Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 02. november 2024, klokken 11:03En annen grunn til å få mer solceller på takene akkurat nå er at prisen bare fortsetter å falle.
Det relevante er jo om prisen ut til deg som setter opp solceller synker.
Selv om prisen på paneler stadig faller så gjenspeiles ikke dette i totalprisen. Montering gikk jo ekstremt kraftig opp under Korona og når Enova bidraget steg, og inverter og annet har steget mye de også.

Radial

En motivasjon i Norge ihvertfall, er at nettleia er tett på, og tidvis over 10x strømprisen, slik at solceller for å dekke eget forbruk vil gi greie besparelser om man har ett litt voksent batteri å lagre strømmen på..

Så en TU artikkel om at Enova må skifte fokus fra støtte til solceller, til total-systemer med energilagring.

Men om "alle" gjorde seg mer selvforsynt, så blir jo det feil også, for da må jo nettleia bare enda mer opp fordi "ingen" betaler for deler av nett-kostnadene til data-senterene og eksport lenger🤣🙈

Minner meg om en viss norsk kollektiv-modell i stor-oslo.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: Radial på lørdag 02. november 2024, klokken 13:23Så en TU artikkel om at Enova må skifte fokus fra støtte til solceller, til total-systemer med energilagring.
Det er det jo flere av oss i denne tråden som har ment burde være en «no brainer». Dessverre er mye av politikken og tiltakene uten noe særlig hjerne innkoblet. Så da blir det bokstavelig 🙈

Counterpointer

https://www.nettavisen.no/okonomi/hva-skal-vi-egentlig-med-stromselskapene/s/5-95-2099165?

Interresant artikkel. Ikke uventet «kan» strømmen selges billigere uten strømselskapene.

SitatHva skal vi med strømselskapene?
Det store spørsmålet blir hva man egentlig skal med strømselskapene, når nettselskapene sier de kan selge deg billigere strøm.

Radial

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. november 2024, klokken 16:03https://www.nettavisen.no/okonomi/hva-skal-vi-egentlig-med-stromselskapene/s/5-95-2099165?

Interresant artikkel. Ikke uventet «kan» strømmen selges billigere uten strømselskapene.

Det store spørsmålet blir hva man egentlig skal med strømselskapene, når nettselskapene sier de kan selge deg billigere strøm.

Ja nettselskapet fakturerer oss jo uansett for overføring av strøm, så om de slang med kWh prisen på strømmen også samtidig, så slapp man alle disse STRØMselskapene med hver sin millionlønna CEO + alle undersåtter som dessverre ikke gir strømmen noen som helst merverdi.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: Radial på lørdag 02. november 2024, klokken 17:17
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. november 2024, klokken 16:03https://www.nettavisen.no/okonomi/hva-skal-vi-egentlig-med-stromselskapene/s/5-95-2099165?

Ja de fakturerer oss jo uansett for overføring av strøm, så om de slang med kWh prisen på strømmen så slapp man alle disse selskapene med hver sin CEO, HR og Økonomi-avdeling + alle deres undersåtter som dessverre ikke gir strømmen noen som helst merverdi.
Det er jo ikke rart de er billigere uten 200 selskaper som tilfører veldig lite annet enn egen fortjeneste. Markedsføring til strømselskapene er heller ikke gratis med alle vervetilbud og lokkeprisavtsler som varer kort tid.

automat

Det jeg ønsker meg er et strømselskap som kjøper inn strøm engros, slik som store industrikunder kan. Og som videreselger til meg med et passende påslag. Slik at jeg kan få stabil moderat strømpris istedet for jojo spotpris
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Man må være litt ekstra observant når det gjelder spotpris ja, har jeg erfart. Jeg har de siste 3 årene nytt godt av en fastprisavtale på 50 øre, men da den gikk ut nå i september måtte jeg også bevege meg ut i spotmarkedet. Som artikkelen nevnt ovenfor peker på er det gjerne det månedlige fastbeløpet som kan skape veldig store variasjoner i den effektive strømprisen, spesielt for husholdninger med et lavt forbruk. Jeg fant en avtale med -0.202 øre i påslag og null i fastbeløp, med prisgaranti i 12 mnd, jeg syntes det hørtes ganske greit ut, men er hele tiden forberedt på å bytte til en ny og bedre avtale hvis det dukker. Hvis jeg ikke gjør noe vil jeg neste høst automatisk få et påslag på 6.50 øre OG et fastbeløp på 69,-/mnd, og det blir noe helt annet!

Jeg har pr i dag ikke mulighet for app eller smartstyring av forbruket mitt, så jeg må bruke gamlemetoden. Jeg sjekker Nordpool daglig for å se når pristoppene kommer neste døgn, og tilpasser forbruket og elbilladingen etter beste evne. Da jeg tegnet fastprisavtale gjorde jeg det også til en vane å registrere spotprisene i et Excelark for sammenligning, og det har jeg fortsatt med. Etter at Nordpool innførte betaling for å få tilgang til historikken har jeg bare blitt nødt til å sjekke prisene oftere, men det funker det også. Det høres kanskje ut som mye styr, men siden rutinen er vel innarbeidet går det på automatikk og tar kanskje 1-2 minutter daglig.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Sitat fra: automat på lørdag 02. november 2024, klokken 17:39Det jeg ønsker meg er et strømselskap som kjøper inn strøm engros, slik som store industrikunder kan. Og som videreselger til meg med et passende påslag. Slik at jeg kan få stabil moderat strømpris istedet for jojo spotpris
Det var jo SV sitt forslag om et statlig strømselskap som solgte til innkjøpspris + adm. kost.

Egentlig hadde det vært en interessant ide om en hadde en privat non profit stiftelse som kunne gjort det. For jeg har ingen tro på noen enighet blandt ett flertall på Stortinget for SV sin løsning.

Boikott My Ass

Sitat fra: Svein_H på lørdag 02. november 2024, klokken 19:16Man må være litt ekstra observant når det gjelder spotpris ja, har jeg erfart. Jeg har de siste 3 årene nytt godt av en fastprisavtale på 50 øre, men da den gikk ut nå i september måtte jeg også bevege meg ut i spotmarkedet. Som artikkelen nevnt ovenfor peker på er det gjerne det månedlige fastbeløpet som kan skape veldig store variasjoner i den effektive strømprisen, spesielt for husholdninger med et lavt forbruk. Jeg fant en avtale med -0.202 øre i påslag og null i fastbeløp, med prisgaranti i 12 mnd, jeg syntes det hørtes ganske greit ut, men er hele tiden forberedt på å bytte til en ny og bedre avtale hvis det dukker. Hvis jeg ikke gjør noe vil jeg neste høst automatisk få et påslag på 6.50 øre OG et fastbeløp på 69,-/mnd, og det blir noe helt annet!

Jeg har pr i dag ikke mulighet for app eller smartstyring av forbruket mitt, så jeg må bruke gamlemetoden. Jeg sjekker Nordpool daglig for å se når pristoppene kommer neste døgn, og tilpasser forbruket og elbilladingen etter beste evne. Da jeg tegnet fastprisavtale gjorde jeg det også til en vane å registrere spotprisene i et Excelark for sammenligning, og det har jeg fortsatt med. Etter at Nordpool innførte betaling for å få tilgang til historikken har jeg bare blitt nødt til å sjekke prisene oftere, men det funker det også. Det høres kanskje ut som mye styr, men siden rutinen er vel innarbeidet går det på automatikk og tar kanskje 1-2 minutter daglig.

Har selv ett år igjen på 5 års fastpris avtalen, nkr 27.5 øre / kw. Jeg tegner aldri fastpris avtale viss den ikke kan tegnes under 30 øre. Da går jeg heller for spot.

Men når en legger til nettleie osv., tar total forbruket og deler på total kosten så er vi oppe kr 75 øre.
Bmw 530i G30

Electric cars in Norway

Sitat fra: Boikott My Ass på søndag 03. november 2024, klokken 05:31
Sitat fra: Svein_H på lørdag 02. november 2024, klokken 19:16Man må være litt ekstra observant når det gjelder spotpris ja, har jeg erfart. Jeg har de siste 3 årene nytt godt av en fastprisavtale på 50 øre, men da den gikk ut nå i september måtte jeg også bevege meg ut i spotmarkedet. Som artikkelen nevnt ovenfor peker på er det gjerne det månedlige fastbeløpet som kan skape veldig store variasjoner i den effektive strømprisen, spesielt for husholdninger med et lavt forbruk. Jeg fant en avtale med -0.202 øre i påslag og null i fastbeløp, med prisgaranti i 12 mnd, jeg syntes det hørtes ganske greit ut, men er hele tiden forberedt på å bytte til en ny og bedre avtale hvis det dukker. Hvis jeg ikke gjør noe vil jeg neste høst automatisk få et påslag på 6.50 øre OG et fastbeløp på 69,-/mnd, og det blir noe helt annet!

Har selv ett år igjen på 5 års fastpris avtalen, nkr 27.5 øre / kw. Jeg tegner aldri fastpris avtale viss den ikke kan tegnes under 30 øre. Da går jeg heller for spot.

Men når en legger til nettleie osv., tar total forbruket og deler på total kosten så er vi oppe kr 75 øre.
Ja under 30 øre fastpris avt. gir mening. Næringslivet kan vel / har kunnet få fastpris avt. på 70 øre. Mener jeg hørte dette på en av nrk debatten sendingene

automat

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. november 2024, klokken 19:30
Sitat fra: automat på lørdag 02. november 2024, klokken 17:39Det jeg ønsker meg er et strømselskap som kjøper inn strøm engros, slik som store industrikunder kan. Og som videreselger til meg med et passende påslag. Slik at jeg kan få stabil moderat strømpris istedet for jojo spotpris
Det var jo SV sitt forslag om et statlig strømselskap som solgte til innkjøpspris + adm. kost.

Egentlig hadde det vært en interessant ide om en hadde en privat non profit stiftelse som kunne gjort det. For jeg har ingen tro på noen enighet blandt ett flertall på Stortinget for SV sin løsning.

SV's forslag gir meg fortsatt en strømpris basert på spotpris.

Jeg vil at strømselskapet på mine (og sine andre kunders) vegne forhandler frem langsiktige priser direkte med produsentene, på samme måte som kraftkrevende industri.

Så vil påslaget de beregner seg nødvendigvis bli større enn spotprispåslaget. For her vil jo strømselger måtte ta en risiko, i motsetning til i dag. Når kundenes totale strømforbruk avviker fra de de har handlet inn, så må de jo kjøpe og selge dette avviket til spotpris.

Målet er altså at en større del av strømsalget skjer utenfor spotprismarkedet, og at jeg som privatkunde indirekte får tilgang til den delen markedet.

Strømselskapet vil i motsetning til i dag kunne tilføre meg noe av verdi, nemlig stabile moderate strømpriser. Og selskapets profitt vil være avhengig av hvor flinke de er til å navigere i strømmarkedet opp mot kundenes behov.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 02. november 2024, klokken 10:53I nærheten av der jeg bor er det et gigantisk 3-årsbatteri. Det kalles vel noe sånt som Blåsjø. Tanken min er at en bruker solkraft når det er godt lys, og så fylles Blåsjø-batteriet opp med flytende strøm. Tanken var at om en produserer 1kWh strøm med solceller så kan en spare 1kWh i Blåsjø vannmagasin, eller importere 1kWh mindre.

Fin tanke det, problemet er bare det at du fremdeles må betale nettleie for brutto forbruket ditt, ikke netto. Så hvis man produserer like mye som man forbruker fra nettet, så betaler man like vel nesten full nettleie (noen nettleverandører gir ett par øre tilbake) for forbruket.

Samtidig er forbruket ditt på en tid hvor strømprisen er høy, og produksjonen når strømprisen er lav.

Så investeringen i solceller må regnes hjem på annet hvis. F.eks hvis man uansett skal bytte tak og man kan få lavere boliglånsrente.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Ja, det har vel mange her inne også argumentert for.

Det jeg reagerer mest på er fornybar Norge sitt utsagn om at vi trenger strømselskapene fordi de kan hjelpe med smart strømstyring. Unnskyld meg, men her blandes snørr og bart. Hvorfor skal man være nødt til å selge strøm for å drive med slikt? Det er da mange som allerede gjør dette uten å selge strøm.

Om man skulle plassere dette hos en eksisterende bransje, så er det i så fall elektrikere, som stort sett uansett må ut og koble litt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. november 2024, klokken 09:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 02. november 2024, klokken 10:53I nærheten av der jeg bor er det et gigantisk 3-årsbatteri. Det kalles vel noe sånt som Blåsjø. Tanken min er at en bruker solkraft når det er godt lys, og så fylles Blåsjø-batteriet opp med flytende strøm. Tanken var at om en produserer 1kWh strøm med solceller så kan en spare 1kWh i Blåsjø vannmagasin, eller importere 1kWh mindre.

Fin tanke det, problemet er bare det at du fremdeles må betale nettleie for brutto forbruket ditt, ikke netto. Så hvis man produserer like mye som man forbruker fra nettet, så betaler man like vel nesten full nettleie (noen nettleverandører gir ett par øre tilbake) for forbruket.

Samtidig er forbruket ditt på en tid hvor strømprisen er høy, og produksjonen når strømprisen er lav.

Så investeringen i solceller må regnes hjem på annet hvis. F.eks hvis man uansett skal bytte tak og man kan få lavere boliglånsrente.

Følger deg ikke helt her da saken er at jeg ikke betaler nettleie for det jeg direkte bruker og ikke sender ut fra solcelle taket, og for det jeg har sendt ut til solkonto (til 1 okt) har jeg fått en nettleie på -4 øre per kWh levert. Betaler kun nettleie for det jeg henter fra nettet plus effektavgift basert på hentet strøm. At jeg etter 1.okt må selge strømmen til spottpris og ikke lever til solkonto lenger, har ikke endret på dette. Nettleier for egenprodusert strøm til net er forsatt -4 øre per kWh.

Tanken er vel at når solcellene gjør at strømprisen er nesten null eller negativ, og det ikke lønner seg /er nødvendig å produsere, kan man bruke denne gratis strømmen til å pumpe vannet tilbake i f.eks Blåsjø i stedet for å stenge produksjon og sende det i havet, der man gjør dette i dag. Det ønsker de vel ikke for da kan de bli sittende med fulle magasiner og en lav vinter pris...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA