Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Daniel_0007

Tviler på at tesla gidder å kontakte vegvesenet for å oppdatere eksisterende, med mindre det blir et stort pr oppslag på det.
Samme grunnen til at tesla ikke gidder å ettergodkjene hf på model 3 på de som har kjøpt uten selv om de har gjort det på noen få hvor de har rotet med bestillingen.
Model 3 2019 LR Rwd

THE

Bakakselvekt på TMX 100D var opprinnelig 2052 kg. Dette medførte at det var nesten umulig å finne felger og dekk som var godkjent til bilen. Her har Tesla ordnet opp slik at korrekt bakakselvekt på 1800 kg har kommet inn i registreringsdata for bilene hos Vegvesenet. Dette er jo kanskje en litt mer kinkig sak for Tesla siden de godkjente bilen med tillatt bakakselvekt på 400 kg mer enn det som er korrekt...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Thalgar

Sitat fra: THE på tirsdag 14. desember 2021, klokken 18:24
Dette er jo kanskje en litt mer kinkig sak for Tesla siden de godkjente bilen med tillatt bakakselvekt på 400 kg mer enn det som er korrekt...

Kva får deg til å sei det?
Model Y LR Quicksilver, 2023

geear

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. desember 2021, klokken 17:57
Tviler på at tesla gidder å kontakte vegvesenet for å oppdatere eksisterende, med mindre det blir et stort pr oppslag på det.
Samme grunnen til at tesla ikke gidder å ettergodkjene hf på model 3 på de som har kjøpt uten selv om de har gjort det på noen få hvor de har rotet med bestillingen.
De trenger ikke ta kontakt med Vegvesenet engang, bare de gjør tilgjengelig et skriv på det så kan vi som er interessert bestille time og fikse det selv. Flott om Tesla sentralt hadde gjort det altså, men hadde vært happy uten det også.

Autowinder

Sitat fra: geear på tirsdag 14. desember 2021, klokken 15:44
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 14. desember 2021, klokken 09:56
Hvordan vet en hvilken versjon en har?
Statens Vegvesen er jo trauste folk som ikke tar initiativ til endringer om ikke produsenten selv melder inn nytt...
Kan ikke skylde noe her på Statens Vegvesen, her er det utelukkende Tesla som vil måtte ta tak i saken og gi oss eiere grunnlag for en tur til Vegvesenet for å få oppdatert vognkortet. Er ikke chassis og understell endret, så burde dette være temmelig enkelt for Tesla å få til. Her krever det nok bare forbrukertrykk av dimensjoner...

Les en gang til. Jeg la det manglende ansvaret på Tesla som ikke gjør noe, ikke på Statens Vegvesen. Sa kun at de er trauste.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

geear

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 14. desember 2021, klokken 19:54
Statens Vegvesen er jo trauste folk som ikke tar initiativ til endringer om ikke produsenten selv melder inn nytt...
Kan ikke skylde noe her på Statens Vegvesen, her er det utelukkende Tesla som vil måtte ta tak i saken og gi oss eiere grunnlag for en tur til Vegvesenet for å få oppdatert vognkortet. Er ikke chassis og understell endret, så burde dette være temmelig enkelt for Tesla å få til. Her krever det nok bare forbrukertrykk av dimensjoner...

Les en gang til. Jeg la det manglende ansvaret på Tesla som ikke gjør noe, ikke på Statens Vegvesen. Sa kun at de er trauste.
Leste det første gang, og svaret mitt er akkurat det samme nå. Du skrev ikke at de kun var trauste, du skrev at dd både var trauste og at de ikke tar initiativ til endringer. Du omtaler ikke akkurat Vegvesenet i gode ordelag, selv om de ikke engang trengte vært nevnt her, da alt ligger på Tesla. Har forøvrig ingen tilknytning til Vegvesenet på noe som helst vis, men syns de får ufortjent mye dritt.

THE

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 14. desember 2021, klokken 19:14
Sitat fra: THE på tirsdag 14. desember 2021, klokken 18:24
Dette er jo kanskje en litt mer kinkig sak for Tesla siden de godkjente bilen med tillatt bakakselvekt på 400 kg mer enn det som er korrekt...

Kva får deg til å sei det?

Min feil. Var jo bare 252 kg feil, ikke over 400 kg. Tenker uansett at det er mer uheldig for Tesla at de har gjort en feil som tillater veldig skjev vektfordeling foran vs bak, med påfølgende svekkede kjøreegenskaper og muligheter for uhell enn at de har satt (for) lav tillatt totalvekt i godkjenningen av en modell. Hvis noen kjører en TMY med overlast så er det fører sitt problem, men om feil last i en TMX fører til uhell er det innenfor det som Tesla har godkjent, og vil følgelig kunne slå tilbake på Tesla.

Uansett er jeg fornøyd med at Tesla sørget for at bakakselvekt ble oppdatert i vognkortet slik at det er lettere å finne godkjente felger og dekk til bilen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Autowinder

Sitat fra: geear på tirsdag 14. desember 2021, klokken 20:10
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 14. desember 2021, klokken 19:54

Leste det første gang, og svaret mitt er akkurat det samme nå. Du skrev ikke at de kun var trauste, du skrev at dd både var trauste og at de ikke tar initiativ til endringer. Du omtaler ikke akkurat Vegvesenet i gode ordelag, selv om de ikke engang trengte vært nevnt her, da alt ligger på Tesla. Har forøvrig ingen tilknytning til Vegvesenet på noe som helst vis, men syns de får ufortjent mye dritt.
Storm i en tekopp. Det var ikke ment som dritt, men en konstatering av at det er produsentene som må legge frem nye endringer. Med alle bilmodeller i verden kan ingen regulerende myndighet drive detektivvirksomhet. Så må du også ta det på egen kappe om du mener traust er kun negativt ladet.
https://naob.no/ordbok/traust
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ToWalkOrDrive

Djøye meg....skal liksom Tesla fikse alt den "mangler"? Blir jo ikke rettferdig overfor VW.
Visstnok på 2022mod Tesla Model Y...og hattehylle og...? Vises ikke i manualen på denne siden jaffal.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. desember 2021, klokken 13:25
Djøye meg....skal liksom Tesla fikse alt den "mangler"? Blir jo ikke rettferdig overfor VW.
Visstnok på 2022mod Tesla Model Y...og hattehylle og...? Vises ikke i manualen på denne siden jaffal.

Håper dette kan ettermonteres, så helt kurant ut.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på torsdag 30. desember 2021, klokken 15:30

Ja, nå vet vi hvor en kan skru, så nå er det bare å kjøpe noen bøyler og selvborende skruer :-)

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. desember 2021, klokken 16:56

Ja, nå vet vi hvor en kan skru, så nå er det bare å kjøpe noen bøyler og selvborende skruer :-)

Haha, helst ikke selvborrende drit, satser helst på det er gjenger bak der🤣
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på torsdag 30. desember 2021, klokken 17:14

Men for oss som skal ettermontere er det nok ikke så lett...nytt ræl du kan prøve  ;D

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. desember 2021, klokken 18:23
Sitat fra: Radial på torsdag 30. desember 2021, klokken 17:14

Men for oss som skal ettermontere er det nok ikke så lett...nytt ræl du kan prøve  ;D

🤣🤣🤣
Den blir deilig å se på forran i hjulbrønnen ved hvert hjulskift😁
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Har full forståelse for de som er opptatt av det, men i all ærlighet, så plager ingen av delene meg nevneverdig. Har rollo til e-Niroen, jeg setter den i på grunn av støy bakfra (som ikke er et problem på Y), madammen tar den alltid ut fordi den er i veien for henne. Hadde knapt betalt mer for det, om det var del av en laste- og sikringspakke. Nyttelasta er viktigere.

Y oppleves som mye mer ferdig og gjennomtenkt enn både S og X, så å kalle det en prototype får innlegget over i fjasekategorien for min del.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA