Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakvindu går ned ved stopp/åpning av førerdør

Startet av PolarCow, søndag 26. februar 2023, klokken 16:38

« forrige - neste »

PolarCow

Har hatt bilen (TMY LR 23 Berlin) på «service» for å bytte varmepumpe (før den går ifølge Tesla), men etter det har den vært litt rar.

Automatisk nedbremsning ser ut til å av og til skru seg av under kjøring. (Morsomt inn mot rundkjøringer bl.a.). Er bilen «kald» ved start av kjøring vet jeg jo at symbolet for ikke-regenering står på, men det skal jo ikke påvirke auto-brems?

Bakruta på førersiden ser ut til å gå ned med ca 20% enten når jeg trykker på «Park» eller åpner førerdør (ikke sikker på når det skjer). Kjører jeg ruta opp igjen, så går den ned igjen 20% uansett - sånn holder jeg på 2-3 ganger før den blir oppe.
Har kjørt kalibrering etter oppskrift hos Tesla, ingen forskjell. :(
Har også kjørt «reset» av bilen ved å holde inne de to knappene på rattet.

Noen tips? Eller skal jeg bare ta det med Tesla?
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Model Y LR 2023 Svart/Svart 20"
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Vet ikke helt hva du mener med Autobrems, men resten høres helt feil ut, så kontakt Tesla som Handyman sier.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PolarCow

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. februar 2023, klokken 05:18
Vet ikke helt hva du mener med Autobrems, men resten høres helt feil ut, så kontakt Tesla som Handyman sier.
Uff, vet ikke helt hva slags annet ord enn auto-brems jeg skal bruke... :D Når jeg tar foten av (eller gradvis minsker trykket på) gasspedalen, så bremser bilen ned vanligvis (og mange får sjokk når de prøver en Tesla for første gang, fordi den er kraftig om du tar foten helt av med en gang...). Og på vinteren kan den være skummel, da bilen fort kan skli med rumpa på isen... :D

Det jeg da mente med denne auto-bremsinga, var at jeg var på en tur på rundt 50 km, og bilen bremset som vanlig inn mot kryss/rundkjøringer/avkjøring på motorvei etc når jeg justerte med gassen, men det var 2-3 rundkjøringer/kryss den IKKE gjorde det...og bilen fortsatte i samme fart (og nei - hadde ikke autopilot aktivert). Da ble det bruk av brems når jeg innså at bilen ikke stoppet av seg selv...

Men ja - jeg får høre med Tesla i appen, for noe er ikke helt riktig ihvertfall... :D
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Model Y LR 2023 Svart/Svart 20"
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Radial

Ref "Autobrems", såkalt regenerering/motorbrems, så vil denne miste betydelig effekt i det bilen oppdager at det er hjulslipp og i noen minutter etterpå.

Så på glatt underlag må man være litt bevisst på dette.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: PolarCow på mandag 27. februar 2023, klokken 09:32
Sitat fra: turfsurf på mandag 27. februar 2023, klokken 05:18
Vet ikke helt hva du mener med Autobrems, men resten høres helt feil ut, så kontakt Tesla som Handyman sier.
Uff, vet ikke helt hva slags annet ord enn auto-brems jeg skal bruke... :D Når jeg tar foten av (eller gradvis minsker trykket på) gasspedalen, så bremser bilen ned vanligvis (og mange får sjokk når de prøver en Tesla for første gang, fordi den er kraftig om du tar foten helt av med en gang...). Og på vinteren kan den være skummel, da bilen fort kan skli med rumpa på isen... :D

Det jeg da mente med denne auto-bremsinga, var at jeg var på en tur på rundt 50 km, og bilen bremset som vanlig inn mot kryss/rundkjøringer/avkjøring på motorvei etc når jeg justerte med gassen, men det var 2-3 rundkjøringer/kryss den IKKE gjorde det...og bilen fortsatte i samme fart (og nei - hadde ikke autopilot aktivert). Da ble det bruk av brems når jeg innså at bilen ikke stoppet av seg selv...
Symbolet du refererer til, er jo nettopp at regen er redusert eller helt ute av funksjon. Det du kaller "auto-brems" er regenerering.
Man har ikke regen ved kaldt eller fullt batteri, og det er det symbolet viser.
Du er klar over at du kan ha Cruise Control aktiv uten å bruke Autopilot? Svært mange opplever dette i starten til de blir klar over det.
Vær også klar over at etter første "sluring" på glatt føre så blir permanent AWD en viss tid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Når du mister regenerering, ser du da en stiplet linje på tilgjengelig effekt? (Det er den streken som blir hvit mot høyre når du gir gass, og grønn mot venstre når du regenererer). Hvis den er stiplet så er batteriet for kaldt til å ta i mot regenerering.

Har bare opplevd det en gang hittil. Men da satte jeg bare destinasjon til en superlader, da begynner batterivarming og så på veldig kort tid kom det nok lunk i batteriet til at den tok i mot regenerering. Varmepumpen er involvert i dette, så det kan være en sammenheng.

Har også opplevd det med vinduet i forbindelse med kaldt vær. Det er en funksjon som skal senke vinduet bittelitt sånn at det ikke fryser fast så lett når bilen står parkert (passer med at du setter den i P eller åpner døren). Men kulden kan også påvirke kalibreringen av vindusposisjonen, sånn at bilen ikke helt vet hvor vinduet er. Derfor åpner den det for mye. Du kan selv fikse denne kalibreringen kjapt og enkelt:

https://service.tesla.com/docs/Public/diy/modely/no_no/GUID-B6C81FC2-A37C-462B-8A71-FDE0F7B0734E.html

SitatHvis et vindu mot formodning skulle oppføre seg uventet (berører den lyse profillisten, ikke åpnes eller lukkes helt, går lengre ned enn normalt når døren åpnes osv.), kan du kalibrere det for å potensielt løse problemet.

Slik kalibrerer du et vindu:


  • Lukk døren med vinduet det gjelder.
  • Sitt i førersetet, og lukk førerdøren.
  • Bruk vindusbryteren på førerdøren, og hev det aktuelle vinduet til det stopper.
  • Bruk vindusbryteren på førerdøren, og senk det aktuelle vinduet til det stopper.
  • Gjenta trinn 3, og hev det aktuelle vinduet til det stopper.


Vinduet skal nå være kalibrert. Kontakt Tesla hvis problemet vedvarer etter at du har prøvd kalibreringsprosedyren et par ganger.
'21 3LR

PolarCow

Da har jeg sendt inn forespørsel til Tesla.

OlaM svarer at jeg kan kalibrere vinduet, men jeg har gjort dette opptil flere ganger uten forskjell (se første innlegg).

Og angående regenerering (da bruker jeg uttrykket heretter istedet for autobrems), så tenkte jeg at det er rart at denne fungerer helt fint under hele turen selv om symbolet er der (for jeg har forstått det slik at batteriene ikke tar til seg strøm når det er synlig, men bilen bremser allikevel), så er det fortsatt rart at man ikke vet om den bremser eller ikke på samme kjøretur - og det var helt tørt og fint der den ikke bremset, så ingen hjulslipp. :/
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Model Y LR 2023 Svart/Svart 20"
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Handyman

Vi har ikke "mekaniske bremser som erstatning for manglende regen" i Norge. Det kommer kanskje.
Er du helt sikker på at CC ikke har vært aktivert? Hendel ned kun en gang.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: PolarCow på mandag 27. februar 2023, klokken 11:23
Og angående regenerering (da bruker jeg uttrykket heretter istedet for autobrems), så tenkte jeg at det er rart at denne fungerer helt fint under hele turen selv om symbolet er der (for jeg har forstått det slik at batteriene ikke tar til seg strøm når det er synlig, men bilen bremser allikevel), så er det fortsatt rart at man ikke vet om den bremser eller ikke på samme kjøretur - og det var helt tørt og fint der den ikke bremset, så ingen hjulslipp. :/

Det er jo ikke slik at om dette symbolet vises, så er det ingen regenerering i det hele tatt. Det betyr bare redusert regenerering. Batteriet skal være rimelig kaldt eller 100% ladet for at regenerering ikke vil fungere i det hele tatt.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

PolarCow

Hmmm.... Og nå er bakvinduet helt fint igjen...og ikke noe trøbbel med regenereringsbrems heller... Merkelig!  ::)
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Model Y LR 2023 Svart/Svart 20"
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

OlaM

Sitat fra: PolarCow på tirsdag 28. februar 2023, klokken 08:19
Hmmm.... Og nå er bakvinduet helt fint igjen...og ikke noe trøbbel med regenereringsbrems heller... Merkelig!  ::)

Varmere i været?
'21 3LR

PolarCow

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Model Y LR 2023 Svart/Svart 20"
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

førategangtesla

Sitat fra: PolarCow på tirsdag 28. februar 2023, klokken 08:19
Hmmm.... Og nå er bakvinduet helt fint igjen...og ikke noe trøbbel med regenereringsbrems heller... Merkelig!  ::)

Forvarmer du bilen før du kjører avsted når det er kaldt? Bilen varmer nemlig også batteriet ved behov når du forvarmer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA