Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: RJK på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:42
Jeg skulle gjerne sett dette ble krav for å få god score hos EuroNCAP. Da hadde slik kommet rimelig fort på de fleste biler som nå mangler dette helt, eller har "jalla-løsninger".
Dett har jeg også talt varmt for. Dersom dette blir et testkriterie, vil garantert de fleste få dette på plass rimelig raskt. Kostnaden er bagatellmessig. 
Det burde ikke være mulig å få toppscore uten noen form for lastsikring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Oddaa

Sitat fra: Radial på onsdag 13. oktober 2021, klokken 09:14
Sist jeg brukte krokene i bagasjerommet på en bil til å stroppe fast noe, så bare åpnet de seg. D-ringen var ikke sveiset sammen der den roterte i basen, så det minste skjevlast dro bare ringen av holderen.

Hva er kvaliteten på d-ringene til biler idag? MG'n ser helt tilsvarende ut (bare ræl)
Høres rart ut. Har brukt jekkestropper til lastsikring i ulike VW, Audi og Volvo de siste 15 årene uten tilsvarende erfaring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

Har noen løsnet på trekkene i Y og sett om det er punkter det er mulig å feste noen D-ringer i?

Alt noe kan festes i, selv om det ryker, vil ha bidratt til å redusere energien.

RJK

Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:50
Har noen løsnet på trekkene i Y og sett om det er punkter det er mulig å feste noen D-ringer i?

Alt noe kan festes i, selv om det ryker, vil ha bidratt til å redusere energien.
Finnes vel alltids gods man kan bolte fast noen slike man får kjøpt hos Biltema eller assortert jernvarehandel. Spørsmålet er vel mer om det er mulig å få festet disse uten å skjære for mye i stykker diverse plast-deler i interiøret, og om det vil kunne belastes så disse blir plast-delene kan skades.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Nettopp, derfor lurer jeg fortsatt på det som stod over, ikke om det er mulig å få tak i fester. Ingen problemer å sveise braketter heller for å få det ut til trekkene og gjøre det som originalt, men vil ikke sveise i chassiet, må ha noen boltepunkter.

Radial

Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:50
Har noen løsnet på trekkene i Y og sett om det er punkter det er mulig å feste noen D-ringer i?

Alt noe kan festes i, selv om det ryker, vil ha bidratt til å redusere energien.

Tipper Munro sine "taredown's" kan gi gode indikatorer på hvor man kan feste slikt, han pleier gjerne å ta bort alt av tepper.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 21:50
Har noen løsnet på trekkene i Y og sett om det er punkter det er mulig å feste noen D-ringer i?

Alt noe kan festes i, selv om det ryker, vil ha bidratt til å redusere energien.
For en tid siden vippet jeg av dekselet som dekker "dørkarmen" inn til bagasjerommet. Der er det mulig å feste noen løkker av nylondbånd som stikkes ut fra under dekselet. Tenkte å lage noen løkker av kasserte sikkerhetsseler som jeg da kan huke fast stropper eller kroker i.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Jambo på onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:09
Sitat fra: PionerThink på onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:03
Blir vel noe slikt som denne brukeren foreslår bare med litt mer solide stropper kanskje:
https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/i3uvui/model_y_tie_downs/
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Usikker på om jeg ville ha sikret så mye mer enn den hatten på bildet med slike fester hvor 4 av dem er festet med borrelås om jeg skjønner det riktig? Edit: Leste tråden nå, og brukeren har visst bare tiltenkt det til at handleposer og planter ikke skal velte.
Enig, i en krasj vel vel gulvplatene knekke i hjørnene der de er festet med klammer, eller hvis man har jekkestropp rundt plata følger bare gulvplata med lasten inn i ryggsøylen til sjåføren.

Det som kanskje går på Y er en jekkestropp under forsetenes skinner, der de er skrudd i gulvet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. oktober 2021, klokken 22:42
For en tid siden vippet jeg av dekselet som dekker "dørkarmen" inn til bagasjerommet. Der er det mulig å feste noen løkker av nylondbånd som stikkes ut fra under dekselet. Tenkte å lage noen løkker av kasserte sikkerhetsseler som jeg da kan huke fast stropper eller kroker i.

Er det noen skruer der som sitter i gods og som det går an å feste stropper i på ordentlig måte?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 14. oktober 2021, klokken 09:37
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. oktober 2021, klokken 22:42
For en tid siden vippet jeg av dekselet som dekker "dørkarmen" inn til bagasjerommet. Der er det mulig å feste noen løkker av nylondbånd som stikkes ut fra under dekselet. Tenkte å lage noen løkker av kasserte sikkerhetsseler som jeg da kan huke fast stropper eller kroker i.

Er det noen skruer der som sitter i gods og som det går an å feste stropper i på ordentlig måte?
Husker ikke helt nå, men det er i alle fall noen "bøyler" som jeg tenkte å feste en løkke rundt.
Dekselet var enkelt å ta av. Trekk rett opp mener jeg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elskertesla

Da ser det ut som Tesla har lyttet til våre bønner. Ref denne artikkelen så ser det ut som vi får høyere nyttelast om ikke så lenge.

https://electrek.co/2021/12/08/tesla-model-3-y-new-features-changes-leak/

Sent from my GM1913 using Tapatalk


Lucifer-

Men ingen håp om tilbakevirkende kraft da, antar jeg? :)

Uansett fint, for dersom de får nyttelasten i orden på nye biler ser jeg det som mindre sannsynlig å bli stoppet med litt overvekt i en gammel en.

Sånn det er nå må jeg nesten velge mellom sykkelstativ eller skiboks for å være innenfor.

Jeronan

Sitat fra: Lucifer- på onsdag 08. desember 2021, klokken 22:10
Men ingen håp om tilbakevirkende kraft da, antar jeg? :)

Uansett fint, for dersom de får nyttelasten i orden på nye biler ser jeg det som mindre sannsynlig å bli stoppet med litt overvekt i en gammel en.

Sånn det er nå må jeg nesten velge mellom sykkelstativ eller skiboks for å være innenfor.

The thing is, the current Model Y can already handle it. In US they already increased it on 2021 Model Y to 2591kg, without making any changes to the car.

So if Tesla really wanted to, they can fix it for our existing cars too.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

JLindberg

#1048
Sitat fra: elskertesla på onsdag 08. desember 2021, klokken 22:00
Da ser det ut som Tesla har lyttet til våre bønner. Ref denne artikkelen så ser det ut som vi får høyere nyttelast om ikke så lenge.

https://electrek.co/2021/12/08/tesla-model-3-y-new-features-changes-leak/

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Vet vi noe om hvorvidt disse endringer kommer allerede i februar leveringerne eller blir det senere i 2022?

ToWalkOrDrive

Det virker fra artikkelen at det er gjeldende fra det som blir kalt 2022-modell, så spørs det hva februar-bilene i Norge er...videre står det:

These changes appear to be coming to Model 3 and Model Y vehicles built in China and will soon be built in at Gigafactory Berlin.

In the past, we have seen Tesla make changes to the Model 3/Y in China first, and they later make their way to vehicles produced by Tesla in Fremont, which are going to the North American markets.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA