Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. november 2024, klokken 10:32
Sitat fra: turfsurf på søndag 03. november 2024, klokken 09:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 02. november 2024, klokken 10:53I nærheten av der jeg bor er det et gigantisk 3-årsbatteri. Det kalles vel noe sånt som Blåsjø. Tanken min er at en bruker solkraft når det er godt lys, og så fylles Blåsjø-batteriet opp med flytende strøm. Tanken var at om en produserer 1kWh strøm med solceller så kan en spare 1kWh i Blåsjø vannmagasin, eller importere 1kWh mindre.

Fin tanke det, problemet er bare det at du fremdeles må betale nettleie for brutto forbruket ditt, ikke netto. Så hvis man produserer like mye som man forbruker fra nettet, så betaler man like vel nesten full nettleie (noen nettleverandører gir ett par øre tilbake) for forbruket.

Samtidig er forbruket ditt på en tid hvor strømprisen er høy, og produksjonen når strømprisen er lav.

Så investeringen i solceller må regnes hjem på annet hvis. F.eks hvis man uansett skal bytte tak og man kan få lavere boliglånsrente.

Følger deg ikke helt her da saken er at jeg ikke betaler nettleie for det jeg direkte bruker og ikke sender ut og for det jeg har sendt ut til solkonto (til 1 okt) har jeg fått en nettleie på -4 øre per kWh levert. Betaler kun nettleie for det jeg henter fra nettet plus effektavgift.

Tanken er vel at når solcellene gjør at strømprisen er nesten null eller negativ, og det ikke lønner seg /er nødvendig å produsere, kan man bruke denne gratis strømmen til å pumpe vannet tilbake i Blåsjø i stedet for å stenge produksjon og sende det i havet. Det ønsker de vel ikke for da kan de bli sittende med fulle magasiner og en lav vinter pris...

Dette er jo å nøre opp under konspirasjonsteorier om kraftprodusentene.
Virkeligheten er ikke slik at produsentene senker av magasinene for å få høyere priser.

Utfordringen er jo mengden lagerkapasitet - man kan ikke lagre mer vann enn det er plass til - og produsentene må hele tiden vurdere hvor mye vann de kan lagre i sine magasiner basert på ulike modeller av forventet energi inn til magasinene.

Fremover vil vi se mer effekt bli bygget ut i eksisterende anlegg og flere av magasinene vil bli kjørt raskere opp og ned som følge av dette. Mengden energi man trenger gjennom vinteren på lager vil også reduseres i økt med utbygging av mer ikke regulerbar kraft. Mao vil vi se at man kanskje ikke vil ligge like høyt ved inngangen til vinteren i magasinene som før fordi noen av kraften som samfunnet har behov for vil hentes fra "ikke regulerbar" produksjon som vindkraft.

Man vil også kunne se mer eksport av energi enn tidligere som følge av mer "ikke regulerbar" produksjon.
Prisene vil bli mer volatile - og utrykket snittpris over året vil gi mindre og mindre mening for hva folk faktisk betaler. Det er jo latterlig enkelt egentlig - om forbruket ditt er 80% på vinteren og 80% av den igjen vil opptre på tider av døgnet hvor prisen er høy. Da blir ikke årets snittpris gi et rett bilde av hva strømmen koster. Det eneste, i alle fall delvis, unntaket vil være der man har et årlig jevnt uttak av energi - f.eks i godt isolerte boliger som blokker eller andre som man da finner i sentrale strøk. Hører du folk snakke om at varmtvann utgjør en stor andel av kostnadene for elektrisitet - vel da vet du at denne boligeieren har en godt isolert bolig, eller bor slik til at denne ikke berøres så mye av kulden gjennom vinteren.

Satt på spissen så er vi i ferd med å bygge et nytt EU kraftsystem som bidrar sterkt til sentralisering.
Det snakkes ikke så mye om alle ulike konsekvenser av hva fremtidens kraftmarked og kraftsystem har i bakhånd for oss innbyggere - man turer frem i ren klima panikk dessverre. En mer fornuftig tilnærming vil være å se på hvilket samfunn vi ønsker i fremtiden og så designe kraftsystemet etter dette.

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. november 2024, klokken 10:32Følger deg ikke helt her da saken er at jeg ikke betaler nettleie for det jeg direkte bruker og ikke sender ut fra solcelle taket, og for det jeg har sendt ut til solkonto (til 1 okt) har jeg fått en nettleie på -4 øre per kWh levert. Betaler kun nettleie for det jeg henter fra nettet plus effektavgift basert på hentet strøm. Etter 1.okt må jeg selge strømmen til spottpris og vet ikke enda om jeg da må betale noe nettleie for denne.

Poenget er at om du produserer 10.000kWh, og eksporterer 7000kWh, samtidig som huset ditt forbruker 10.000kWh, så må du betale nettleie av 7000kWh. Dette på tross av at du i snitt gjennom året produserer like mye som du forbruker. For å gjøre vondt værre betaler du mere for strømmen du kjøper enn den du selger (glem solkonto).

I tillegg vil du pr time betale nettleie selv om du netto eksporter, hvis du i deler av timen importerer. Altså, importerer du 1kWh og eksporterer mere enn dette betaler du fremdeles nettleie for 1kWh. Dette fordi det er «for komplisert» å regne ut nettoforbruk for nettselskapene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. november 2024, klokken 13:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 02. november 2024, klokken 11:03En annen grunn til å få mer solceller på takene akkurat nå er at prisen bare fortsetter å falle.
Det relevante er jo om prisen ut til deg som setter opp solceller synker.
Selv om prisen på paneler stadig faller så gjenspeiles ikke dette i totalprisen. Montering gikk jo ekstremt kraftig opp under Korona og når Enova bidraget steg, og inverter og annet har steget mye de også.

Når jeg går inn på Otovo så sier i hvert fall kalkulatoren for mine tak at prisen er halvert. Det som og er interessant er at merkosten for ekstra panel er svært lav, som støtter opp om at det ikke er panelene alene som utgjør prisen. Det tilsier og at en får svære stordriftsfordeler ved store tak. Mitt forslag var først og fremst store industribyggtak / bedriftsbyggtak. Da er det og mulig å forespørre flere aktører, og monteringskost/inverterkost per panel blir lavere.

Har sett mange bønder har montert solceller på taket, og fått en grei pris.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 03. november 2024, klokken 10:53En mer fornuftig tilnærming vil være å se på hvilket samfunn vi ønsker i fremtiden og så designe kraftsystemet etter dette.

De har vel allerede bestemt seg de vil ha ett markedsliberalistisk samfunn uten så mye hensyn til folk flest🤷🏻

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. november 2024, klokken 10:03
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. november 2024, klokken 16:03https://www.nettavisen.no/okonomi/hva-skal-vi-egentlig-med-stromselskapene/s/5-95-2099165?

Interresant artikkel. Ikke uventet «kan» strømmen selges billigere uten strømselskapene.

Ja, det har vel mange her inne også argumentert for.

Det jeg reagerer mest på er fornybar Norge sitt utsagn om at vi trenger strømselskapene fordi de kan hjelpe med smart strømstyring. Unnskyld meg, men her blandes snørr og bart. Hvorfor skal man være nødt til å selge strøm for å drive med slikt? Det er da mange som allerede gjør dette uten å selge strøm.

Om man skulle plassere dette hos en eksisterende bransje, så er det i så fall elektrikere, som stort sett uansett må ut og koble litt.
Strømselskapene er en type arbeidsmarkedstiltak som sammen med Enova kunne legges ned og så kunne vi fått ett nytt skikkelig ENØK firma, de kunne rådgitt både elektrikere og resten av byggebransjen som har veldig varierende kompetanse på energieffektiviseringstiltak.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. november 2024, klokken 15:45
Sitat fra: hELgenen på søndag 03. november 2024, klokken 10:53En mer fornuftig tilnærming vil være å se på hvilket samfunn vi ønsker i fremtiden og så designe kraftsystemet etter dette.

De har vel allerede bestemt seg de vil ha ett markedsliberalistisk samfunn uten så mye hensyn til folk flest🤷🏻

Jeg leser dette litt annerledes. Jeg tror de har bygget et system som passer EU befolkningen bra - ikke land med spredt bebyggelse som f.eks Norge. Ellers er jo EU bygd på de 4 friheter....

Jeg ser samme politiske tendenser her som i USA som selvfølgelig ender med at du splitter folket ved å la noen komme med stadig mer inngripende tiltak overfor enkelte.

Det har jo skjedd før i historien også med skjebnesvangre konsekvenser dessverre.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 03. november 2024, klokken 16:01
Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. november 2024, klokken 15:45

Jeg leser dette litt annerledes. Jeg tror de har bygget et system som passer EU befolkningen bra - ikke land med spredt bebyggelse som f.eks Norge. Ellers er jo EU bygd på de 4 friheter....
Det du beskriver er et markedsliberalistisk system uten mye hensyn til folk flest.....

Electric cars in Norway

SitatJeg leser dette litt annerledes. Jeg tror de har bygget et system som passer EU befolkningen bra - ikke land med spredt bebyggelse som f.eks Norge. Ellers .....

Enig og nok en god grunn til at vi må holde oss laaaangt unna et eu medlemskap

Syklist

Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. november 2024, klokken 15:54Strømselskapene er en type arbeidsmarkedstiltak som sammen med Enova kunne legges ned og så kunne vi fått ett nytt skikkelig ENØK firma, de kunne rådgitt både elektrikere og resten av byggebransjen som har veldig varierende kompetanse på energieffektiviseringstiltak.

Absolutt. 

Bedre med momsfritak på ENØK investeringer som etterisolering, varmepumper og gjerne solceller, slik at terskelen blir lavere for folk flest for utbedringer for lavere strømforbruk.

Og mer forutsigbare strømpriser for privathusholdninger, som er lave nok til å leve med, men høye nok til at det investeres i ENØK og gis insentiv til å lade når forbruket er lavere. 

Mange land i Europa har en nedre grense for spotpriser, slik at bare industrielle aktører får slike strømkontrakter.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 04. november 2024, klokken 08:12
SitatJeg leser dette litt annerledes. Jeg tror de har bygget et system som passer EU befolkningen bra - ikke land med spredt bebyggelse som f.eks Norge. Ellers .....

Så bedre å sitte stille og vente til endringene blir trødd nedover hodet våres, enn å være med og kunne påvirke reglene mer i tråd med hva vi finner ønskelig?

Jaja, å sitte med nisselua godt nedover ørene og øynene, er vi Nordmenn gode på. Dessverre lite matnyttig og fornuftig tilnærming!

Men sånn det blir når vi som alltid er best på å tilpasse oss reglene som kommer via EØS-avtalen, som tross alt er bedre å være med i, enn å være helt utenfor!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på mandag 04. november 2024, klokken 08:25

Så bedre å sitte stille og vente til endringene blir trødd nedover hodet våres, enn å være med og kunne påvirke reglene mer i tråd med hva vi finner ønskelig?

Jaja, å sitte med nisselua godt nedover ørene og øynene, er vi Nordmenn gode på. Dessverre lite matnyttig og fornuftig tilnærming!

Men sånn det blir når vi som alltid er best på å tilpasse oss reglene som kommer via EØS-avtalen, som tross alt er bedre å være med i, enn å være helt utenfor!
Og slik snakker en som jeg egentlig hører har gått tom for gode argumenter :D du tåler å høre det du RJK...? Vi trenger vel ikke være enige om alt heller?

Norge har petroleums smurt økonomi. Det passer dårlig inn ibEU

#nisselua_mi_skal_ikke_inn_i_eu

ToWalkOrDrive

Ja, EU ser jo ut til å ha beveget seg mer og mer til å bli som ett land, på en måte som et nytt USA... Føler de 19.221 millardene i oljefondet fort kunne levd farlig. Var jo en del grunner til at Storbritannia forlot EU, og prisen var en av dem. Nå betaler jo uansett Norge en del til EU, men tør ikke tenke på hva prisen ville vært om vi var fullverdig medlem.

https://www.vox.com/2016/6/22/11992106/brexit-arguments

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 04. november 2024, klokken 08:36
Sitat fra: RJK på mandag 04. november 2024, klokken 08:25

Og slik snakker en som jeg egentlig hører har gått tom for gode argumenter :D du tåler å høre det du RJK...? Vi trenger vel ikke være enige om alt heller?

Norge har petroleums smurt økonomi. Det passer dårlig inn ibEU

#nisselua_mi_skal_ikke_inn_i_eu
Og du tåler å høre tilbake at det du nettopp gjorde, var å hoppe fra sak til flåseri? ;)

Å være med å bestemme, gir langt mer påvirkningskraft enn å bare sitte på sidelinja, mener nå jeg. Og det gjelder uansett organsisasjon. Har organisasjonen makt og innvirkning på oss, så bør vi sterkt vurdere om det er viktig nok å være med for å få medbestemmelse.

Så kan man selvsagt diskutere hvor stort gehør et lite land som Norge kan få! Men vi har jo allerede Finland, Sverige (og Danmark, som allerede var medlem), som håpet og trodde at alle tre land skulle bli med og kjempe felles sak for nordiske verdier og viktige saker og synspunkter for oss i Nord! Gu, det ble ble sjokk hos flere av disse da Norge sa nei den andre gangen i 1995!

Og så kom jo de baltiske statene med etterhvert (2004), som på mange områder nok hadde ønsket å fått oss med, og de ville på mange områder hatt god nytte av oss med!

Selvsagt må man tåle å tape noen kamper, men ofte kan man komme med andre kunnskaper, og snakke seg til bedre løsninger enn det ellers ville blitt. Og noen ganger får man med seg organisasjonen på bestemmelser man ellers ikke ville fått gehør for, fordi man ikke er der beslutningene tas.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. november 2024, klokken 08:51Ja, EU ser jo ut til å ha beveget seg mer og mer til å bli som ett land, på en måte som et nytt USA... Føler de 19.221 millardene i oljefondet fort kunne levd farlig. Var jo en del grunner til at Storbritannia forlot EU, og prisen var en av dem. Nå betaler jo uansett Norge en del til EU, men tør ikke tenke på hva prisen ville vært om vi var fullverdig medlem.

https://www.vox.com/2016/6/22/11992106/brexit-arguments
Norge hadde jo ferdigforhandle avtale i både 72 og 95, så da lå jo kostnadene relativt klare den gangen. Så tall kan sikkert graves opp i, men jeg orker ikke nå. Var ikke meningen å starte en EU-debatt. Men blir litt oppgitt når slike utsagn kommer, nettopp fordi medbestemmelse har så mye å si.

Så tenker jeg å stoppe EU-debatten for min del her, for jeg tror ikke vi blir medlem i min levetid, med mindre Russland tvinger oss til å snu på flisa, eller vi til slutt kommer dit at EU skroter EØS-avtalen fordi det blir for få land igjen! Nå er det Norge, Island og Liechtenstein som er med av land som ikke er EU-medlemmer!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: Svein_H på lørdag 02. november 2024, klokken 19:16Man må være litt ekstra observant når det gjelder spotpris ja, har jeg erfart. Jeg har de siste 3 årene nytt godt av en fastprisavtale på 50 øre, men da den gikk ut nå i september måtte jeg også bevege meg ut i spotmarkedet. Som artikkelen nevnt ovenfor peker på er det gjerne det månedlige fastbeløpet som kan skape veldig store variasjoner i den effektive strømprisen, spesielt for husholdninger med et lavt forbruk. Jeg fant en avtale med -0.202 øre i påslag og null i fastbeløp, med prisgaranti i 12 mnd, jeg syntes det hørtes ganske greit ut, men er hele tiden forberedt på å bytte til en ny og bedre avtale hvis det dukker. Hvis jeg ikke gjør noe vil jeg neste høst automatisk få et påslag på 6.50 øre OG et fastbeløp på 69,-/mnd, og det blir noe helt annet!

Jeg har pr i dag ikke mulighet for app eller smartstyring av forbruket mitt, så jeg må bruke gamlemetoden. Jeg sjekker Nordpool daglig for å se når pristoppene kommer neste døgn, og tilpasser forbruket og elbilladingen etter beste evne. Da jeg tegnet fastprisavtale gjorde jeg det også til en vane å registrere spotprisene i et Excelark for sammenligning, og det har jeg fortsatt med. Etter at Nordpool innførte betaling for å få tilgang til historikken har jeg bare blitt nødt til å sjekke prisene oftere, men det funker det også. Det høres kanskje ut som mye styr, men siden rutinen er vel innarbeidet går det på automatikk og tar kanskje 1-2 minutter daglig.

Til noe vi alle enkelt kan gjøre noe med - EU debatten får ligge:

Ser vi er i samme båt. Du vet du kan hente strømprisen på forbrukerrådet's sider eller Elekt appn, nå som NordPool er stengt ?

Selv synes jeg ikke smart strømstyring er smart nok enda og for lite standardisert og ikke mulig å koble på strømmåleren i sikringsskapet. Derfor bruker jeg en hel del apper manuelt som OSS appn koblet til han-porten og gir meg full oversikt over strøm inn og ut historisk og akkurat nå. Til styring bruker jeg wifi smartbokser og app fra Shelly. F.eks står VV beholderen koblet til en slik 16A strømmåler/logger/bryter og varmer normalt mellom kl 00 og 03 på natta da nettleia er redusert. Tar alltid en sjekk på ettermiddagen hvordan morgendagens pris blir og blir det sol dagen etter flyttes normalt varming til et tidspunkt med sol dagen etter da solcelle strøm normalt er billigst - stor nok beholder til det. Kan og slå den på og av når jeg vil.

På varmepumpa sitter det og en smartplugg som måler strømmen kontinuerlig slik at jeg ser den jobber optimalt. Ang varmepumpa, hadde jeg en runde her inne sist vinter da jeg mente den ikke sparte meg for særlig strømforbruk, noe jeg kan dok gjennom målinger over mange år. Tok det opp med leverandør og etter mye om og men måtte de innrømme at jeg var mottaker av en av de første Kaitki varmepumpene og den hadde en feil. Nå skal det vær fikset og programvare oppdatert. Dette burde de tatt tak i selv synes jeg, så når jeg klagde etter 7 år måtte jeg betale selv, men kostet ikke stort. For tidlig å si om det hjelper da jeg knapt har sett kulde så langt, og problemet oppsto når temperaturen gikk lavere enn -5C..

Det mest essensielle havner i et stort regneark som jeg har hatt siden 2004 - hver sin lyst vil sikkert noen si  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

RJK, Siden du ønsker å avslutte EU-diskusjonen med å si noe som ikke er helt riktig, bør en gjerne avslutte det med en korreksjon. EU er i konstant endring, og kostnadene / prisene er i konstant endring. F.eks. ville Ukrainas medlemsskap, inkl 9 andre østblokkland som banker på døra, kostet de gjenværende medlemslandene 3060 milliarder.
https://www.theguardian.com/world/2023/oct/04/adding-nine-countries-eu-cost-existing-members

Slik jeg har forstått det så gir EØS de tilgangene en trenger uten å gi bort for mye suverenitet, og åpne grensene for mye. Ønsker ikke svenske tilstander.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA