Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Snø og glatte veier  (Lest 644 ganger)

oysf

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 10
    • Vis profil
Snø og glatte veier
« på: I går kl. 11:02 »
Vurderer Y, men bruker bilen til fjells hver helg, og blir litt skremt av alt snakket om hvor dårlig den er på glatta, at bakenden slipper ut osv.

Vil isåfall ha piggdekk, vil dette hjelpe noe? Er det noen av kjøremodusene som er bedre enn andre?

panser

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 16
    • Vis profil
Snø og glatte veier
« Svar #1 på: I går kl. 11:24 »
Funker fjell. Bare lær deg hvordan regenereringen responderer, så skal du se at den holder seg godt på glatta.

I en vanlig fossilbil slipper man gjerne gassen helt før en sving eller ned en brattere bakke, og bare triller. Prøver du det samme på model y så bremser den raskt opp og kommer ut med rompa. Wattpedalen må slippes roligere ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5186
    • Vis profil
Sv: Snø og glatte veier
« Svar #2 på: I går kl. 11:27 »
Vi har Y med piggdekk. Ja, den slipper litt på rumpa da den er primært en bakhjulstrekker, men den henter seg inn på millisekunder. Jeg mener med min erfaring at du skal være rimelig løk om du får den såpass ut med bakenden at du fyker ut i grøfta. Den sitter som støpt og er en veldig forutsigbar bil på vinterføre synes jeg. I tillegg har du terrengassistent som sørger for permanent 4x4 på steder som har tøff fremkommelighet. Sistnevnte bør ikke brukes på dagligkjøring.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kires

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 419
    • Vis profil
Sv: Snø og glatte veier
« Svar #3 på: I går kl. 11:36 »
Enig med de andre over. Kjører til fjells et par ganger i måneden og aldri noe problem. Kan nok få ut rumpa hvis man slipper opp pedalen så fort man kan men unngår du det er ikke det noe problem. Har du en veldig bratt og glatt bakke kan du sette bilen i terrengmodus, da blir det jevnere trekk foran og bak.
2021 Tesla Model Y LR
2020 VW ID.3

lars667

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 669
    • Vis profil
Sv: Snø og glatte veier
« Svar #4 på: I går kl. 12:32 »
Den funker bra. Bruk chill mode om vinteren, og terrengmodus på helt marginalt føre med holke osv, hvor du vil sikre deg grep fra første millisekund. Kjøpte meg sånne S3XY buttons for å skru av regen osv, men det var bortkasta til det formålet. Piggdekk vil gi deg noe mer marginer  på blåholke med vann, selvfølgelig. Men det går fint med piggfritt.
2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

Stjerneglis

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 442
    • Vis profil
Sv: Snø og glatte veier
« Svar #5 på: I går kl. 12:55 »
...du skal være rimelig løk om du får den såpass ut med bakenden at du fyker ut i grøfta...

Haha, veldig bra beskrivelse Klykken  :laugh:

Terrengmodus er forøvrig mulig i benytte i alle hastigheter. Dette står i instruksjonsboka. Den kobler ut antispinn og muligens automatisk nødbremsing, men beholder antiskrens på. Hvem trenger antispinn når man får permanent 4WD?

Den eneste ulempen jeg kommer på er økt strømforbruk, men det er absolutt verdt det på veldig glatte veier.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Radial

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 985
    • Vis profil
Sv: Snø og glatte veier
« Svar #6 på: I går kl. 13:06 »
...du skal være rimelig løk om du får den såpass ut med bakenden at du fyker ut i grøfta...

Haha, veldig bra beskrivelse Klykken  :laugh:

Terrengmodus er forøvrig mulig i benytte i alle hastigheter. Dette står i instruksjonsboka. Den kobler ut antispinn og muligens automatisk nødbremsing, men beholder antiskrens på. Hvem trenger antispinn når man får permanent 4WD?

Den eneste ulempen jeg kommer på er økt strømforbruk, men det er absolutt verdt det på veldig glatte veier.

Antispinn kobles langt ifra ut, men du får lov å spinne mer før det kobler inn.
Bremsene går aktivt, for det er slik Y flytter moment fra venstre til høyre og visa versa pr aksling.

Men slik flytting av moment krever at hjulet får lov å spinne, derfor reduseres funksjonen av antispinn.
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

Regen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Snø og glatte veier
« Svar #7 på: I går kl. 13:07 »
Vurderer en Y. Er denne terrengmodusen på alle modeller, eller bare på Performance?
TM3 2021 LR hvit

RuneW

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2855
    • Vis profil
Sv: Snø og glatte veier
« Svar #8 på: I går kl. 13:41 »
Vi har Y med piggdekk. Ja, den slipper litt på rumpa da den er primært en bakhjulstrekker, men den henter seg inn på millisekunder.

Det er min erfaring også, men de millisekundene er nok til å gi meg et støkk - i alle fall i starten på vinteren.
TM3 LR AWD FSD
TMY LR AWD (bestilt og kansellert (venter på MIG))

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9480
    • Vis profil
Sv: Snø og glatte veier
« Svar #9 på: I går kl. 13:42 »
Vurderer en Y. Er denne terrengmodusen på alle modeller, eller bare på Performance?
Y long range har den iallfall. Det gjenstår å se om performance har den. Vil anta det.

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1289
    • Vis profil
Sv: Snø og glatte veier
« Svar #10 på: I går kl. 16:58 »
Kjørt TM3 og TMY på glatta (egentlig alle 20 siste åra med piggfritt) og mye på fjellet 930moh med is, tidvis ubrøyta og svingete svært bratte veier opp dit. Har også en Tiguan 4motion og merker ingen forskjell på fremkommeligheten på de to bilene. Null problemer med Teslaene. Er du redd for våt is, er det bedre å ha med et kjettingpar, selv om jeg ikke har hatt behovet.
TMY LR AWD «Amore Caldo»