge blir veldig skjevt med en rik stat og stort sett fattige kommuner, noe industri profitterer og andre deler tynes.

Vi har ingen Jens Evensen som legger en strategi for fremtiden, bare grandiose tanker om havvind og billig import som har både liten effekt og og hjelper ikke på hovedproblemene.

stefse

700 sider and counting.
Politisk sett er det enten reforhandle EØS, eller prøve å få banket inn i Brussel at Skandinavia må få unntak fra sinnsyke elpriser pga. samfunnsikkerhet og klima. Det er det Norske folket som må kreve dette, ellers blir det overlatt til kraftbransjen og der passer som kjent bukken havresekken.
Stømstøtten fases snart ut, magasinene tømmes på sommeren for å tyne oss om vinteren med utenlandskablene som torturinstrument. Så lenge det er strøm til tiktok er folk ok med det?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: stefse på søn 24. nov 2024, kl. 21:06700 sider and counting.
Politisk sett er det enten reforhandle EØS, eller prøve å få banket inn i Brussel at Skandinavia må få unntak fra sinnsyke elpriser pga. samfunnsikkerhet og klima. Det er det Norske folket som må kreve dette, ellers blir det overlatt til kraftbransjen og der passer som kjent bukken havresekken.
Stømstøtten fases snart ut, magasinene tømmes på sommeren for å tyne oss om vinteren med utenlandskablene som torturinstrument. Så lenge det er strøm til tiktok er folk ok med det?
Stefse :+1: ja jeg mener veien å gå er å reforhandle EØS, få oss ut av ACER.

Enig med din vurdering av kraftbransjen 

Tror ikke strømstøtten fases ut for det er alt for risikabelt politisk å gjøre dette. Da vinner du ikke stortingsvalget for å si det slik

Tiktok saken var en skandale. Svak politisk styring det. Google senteret også
Tror ikke det var noen voksne hjemme i desto sakene

700 sider? Ja ja da går vi for nye 700 he he

ToWalkOrDrive

Greit å få tallfestet kostnadseksplosjonen norske husholdninger har hatt de siste årene i prosent av inntekt. Lønnsutvalget for lønnsforhandlinger bommet på inflasjonen tre år på rad, og nå ser en hvordan eksplosjon av renter, strøm og kommunale avgifter har blitt. Synes de er litt for optimistiske for fremtiden på energi.
Tesla Model Y                         2021-

Idiot

Sitat fra: stefse på søn 24. nov 2024, kl. 21:06700 sider and counting.

Sinnsyke elpriser eller mer tilnærmet markedsprisene i våre naboland som også bedre gjenspeiler investering og produksjonskostnadene hvis vi ser bort fra ferdig finansiert vannkraft alene og vind på land noe vi i Nei-landet Norge ikke vil ha.
https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/kostnader-for-kraftproduksjon/
Vi har altfor lenge vært prisgitt lave strømpriser fordi vi har hatt mye vannkraft som var ferdig finansiert for hauger av år siden. Burde være selvforklarende at det som alt annet ikke varer evig. Vi er ikke selvforsynt med vannkraft inn i fremtiden selv om noen tastaturkrigere på fb mener det. Dette er uavhengig av google og tiktok. Det er mye som tilsier at uten utenlandskabler ville vi risikert enda mer sinnsyke priser i dårlige tider, f.eks tørrår. Vi hadde vært uten noen verktøy for å håndtere kriser og ville risikert strømrasjonering. Det er ikke alltid sånn at den tilsynelatende enkleste løsningen (kutte utenlandskabler) alltid er den mest rasjonelle.

Vannkraftmagasinene er ferskvare, det som ikke blir tømt blir kanskje heller ikke produsert men renner i stedet rett ut igjen i havet.. https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/magasinstatistikk/

Det er også sånn at det er frivillig med spotprisavtale. Om du opplever det som tortur kan fastpris være et godt alternativ.

Counterpointer

Sitat fra: Joccy på man 25. nov 2024, kl. 08:40Det er mye som tilsier at uten utenlandskabler ville vi risikert enda mer sinnsyke priser i dårlige tider, f.eks tørrår.
Nå virker det som du setter opp en stråmann med å si at alle kabler skal kuttes. De fleste/alle i denne tråden mener de siste kablene som skapte de ekstreme strømprisene, ikke alle.

Noe utveksling og utjevning med naboland har vi hatt uten problemer  siden 60 tallet. Det har da vært tørrår uten at det har gitt noen ekstrempriser over tid.

Også merkelig påstand å si at utbygd vannkraft skal forsvinne, «ikke vare evig» som du skriver. Vannkraften må vedlikeholdes og har også et potensial for økning med tekniske forbedringer. Det har nylig vært fokus på råvannstunneller som ikke er i rør og skaper motstand som reduserer produksjon. Det har også i tråden her vært fokus på muligheten for turbiner som kan reverseres for mer pumpe kraft og listen kan gjøres lengre.

Idiot

Sitat fra: Counterpointer på man 25. nov 2024, kl. 12:01Også merkelig påstand å si at utbygd vannkraft skal forsvinne, «ikke vare evig» som du skriver. Vannkraften må vedlikeholdes og har også et potensial for økning med tekniske forbedringer. Det har nylig vært fokus på råvannstunneller som ikke er i rør og skaper motstand som reduserer produksjon. Det har også i tråden her vært fokus på muligheten for turbiner som kan reverseres for mer pumpe kraft og listen kan gjøres lengre.

PRISENE for ferdigstilt og ferdig finansiert vannkraft fra 70-tallet kan åpenbart ikke vare evig.  Ellers akkurat som du sier, vannkraft må vedlikeholdes og fornyes.

At vi ikke hatt mer fokus på pumpekraftverk er også bare atter et bevis på det enorme sløseriet vi har bedrevet uten hverken bekymring eller tanke på fremtiden. Kreves nok et par generasjonsskifter for at det skal synke inn at strøm ikke er en uendelig utømmelig ressurs.

automat

Sitat fra: Joccy på man 25. nov 2024, kl. 08:40Det er også sånn at det er frivillig med spotprisavtale. Om du opplever det som tortur kan fastpris være et godt alternativ.

Hvor godt er egentlig det alternativet? Hvor finner man en fastprisavtale som ikke er grisedyr?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på man 25. nov 2024, kl. 17:59
Sitat fra: Joccy på man 25. nov 2024, kl. 08:40Det er også sånn at det er frivillig med spotprisavtale. Om du opplever det som tortur kan fastpris være et godt alternativ.

Hvor godt er egentlig det alternativet? Hvor finner man en fastprisavtale som ikke er grisedyr?

Ja,har privat kunder noen som helst mulighet til å forhandle seg til en ok pris? Så vidt jeg vet er det kun større industri som har dette.

Og AP folder hendene videre og tar ikke initiativet til å levere forutsigbare og gode priser på vår egen kraft til vår egen befolkning.

Noen burde få dette opp på agendaen i valgkampen. Folk er lei av å henge seg på Europeiske priser og vil gjerne se at noe kan gjøres. Og ingen i EU kan hindre staten i å instruere offentlige selskaper til å levere fastpris avtaler på konkurransemessige gode betingelser. Det er et fritt marked og dersom staten vil,så kan de.

Men de vil nok ikke. Mao pengene rår og makta rår..Politikere vil ha mest mulig penger og makt og skylder på andre der de kan.

Strømstøtten er og blir trolig et kortsiktige prosjekt og avsluttes vel helt ganske snart...

Electric cars in Norway

SitatStrømstøtten er og blir trolig et kortsiktige prosjekt og avsluttes vel helt ganske snart
Nope jeg tror den strøm støtta vil vare i mange år. Ingen tør fjerne den 

Idiot

https://www.forbrukerradet.no/strompris/

Velg fastpris.

Jeg har hatt 95 øre i 3 år. Uten å finregne på det har det vært fint lite traumatisk.

hELgenen

Sitat fra: Joccy på man 25. nov 2024, kl. 20:48https://www.forbrukerradet.no/strompris/

Velg fastpris.

Jeg har hatt 95 øre i 3 år. Uten å finregne på det har det vært fint lite traumatisk.

Nå fikk jo ordinær næring rundt 60 øre en periode rett etter at det roet seg litt på kraftmarkedet en periode etter de ekstreme prisene vi så - så 95 øre i dag - det høres ikke ut som en konkurransedyktig pris sammenlignet med industrien.

Og det er jo her problemet ligger - vanlige husholdninger blir skviset bort og får aldri noen gode tilbud på fastpris.

Et godt tilbud i dag ville jeg anslå til noe mellom 50 og 60 øre for 3 år...men ingen tør gi dette så fremt du ikke er en industrikunde......

automat

Sitat fra: Joccy på man 25. nov 2024, kl. 20:48https://www.forbrukerradet.no/strompris/

Velg fastpris.

Nå kommer man ikke under krona.

Til sammenligning.
Gjennomsnittlig månedsspotpris 2024, ink mva:
Oktober: NO1: 49,89
September: NO1: 26,45
August: NO1: 16,24
Juli: NO1: 35,82
Juni: NO1: 47,92
Mai:  NO1: 46,65
April:NO1: 75,21
Mars: NO1: 84,58 
Februar:NO1: 83,75
Januar: NO1: 114,81

https://www.fortum.com/no/strom/strompriser/historiske-strompriser#Sone1
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Idiot

Jeg hadde nok ikke gått inn på en ny 3 års avtale nå nei men 1 år for drøye krona ja mye mulig bortsett fra at jeg nå er innstill på å gjøre litt mer innsats med styring, ikke minst med tanke på nettleien også for å holde meg under 3 x 5 kWt. Klart meg i november men ser nå at jeg gått over 3 ganger siden torsdag. Det er ikke traumatisk men litt ergerlig og noe som lett kan gjøres noe med.

Det er jo nå man burde ta en fastprisavtale før den går opp igjen nå som det ser ut til bli en ustabil vinter med tidvis høye priser. Det var på denne tiden av året jeg inngikk min avtale da fastprisavtalene var på vei opp. Jeg var den gang av de siste som fikk den prisen.

Blir litt rart å bare se på årsprisene, for fastleie dreier seg jo om hva strømmen koster når du bruker den og da vet vi jo at det ikke er jevnt over 12 måneder, det er heller ikke jevnt over døgnet. Strømmen er dyrest når vi bruker den.
Du får også strømstøtte med fastpris, noe som ironisk nok er god butikk når strømmen er som dyrest. De verste månedene har jeg fått tilbake penger mens spotprisfolket har slitt ut tastaturene sine og forbannet seg over utenlandskabler. 

Idiot

Disse næringsavtalene du jemnefø
Sitat fra: hELgenen på man 25. nov 2024, kl. 21:07

Velg fastpris.

Nå fikk jo ordinær næring rundt 60 øre en periode rett etter at det roet seg litt på kraftmarkedet en periode etter de ekstreme prisene vi så - så 95 øre i dag - det høres ikke ut som en konkurransedyktig pris sammenlignet med industrien.

Og det er jo her problemet ligger - vanlige husholdninger blir skviset bort og får aldri noen gode tilbud på fastpris.

Et godt tilbud i dag ville jeg anslå til noe mellom 50 og 60 øre for 3 år...men ingen tør gi dette så fremt du ikke er en industrikunde......

Disse fastprisene for næring du sammenligner med er også gjerne mye lenger enn noen private som gjerne er maks 3 år. Næring kan vare lenger enn 3 år, næring ønsker også forutsigbarhet. 

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA