Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Vedr batteri i Hong kong er det bare å gå inn på Teslas Hong kong nettside og se forskjellen i wltp

tornaldo

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. oktober 2021, klokken 18:39
Vedr batteri i Hong kong er det bare å gå inn på Teslas Hong kong nettside og se forskjellen i wltp

Ja vet de skal levere de pakkene, bare lurte på om det fantes noe informasjon utover størrelsen. Hadde Tesla faktisk levert info av betydning om batteriene sine i samme slengen, kunne man kanskje unngått å måtte vente på diverse tester før man fikk se noen av egenskapene.

Men skjønner det tydeligvis ikke er mange fra Hong Kong som tester og legger ut data om bilene.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Magnus Hansen

Jeg har ikke satt meg inn i dette, men siden begge typene har vært levert til Model 3 så er vel forskjellene godt forstått

Kamil58


Jeronan

Sitat fra: tornaldo på fredag 01. oktober 2021, klokken 18:28

Du tror at prisen forblir den samme eller høyere. Det er ikke fakta du kommer med.  ;) Og du baserer det på noe som strengt tatt ikke har betydning, som at de solgte alle bilene de sendte til Europa i dette kvartalet. Nest kvartal kanskje de sender dobbelt så mange, og hvis etterspørselen er den samme eller bare litt høyere (minus alle reservasjonene tilbake til 2019), hva skjer da?

Angående batteri, så vil det være merkelig strategi å samle opp tusenvis av batterier med dårligere kapasitet over flere måneder, for å dedikere det til et spesifikt marked, etter at de har begynt med nye pakker på samme fabrikk.

Svaret får vi 15-16. oktober.

Har du foresten link til informasjon om at 82 kWh pakkene allerede er levert ut til kunder i Hong Kong? Dvs artikler/videoer om det.

Tesla has consistently raised the price of the Model Y in US due to extreme demand.
Cross-over SUV is currently the most popular and fastest selling car segment.

As long as the Model Y keeps selling well in Europe too, the price is not going to drop. Not anytime soon.

So if you are waiting for the price to drop on the Model Y. Well, keep on waiting a good long while.  :laugh: :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Radial

Sitat fra: Kris38 på fredag 01. oktober 2021, klokken 20:07
https://driveteslacanada.ca/model-y/tesla-increases-range-estimates-for-model-y-in-china/

Kanskje bedre software ? Ingen nevner nye batterier.

Øøøh, jo, det nevnes nye batterier.
SitatThe automaker has yet to provide an explanation for the increased range. It could be due to a change in battery size or chemistry or even new motors.

It could also be attributed to an update to the vehicle's software which makes it more efficient, something Tesla is well known to have done in the past.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Dieselgubben

Sitat fra: Jeronan på fredag 01. oktober 2021, klokken 21:10
Sitat fra: tornaldo på fredag 01. oktober 2021, klokken 18:28

Du tror at prisen forblir den samme eller høyere. Det er ikke fakta du kommer med.  ;) Og du baserer det på noe som strengt tatt ikke har betydning, som at de solgte alle bilene de sendte til Europa i dette kvartalet. Nest kvartal kanskje de sender dobbelt så mange, og hvis etterspørselen er den samme eller bare litt høyere (minus alle reservasjonene tilbake til 2019), hva skjer da?

Angående batteri, så vil det være merkelig strategi å samle opp tusenvis av batterier med dårligere kapasitet over flere måneder, for å dedikere det til et spesifikt marked, etter at de har begynt med nye pakker på samme fabrikk.

Svaret får vi 15-16. oktober.

Har du foresten link til informasjon om at 82 kWh pakkene allerede er levert ut til kunder i Hong Kong? Dvs artikler/videoer om det.

Tesla has consistently raised the price of the Model Y in US due to extreme demand.
Cross-over SUV is currently the most popular and fastest selling car segment.

As long as the Model Y keeps selling well in Europe too, the price is not going to drop. Not anytime soon.

So if you are waiting for the price to drop on the Model Y. Well, keep on waiting a good long while.  :laugh: :+1:

Or just get one of the other china made EVs like Byd Tang, Nio Es8 or Maxxus.

YesThatsMe

Sitat fra: tornaldo på fredag 01. oktober 2021, klokken 18:28
Sitat fra: Jeronan på fredag 01. oktober 2021, klokken 09:51

Price will stay unchanged for EU. They sold out their Q3 shipment after all. So definitely not a reduction, maybe even a slight increase if they update it with the new 82kWh pack.

Angående batteri, så vil det være merkelig strategi å samle opp tusenvis av batterier med dårligere kapasitet over flere måneder, for å dedikere det til et spesifikt marked, etter at de har begynt med nye pakker på samme fabrikk.


Det hadde ikke overrasket meg om de produserer og lagrer batterier fortløpende. Etterspørselen er langt høyre enn tilbudet strekker til og det er bedre å ha stockpile av ''deler'' fremfor forsøke å produsere et spesifikt antall og matche tilbudet (er selv i distribusjonsbransjen). De gjør akkurat det samme med 4680 nå.

Når det gjelder pris så er jeg enig med Jeronan, man setter ikke ned prisen når produkt er ettertraktet, selv om det finnes alternativer på markedet. Å sette ned pris kan også sende et negativt signal for kjøpsmarkedet. Høye priser hjelper å holde annenhåndsmarked på den positive siden også, som gjør at brukte Tesla er igjen ettertraktet og vil dominere det ''nye'' markedet. 
Så nope, jeg ser ikke for meg at prisen skal ned med det første.

BjarneD

Spanske Car&Driver skriver dette for to uker siden:

"Los primeros Tesla Model Y que acaban de aterrizar en nuestro país son diferentes de los que lleguen en los próximos meses y eso se debe a que estos últimos incorporarán una batería de 82 kWh, que le permitirá al SUV ganar unos 40 kilómetros de autonomía adicionales."

Mao sier de uten forbehold at det kommer et 82 kWh batteri "i løpet av de neste månedene". Riktignok uten kildehenvisning, men de kan ikke ha tatt det ut av luften. Dette var vel før endringen på Kina-sidene. Testen er ellers også lesverdig. Alt meget positivt unntatt den unike for Europa store prisforskjellen til tilsvarende utgave av Model 3 (12k €).

https://www.caranddriver.com/es/pruebas-coches/a37610078/tesla-model-y-prueba/

BjarneD

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-y-made-in-china-gets-28-mile-range-increase-while-maintaining-the-same-price

"Model Y for overseas markets is also expected to receive an increase in range. Tesla recently registered several new Model Y variants, including an export version. There is a possibility that this is the variant with the increased range, in accordance with the updates for Model Y in China."


tornaldo

Stille rundt NCMA batteriene. Ikke sett noen artikler som tar opp dette nylig, så tipper det er utsatt...? Eller leveres det biler med økt rekkevidde noe sted?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Haas84

I Kina så leveres de med høyere wltp, så kan tenkes det. 🤞🏼

jlan

I Hong Kong ja. For resten av Kina er de såvidt jeg kan se oppgitt i NEDC.

2,100
+
升储物空间

640
公里
续航里程
NEDC 综合工况

全轮驱动
双电机

立即订购

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Haas84

Ja..... 542km wltp i Hong Kong og Macao. 528km wltp i Singapore. Hva 640 NEDC betyr vs WLTP det aner ikke jeg. Men virker å være høyere enn 507km wltp. Merkelig greie


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA