Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Nyttelast Model Y  (Lest 71124 ganger)

Rosstopher

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #1035 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 11:28 »
Godt forslag. Som siste taler ville heller ikke jeg sikret en vaskemaskin utelukkende med slike, men det er uansett kjekt å ha. Bestilte 5 meter med 25 mm bred borrelås nå på Aliexpress. Kom på 28 kroner inkl. frakt og moms.

EDIT: Og så ble det noen svarte D-ringer også. Da blir det fint og trygt for lette gjenstander.
« Siste redigering: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 11:31 av Rosstopher »
Model Y

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

PionerThink

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1036 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 11:49 »
Godt forslag. Som siste taler ville heller ikke jeg sikret en vaskemaskin utelukkende med slike, men det er uansett kjekt å ha. Bestilte 5 meter med 25 mm bred borrelås nå på Aliexpress. Kom på 28 kroner inkl. frakt og moms.

EDIT: Og så ble det noen svarte D-ringer også. Da blir det fint og trygt for lette gjenstander.
Tenkte vel ikke akkurat på vaskemaskiner jeg heller når jeg så disse borrelåsbåndene ;D
Hadde det vært mulig å feste kroker eller noe i stedet, evnt brukt låsebøylen, ja da snakker vi om litt mer sikring av f.eks lettere gjenstander som ligger løst eller på toppen av eksisterende baggasje :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

RJK

• Gold Member
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
« Svar #1037 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 14:42 »
Her var jo hummer og kanari. Fra helt usikrede passasjerer i merkelige posisjoner, løse deler som bevisst er lagt slik at de har avstand fra seteryggen, til en der alt er gjort nogenlunde korrekt, dog flere ting jeg uansett ikke ville gjort.

Denne da: https://youtu.be/04LZ7c3ZB4A
Langt mer realistisk situasjon, og mer "normal" lasting, dessverre. Er mye man kan gjøre for å sikre bedre. Og der er og langt tyngre gjenstander, i form av typiske Ikea møbelesker, som for veier 20-40 kg per stykk.

Forhåpentligvis kjører man slike lass med færre personer i bilen, enda bedre lastet og i langt roligere fart enn man ellers ville kjørt i. Og da også over relativt korte turer.

Men vet det er noen som kjører ganske langt for å handle på Ikea, og da er det jo å håpe på at man velger tilhenger for å frakte slike store og tunge gjenstander.

De krokene jeg har i Kona er dessverre ikke egnet for mer enn lette poser. De er festet i den løse plata, og ikke i "fast gods" slik det burde vært gjort.

Jeg skulle gjerne sett dette ble krav for å få god score hos EuroNCAP. Da hadde slik kommet rimelig fort på de fleste biler som nå mangler dette helt, eller har "jalla-løsninger".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

• Gold Member
  • Noe løst som er fast, eller noe fast som er løst.
    • Vis profil
« Svar #1038 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 15:05 »
Jeg skulle gjerne sett dette ble krav for å få god score hos EuroNCAP. Da hadde slik kommet rimelig fort på de fleste biler som nå mangler dette helt, eller har "jalla-løsninger".
Dett har jeg også talt varmt for. Dersom dette blir et testkriterie, vil garantert de fleste få dette på plass rimelig raskt. Kostnaden er bagatellmessig. 
Det burde ikke være mulig å få toppscore uten noen form for lastsikring.

Oddaa

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1039 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 21:35 »
Sist jeg brukte krokene i bagasjerommet på en bil til å stroppe fast noe, så bare åpnet de seg. D-ringen var ikke sveiset sammen der den roterte i basen, så det minste skjevlast dro bare ringen av holderen.

Hva er kvaliteten på d-ringene til biler idag? MG'n ser helt tilsvarende ut (bare ræl)
Høres rart ut. Har brukt jekkestropper til lastsikring i ulike VW, Audi og Volvo de siste 15 årene uten tilsvarende erfaring.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 XC40 P8
2020 XC60 T8
2019 Polo 1,0 TSI DSG

geear

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1040 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 21:50 »
Har noen løsnet på trekkene i Y og sett om det er punkter det er mulig å feste noen D-ringer i?

Alt noe kan festes i, selv om det ryker, vil ha bidratt til å redusere energien.

RJK

• Gold Member
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
« Svar #1041 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 22:02 »
Har noen løsnet på trekkene i Y og sett om det er punkter det er mulig å feste noen D-ringer i?

Alt noe kan festes i, selv om det ryker, vil ha bidratt til å redusere energien.
Finnes vel alltids gods man kan bolte fast noen slike man får kjøpt hos Biltema eller assortert jernvarehandel. Spørsmålet er vel mer om det er mulig å få festet disse uten å skjære for mye i stykker diverse plast-deler i interiøret, og om det vil kunne belastes så disse blir plast-delene kan skades.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1042 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 22:15 »
Nettopp, derfor lurer jeg fortsatt på det som stod over, ikke om det er mulig å få tak i fester. Ingen problemer å sveise braketter heller for å få det ut til trekkene og gjøre det som originalt, men vil ikke sveise i chassiet, må ha noen boltepunkter.

Radial

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1043 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 22:19 »

Tipper Munro sine "taredown's" kan gi gode indikatorer på hvor man kan feste slikt, han pleier gjerne å ta bort alt av tepper.
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1044 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 22:42 »

For en tid siden vippet jeg av dekselet som dekker "dørkarmen" inn til bagasjerommet. Der er det mulig å feste noen løkker av nylondbånd som stikkes ut fra under dekselet. Tenkte å lage noen løkker av kasserte sikkerhetsseler som jeg da kan huke fast stropper eller kroker i.

daktari

• Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1045 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 22:52 »
Blir vel noe slikt som denne brukeren foreslår bare med litt mer solide stropper kanskje:
https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/i3uvui/model_y_tie_downs/
  [ You are not allowed to view attachments ]  
Usikker på om jeg ville ha sikret så mye mer enn den hatten på bildet med slike fester hvor 4 av dem er festet med borrelås om jeg skjønner det riktig? Edit: Leste tråden nå, og brukeren har visst bare tiltenkt det til at handleposer og planter ikke skal velte.
Enig, i en krasj vel vel gulvplatene knekke i hjørnene der de er festet med klammer, eller hvis man har jekkestropp rundt plata følger bare gulvplata med lasten inn i ryggsøylen til sjåføren.

Det som kanskje går på Y er en jekkestropp under forsetenes skinner, der de er skrudd i gulvet?
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

Rosstopher

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1046 på: Torsdag 14. Oktober 2021, klokken 09:37 »
For en tid siden vippet jeg av dekselet som dekker "dørkarmen" inn til bagasjerommet. Der er det mulig å feste noen løkker av nylondbånd som stikkes ut fra under dekselet. Tenkte å lage noen løkker av kasserte sikkerhetsseler som jeg da kan huke fast stropper eller kroker i.

Er det noen skruer der som sitter i gods og som det går an å feste stropper i på ordentlig måte?
Model Y

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #1047 på: Torsdag 14. Oktober 2021, klokken 11:54 »

Er det noen skruer der som sitter i gods og som det går an å feste stropper i på ordentlig måte?
Husker ikke helt nå, men det er i alle fall noen "bøyler" som jeg tenkte å feste en løkke rundt.
Dekselet var enkelt å ta av. Trekk rett opp mener jeg.

elskertesla

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #1048 på: Onsdag 08. Desember 2021, klokken 22:00 »
Da ser det ut som Tesla har lyttet til våre bønner. Ref denne artikkelen så ser det ut som vi får høyere nyttelast om ikke så lenge.

https://electrek.co/2021/12/08/tesla-model-3-y-new-features-changes-leak/

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Lucifer-

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #1049 på: Onsdag 08. Desember 2021, klokken 22:10 »
Men ingen håp om tilbakevirkende kraft da, antar jeg? :)

Uansett fint, for dersom de får nyttelasten i orden på nye biler ser jeg det som mindre sannsynlig å bli stoppet med litt overvekt i en gammel en.

Sånn det er nå må jeg nesten velge mellom sykkelstativ eller skiboks for å være innenfor.