Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

geear

De på bakseteryggene er bare forankringspunkt til barneseter med et barn på noen få kilo, men nok av andre iallfall.

Jambo

#1021
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:03
De på bakseteryggene er bare forankringspunkt til barneseter med et barn på noen få kilo, men nok av andre iallfall.
Tenkte mer til gjennomføring av stropper. Men kanskje de ikke tåler så mye. Har forresten aldri brukt dem til noe :) Endrer bildet så ikke noen som tilfeldig havner her via google tror de kan brukes.

PionerThink

Etter å ha vært i salg snart i 2 år er det rart at ikke det er kommet opp flere ettermarkedsløsninger på lastsikring? Tenker på kroker montert under platene fra oppbevaringsrommene eller noe lignende som ikke vil vise så mye?
Etter et kjapt søk kom det opp litt: https://the-evshop.com/collections/tesla-model-y-frunk-trunk-storage-organizers/products/tesla-model-y-cargo-bay-holding-net
Ellers er det mest kroker for å henge poser i og annet dill som dukker opp: https://www.aliexpress.com/item/1005003355378135.html
Er vel kanskje det greieste å ha "rollo" som også demper romlestøy som et alternativ? (bortsett fra at denne hindrer deg i å ha kofferter stående f.eks, så derfor brukte jeg den lite på forrige bil :P)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

jlan

Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:03
De på bakseteryggene er bare forankringspunkt til barneseter med et barn på noen få kilo, men nok av andre iallfall.
Styrken for "Isofix top tether anchorage" overenstemmer bra med et vanlig Biltema spennbånd dobbelt.
700 kg(f)= 6.8 kN
Sitat
Biltema Spennbånd

For bil, båt, MC, ski, sykkel, m.m. Utstyrt med spenne. Bruddstyrke: 350 kg. Surrestyrke: 700 kg. Bredde: 25 mm. Av polyester.

Sitat6.6.4.4. Test of Isofix anchorages systems and Isofix top-tether anchorage: A tension pre-load of 50 N ± 5 N must be applied between the SFAD and the top-tether anchorage. Horizontal excursion (after pre-load) of point X during application of the 8 kN ± 0,25 kN force shall be limited to 125 mm and permanent deformation including partial rupture or breakage of any Isofix low anchorage and top-tether anchorage, or surrounding area shall
not constitute failure if the required force is sustained for the specified time.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tahamre

Sitat fra: Jambo på onsdag 13. oktober 2021, klokken 09:50
Sitat fra: Radial på onsdag 13. oktober 2021, klokken 09:14
Sist jeg brukte krokene i bagasjerommet på en bil til å stroppe fast noe, så bare åpnet de seg. D-ringen var ikke sveiset sammen der den roterte i basen, så det minste skjevlast dro bare ringen av holderen.

Hva er kvaliteten på d-ringene til biler idag? MG'n ser helt tilsvarende ut (bare ræl)
F.eks. i bagasjerommet på ID4, bak på ryggen til baksetene, og i tillegg på gulvet til baksetepassasjerene, er det faste ringer, ikke roterbare. Jeg har bare god erfaring med lastesikringsringer på de biler jeg har hatt/kjørt fra VAG-merker (VW, Skoda, Audi og SEAT) og på Ford. Kan ikke svare for andre merker. Det er jo trist om det er noen produsenter som ikke tar lastesikring på alvor. På vedlagte bilde kan man se noen av festene i bagasjerommet på ID4 (to bakerst, fire rett bak baksetene, samt fester bak på ryggene til baksetene):
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Forstår egentlig ikke at det skal være mulig å selge en bil uten noen form for kroker i bagasjerom. Nå har vi bestilt Y, men dette problemet klarer jeg ikke helt å slippe. Vi har et hundebur som vi da må ha borrelås under og et belte i et av festene på baksiden av baksetene. Har sendt noen tweets til Elon, men det hjelper neppe  :laugh:

Handyman

Sitat fra: Jambo på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:14
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:03
De på bakseteryggene er bare forankringspunkt til barneseter med et barn på noen få kilo, men nok av andre iallfall.
Tenkte mer til gjennomføring av stropper. Men kanskje de ikke tåler så mye. Har forresten aldri brukt dem til noe :) Endrer bildet så ikke noen som tilfeldig havner her via google tror de kan brukes.
Når det gjelder lastsikring er "alt bedre enn ingenting". Ankerfestene for barneseter er gode punkter å bruke... de er jo dimensjonert for kollisjonskrefter.
Selv en enkel rollo eller et simpelt nett vil bremse løse gjenstander. Kanskje nok til at de ikke skader personer alvorlig. Det er jo en svært god løsning å bruke sikkerhetsselene til å sikre bagasje. Selv om disse ikke er designet til lastsikring, så skjønner alle at det er mye bedre enn ingenting.
Alt som hindrer gjenstander å seg i bevegelse vil redusere bevegelsesenergien betraktelig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jambo

#1026
Sitat fra: jlan på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:39
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:03
De på bakseteryggene er bare forankringspunkt til barneseter med et barn på noen få kilo, men nok av andre iallfall.
Styrken for "Isofix top tether anchorage" overenstemmer bra med et vanlig Biltema spennbånd dobbelt.
700 kg(f)= 6.8 kN
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:50
Sitat fra: Jambo på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:14
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:03
De på bakseteryggene er bare forankringspunkt til barneseter med et barn på noen få kilo, men nok av andre iallfall.
Tenkte mer til gjennomføring av stropper. Men kanskje de ikke tåler så mye. Har forresten aldri brukt dem til noe :) Endrer bildet så ikke noen som tilfeldig havner her via google tror de kan brukes.
Når det gjelder lastsikring er "alt bedre enn ingenting". Ankerfestene for barneseter er gode punkter å bruke... de er jo dimensjonert for kollisjonskrefter.
Selv en enkel rollo eller et simpelt nett vil bremse løse gjenstander. Kanskje nok til at de ikke skader personer alvorlig. Det er jo en svært god løsning å bruke sikkerhetsselene til å sikre bagasje. Selv om disse ikke er designet til lastsikring, så skjønner alle at det er mye bedre enn ingenting.
Alt som hindrer gjenstander å seg i bevegelse vil redusere bevegelsesenergien betraktelig.
Jeg leste akkurat bruksanvisningen for ID4, det står at man ikke skal bruke verken top tether-festene eller isofix-festene til å feste noe annet enn barneseter. Kan jo være de tåler det, men jeg antar at de festene beregnet for lastesikring tåler enda mer. Sjekket også i Model Y sin bruksanvisning, der står det:
Sitat fra: Tesla Model Y Owner's Manual
Warning
Child restraint anchors are designed to withstand only those loads imposed by correctly fitted child restraints. Under no circumstances are they to be used for adult seat belts, harnesses, or for attaching other items or equipment to the vehicle.

Handyman

Sitat fra: Jambo på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:53
Sitat fra: jlan på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:39
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:03
De på bakseteryggene er bare forankringspunkt til barneseter med et barn på noen få kilo, men nok av andre iallfall.
Styrken for "Isofix top tether anchorage" overenstemmer bra med et vanlig Biltema spennbånd dobbelt.
700 kg(f)= 6.8 kN
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:50
Sitat fra: Jambo på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:14
Sitat fra: geear på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:03
De på bakseteryggene er bare forankringspunkt til barneseter med et barn på noen få kilo, men nok av andre iallfall.
Tenkte mer til gjennomføring av stropper. Men kanskje de ikke tåler så mye. Har forresten aldri brukt dem til noe :) Endrer bildet så ikke noen som tilfeldig havner her via google tror de kan brukes.
Når det gjelder lastsikring er "alt bedre enn ingenting". Ankerfestene for barneseter er gode punkter å bruke... de er jo dimensjonert for kollisjonskrefter.
Selv en enkel rollo eller et simpelt nett vil bremse løse gjenstander. Kanskje nok til at de ikke skader personer alvorlig. Det er jo en svært god løsning å bruke sikkerhetsselene til å sikre bagasje. Selv om disse ikke er designet til lastsikring, så skjønner alle at det er mye bedre enn ingenting.
Alt som hindrer gjenstander å seg i bevegelse vil redusere bevegelsesenergien betraktelig.
Jeg leste akkurat bruksanvisningen, det står at man ikke skal bruke verken top tether-festene eller isofix-festene til å feste noe annet enn barneseter. Kan jo være de tåler det, men jeg antar at de festene beregnet for lastesikring tåler enda mer.
Selvfølgelig står det det. Produsenten er helt nødt til å ta sine forholdsregler. Men de fleste forstår at dersom man kommer i en kraftig kollisjon vil man heller ødelegge disse festene, enn å bli skadet av gjenstander i bevegelse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

PionerThink

Blir vel noe slikt som denne brukeren foreslår bare med litt mer solide stropper kanskje:
https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/i3uvui/model_y_tie_downs/
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Jambo

Sitat fra: PionerThink på onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:03
Blir vel noe slikt som denne brukeren foreslår bare med litt mer solide stropper kanskje:
https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/i3uvui/model_y_tie_downs/
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Usikker på om jeg ville ha sikret så mye mer enn den hatten på bildet med slike fester hvor 4 av dem er festet med borrelås om jeg skjønner det riktig? Edit: Leste tråden nå, og brukeren har visst bare tiltenkt det til at handleposer og planter ikke skal velte.

jlan

Sitat fra: Jambo på onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:09
Usikker på om jeg ville ha sikret så mye mer enn den hatten på bildet med slike fester hvor 4 av dem er festet med borrelås om jeg skjønner det riktig?...
Har noen forsøkt å bruke selve bøylen for lukelåsen? På noen biler er det bra plass til det, uten at det hindrer låsefunksjonen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Jeronan

These solutions do absolutely nothing.

Try go in full brakes at 90+ km/h and see what happens.  ::) Not to mention what would happen in a real collision.

You better off placing a steel cargo frame behind the rear seats, so nothing can shoot over the rear seats into the cabin. This is sadly the only realistic solution at the moment, when there are no real dedicated cargo mount points in the trunk.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rosstopher

#1032
Godt forslag. Som siste taler ville heller ikke jeg sikret en vaskemaskin utelukkende med slike, men det er uansett kjekt å ha. Bestilte 5 meter med 25 mm bred borrelås nå på Aliexpress. Kom på 28 kroner inkl. frakt og moms.

EDIT: Og så ble det noen svarte D-ringer også. Da blir det fint og trygt for lette gjenstander.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

PionerThink

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:28
Godt forslag. Som siste taler ville heller ikke jeg sikret en vaskemaskin utelukkende med slike, men det er uansett kjekt å ha. Bestilte 5 meter med 25 mm bred borrelås nå på Aliexpress. Kom på 28 kroner inkl. frakt og moms.

EDIT: Og så ble det noen svarte D-ringer også. Da blir det fint og trygt for lette gjenstander.
Tenkte vel ikke akkurat på vaskemaskiner jeg heller når jeg så disse borrelåsbåndene ;D
Hadde det vært mulig å feste kroker eller noe i stedet, evnt brukt låsebøylen, ja da snakker vi om litt mer sikring av f.eks lettere gjenstander som ligger løst eller på toppen av eksisterende baggasje :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

RJK

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 13. oktober 2021, klokken 07:21
Sitat fra: RJK på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:35
Her var jo hummer og kanari. Fra helt usikrede passasjerer i merkelige posisjoner, løse deler som bevisst er lagt slik at de har avstand fra seteryggen, til en der alt er gjort nogenlunde korrekt, dog flere ting jeg uansett ikke ville gjort.

Denne da: https://youtu.be/04LZ7c3ZB4A
Langt mer realistisk situasjon, og mer "normal" lasting, dessverre. Er mye man kan gjøre for å sikre bedre. Og der er og langt tyngre gjenstander, i form av typiske Ikea møbelesker, som for veier 20-40 kg per stykk.

Forhåpentligvis kjører man slike lass med færre personer i bilen, enda bedre lastet og i langt roligere fart enn man ellers ville kjørt i. Og da også over relativt korte turer.

Men vet det er noen som kjører ganske langt for å handle på Ikea, og da er det jo å håpe på at man velger tilhenger for å frakte slike store og tunge gjenstander.

De krokene jeg har i Kona er dessverre ikke egnet for mer enn lette poser. De er festet i den løse plata, og ikke i "fast gods" slik det burde vært gjort.

Jeg skulle gjerne sett dette ble krav for å få god score hos EuroNCAP. Da hadde slik kommet rimelig fort på de fleste biler som nå mangler dette helt, eller har "jalla-løsninger".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA