Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: Handyman på onsdag 22. september 2021, klokken 08:00
Sitat fra: Kris38 på tirsdag 21. september 2021, klokken 23:52
Da er det ingen tvil om at batteri til Tesla model y fra Kina heter NCM811 og
er gammel batteri type fra 2018 med 74,8 ( 77) kw ?
Kilde?

82kwh batteriet får jo 542km wltp rekkevidde? I salg i Hong kong.

Kamil58

Tesla's battery suppliers (at least the largest and officially known) are Panasonic (NCA chemistry), LG Chem's LG Energy Solution (NCM 811 chemistry) and CATL (LFP chemistry). The last two joined the party in 2020 to supply cells for the Made-in-China (MIC) Model 3/Model Y.10. feb. 2021

geear

Sitat fra: Kris38 på onsdag 22. september 2021, klokken 00:17
:-1:
Vil tro det var få bestillinger. Husker iallfall jeg tenkte at 33k for firehjulstrekk og bedre ytelser var en no-brainer for min del, antok også at RWD ville bli tungsolgt i bruktmarkedet, men det har sikkert vært noen som heller ville ha de ekstra kilometrene og spare 33k. Hadde vært interessant å høre om de som hadde RWD-bestilling har fått noe info fra Tesla? Har du bestilt RWD?

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. september 2021, klokken 09:08
Den gang da Y så ut til å bli 16% tregere enn den endte opp med å bli (5,8 vs 5,0 til 100km/t)...og lavere toppfart enn det endte opp med å bli... The lord gives, and the lord takes....
Nei, det stemmer ikke. Tallene du skriver der er for LR RWD, som var tilgjengelig for bestilling tidligere. LR AWD var omtrent lik, var vel 5,1 sek til 100, og endte på 5 blank.

BjarneD

Har RWD-bestilling (pga rekkevidde). Muntlig tilbud om å omgjøre til AWD for + ca 30k (33k?), men velger å avvente ev. større batteri, ev MIG.

Kamil58

Your Model Y build details
Long Range firehjulsdrift
Deep Blue Metallic lakk
19'' Gemini Wheels
Alt svart Premium-interiør
Interiør med fem seter
Autopilot

Venter på Berlin  :-).

jlan

For Model 3 har Tesla i en periode priset NCM811 batteriet 20000 kr lavere enn det største Panasonic batteriet. Det kan gi en pekepinn om hva en kan regne med i påslag på Model Y hvis den kommer med større batteri i Europa.

Jeg tror ikke det blir Panasonic batterier i  Tesla MIG biler før de bytter til 4680 (produsert i Norge?).  LG er store i Europa, og kan sikkert levere til Tesla Berlin. Mens japanske Panasonic nå må ta seg av Toyota, som motvillig må i gang med en storsatsing på elbiler.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kamil58

 "nye" LG 2170-ene (NCMA) 82kw kan være bedre enn NCM811 77kw ,
Det kan bli made in Poland batteri, https://napradzie.pl/2020/12/18/nowa-umowa-tesli-i-lg-chem/

Radial

Sitat fra: Kris38 på onsdag 22. september 2021, klokken 10:44
"nye" LG 2170-ene (NCMA) 82kw kan være bedre enn NCM811 77kw ,
Det kan bli made in Poland batteri, https://napradzie.pl/2020/12/18/nowa-umowa-tesli-i-lg-chem/

Bedre? høyere energitetthet er riktig ord🙂 resten får vi se når batteriene er i drift.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tornaldo

Sitat fra: Radial på onsdag 22. september 2021, klokken 11:41
Sitat fra: Kris38 på onsdag 22. september 2021, klokken 10:44
"nye" LG 2170-ene (NCMA) 82kw kan være bedre enn NCM811 77kw ,
Det kan bli made in Poland batteri, https://napradzie.pl/2020/12/18/nowa-umowa-tesli-i-lg-chem/

Bedre? høyere energitetthet er riktig ord🙂 resten får vi se når batteriene er i drift.

Det er vel tvilsomt at det ikke får bedre egenskaper. Større batteri, og bedre latehastighet. Det gjenstår selvfølgelig å se, men presterer det dårligere enn batteriene levert nå, er man fort tilbake til hastigheter og kapasitet man leverte for 4-5 år siden på TMS 75.

Tror ikke det er veien de ønsker å gå...

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Handyman

Sitat fra: tornaldo på onsdag 22. september 2021, klokken 13:27
Sitat fra: Radial på onsdag 22. september 2021, klokken 11:41
Sitat fra: Kris38 på onsdag 22. september 2021, klokken 10:44
"nye" LG 2170-ene (NCMA) 82kw kan være bedre enn NCM811 77kw ,
Det kan bli made in Poland batteri, https://napradzie.pl/2020/12/18/nowa-umowa-tesli-i-lg-chem/

Bedre? høyere energitetthet er riktig ord🙂 resten får vi se når batteriene er i drift.

Det er vel tvilsomt at det ikke får bedre egenskaper. Større batteri, og bedre latehastighet. Det gjenstår selvfølgelig å se, men presterer det dårligere enn batteriene levert nå, er man fort tilbake til hastigheter og kapasitet man leverte for 4-5 år siden på TMS 75.

Tror ikke det er veien de ønsker å gå...
Målet for utvikling av nye batterier/kjemi for masseproduksjon er nesten alltid hensynet til kostnader, råvarer og miljø. Alstå målet om billigere batterier, laget uten sjeldne og miljøskadelige råvarer. Resultatet er ofte et kompromiss når det gjelder ytelser. Noen ganger får man i både pose og sekk, men veldig ofte må noe ofres.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Kris38 på onsdag 22. september 2021, klokken 17:26
Så lurer jeg på hva har vi fått denne gangen ? Den minste batteripakken som i tillegg lader saktere ? Er det slik at Elon ønsker å bli kvitt Tesla model Y med NCM811 ?
Det sies at kuldeegenskapene skal være noe bedre i alle fall. Om det er noe som betyr noe vet jeg ikke. Inntil 4680 har nådd volumproduksjon hander nok mye bare om å levere nok celler til alle bilene de produserer. Det er ingen hemmelighet at det å produsere nok batterier er en utfordring. Da er det nok dessverre kompromisser som gjelder.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

Da er det bare å følge med om det også skjer endringer på den norske bestillingssiden.

SurSnasen

Nå er jo straks leveringsbonanzaen over for denne gang, og Tesla kan gjøre sine justeringer. Så da blir det spennende å følge med:
Blir det prisreduksjon?
Blir det nytt batteri med høyere kapasitet og høyere ladeeffekt?

Jeronan

Sitat fra: SurSnasen på fredag 01. oktober 2021, klokken 09:18
Nå er jo straks leveringsbonanzaen over for denne gang, og Tesla kan gjøre sine justeringer. Så da blir det spennende å følge med:
Blir det prisreduksjon?
Blir det nytt batteri med høyere kapasitet og høyere ladeeffekt?

Hong Kong already got MiC Model Y's delivered with the new 82kWh pack, so I think it's quite obvious they are making the general switch to these packs now.

So we will have to see if they update the site in EU too for Q4 deliveries or if they still have plenty of 77kWh packs left to keep delivering these to Europe still in Q4 and then nothing will change on EU sites.

Price will stay unchanged for EU. They sold out their Q3 shipment after all. So definitely not a reduction, maybe even a slight increase if they update it with the new 82kWh pack.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tornaldo

Sitat fra: Jeronan på fredag 01. oktober 2021, klokken 09:51

Price will stay unchanged for EU. They sold out their Q3 shipment after all. So definitely not a reduction, maybe even a slight increase if they update it with the new 82kWh pack.

Du tror at prisen forblir den samme eller høyere. Det er ikke fakta du kommer med.  ;) Og du baserer det på noe som strengt tatt ikke har betydning, som at de solgte alle bilene de sendte til Europa i dette kvartalet. Nest kvartal kanskje de sender dobbelt så mange, og hvis etterspørselen er den samme eller bare litt høyere (minus alle reservasjonene tilbake til 2019), hva skjer da?

Angående batteri, så vil det være merkelig strategi å samle opp tusenvis av batterier med dårligere kapasitet over flere måneder, for å dedikere det til et spesifikt marked, etter at de har begynt med nye pakker på samme fabrikk.

Svaret får vi 15-16. oktober.

Har du foresten link til informasjon om at 82 kWh pakkene allerede er levert ut til kunder i Hong Kong? Dvs artikler/videoer om det.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA