Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på ons 30. okt 2024, kl. 11:24
Sitat fra: Ingeniøren på ons 30. okt 2024, kl. 09:31Jeg synes det er greit å hente tallene fra kilden, men det går ikke lenger. Min strømleverandør gir meg dagens og morgen dagens etter 13, i appn, men det holder ikke om du skal legge inn siste ukes produksjon i regnearket med dags snitt pris - historien finnes ikke. Det samme gjelder Oss appn. Heller ikke Elhub har dette..

Jeg bruker Elekt-appen. Der kan du bla deg et år tilbake og få timespris, dagspris, månedspris osv.

Fungerer strålende og dekker behovet mitt. Spesielt likte jeg muligheten til å slå på/av moms, nettleie og strømstøtte. Registreringen var ikke helt patent da jeg aldri fikk noen mail fra de, men via Google gikk det greit. Takk igjen. Så får vi se hvor lenge den er gratis...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Ingeniøren

Støtter at man satser på små kjernekraft verk som er lette å regulere, men tviler på at det heller får gjennomslag hos folket..

Forøvrig støtter jeg land vind og om det bygges på en fornuftig måte. Vi har nok av urørt natur der det sjelden eller aldri er et menneske og bedre enn at det bygges nære folk som blir syke av det og om det er vanskelig får vi ta kostnaden ved å flytte noen. Hva skal vi med urørt natur om jorda går under og blir ubeboelig ?

Ser det er behagelig å forsette slik man har gjort de siste 50 år, men er det ikke på tide at strømnettet i Norge tilpasser seg en ny verden der det meste er uregulert. De får det da til lenger syd.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på fre 01. nov 2024, kl. 09:38Forøvrig støtter jeg land vind og om det bygges på en fornuftig måte. Vi har nok av urørt natur der det sjelden eller aldri er et menneske og bedre enn at det bygges nære folk som blir syke av det og om det er vanskelig får vi ta kostnaden ved å flytte noen. Hva skal vi med urørt natur om jorda går under og blir ubeboelig ?
Ing... :+1: her er jeg uenig med deg men det er vel innafor ;D ...jorda går under...Mener du krisemaksimerer veldig her. Men du tuller vel så jeg ser den.

Når det gjelder vindkraft på land så vil jo dette helst ligge på fjellene der folk bor. De blir ikke liggende i terreng der ingen farter rundt... det er jo det som er problemet - de bygges i rekreasjonsområdene. Nei Vindkraft på land er stay away for min del.

ToWalkOrDrive

Ser at Kina har økt solkraftproduksjonen sin med over 40 TWh på ETT ÅR pga vanvittig mye solcelleutbygging. Når en ser alle svarte papptak på industribygg i Norge og andre land må det jo være et greit og lønnsomt prosjekt for solceller. En grei plass å begynne.
Tesla Model Y                         2021-

Gazer75

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 02. nov 2024, kl. 01:03Ser at Kina har økt solkraftproduksjonen sin med over 40 TWh på ETT ÅR pga vanvittig mye solcelleutbygging. Når en ser alle svarte papptak på industribygg i Norge og andre land må det jo være et greit og lønnsomt prosjekt for solceller. En grei plass å begynne.
Mange gamle lagerbygg osv som ikkje kan ha solceller på taket. Konstruksjonen er ikkje bygd for den ekstra vekta som dette har.
2020 e-Golf (2023-)

Radial

Sitat fra: Gazer75 på lør 02. nov 2024, kl. 04:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 02. nov 2024, kl. 01:03Ser at Kina har økt solkraftproduksjonen sin med over 40 TWh på ETT ÅR pga vanvittig mye solcelleutbygging. Når en ser alle svarte papptak på industribygg i Norge og andre land må det jo være et greit og lønnsomt prosjekt for solceller. En grei plass å begynne.
Mange gamle lagerbygg osv som ikkje kan ha solceller på taket. Konstruksjonen er ikkje bygd for den ekstra vekta som dette har.

*Sukk* ja dette med konstruksjoner som mangler dimensjonering for fremtidige bruksendringer er ett stort problem.

Ett nybygg på jobben ble IKKE konstruert for å kunne installere traverskran, enda behovet for kran kommer, fordi det ikke kan forsvare merkostnaden på 5% eller noe da man "bare" kan leie kran når det trengs.

Problemet er at mobile kraner ikke får plass når det produseres der inne🙈
#økonomen_har_for_mye_makt.
Men solceller på taket ble faktisk iberegnet da, til å dekke omtrent 50% av eget forbruk.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 01. nov 2024, kl. 20:36
Sitat fra: Ingeniøren på fre 01. nov 2024, kl. 09:38Forøvrig støtter jeg land vind og om det bygges på en fornuftig måte. Vi har nok av urørt natur der det sjelden eller aldri er et menneske og bedre enn at det bygges nære folk som blir syke av det og om det er vanskelig får vi ta kostnaden ved å flytte noen. Hva skal vi med urørt natur om jorda går under og blir ubeboelig ?
Ing... :+1: her er jeg uenig med deg men det er vel innafor ;D ...jorda går under...Mener du krisemaksimerer veldig her. Men du tuller vel så jeg ser den.

Når det gjelder vindkraft på land så vil jo dette helst ligge på fjellene der folk bor. De blir ikke liggende i terreng der ingen farter rundt... det er jo det som er problemet - de bygges i rekreasjonsområdene. Nei Vindkraft på land er stay away for min del.

Jeg krisemaksimerer ikke - det er krise. Hørte nylig at forskere frykter at Golfstrømmen kan finne nye veier og at det kan skje allerede om 10-20 år. Da får vi fort Alaska temperaturer i Norge og det blir kanskje så kaldt at store deler av Norge avfolkes - da snakker vi krise. Og her krangler vi om skoler og om vindturbiner skal stå på land eller til havs og at solceller er alt for lite regulerbart så fy fy.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kritisk-havstrom-system-kan-kollapse/81759727
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Solceller på taket løser lite dessverre i Norge. Det bidrar til at vi kan sende enda mere kraft over utenlandskablene om sommeren.

Solceller på sydvendte vegger vil kanskje bidra litt om vinteren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lør 02. nov 2024, kl. 09:06
Solceller på taket løser lite dessverre i Norge. Det bidrar til at vi kan sende enda mere kraft over utenlandskablene om sommeren.

Tja, vertikalvendte solceller på alle industribygg og vanlige skråstilte solceller på industritomter - det kan faktisk bidra til at pristoppen om morgenen blir vesentlig mindre - og dermed bidra til å redusere behovet for mer effekt på disse timene.

https://www.overeasy.no/nb/product-flat-roof-solar

Synes vi bør definere krav i byggeforsikriftene om et visst antall kw solceller pr 1000 m2 industribygg.
Nesten litt underlig at man ikke gjør slike grep. Alt som bygger opp under vår naturlige døgnrytme og forbruksmønster bør jo faktisk heies frem. Videre er solceller en lokal produksjon som vil være der folk bor - ikke der folk ikke bor slik som med vindparker....

Jeg håper på en revolusjon innen batteriteknologi som vil kunne bidra til at vi kan utnytte denne solenergien lokalt når vi trenger den også. Det er dette som faktisk kan bidra til et fornuftig grønt skifte - ikke vindparker som river ned natur, krever masse infrastruktur fra produsent til forbruker - og er klin umulig å regulere etter forbruk.
En masse solceller på industritomter, industribygg,landbruksbygg sammen med batterier som faktisk kan spare en del av energien produsert lokalt til lokalt forbruk...da snakker vi en ekte grønn revolusjon. Og sammen med vannkraft og litt kjernekraft har vi alt vi trenger for en grønn fremtid. Så kan vi skrote vindparkene......

automat

Sitat fra: turfsurf på lør 02. nov 2024, kl. 09:06Solceller på taket løser lite dessverre i Norge. Det bidrar til at vi kan sende enda mere kraft over utenlandskablene om sommeren.

All ny kraftproduksjon i Norge kan potensielt sendes ut gjennom utenlandskablene, ikke bare solkraft.

Så tenker jeg at målet med solsceller må være å dekke eget forbruk. Og at inntjeningspotensialet må ligge i strømmen man slipper å kjøpe. Ikke i hva man kan potensielt tjene som kraftleverandør. Så må man skru til et regelverk som er tilpasset dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lør 02. nov 2024, kl. 09:21
Sitat fra: turfsurf på lør 02. nov 2024, kl. 09:06

Tja, vertikalvendte solceller på alle industribygg og vanlige skråstilte solceller på industritomter - det kan faktisk bidra til at pristoppen om morgenen blir vesentlig mindre - og dermed bidra til å redusere behovet for mer effekt på disse timene.

https://www.overeasy.no/nb/product-flat-roof-solar

Synes vi bør definere krav i byggeforsikriftene om et visst antall kw solceller pr 1000 m2 industribygg.
Nesten litt underlig at man ikke gjør slike grep. Alt som bygger opp under vår naturlige døgnrytme og forbruksmønster bør jo faktisk heies frem. Videre er solceller en lokal produksjon som vil være der folk bor - ikke der folk ikke bor slik som med vindparker....

Jeg håper på en revolusjon innen batteriteknologi som vil kunne bidra til at vi kan utnytte denne solenergien lokalt når vi trenger den også. Det er dette som faktisk kan bidra til et fornuftig grønt skifte - ikke vindparker som river ned natur, krever masse infrastruktur fra produsent til forbruker - og er klin umulig å regulere etter forbruk.
En masse solceller på industritomter, industribygg,landbruksbygg sammen med batterier som faktisk kan spare en del av energien produsert lokalt til lokalt forbruk...da snakker vi en ekte grønn revolusjon. Og sammen med vannkraft og litt kjernekraft har vi alt vi trenger for en grønn fremtid. Så kan vi skrote vindparkene......
Er i all hovedsak enig, poenget mitt er hovedsakelig at solceller produserer mest (sommerhalvåret) når vi trenger det minst. Morgentimene vil jo heller ikke dekkes inn av produksjon om vinteren.

Så ja, lokal langtidslagring av energi vil løse veldig mye for verdien av solceller i Norge.

Forhåpentligvis får vi hjelp til krav om solceller fra EU:

https://sundaypower.no/articles/thommessen-innen-2027-skal-alle-nye-offentlige-bygg-og-naeringsbygg-over-250-m2-ha-solceller
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: automat på lør 02. nov 2024, kl. 09:33
Sitat fra: turfsurf på lør 02. nov 2024, kl. 09:06Solceller på taket løser lite dessverre i Norge. Det bidrar til at vi kan sende enda mere kraft over utenlandskablene om sommeren.

All ny kraftproduksjon i Norge kan potensielt sendes ut gjennom utenlandskablene, ikke bare solkraft.

Så tenker jeg at målet med solsceller må være å dekke eget forbruk. Og at inntjeningspotensialet må ligge i strømmen man slipper å kjøpe. Ikke i hva man kan potensielt tjene som kraftleverandør. Så må man skru til et regelverk som er tilpasset dette.
Problemet er at uten langtidslagring av strøm er det ikke mulig med solceller. Selv om jeg hjemme har ett anlegg som produserer 85% av eget forbruk, så er kun 35% av forbruket dekket av egen produksjon. Ett batteri på noen tusen kWh kunne tatt oss offgrid halve året.

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på lør 02. nov 2024, kl. 09:59

Problemet er at uten langtidslagring av strøm er det ikke mulig med solceller. Selv om jeg hjemme har ett anlegg som produserer 85% av eget forbruk, så er kun 35% av forbruket dekket av egen produksjon. Ett batteri på noen tusen kWh kunne tatt oss offgrid halve året.

Noen tusen kWh hjemme  :)
Det finnes jo på nettet om man ikke hadde laget et pengespill av strømprisen - trist. Synes ikke det er lenge siden jeg hadde fastpris på 29 øre hele året. Og selv om jeg produserer det meste på sommeren og bruker mest på vinteren, ser jeg at årsforbruket  er redusert med ca 20% i forhold til 2022 sesongen da jeg ikke hadde solceller.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på lør 02. nov 2024, kl. 09:59

I nærheten av der jeg bor er det et gigantisk 3-årsbatteri. Det kalles vel noe sånt som Blåsjø. Tanken min er at en bruker solkraft når det er godt lys, og så fylles Blåsjø-batteriet opp med flytende strøm. Tanken var at om en produserer 1kWh strøm med solceller så kan en spare 1kWh i Blåsjø vannmagasin, eller importere 1kWh mindre.

Tanken var å unngå at magasinet tappes ned så vann vittig.

Men klart, eksportkablene gjør jo at det handles begge veier. Men ingen i Europa har bedre batteri enn oss.

ToWalkOrDrive

En annen grunn til å få mer solceller på takene akkurat nå er at prisen bare fortsetter å falle.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA